2026-09-27, 08:01
Medlem
jhww82s avatar
Olja och kol är lagrad energi med ursprung i fotosyntesen. När vi förbränner den återskapar vi klimatet som fanns för hundratals miljoner år sen.

Det krävs ett godkänt betyg i biologi, kemi och fysik för att förstå hur det hänger ihop. Energi kan inte förstöras utan enbart omvandlas.
Citera
2026-09-27, 08:01
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Jag tror tyvärr att det ligger i människans natur att inte erkänna katastrofer förrän de knackar på dörren.
Citera
2026-09-27, 08:05
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Problemet är inte att det förändras för det har man vetat mycket länge så det är ingen nyhet. Problemet är att vissa tror att man kan styra klimatet. Varje gång människan försökt styra klimatet så har det gått illa.

Varje gång människan försökt styra klimatet? Det låter på dig som vi försökt i tusentals år. Visste inte att man kunde tänka så korkat.
Citera
2026-09-27, 08:08
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Miljöpartiet gör det inte i alla fall, dom vill bara ha mera invandrare och dyr diesel.
Citera
2026-09-27, 08:16
Medlem
Jag tror på det. Jag tror att det sker förändringar som vi ser förr eller senare oavsett men att människan skyndar på proceduren. Jag tror också att jorden är rund och att de resurser vi lägger på att förbättra miljön i Sverige är en fis i rymden jämfört med övriga världen. Ren katastrof runt om i världen absolut och det ska tas på allvar. Men det är inte Sveriges uppgift att lösa den situationen också.
Citera
2026-09-27, 08:22
Medlem
Jag tror på klimatförändring,
men inte på att jorden går under.
Citera
2026-09-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det var ungefär 15.000 år sedan senaste istidens slut och drygt 100.000 år sedan föregående istids slut.

Diagram

Den sk lilla istiden va mellan 1300 och 1850.
Temperaturen va ca 1 grad kallare globalt och 2 grader kallare i Norden.
Google is your friend.
Citera
2026-09-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Det är faktiskt sant så som de flesta skeptiker säger, att om Sverige slutade existera nu på studs, så skulle det inte påverka klimatet i mer än 5 minuter sen har dom stora miljöbovarna hunnit ikapp och förbi och det skulle inte ens märkas.

Jag tror också på klimatförändringarna, däremot så håller jag med ovanstående kommentar. Problemet är att det globala energisystemet och ekonomin skapar tillväxt istället för energiomställning, man kan man väll säga att vi som samhälle globalt sätt är effektiva på det sättet, i vår strävan efter att få det bättre.

Dagens ekonomi och klimatmodeller bygger på antagandet att energislag byts ut mot varandra. I verkligheten så läggs energislagen ovanpå varandra och skapar tillväxt. Vi kommer alltså få se omställning i regioner och vissa områden som t.ex. elektrifiering av bilflottan samtidigt som oljeprodukter används lika mycket på andra håll.

Jag tror perspesktivet kommer ändras snart i debatten och förhoppningsvis miljöpolitiken här i EU och Sverige. EU och Sverige måste gå ifrån det här systemet med att på konstlad väg straffa fossil-beroende industri, det leder liksom ingenvart, mer än att man bromsar tillväxten i regionen.

Sedan är det ju så att vi redan nu har nått Peak oil supply, vilket betyder att den kolbaserade ekonomin kommer minska i närtid oavsett vad vi vill eller gör, tur är väll det, egentligen.

Det här prespektivet kallas energy addition.
https://finance.yahoo.com/energy/articles/t-rowe-price-explores-investors-141000094.html
https://www.ft.com/content/25294713-6ff6-4e67-b81c-2fc90fe9f486?syn-25a6b1a6=1
https://www.europeanscientist.com/en/features/energy-addition-still-not-transition-fossil-fuels-remain-the-backbone-of-progress/
https://energyaddition.org/
Citera
2026-09-27, 08:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Tror på klimatförändringarna är väl som frågan ”tror du på gravitation”?

Inte alls, faktiskt. Den ena är reell, faktisk, går att bevisa. Den andra - not so much.

Citat:
Det händer nu och kausaliteten är solklar. Frågan är hur illa det kommer bli.

Nej kausaliteten är allt annat än "solklar". Förmodligen kommer varken du, dina barn, barnbarn, osv i ett antal tusen generationer till inte märka något av em globalt förhöjd temperatur. Solen kanske slocknar först, vem vet? Egentligen?

Citat:
Det idiotiska är att det blivit en väg till politisk makt att låtsas som det inte händer.

Gjorde du just en tankevurpa? What?
Det har ju blivit JUST en väg till politisk makt att låtsas som att "global warming" är en GREJ!

Citat:
Man kan välja att inte tro på gravitation. Likväl faller man.

TOTALT irrelevant. Du trodde nog att du gjorde en smart poäng med detta, men det är totalt irrelevant, precis som hela du.
Citera
2026-09-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?

Vi har haft klimatförändringar på jorden Sålänge jorden har funnits, så varför skulle vi inte ha det nu?

Sen förstår nog alla att vi människor påverkar klimatet, men frågan är väl hur mycket som är ”människan” och hur mkt som hade hänt ändå?

Det verkar ingen bry sig om.
Att golfströmmen sakta håller på och ändras kommer t.e.x att göra mer för klimatet än vad alla utsläpp kommer göra.
Citera
2026-09-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-09-19
8 miljarder människor, som ska ha mat, som ska transportera sig, som ska skita och pissa, ... det vore konstigt om vi inte påverkade klimatet.

Vad är "klimatet" ?

Att du pissar i en sjö gör det inte varmare i luften. Däremot så kan man mäta ditt piss i sjön. Så ja vi påverkar miljön runt omkring oss med nedskräpning osv. Men det betyder inte att isarna smälter på grund av oss. Där är det andra faktorer som spelar in.
Citera
2026-09-27, 09:32
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Är det inte snarare konstigt att tro att klimatet skall vara konstant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in