2026-09-27, 14:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja varför ska de få betala räkningarna för, KronKalle nästa!

Som sagt, det hände en nära bekant till mig som blev utsatt för ett bedrägeri och bedragare använde hennes konto för att både föra över pengar (från annat offer) och ta tillbaka pengarna (hon hade redan betalat dem samma summa,)
VARNING FÖR BITCOIN-liknande BEDRÄGERIER, det här händer alldeles för ofta.

Räkningar kan man betala på banken.

Ja bedrägerier är såklart ett stort problem. Jag har själv blivit av med en större summa pengar som nån tog ut från mitt konto. Banken sa att de inte kunde göra nånting.
Citera
2026-09-27, 14:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men förekommer det att man blir spärrad från Bank-Id av oklara grunder?

Jo extremt ofta som man läser om. Det är ju varför man svarade på TS inlägg. Vet en tex som man läste om lokalblaskan som blev avstängd enbart för han visst gillade att handla på Temu.

Dessa banker stänger ju av folk regelbundet och hänvisar just till att det måste vara brott här. Men det är ju väldigt ovanligt att detta faktiskt leder till en riktigt polisanmälan. Att det faktiskt var just ett brott. Det blir ju som banker just leker att de är poliser, åklagare som domstol och de kommer undan med det.
Citera
2026-09-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men bankerna skiter ofta i detta. Att det ju är en grundläggande rättighet som bara människa att ha tillgång till en bank. Det är ju sagt i svenska grundlagen som EU-förordningen. Men liksom som de skiter i detta. Trots att då svenska skattebetalare faktiskt räddade dessa svenska från konkurs i början av 90-talet. Om jag skulle bli politiker vore detta mitt fokus. Göra mer svenska banker ta ansvar för sin egen skit sedan inte på så där som de verkar göra stänga av folk hux flux. För de är ju inte viktiga för banken, dessa oss förmodligen mesta inte extremt rika ena.
Japp, du rätt till bankkonto men det finns också krav på dig.
Citera
2026-09-27, 14:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är inte så enkelt då? F ö så BÖR du ha fått någon form av förklaring / förvarning / fråga om klargörande från din sida innan totalspärr...

Finns flera personer som råkat ut för detta helt utan förvarning. Iaf enligt dom själva.
Citera
2026-09-27, 14:46
Medlem
Citat:
Men bankerna skiter ofta i detta. Att det ju är en grundläggande rättighet som bara människa att ha tillgång till en bank. Det är ju sagt i svenska grundlagen som EU-förordningen. Men liksom som de skiter i detta. Trots att då svenska skattebetalare faktiskt räddade dessa svenska från konkurs i början av 90-talet. Om jag skulle bli politiker vore detta mitt fokus. Göra mer svenska banker ta ansvar för sin egen skit sedan inte på så där som de verkar göra stänga av folk hux flux. För de är ju inte viktiga för banken, dessa oss förmodligen mesta inte extremt rika ena.
Lagar,domar på EU-nivå finns redan.Vi behöver en EU-polis som verkställer domen,tar sig till respektive bank,rycker bort och beslagtar datorer,servrar,kablage och stänger ner skiten på obestämd tid.
Citera
2026-09-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Det här med att folk så lätt tycks bli spärrade är sjukt. Vad kan man/vi göra åt det? Ska det fortsätta så här??!!
Detta med ökningen av spärrade bankkonton och bankid ligger under utredning hos Finansinspektionen sedan något år tillbaka.
Finansinspektionen gjorde någon kontroll i våras om detta hade ökat eller minskat och vad det beror på.
Citera
2026-09-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Finns flera personer som råkat ut för detta helt utan förvarning. Iaf enligt dom själva.
Säkert, ENLIGT DE SJÄLVA, ja... Man ska aldrig underskatta människans förmåga att massuppfitta saker och företeelser...
Nu drog ju tråden iväg med en rasande fart sedan i går natt..., så jag har inte koll på hur den har utvecklat sig. Men Maviel skrev ju ett rätt tankeväckande inlägg där i början om att TS kanske helt enkelt missat att svara på standardfrågorna om "kundkännedom" från banken. Om det inte sedan har retts ut under trådens gång på Söndagsförmiddagen så får väl det ses som en av de mest rimliga förklaringarna.
Citera
2026-09-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En kompis till mig har en kusin som är son till en snubbe. som är pappa till en tjej Han har hafts Bank-id i hela sitt liv.

Jag har skummat igenom större delen av tråden och undrar om inte du borde leta upp en tråd under forumet för psykisk ohälsa istället. Alternativt hobby och fritidsforumet, för konstruktiva förslag om vad du kan ägna dina dagar åt.
Citera
2026-09-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast så enkelt kan det ändå inte vara. Om nån som är ”flaggad” tex köper en begagnad bil av nån för 20.000kr så kan ju inte säljaren bara bli av med sitt bank-id i ett år eller hur?

Det är nog snarare så att risken ligger i om du tar emot pengar från någon som är flaggad, om du säljer en bil någon som är flaggad.
Citera
2026-09-27, 15:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Lagar,domar på EU-nivå finns redan.Vi behöver en EU-polis som verkställer domen,tar sig till respektive bank,rycker bort och beslagtar datorer,servrar,kablage och stänger ner skiten på obestämd tid.

Vad vi behöver som fan saknas. Är att inte banker ska leka egen polis. Om nu något är ruttet har vi redan lagar och polis om det. Personer som gör skit kommer bli fällda enligt lagens orda. Att dessa banker stänger av och leker domare är mer som just de ska bli fällda för göra skit som det.
Citera
2026-09-27, 15:20
Medlem
Citat:
Vad vi behöver som fan saknas. Är att inte banker ska leka egen polis. Om nu något är ruttet har vi redan lagar och polis om det. Personer som gör skit kommer bli fällda enligt lagens orda. Att dessa banker stänger av och leker domare är mer som just de ska bli fällda för göra skit som det.
Tror du att USA hade blivit det de är idag (styrkemässigt) om de inte haft en särskild federal polis.
Citera
2026-09-27, 15:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Banker är privata företag och har all rätt att stänga av vilka kunder de vill. Problemet är att vi gjort oss beroende av bankerna genom bank-id.

Detta borde gå att lösa genom ett statligt bank-id man inte kan bli av med om det inte beslutats i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in