2026-09-27, 12:40
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du tolkar texten lite felaktigt. Den kanske var otydlig, men jag önskade förmedla ett budskap om att tro i sig inte är ett verktyg för att veta. Min tro på klimatvetenskapens resultat sträcker sig till vad faktiska forskningsresultat visar och vad som då kunnat upprepas och fastställas av varandra oberoende forskare. Aktivister - som ofta upprepar slagord och har ett alarmistiskt budskap - har en mindre inverkan på mig. Jag tror inte på dem alla gånger. Siffror har den effekten på oss, vi är mindre benägna att tro på dem än vad vi är på historier och anekdoter. Forskare mäter och analyserar med hjälp av matematik, som ju är siffror och inte sällan i sällskap med avancerad matematik och man tappar då nästan alla som annars skulle ha lyssnat.

De pågående och accelererande klimatförändringarna är och kommer att vara katastrofala för livet på Jorden och med det också för människor. Aktivister menar att vi ska överge konsumtionssamhället för ett mer jordnära och enklare liv, en sorts grön primitivism med minimal påverkan på miljön och i förlängningen även klimatet. Dessa krav är inga lösningar, då vi drivs av att förbättra kortsiktigt snarare än att planera för generationer framåt.

Vad det bästa argumentet för att inte tro på klimatförändringarna är kanske att dessa utgör en störning av nornaltillståndet. Den naturligt konservativa människan är ovillig att inse att detta tillstånd är under omfattande förändring. Insikten om att det "gamla vanliga" nu plötsligt är skadligt, det som tidigare generationer kunnat göra ska plötsligt inte längre göras. Man flyr in i en egoistisk tankevärld om att det är andra som ska göra mer och före en själv; Kina och Indien säger memen. Men Kina är ett stort industriland pga vår konsumtion och Indien är underutvecklat på många sätt. Jag är som sagt inte en icketroende på klimatförändringarna, men jag är inte villig att kalla mig för en troende heller.

Tack för ditt förtydligande. Jag trodde jag hittat en likasinnad som inte tror att klimatförändringarna kommer vara så katastrofala som man lätt kan få uppfattningen om ifall man öppnar tidningen. Mitt bästa argument för att klimatförändringarna, som ju alltid pågår med eller utan människan närvaro, inte är så katastrofala är att vi i så fall skulle sett vattennivån stiga och Maldiverna upphört att existera. Det har sagts senaste 45 åren att detta ska hända, men ännu inte inträffat. Någonstans måste man våga ifrågasätta vad det är för information vi konsumerar, och om den är riktig.
Senast redigerad av cirkusregeringus 2026-09-27 kl. 12:42.
Citera
2026-09-27, 13:07
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?
Vad Sverige gör eller inte gör inom det s.k. kallade klimatet har lika stor betydelse som en flugskit i universum.Det är en massa "klimatdårar" som lever livets glada dagar på att lura folk.
Citera
2026-09-27, 13:15
Medlem
KalleXs avatar
Ämnet klimatförändringar är inte relevant längre.
Men JA, det händer, och vi vet varför.

MEN, eftersom det finns en uppenbar lösning så är det inte en viktig fråga. Det är bara att implementera lösningen så löser vi både klimatförändringarna och det globala energibehovet som bara kommer öka exponentiellt när de fattiga delarna av världen blir rika nog att kunna börja leva rika liv som kräver energi på västerländsk nivå.

Det STORA problemet vi har framför oss nu är istället att upplysa en massa idioter som står i vägen för lösningen, så vi får den på plats innan klimatförändringarna blir alltför stora.

Vad lösningen är behöver jag inte säga, för det är så uppenbart.
Citera
2026-09-27, 13:17
Medlem
9zs avatar
Om man ser på stenlaviner i alperna så ökar de. När det töar och fryser till på nätterna så kan stenar som legat där sedan bergen uppstod sakta men säkert rubbas och till slut lossna.
Då varma och längre somrar blir vanligare ökar även stenlavinerna lavinartat.
Citera
2026-09-27, 13:30
Medlem
Citat:
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?

Folk är kloka och ser hur vi "matas" med den ena åsikten efter den andra som vi ska tro på.
Än är det det ena än det andra.

Och när det gäller temperaturen:
Det kan ha blivit en grad varmare.
MEN är det någon som förväntar sig att temperaturerna ska vara samma hela tiden? Är det inte en del av klimat, just det att det sker variation?
Citera
2026-09-27, 13:38
Medlem
BernardLoutres avatar
Absolut! Höj bensinpriset till 50 kronor litern och 10-dubbla alla flygskatter så att bara de rika får 🐑 råd att förorena!
Citera
2026-09-27, 13:48
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Ämnet klimatförändringar är inte relevant längre.
Men JA, det händer, och vi vet varför.

