2026-09-27, 08:43
Medlem
Sqrbankens avatar
MP, damppartiet nummer ett, har nog aldrig varit mer tysta i hela sin politiska historia. Ser framför mig hur de, det efter att maggan gjort det omöjliga och faktiskt fått till nått politiskt Quasimodo mellan V och C, spårar ur totalt med egna krav som omkullkastar allt
Citera
2026-09-27, 08:47
Medlem
Maggans runda är väl över nu. 1-0 till Somalia och självmål av Nooshi
Citera
2026-09-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Snillen spekulerar

Mats Knutssson:
"Socialdemokraternas dröm är att slippa regera med Vänsterpartiet, enligt SVT:s kommentator Mats Knutson. Han säger att det finns flera historiska händelser som skadat partiernas förtroende för varandra, och att de S-röster som påstått att V inte är regeringsdugligt på senare tid fått vatten på sin kvarn."

"Knutson nämner särskilt avslöjandena om att V-politiker spridit antisemitism. – Så länge det här pågår kommer det troligen inte vara politiskt möjligt att ta in Vänsterpartiet i regering. Han säger vidare att S kan behöva vika sig för att nå majoritet, men att det också hänger på Centerpartiet."

Viktor Barth Kron:
"Viktor Barth-Kron skriver i Expressen att V-kravet kan ge två möjliga utfall, som båda gynnar partiet långsiktigt. C kanske backar, vilket skulle vara ett stort genombrott, eller så vänder sig C till högersidan.

Om C gör en högersväng blir det uppenbart för väljarna att den enda möjliga vägen till att byta styre är en röst på annat rödgrönt parti, skriver Barth-Kron.

”Sannolikheten för en S-V-MP-majoritet i valet 2030 ökar dramatiskt, och med den möjligheten att genomföra stora politiska förändringar av det slag som Vänsterpartiet vill se.”"

Således, V är inträngda i ett hörn och C är låsta av sin egen retorik och de skumraskväljare som stödjer C av deras pedofila intressen och anti-SD skrå. Om C stödjer Ulf, så kommer många av deras väljare att rösta S, V eller Mp 2030.

Vad är det för pedofila intressen du yrar om? Står det i Cs partiprogram?
Citera
2026-09-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Maggans runda är väl över nu. 1-0 till Somalia och självmål av Nooshi

Maggan har inte förhandlat alls. C, V och S har inte ens träffas sen valet. Den svenska vänstern är så jävla oansvarigt. De skiter om Sverige.

Tidö är den endast alternativ som gör Sverige bra och stabil. Hoppas två centerpartister byter sida för Sveriges bästa.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-27 kl. 08:55.
Citera
2026-09-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Maggan har inte förhandlat alls. V och S har inte ens träffas sen valet. Den svenska vänstern är så jävla oansvarigt. De skiter om Sverige.

Tidö är den endast alternativ som gör Sverige bra och stabil.

Dålig översättning
Citera
2026-09-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Sverige är inte en bananrepublik eller en korrupt öststat där ledamöter byter sida för lite cash.

Du har kort minne lille vänstervän. Du har redan glömt att S köpte ut Amineh Kakabaveh för att behålla makten flera månader till.

Såklart kan två centerpartister byta sida för att behålla riksdaglön och förmåner i minst fyra år till. Vid extraval de riskerar förlorar allt.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-27 kl. 09:04.
Citera
2026-09-27, 09:51
Medlem
MrTomtes avatar
"Vårt fokus är, precis som vi har varit tydliga med under valrörelsen, att vi får genomslag för vår politik".
https://www.expressen.se/nyheter/politik/elisabeth-thand-ringqvist-om-regeringsbildningen/

Under dessa dagar utsätts vi av ett väldigt stort brus av information. Det mesta skulle jag säga är just brus och ganska irrelevant men när en av huvudpersonerna som varit ganska tyst efter valet helt plötsligt bryter tystnaden tycker i alla fall jag att det är värt att lyssna noga och här kanske det viktigaste inte är att lyssna på vad hon säger utan kanske mer på vad hon inte säger samt tajmingen.

