2026-09-27, 13:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är egentligen inte så konstigt att det såpass många.
1. Vi har extremt många fler transaktioner mellan privatpersoner nu sen swish infördes, så att då hamna i samma swishkedja som någon kriminell finns såklart.

2. Övervakningsverktygen ligger hos externa leverantörer där man inte har 100% insyn varför någon flaggas, vilket man enligt complianceregler inte ska ha heller.

3. Dessa övervakningsverktyg har rätt många falska positiv vilket alla är helt okej med.

4. Tyvärr har bankerna också vissa krav på sig att stänga av en viss procent av kunderna varje år, annars är övervakningen inte trovärdig. Så har du en bank med 1000 kunder där alla sköter sig perfekt så är du nästan tvungen att hitta anledningar till att stänga av 50 stycken för att visa att tar övervakningen på allvar. För perfekt är helt enkelt inte realistiskt.

Dec är inte ett problem om endast de som gravt missköter sin ekonomi råkar ut för detta.
Citera
2026-09-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp sant. Tyvärr. Finns ju dock ingen kontroll alls över dessa bankerna stänger av. Om det var rätt eller ej. Dvs ingen rättslig process alls. Men du är ändå avstängd får inte bank-ID på minst 1 år. Detta förfarande borde ju oroa folk i gemen att vi måste ha lagar som förhindrar detta. Att banker inte ska sådan makt över oss.
Utan rättsligs process skriver många, men kom ihåg att vi alla har ingått omfattande avtal med banken och bankid för att använda deras tjänster så att påstå att saknas rättslig grund visar på en stor ignorans för avtalets innehåll.
Jag lusläste inte avtalen och skulle troligtvis inte förstå hur de skulle tolkas i alla fall. Fast det kanske är bara jag...
Citera
2026-09-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dec är inte ett problem om endast de som gravt missköter sin ekonomi råkar ut för detta.

Som jag skrev, problemet är om du tar emot en swish från någon som blir flaggad, då blir du också smittad.
Därför är det nu viktigt att veta vilka man tar emot större swishar från.
Citera
2026-09-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Utan rättsligs process skriver många, men kom ihåg att vi alla har ingått omfattande avtal med banken och bankid för att använda deras tjänster så att påstå att saknas rättslig grund visar på en stor ignorans för avtalets innehåll.
Jag lusläste inte avtalen och skulle troligtvis inte förstå hur de skulle tolkas i alla fall. Fast det kanske är bara jag...

Ja det som är fel egentligen är väl det beroende av banki-d vi har byggt upp överallt. Utan de hade inte problemet varit så stort.
Citera
2026-09-27, 14:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Som jag skrev, problemet är om du tar emot en swish från någon som blir flaggad, då blir du också smittad.

Precis och likaså överföringar med bankid.
Citera
2026-09-27, 14:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Fast så enkelt kan det ändå inte vara. Om nån som är ”flaggad” tex köper en begagnad bil av nån för 20.000kr så kan ju inte säljaren bara bli av med sitt bank-id i ett år eller hur?
Citera
2026-09-27, 14:05
Medlem
Citat:
Framtida bank id spärr blir det nog tyvärr. De är ju alla i samma liga. Är du spärrad i en är du det hos alla. Tror det är minimum 1 år som gäller innan du kan få ett nytt. Jo det är fan sanslöst vilken makt dessa banker har. Att inte ha det kommer ju påverka ens liv enormt. Det är ju sedan som man läst helt omöjligt att få rätt mot dom. Att även om det nu faktiskt inte var ett brott så ingen anmälan till polisen så är du ändå avstängd. Får inget konto där något mera, eller bank-ID hos dom eller de andra.

Är ju en av sakerna man faktiskt ville bli mer politisk aktiv för. Vilken makt dessa banker har över våra liv. Göra något för att motverka detta.
Jag älskar när bankerna spärrar bank-id och alla konton till folk som INTE har några betalningsanmärkningar för det är samma skrot och korn som hejar på Kronofogden och idiotförklarar de skuldsatta i olika idiotiska tv-program ämnade för idioter.
Citera
2026-09-27, 14:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman

Men bankerna skiter ofta i detta. Att det ju är en grundläggande rättighet som bara människa att ha tillgång till en bank. Det är ju sagt i svenska grundlagen som EU-förordningen. Men liksom som de skiter i detta. Trots att då svenska skattebetalare faktiskt räddade dessa svenska från konkurs i början av 90-talet. Om jag skulle bli politiker vore detta mitt fokus. Göra mer svenska banker ta ansvar för sin egen skit sedan inte på så där som de verkar göra stänga av folk hux flux. För de är ju inte viktiga för banken, dessa oss förmodligen mesta inte extremt rika ena.
Citera
2026-09-27, 14:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Ja varför ska de få betala räkningarna för, KronKalle nästa!

Som sagt, det hände en nära bekant till mig som blev utsatt för ett bedrägeri och bedragare använde hennes konto för att både föra över pengar (från annat offer) och ta tillbaka pengarna (hon hade redan betalat dem samma summa,)
VARNING FÖR BITCOIN-liknande BEDRÄGERIER, det här händer alldeles för ofta.
Citera
2026-09-27, 14:09
Medlem
Det här med att folk så lätt tycks bli spärrade är sjukt. Vad kan man/vi göra åt det? Ska det fortsätta så här??!!
Citera
2026-09-27, 14:10
Medlem
Citat:
Men bankerna skiter ofta i detta. Att det ju är en grundläggande rättighet som bara människa att ha tillgång till en bank. Det är ju sagt i svenska grundlagen som EU-förodrningen. Men liksom som de skiter i detta. Trots att då svenska skattebetalare faktiskt räddade dessa svenska från konkurs i början av 90-talet. Om jag skulle bli politiker vore detta mitt fokus. Göra mer svenska banker ta ansvar för sin egen skit sedan inte på så där som de verkar göra stänga av folk hux flux. För de är ju inte viktiga för banken, dessa oss förmodligen mesta inte extremt rika ena.
Men förekommer det att man blir spärrad från Bank-Id av oklara grunder?
Citera
2026-09-27, 14:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fyll på INNAN. Duh.
Så klart, men sen då, när pengarna på tex Revolut är slut? Då är man rökt på allvar. Det var det jag menade, men visst har du en poäng.

Problemet är ju att bank-id används till så mycket annat, att man blir totalt handikappad om man inte har kvar det. Digital legitimation borde inte vara något som bankerna sköter, utan något alla har rättighet att ha oavsett vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in