2026-09-26, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Svagt argument och typisk politikerjargong.
Underförstått: Eftersom brottsligheten bara byter karaktär, gör ingenting.
Självklart skulle det vara ett dråpslag för dom kriminella om man eliminerade knarkintäkterna.
Att bara "byta till" någon annan form av kriminalitet är inte så lätt som det låter och garanterat skulle brottsligheten minska drastiskt om man gjorde så.
Redan nu förekommer allt som jag föreslog, det är väl bara för dom att ändra inriktning lite. Kan inte tänka mig att det är något problem för dem, det krävs knappast någon årsstämma med röstning för att justera fokus.
Citera
2026-09-26, 03:19
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Redan nu förekommer allt som jag föreslog, det är väl bara för dom att ändra inriktning lite. Kan inte tänka mig att det är något problem för dem, det krävs knappast någon årsstämma med röstning för att justera fokus.
Ja, dom skulle bli tvingade att ändra fokus, men det betyder inte att det skulle vara lika enkelt att tjäna stora pengar som med knark.
Det skulle bli väsentligt mer oattraktivt att försörja sig som kriminell.
Lite som brandtriangeln, ta bort bränslet, (pengarna) så minimerar man brandrisken.
Garanterat skulle brottsligheten gå ner med en sådan åtgärd + dom extra skatteintäkterna skulle kunna användas
till att motverka brottslighet ytterligare. en s.k. "win win situation"
Citera
2026-09-26, 03:24
Medlem
Citat:
Ja, dom skulle bli tvingade att ändra fokus, men det betyder inte att det skulle vara lika enkelt att tjäna stora pengar som med knark.
Det skulle bli väsentligt mer oattraktivt att försörja sig som kriminell.
Lite som brandtriangeln, ta bort bränslet, (pengarna) så minimerar man brandrisken.
Garanterat skulle brottsligheten gå ner med en sådan åtgärd + dom extra skatteintäkterna skulle kunna användas
till att motverka brottslighet ytterligare. en s.k. "win win"
Men redan i dag så ägnar sig kriminella åt annat än droger, så helt olönsamt kan det knappast vara.

Du måste väl ändå hört talas om äldrebrott, välfärdsbrott med mera. Och utpressningar mot företag kan väl knappast ha passerat dig förbi, eller?
I en undersökning uppger 20 procent av tillfrågade företag att de har drabbats av gängkriminalitet. Nästan alla är oroliga för utvecklingen.

– Många småföretagare har känt sig pressade av brottslighet länge nu, säger Caroline Szyber på Småföretagarnas Riksförbund.

Polisen kopplar en stor del av de över 30 sprängningar i januari i år till utpressning av företagare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vart-femte-foretag-utsatt-for-gangkriminalitet-stora-morkertal
Citera
2026-09-26, 03:33
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Men redan i dag så ägnar sig kriminella åt annat än droger, så helt olönsamt kan det knappast vara.

Du måste väl ändå hört talas om äldrebrott, välfärdsbrott med mera. Och utpressningar mot företag kan väl knappast ha passerat dig förbi, eller?
Har inte påstått att annan brottslighet ej förekommer eller är olönsam, det är inte poängen.
Med facit i hand, katt & råtta spelet mellan polis och dom kriminella där dom kriminella alltid vinner
kommer ALDRIG förändras förrän man flyttar dom tunga pjäserna på schackbordet.
Alla skulle vinna på detta förutom dom kriminella, men Svenska politiker är för fega.
Citera
2026-09-26, 03:35
Medlem
Citat:
Har inte påstått att annan brottslighet ej förekommer eller är olönsam, det är inte poängen.
Med facit i hand, katt & råtta spelet mellan polis och dom kriminella där dom kriminella alltid vinner
kommer ALDRIG förändras förrän man flyttar dom tunga pjäserna på schackbordet.
Alla skulle vinna på detta förutom dom kriminella, men Svenska politiker är för fega.
Tror inte det skulle bli någon skillnad, de kriminellas behov av pengar skulle inte minska. Och det har ingenting att göra med vad jag anser om legalisering av droger att göra.

Citat:
Varför inte? En del anser att det är enklare redan i dag. Och kortare straff.
Citera
2026-09-26, 03:48
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Tror inte det skulle bli någon skillnad, de kriminellas behov av pengar skulle inte minska. Och det har ingenting att göra med vad jag anser om legalisering av droger att göra.
Istället för att "tro", varför inte prova och visa lite riktig handlingskraft?
Citat:
Varför inte? En del anser att det är enklare redan i dag. Och kortare straff.
Huruvida annan brottslighet är enklare eller har kortare straff är irrelevant och låter
bara som en typisk undanmanöver och politikerjargong.
Citera
2026-09-26, 03:55
Medlem
Citat:
Istället för att "tro", varför inte prova och visa lite riktig handlingskraft?