Före valet var ETR och C mycket tydliga med att man skulle hålla V borta från en kommande regering. "Hellre extra val än V i regering" hette det före valet. Dagen efter valet mjukade hon upp retoriken en aning med sitt ”ytterkanterna ska inte dominera en regering". Rätt oklart vad mer exakt det betyder. För en dryg vecka sedan skrev hon så att ”vi kan inte se att vi ska sitta i regering med V”. Det är små nyanser men som jag ser det hela tiden en förflyttning av positionen. Igår kom så citatet högst upp och det är inget annat än en historierevision. Här verkar alla röda linjer helt plötsligt vara borta?! Jag kan inte se detta om något annat än att hon krattat manegen för en kommande regeringsbildning.

Och som grädde på moset, tajmingen. Samma dag fick vi alltså reda på att Maggan och Nooshi ska träffas. Man kan ju undra vad de ska prata om. Högläsning ur Maos lilla skitröda? Genomgång av Karl Marxs samlade svammel?

Ja, det är på tok för tidigt egentligen men i min värld är saken klar. Nu är det bara en tidsfråga...
Citera
2026-09-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
"Vårt fokus är, precis som vi har varit tydliga med under valrörelsen, att vi får genomslag för vår politik".
https://www.expressen.se/nyheter/politik/elisabeth-thand-ringqvist-om-regeringsbildningen/

Under dessa dagar utsätts vi av ett väldigt stort brus av information. Det mesta skulle jag säga är just brus och ganska irrelevant men när en av huvudpersonerna som varit ganska tyst efter valet helt plötsligt bryter tystnaden tycker i alla fall jag att det är värt att lyssna noga och här kanske det viktigaste inte är att lyssna på vad hon säger utan kanske mer på vad hon inte säger samt tajmingen.

Före valet var ETR och C mycket tydliga med att man skulle hålla V borta från en kommande regering. "Hellre extra val än V i regering" hette det före valet. Dagen efter valet mjukade hon upp retoriken en aning med sitt ”ytterkanterna ska inte dominera en regering". Rätt oklart vad mer exakt det betyder. För en dryg vecka sedan skrev hon så att ”vi kan inte se att vi ska sitta i regering med V”. Det är små nyanser men som jag ser det hela tiden en förflyttning av positionen. Igår kom så citatet högst upp och det är inget annat än en historierevision. Här verkar alla röda linjer helt plötsligt vara borta?! Jag kan inte se detta om något annat än att hon krattat manegen för en kommande regeringsbildning.

Och som grädde på moset, tajmingen. Samma dag fick vi alltså reda på att Maggan och Nooshi ska träffas. Man kan ju undra vad de ska prata om. Högläsning ur Maos lilla skitröda? Genomgång av Karl Marxs samlade svammel?

Ja, det är på tok för tidigt egentligen men i min värld är saken klar. Nu är det bara en tidsfråga...
Det låter faktiskt så. Frågan är om hon har alla ledamöter med sig. Det är så svårt att gissa vad som rör sig i huvudet på centerpartister.
Citera
2026-09-27, 10:52
Medlem
V har flyttat sig ännu längre åt vänster
Medan S har flyttat sig till mitten
Självklart kan de aldrig samarbeta i en regering
Citera
2026-09-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
V har flyttat sig ännu längre åt vänster
Medan S har flyttat sig till mitten
Självklart kan de aldrig samarbeta i en regering

Su skriver fel. Båda S och V vill:

- avskaffa karensavdraget
- begränsa vinster inskolorna
- förkorta arbetstiden
- höja inkomstskatten
- höja ISK skatten
- förstärka a-kassan
- behålla mängdrabatter/straffrabatter till grova kriminella
- riva de skärpa vilkorna för anhöringsinvandring

De kan såklart samregera för att genomföra sådan lagstifting.
Citera
2026-09-27, 11:18
Medlem
Men varför köper man inte över 2 personer till andra laget? Det är väl bara att ge ministerposter och en bunt sedlar i handen på personerna? Ser faktiskt inte problemet
Citera
2026-09-27, 11:21
Medlem
Sunimods avatar
Imorgon (måndag 28/9) ska man välja ny talman

"Uppropet till riksdagen äger rum dagen före riksmötets öppnande, den 28 september klockan 11.00. Därefter väljer riksdagen talman och vice talmän samt anmäler vilka som blir partiernas gruppledare."

Någon som vet när vi kan förvänta oss hur det gick?

Intressant då V har sagt de vill ha kvar Andreas Norlén
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in