2026-09-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hur tänkte du nu? Var tänker du knarket kommer ifrån? Jag vill att Sverige ska vara drogfritt.
Varifrån kommer knarket till adhd-tabletter och cannabis på recept?

Jag vill ha fred på jorden. Ingen av oss kommer att få det vi vill.
Citera
2026-09-26, 14:47
Medlem
Ska man kunna promenera in på Ica och köpa en kabbe heroin efter jobbet menar du?
Citera
2026-09-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så konstigt att du är fokuserad på just den kostnaden. Inte på kostnaden för t.ex brott som missbrukare begår, kostnaden för sjukvården för de som drogar, kostnaden för att de inte jobbar och betalar när de drogar, kostnaden för polis som till 50% verkar sysselsatta med folk som dricker eller drogar osv.
Är det lagligt så sjunker ju priset drastiskt och därmed behovet av att stjäla saker. Kostnaden för att dom inte jobbar och sjukvård mm. Finns ju redan nu.
Citera
2026-09-26, 15:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Är det lagligt så sjunker ju priset drastiskt och därmed behovet av att stjäla saker. Kostnaden för att dom inte jobbar och sjukvård mm. Finns ju redan nu.
Allra billigast för de drogberoende blir det att inte missbruka alls, och eftersom du verkar prismedveten så borde du jobba för att alla ska sluta helt. 100.000 människor i Sverige, hela deras omgivning och alla som är anställda bara för att ta hand om missbrukare, skulle gråta en tår av lycka.
Citera
2026-09-26, 15:18
Medlem
Du kan ju glömma att "legalisering" skulle fungerar i Sverige.
Det vore total katastrof alltså, den som är lite insatt i ämnet vet exakt vad jag menar.

Där emot "avkriminalisering" vore ett ett enormt stort steg framåt för att få missbrukare som själva vill sluta med droger att våga söka hjälp.

Så länge man "jagar knarkare" så kommer dessa individer att stå utanför samhället, känna sig jagade och inte våga be om hjälp.

Ni muppar med era sönder-pundade hjärnor som hela tiden skriker "legalisera" som papegojor snälla.. lär er skillnaden mellan legalisering och avkriminalisering..
Citera
2026-09-26, 15:40
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Exempel på var det fungerat?

London 1890?

Du har kanske missat att droger är gamla. Det är bara anti-drog-lagstiftning som är ett nytt påfund.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du representerar verkligen ansiktet utåt för knarkare...

Apropå knarkaransikten och 1890 kan jag ju passa på att nämna drottning Victoria av Storbritannien, långlivad monark och känd konsument av opium och cannabis.
Citera
2026-09-26, 15:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarLasse
När vi är endå igång så kan vi gärna göra alkohol lika olagligt. Mesta av problem i trafiken och i hemmet är oftast orsakade av alkohol.
Litar inte på fulla människor, dem är helt oberäkneliga!
Hade dom uppfunnit alkohol senare hade det varit lika förbjudet som knarket, det uppfanns för så längesedan och blev lagligt innan dom visste bättre

Dom lärde sig av det misstaget därför kommer kommer knark aldrig bli lagligt i Sverige

Vi har redan tillräckligt med problem med folk som lallar runt på grund av alkohol som inte vet vad dom själva gör vi behöver inte ha lallade knarkare också
Citera
2026-09-26, 15:56
Medlem
PerniWhas avatar
Jävlar vilken bra idé, att ingen kommit på det tidigare.
Citera
2026-09-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varifrån kommer knarket till adhd-tabletter och cannabis på recept?

Jag vill ha fred på jorden. Ingen av oss kommer att få det vi vill.

ADHD medicin är medicin och en läkare följer upp vilken dos och medicin du behöver. Det är inte receptfritt.
Citera
2026-09-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Är du dum?

Min jämförelse var hur enkelt och hur vanligt det är att ungdomar säljer knark i porten och får in en bra, enkel peng utan ett brottsoffer (nåja), jämfört med att göra ett bedrägeri eller utpressa någon.
Monumentalt stor skillnad, men jag förstår att du inte förstår, då du inte är uppvuxen i orten och sett hur den verkligheten är.
Det jag har sagt är att om droger legaliseras, så kommer gängen att byta ut det mot annat.

Och att man redan i dag har inkomster från bedrägerier med mera. Vet inte varför jag skulle vara dum för att säga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det är tydligt att många inte förstår bättre, vilket inte är så konstigt om man inte sett hur den världen är. Men det tragiska är att ni ska komma med era tunnelseende åsikter där ni menar att ”ja, då gör dom bara något annat”. Nej, det kommer majoriteten inte att göra.
Så du tror att gängen och ungdomarna kommer att sluta upp med att ta in pengar på brottslig verksamhet om droger legaliseras? Tror att det är en lite väl naiv förhoppning.
Citera
2026-09-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Utpressning är inte i närheten så lukrativt och riskfritt som droger. Det finns ingen bransch som är lika lukrativ och riskfri. Du verkar antyda, likt förbudsförespråkarna i Sverige, att det ligger enorma miljardbranscher som de kriminella inte skulle ägna sig åt och bara väntar på att någon ska ta tillfället i akt.
Varför ägnar sig då många åt utpressning? Jag länkade tidigare att tjugo procent av företagare har drabbats. Av vilken anledning sysslar kriminella med sånt för, när knark är så mycket bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Emot legalisering
Fast det är något som du bara har fått för dig.

Att jag ser nackdelar med legalisering är inte detsamma som att jag är emot legalisering. Jag har inte ens nämnt min åsikt i den frågan.

Jag tror att Brynäs kommer vinna över Luleå i dagens SHL, det innebär inte att jag vill eller hoppas att Brynäs ska vinna.
Citera
2026-09-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hur tänkte du nu? Var tänker du knarket kommer ifrån? Jag vill att Sverige ska vara drogfritt.

Allt knark går att producera här i Sverige. Möjligtvis får man importera eventuella kokablad ifrån bönder i Peru.

Jag inser att du har någon sjuk besatthet av detta, men faktum är att förbudet skapar mer problem än substanserna någonsin kan göra. Det kommer att förekomma, så mycket bättre att det kommer fram i ljuset, att det kan beskattas och kontrolleras. Och framförallt, om man börjar utveckla ett problematiskt bruk så kan man få hjälp utan svårigheter, idag kan du inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in