"Vårt fokus är, precis som vi har varit tydliga med under valrörelsen, att vi får genomslag för vår politik".
https://www.expressen.se/nyheter/politik/elisabeth-thand-ringqvist-om-regeringsbildningen/
Under dessa dagar utsätts vi av ett väldigt stort brus av information. Det mesta skulle jag säga är just brus och ganska irrelevant men när en av huvudpersonerna som varit ganska tyst efter valet helt plötsligt bryter tystnaden tycker i alla fall jag att det är värt att lyssna noga och här kanske det viktigaste inte är att lyssna på vad hon säger utan kanske mer på vad hon inte säger samt tajmingen.
Före valet var ETR och C mycket tydliga med att man skulle hålla V borta från en kommande regering.
"Hellre extra val än V i regering" hette det före valet. Dagen efter valet mjukade hon upp retoriken en aning med sitt
”ytterkanterna ska inte dominera en regering". Rätt oklart vad mer exakt det betyder. För en dryg vecka sedan skrev hon så att
”vi kan inte se att vi ska sitta i regering med V”. Det är små nyanser men som jag ser det hela tiden en förflyttning av positionen. Igår kom så citatet högst upp och det är inget annat än en historierevision. Här verkar alla röda linjer helt plötsligt vara borta?! Jag kan inte se detta om något annat än att hon krattat manegen för en kommande regeringsbildning.
Och som grädde på moset, tajmingen. Samma dag fick vi alltså reda på att Maggan och Nooshi ska träffas. Man kan ju undra vad de ska prata om. Högläsning ur Maos lilla skitröda? Genomgång av Karl Marxs samlade svammel?
Ja, det är på tok för tidigt egentligen men i min värld är saken klar. Nu är det bara en tidsfråga...