MEN, eftersom det finns en uppenbar lösning så är det inte en viktig fråga. Det är bara att implementera lösningen så löser vi både klimatförändringarna och det globala energibehovet som bara kommer öka exponentiellt när de fattiga delarna av världen blir rika nog att kunna börja leva rika liv som kräver energi på västerländsk nivå.

Det STORA problemet vi har framför oss nu är istället att upplysa en massa idioter som står i vägen för lösningen, så vi får den på plats innan klimatförändringarna blir alltför stora.

Vad lösningen är behöver jag inte säga, för det är så uppenbart.

Nej det är verkligen inte uppenbart du tycker att lösningen är. Avbefolka jorden till 5% av nuvarande befolkningsmängd?
Citera
2026-09-27, 15:08
Medlem
Enzymes avatar
Klimatförändringar är naturligt. Människans utsläpp av växthusgaser har haft en påverkan på dessa förändringar. Detta är helt klart. Vad som däremot inte är klart är hur stor denna påverkan är eller kommer bli samt vilka effekter det får. Var bara 20 år sedan Gore stod i sin saxlift och snackade om höjda havsnivåer och annat eller när jag gick i plugget och läraren sa att människor inte kommer kunna bo i medelhavsländerna om 30 år vilket är nu. Här blir det alltså gissningslek och man lastar på vanliga människor massa kostnader för omställning när man egentligen inget vet.
Citera
2026-09-27, 15:31
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej det är verkligen inte uppenbart du tycker att lösningen är.
Grattis, eftersom du inte fattar det uppenbara så är du troligtvis en del av gruppen idioter som står i vägen för lösningen.
Citera
2026-09-27, 15:52
Medlem
Citat:

Har svårt för människor som säger att vi måste göra både det ena och andra här i Sverige!
Sådana individer lider av någon psykos!
Sverige är ett av dom länder som är klimat vänligast och släpper ut minst skit!
Vi i Sverige behöver inte göra ett skit på
o överskådlig tid.
Citera
2026-09-27, 15:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Absolut! Höj bensinpriset till 50 kronor litern och 10-dubbla alla flygskatter så att bara de rika får 🐑 råd att förorena!
Bensinpris på 50 kr litern? Vad vill du ha för literpris på diesel?
Citera
2026-09-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte alls, faktiskt. Den ena är reell, faktisk, går att bevisa. Den andra - not so much.

Nej kausaliteten är allt annat än "solklar". Förmodligen kommer varken du, dina barn, barnbarn, osv i ett antal tusen generationer till inte märka något av em globalt förhöjd temperatur. Solen kanske slocknar först, vem vet? Egentligen?

Gjorde du just en tankevurpa? What?
Det har ju blivit JUST en väg till politisk makt att låtsas som att "global warming" är en GREJ!

TOTALT irrelevant. Du trodde nog att du gjorde en smart poäng med detta, men det är totalt irrelevant, precis som hela du.

Tack för att du läste.

Tyvärr förstår du inte alls vad jag menar. Synd att du känner att du behöver trycka ned mig. Eller om det är humor på min bekostnad?

Gravitation är en teori - en vetenskaplig teori som inte var helt lätt att bevisa. De stora namnen är Newton och Einstein. Jag kan inte fullt ut förstå Einsteins teorier - ytterst få kan.

Teorierna kring klimatforskning är jämförelsevis enkla. Modellerna för prediktion är extremt komplexa, men tittar man bakåt är det oerhört enkelt. Kausaliteten är absolut solklar. Som du själv påpekar är modellerna framåt svåra. Men räcker det inte att se vad som hänt på ungefär 100 år och hur förloppet accelererar?

Igen, vad jag skrev:

Du kommer falla, vare sig du accepterar teorierna eller ej.

Klimatförändringarna kommer, vare sig du accepterar teorierna eller ej.

Så svaret är givet - de har skett, de pågår och de kommer fortsätta. Men vi har inget att jämföra med så framtiden är oviss.

Och för att fullt ut förklara:

Du tror inte på teorin om gravitation. Du har hoppat från en sten, kanske ett staket? Du har ettusen vetenskapsmän med dig. 999 vetenskapsmän säger att du inte borde hoppa från hustaket. De kan inte enas om hur hårt du träffar marken eller när det sker. De tvistar om kroppars massor och luftmotstånd och etern och gud vet vad. Är du beredd att hoppa när en säger att det går fint? Du kan ju faktiskt överleva ett fall från ett tak.

Jorden var platt en gång, och solsystemets medelpunkt. Sen kom vetenskapen den vetenskapliga metodiken.

Ha det gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in