2026-09-27, 12:34
Medlem
Det här väcker väldigt många frågor.

Mohamed Abdukardir Ali nekades svenskt medborgarskap 2024 på grund av sin skuldsituation. Mindre än två år senare beviljades han medborgarskap – trots att hans skuldsanering enligt uppgifter fortfarande pågick.

Hur går det ihop?

Det som gör videon särskilt intressant är samtalet med Migrationsverket. Handläggaren är tydlig med att man inte kan beviljas svenskt medborgarskap om man har pågående skulder. Hon förklarar dessutom att när skulderna väl är betalda behöver det normalt gå ytterligare en tid – omkring två år – för att visa att man kan fortsätta vara skuldfri.

Ändå ska den här personen ha beviljats medborgarskap medan skuldsaneringen fortfarande pågick.

Det är just detta jag har väldigt svårt att förstå.

Vad förändrades mellan avslaget 2024 och beslutet 2026? Vilka omständigheter gjorde att han plötsligt ansågs uppfylla kraven?

Har Migrationsverkets normala bedömning frångåtts i det här enskilda ärendet – och i så fall varför? Hur kunde medborgarskap beviljas när skulder fortfarande fanns kvar?

Jag undrar också hur beslutet fattades och om det finns omständigheter kring handläggningen som behöver granskas. Kan det exempelvis finnas någon jävsproblematik? Jag påstår inte att så är fallet, men med tanke på den uppenbara skillnaden mellan beskedet från Migrationsverket i videon och utfallet i det här ärendet tycker jag att frågan är befogad att ställa.

Det borde gå att få ett tydligt svar på exakt vilka omständigheter som gjorde att Migrationsverket ändrade sin bedömning.

Se videon och bilda er en egen uppfattning.

https://streamable.com/qi7z7k
Citera
2026-09-27, 12:45
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat

Mohamed Abdukardir Ali nekades svenskt medborgarskap 2024 på grund av sin skuldsituation. Mindre än två år senare beviljades han medborgarskap – trots att hans skuldsanering enligt uppgifter fortfarande pågick.

Hur går det ihop?

Det som gör videon särskilt intressant är samtalet med Migrationsverket. Handläggaren är tydlig med att man inte kan beviljas svenskt medborgarskap om man har pågående skulder. Hon förklarar dessutom att när skulderna väl är betalda behöver det normalt gå ytterligare en tid – omkring två år – för att visa att man kan fortsätta vara skuldfri.

Ändå ska den här personen ha beviljats medborgarskap medan skuldsaneringen fortfarande pågick.

Vad förändrades mellan avslaget 2024 och beslutet 2026? Vilka omständigheter gjorde att han plötsligt ansågs uppfylla kraven?

Har Migrationsverkets normala bedömning frångåtts i det här enskilda ärendet – och i så fall varför? Hur kunde medborgarskap beviljas när skulder fortfarande fanns kvar?

Jag undrar också hur beslutet fattades och om det finns omständigheter kring handläggningen som behöver granskas. Kan det exempelvis finnas någon jävsproblematik? Jag påstår inte att så är fallet, men med tanke på den uppenbara skillnaden mellan beskedet från Migrationsverket i videon och utfallet i det här ärendet tycker jag att frågan är befogad att ställa.

Det borde gå att få ett tydligt svar på exakt vilka omständigheter som gjorde att Migrationsverket ändrade sin bedömning.

Går ärendet att anmäla, eller kan man kräva ut handlingar?
Någonting verkar fel, hur gör vi nu?
Citera
2026-09-27, 12:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Hur går det ihop?

Nu har jag sett videon och detta är helt sjukt.
Hoppas fler gräver i detta.
Alltså vem har godkänt det på felaktiga grunder, och varför?
Citera
2026-09-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja ett relativt fåtal enskilda personer har ett mycket stort ansvar till att Sverige ser ut som det gör

Definitivt. De har insett att de har förlorat debatten om massinvandringen till Sverige. Men effekterna av massinvandringen är nu så stora så nästa debatt kommer handla om hur man ska hantera konsekvenserna och här verkar samma personer villiga att kämpa för avdemokratisering av Sverige i demokratins namn.
Citera
2026-09-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det näst sämsta är Ahmed.
Ingen Mohamed eller Ahmed har någonsin kommit någonstans.

Mohamed är det vanligaste namnet bland nyfödda i Malmö.
Är någon förvånad?

Mellanöstern finns i Skåne.

Ali och Fouad kommer inte långt efter!
Citera
2026-09-27, 13:17
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag var med, och i backspegeln var det fantastiskt. Jag är glad att jag fick uppleva det. Det fanns trygghet och optimism. Det är ingen som tror på Sverige längre.

Den här skandalen (toppen på ett isberg) gör mig deprimerad.

Fast, samma människor som bespottade nationalister 1950-1990, börjar yrvaket vakna upp till den verkligheten som de själva skapat. Ni, de, ville ha det här. Det här är exakt det som nationalister varnat för, och nu är det här, är inte alla nöjda? Ni fick exakt det som ni ville. Varför är man inte nöjd med etniska enklaver som kräver att vi lämnar vårt sätt att leva, lämnar vår identitet till förmån för en importerad, resultatet har blivit precis det som man ville och människor är förvånade?

