Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Dagbladet legger frem informasjon om straffedømt eks-torpedos tidligere intime forhold til HHB2, og politiet svarer:
- Dette kan vi ikke kommentere nærmere av hensyn til etterforskningen, svarer politiadvokat Lisbeth Ravlo Backe i en e-post.
Svaret skaper inntrykk av at eks-torpedoen er under etterforskning av politiet.
Videre skriver Dagbladet.
Eks-torpedoen er ikke siktet for noe i saken. Men Dagbladet vet at politiet har gjort undersøkelser rundt ham. Eks-torpedoen kan knyttes også til andre personer som har vært på politiets radar i saken, får Dagbladet opplyst.
Spesielt gjelder dette undersøkelsene politiet har gjort rundt «kryptosporet» - de 1,3 millionene Tom Hagen i 2019 betalte i kryptovalutaen monero, i et forsøk på å løse saken.
Det var vel 1,3 millioner Euro omregnet til Monero på betalingsdagen, altså ca 13 millioner NOK, i juli 2019.
Eks-torpedoen og andre personer knyttet til han, skal ifølge Dagbladet ha vært etterforsket i forbindelse med kryptorigget.
Eks-torpedoen flyttet til Gibraltar for flere år siden. Var han i Norge i oktober 2018.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det Dagbladet skriver i dag.
Siterer mitt eget innlegg fra i går om Dagbladets torpedo-artikkel. Som nå har forsvunnet.
Det er noe tvilsomt med språkbruken og formuleringene som er brukt.
Vi får ikke innsyn i hvilken informasjon og hvordan den er fremstilt, som ble lagt frem for politiet og henholdsvis HHB2s og eks-torperdoens bistandsadvokater. Vi vet ikke engang om det er nøyaktig samme formuleringer som er lagt frem for de tre partene.
Det er tvilsom journalistikk.
Jeg tror det er noe i artikkelen som ikke er sant, kanskje at eks-torpedoen er under etterforskning i Lørenskogforsvinningen per i dag, slik artikkelen skapte inntrykk av.