Huruvida annan brottslighet är enklare eller har kortare straff är irrelevant och låter
bara som en typisk undanmanöver och politikerjargong.
Vadå "politikerjargong"? Och varför är det irrelevant att annan brottslighet kanske är enklare och ger mindre straff? Det är det väl knappast. Och vad menar du med att jag ska visa handlingskraft? Ska jag börja skjuta gängkriminella, eller vad menar du?

Jag är övertygad om att de kriminella väljer det som ger pengar och det som ger pengar enklast. Vad i det resonemanget anser du är "politikerjargong"?

Har du inte fattat att gängen inte alls bara sysslar med droger?
Citera
2026-09-26, 04:04
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Vadå "politikerjargong"? Och varför är det irrelevant att annan brottslighet kanske är enklare och ger mindre straff? Det är det väl knappast. Och vad menar du med att jag ska visa handlingskraft? Ska jag börja skjuta gängkriminella, eller vad menar du?

Jag är övertygad om att de kriminella väljer det som ger pengar och det som ger pengar enklast. Vad i det resonemanget anser du är "politikerjargong"?

Har du inte fattat att gängen inte alls bara sysslar med droger?
Nej, med handlingskraft menar jag att man skall legalisera droger och beskatta dess försäljning.
Det skulle vara det mest effektiva sättet att på riktigt göra något som faktiskt gör en skillnad.
Huruvida dom byter till annan brottslighet är oväsentligt och ingen ursäkt för att göra ingenting.
Citera
2026-09-26, 04:07
Medlem
Citat:
Nej, med handlingskraft menar jag att man skall legalisera droger och beskatta dess försäljning.
Det skulle vara det mest effektiva sättet att på riktigt göra något som faktiskt gör en skillnad.
Huruvida dom byter till annan brottslighet är oväsentligt och ingen ursäkt för att göra ingenting.
Så här står det i trådstarten,
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Om staten legaliserar knark så har ingen som transporterar knark några mer pengar av det och hela ekonomin i det för dom blir super dålig.

Och det är vad jag har svarat på.

Jag har inte sagt ett ord om vad jag anser om att vi skulle få köpa benso och opioider fritt.
Citera
2026-09-26, 04:40
Medlem
dobbelinas avatar
För dom som argumenterar att legalisering skulle öka antalet missbrukare må så vara fallet.
Men, håller jag det i vågskålen, där missbruk är något som individen valt själv,
gentemot kriminell drogförsäljning som drabbar oskyldiga människor, väger en legalisering tyngre
och skulle i det långa loppet visa sig vara den vinnande strategin.
Citera
2026-09-26, 05:59
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Då kommer de hitta på annat att göra pengar på.
Varför kan inte knarlangarna fortsätta sälja knark? Fast lagligt och betala skatt. Visst många av dem vill tjäna pengar snabbt men tror en hel del skulle kunna stå i kassan i en laglig butik eller jobba med det på annat sätt.

Tänk alla pengar som blir över från resurser att jaga folk som röker en joint per år och vad man skulle kunna göra med de pengarna istället. Exempelvis hjälpa folk ur missbruk. Så som Portugal gjorde i början fast man gör det rätt så det inte ställer till problem som Portugal fick senare (de avkriminaliserade droger, inte legaliserade)

45% av gängens inkomst rör dessutom en ofarlig planta som av Carl Von Linné beskrevs som "nyttig" Total galenskap att svenska politiker låter det fortgå. Och varje gång jag går in och skriver det måste jag tyvärr tvingas lägga till att jag inte brukar cannabis.

Citat:
För dom som argumenterar att legalisering skulle öka antalet missbrukare må så vara fallet.
Men, håller jag det i vågskålen, där missbruk är något som individen valt själv,
gentemot kriminell drogförsäljning som drabbar oskyldiga människor, väger en legalisering tyngre
och skulle i det långa loppet visa sig vara den vinnande strategin.
Jag säger tvärtom. Legalisering skulle minska missbruket då man får så oerhört mycket pengar över så man kan lägga resurser på att hjälpa folk ur sitt missbruk.
Citera
2026-09-26, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Varför kan inte knarlangarna fortsätta sälja knark? Fast lagligt och betala skatt. Visst många av dem vill tjäna pengar snabbt men tror en hel del skulle kunna stå i kassan i en laglig butik eller jobba med det på annat sätt.
Förvirrat värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in