”Somalia rankas näst sist i världen på Transparency Internationals globala korruptionsindex.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/risken-for-korruption-i-och-med-overenskommelsen_hd1159/
Jag är inte förvånad över att en somalisk politiker köper röster för att gynna sin egen ekonomi och position, det är ett mönster som är mer norm än undantag i Somalia och stora delar av Afrika. Vilket är så väldokumenterat att man måste vara indoktrinerad till att helt ge upp sina kognitiva förmågor för att inte inse det. Det går inte att påstå att; ”Vi kunde inte se det här komma.” Det har varit uppenbart så länge nu att det blir tragikomiskt att påstå annat.

Det här är inte första gången något sånt här händer och det kommer inte bli sista, de politiker som majoriteten röstat på och stöttat år in och år ut, har öppnat upp för att människor som inte vill Sverige och svenskarna väl kommer utnyttja varje del av systemet för att slutligen utarma det fullständigt och lämna det i spillror. Tänk då på att det är just det här ni och de ville ha, ni fick vad ni ville ha. Tryggheten och optimismen, high-trust samhället, valdes bort till förmån för ett amerikaniserat ideal (ekonomiska klyftor och mångetnicitet) med Sovjet struktur(politisk korrekthet och kontrollsamhälle), ni har inte blivit lurade, ni lurade er själva.
Citera
2026-09-27, 13:20
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Definitivt. De har insett att de har förlorat debatten om massinvandringen till Sverige. Men effekterna av massinvandringen är nu så stora så nästa debatt kommer handla om hur man ska hantera konsekvenserna och här verkar samma personer villiga att kämpa för avdemokratisering av Sverige i demokratins namn.

Jo en av konsekvenserna av just massinvandringen är nedmontering av den svenska demokratin och den svenska välfärden. Ironiskt nog
Citera
2026-09-27, 13:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Hur går det ihop?

Vad som förändrades...kanske pengar från Somaliska regeringen under bordet till handläggaren...?
Citera
2026-09-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Ja får bara Ali Capone sitta kvar i riksdagen kan det nog bli kaoz och stor underhållning av det.
Men jag tror nog du överskattar vänsterkläggets förmåga att tänka rationellt, de har verkligen surrat sig fast vid masten ordentligt. Det är lättare att lura någon än att förklara att de blivit lurade.

De där flatorna är ett bra exempel på folk där hjulet snurrar medan hamstern är stendöd. Kliniskt hjärndöda.
Och gemensamt är att de alla ser ut som Quasimodo.

Spelar ingen roll om han kutar in påtänd och skiter på golvet i riksdagen, vi måste ju stoppa rasismen!
Vi får se! VPK har peakat förut på 8,5 %, men de har aldrig fått några starkare siffror. Det som kanske är skillnaden med årets val är att landet är proppfullt med valboskap som man har importerat från tredje världen, som vill bli matade med stekta sparvar som flyger in i munnen på dem och honung som flyter på våra gator, när Svensson får sitt jobbavdrag indraget och ISK-kontot begränsat till bara 50 k skattefritt. Någon måste bära bördan att mata lyxflyktingar från tredje världen med extra allt-bidrag.
Citera
2026-09-27, 13:24
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
F

”Somalia rankas näst sist i världen på Transparency Internationals globala korruptionsindex.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/risken-for-korruption-i-och-med-overenskommelsen_hd1159/
Jag är inte förvånad över att en somalisk politiker köper röster för att gynna sin egen ekonomi och position, det är ett mönster som är mer norm än undantag i Somalia och stora delar av Afrika. Vilket är så väldokumenterat att man måste vara indoktrinerad till att helt ge upp sina kognitiva förmågor för att inte inse det. Det går inte att påstå att; ”Vi kunde inte se det här komma.” Det har varit uppenbart så länge nu att det blir tragikomiskt att påstå annat.

Det här är inte första gången något sånt här händer och det kommer inte bli sista, de politiker som majoriteten röstat på och stöttat år in och år ut, har öppnat upp för att människor som inte vill Sverige och svenskarna väl kommer utnyttja varje del av systemet för att slutligen utarma det fullständigt och lämna det i spillror. Tänk då på att det är just det här ni och de ville ha, ni fick vad ni ville ha. Tryggheten och optimismen, high-trust samhället, valdes bort till förmån för ett amerikaniserat ideal (ekonomiska klyftor och mångetnicitet) med Sovjet struktur(politisk korrekthet och kontrollsamhälle), ni har inte blivit lurade, ni lurade er själva.

Ja speciellt det fetade tror jag är väldigt centralt om man vill försöka förstå hur Sverige blivit.
Citera
2026-09-27, 13:27
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Hur går det ihop?

Sjuk video. Riktigt sjukt. Sverige är i det närmaste ett sinnessjukt land.

Men cred till den duktiga tjejen som tar sig an detta ormbo
Senast redigerad av bulletproofsoul 2026-09-27 kl. 13:36.
Citera
2026-09-27, 13:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Vi får se! VPK har peakat förut på 8,5 %, men de har aldrig fått några starkare siffror. Det som kanske är skillnaden med årets val är att landet är proppfullt med valboskap som man har importerat från tredje världen, som vill bli matade med stekta sparvar som flyger in i munnen på dem och honung som flyter på våra gator, när Svensson får sitt jobbavdrag indraget och ISK-kontot begränsat till bara 50 k skattefritt. Någon måste bära bördan att mata lyxflyktingar från tredje världen med extra allt-bidrag.

Hade inte Gudrun upp emot 10% i något val vill jag minnas men så mycket större än så här blir de inte och nu sitter de i rävsaxen. Hur än V agerar så har de skitit i det blå skåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in