2026-09-26, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men redan i dag så ägnar sig kriminella åt annat än droger, så helt olönsamt kan det knappast vara.

Du måste väl ändå hört talas om äldrebrott, välfärdsbrott med mera. Och utpressningar mot företag kan väl knappast ha passerat dig förbi, eller?
I en undersökning uppger 20 procent av tillfrågade företag att de har drabbats av gängkriminalitet. Nästan alla är oroliga för utvecklingen.

– Många småföretagare har känt sig pressade av brottslighet länge nu, säger Caroline Szyber på Småföretagarnas Riksförbund.

Polisen kopplar en stor del av de över 30 sprängningar i januari i år till utpressning av företagare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vart-femte-foretag-utsatt-for-gangkriminalitet-stora-morkertal

Jag tror dock att de absolut flesta gängkriminella enbart säljer droger, det är rätt stor skillnad på att langa lite weed till att behöva hoppa över till utpressningar och sprängdåd, de flesta vill garanterat bara ha lite extra pengar i slutet av dagen.

Dvs, jag tror inte övrig kriminalitet kommer öka nämnvärt för att man legaliserar alla droger.
Citera
2026-09-26, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Jag tror dock att de absolut flesta gängkriminella enbart säljer droger, det är rätt stor skillnad på att langa lite weed till att behöva hoppa över till utpressningar och sprängdåd, de flesta vill garanterat bara ha lite extra pengar i slutet av dagen.

Dvs, jag tror inte övrig kriminalitet kommer öka nämnvärt för att man legaliserar alla droger.
Men fan, de sysslar ju redan med annan kriminalitet, har du verkligen inte förstått det? Jag har gett dig flera exempel.
Citera
2026-09-26, 07:13
Medlem
Nej vi behöver snarare göra det obekvämare att knarka genom mer kontroller och spärrar om man inte sköter sig. Jag vill inte ha en massa "lagliga" knarkare ute på vägarna och på arbetsplatser. Det skadar tilliten i samhället och leder till en massa elände.
Citera
2026-09-26, 07:27
Medlem
Knark ska aldrig säljas lagligt i Sverige.

Knark upptäcks i olika former och tabletter. Tror du att en statlig aktör skulle stå där, göra inköpsresor och välja ut vilket slags knark man ska köpa in? Resten då? Du tror inte att knarksäljarna skulle sälja olika typer av knark momsfritt för en billigare peng ändå?

För övrigt gör knark stor skada, folk misssköter jobb, narkomaner kör ihjäl andra i trafiken, hem blir förstörda, det uppstår bråk och misshandel, barn bevittnar våld....

Nej, bara elände - bort, bort, bort!
Det får aldrig legaliseras
Citera
2026-09-26, 07:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Varför kan inte knarlangarna fortsätta sälja knark? Fast lagligt och betala skatt. Visst många av dem vill tjäna pengar snabbt men tror en hel del skulle kunna stå i kassan i en laglig butik eller jobba med det på annat sätt.

Tänk alla pengar som blir över från resurser att jaga folk som röker en joint per år och vad man skulle kunna göra med de pengarna istället. Exempelvis hjälpa folk ur missbruk. Så som Portugal gjorde i början fast man gör det rätt så det inte ställer till problem som Portugal fick senare (de avkriminaliserade droger, inte legaliserade)

45% av gängens inkomst rör dessutom en ofarlig planta som av Carl Von Linné beskrevs som "nyttig" Total galenskap att svenska politiker låter det fortgå. Och varje gång jag går in och skriver det måste jag tyvärr tvingas lägga till att jag inte brukar cannabis.

Jag säger tvärtom. Legalisering skulle minska missbruket då man får så oerhört mycket pengar över så man kan lägga resurser på att hjälpa folk ur sitt missbruk.
Jag tar rygg på dig här.

Argumentet att dom bara skulle göra annat är rätt dåligt. Det finns nämligen ingen annan efterfrågan på kriminalitet. Penningrån är för svårt då typ ingen har kontanter längre, bedrägeri kräver en ett visst mått av intelligens och know-how och sno bilar för att slakta är också svårt, och kräver att man har tillgång till fullt utrustade verkstäder.

Det är egentligen bara droger som har den efterfrågan som det har.
Citera
2026-09-26, 08:15
Medlem
Citat:
Då kommer de hitta på annat att göra pengar på.

Nämn en bransch som är lika lukrativ och enkel som att sälja gräs eller kokain.

Sanningen är som den att förbudet skapar mer problem än substanserna i sig. Dessvärre är alldeles för många hjärntvättade utav propaganda ifrån människor som inte vill oss väl, ifrån människor som vill ha kontroll över vårt medvetna, för att kunna släppa på sin egen känslomässiga skit. Istället vill man tydligen ha alla de problem som organiserad brottslighet ger än att folk ska kunna röka lagligt gräs utanför folks åsyn
Citera
2026-09-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Knark ska aldrig säljas lagligt i Sverige.

Knark upptäcks i olika former och tabletter. Tror du att en statlig aktör skulle stå där, göra inköpsresor och välja ut vilket slags knark man ska köpa in? Resten då? Du tror inte att knarksäljarna skulle sälja olika typer av knark momsfritt för en billigare peng ändå?

För övrigt gör knark stor skada, folk misssköter jobb, narkomaner kör ihjäl andra i trafiken, hem blir förstörda, det uppstår bråk och misshandel, barn bevittnar våld....

Nej, bara elände - bort, bort, bort!
Det får aldrig legaliseras

Allting du skrev stämmer in på alkohol. Men ändå finns det ingen maffia som säljer hembränt. Varför har du inga problem med alkohol, som är en av de tyngsta drogerna som existerar?
Citera
2026-09-26, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nej vi behöver snarare göra det obekvämare att knarka genom mer kontroller och spärrar om man inte sköter sig. Jag vill inte ha en massa "lagliga" knarkare ute på vägarna och på arbetsplatser. Det skadar tilliten i samhället och leder till en massa elände.

Men du har inga problem med alkohol, som är en av de tyngsta drogerna som existerar? Sanningen är att förbudet skapar mer problem än substanserna i sig. Så frågan är, vill man ha maffia eller inte?
Citera
2026-09-26, 08:21
Medlem
Citat:
Jo, det är ju väldigt troligt.

Om cannabis görs lagligt så kan ju de som odlar och säljer gräs göra detta fast lagligt.
Citera
2026-09-26, 08:24
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Legalisera knark! stäng ute knarklangare genom göra det statligt som med öl.
I mean cmoan its fuckin genious!

Om staten legaliserar knark så har ingen som transporterar knark några mer pengar av det och hela ekonomin i det för dom blir super dålig.

Give me an oscar right now.

Folk gör ju det ändå oavsett. Varför inte gå öppet.

Gör knarklangarna motstånd ta in Armen! trodde Sverige ändå ville ge dom mer resurser.
Lets go man!

Fin ide. Men om det är lagligt kommer troligtvis fler hålla på. Det ökar trycket på våra sjukhus i Sverige. Men andra ord vi betalar bara problemet med andra skattemedel.
Sen kan man visserligen säga att man får skylla dig själv när man överdoserar statens tjack. Dock hamnar ju även dom i vården som vi andra om dom blir sjuka av det.
Citera
2026-09-26, 08:33
Medlem
Nej för fn , skall inte sitta pundar föräldrar och brassa på framför sina ungar , helt galen idé
Citera
2026-09-26, 08:39
Medlem
inkognytos avatar
Problemet ligger i förlust av skattepengar. Skulle cannabis legaliseras på liknande sätt som i exempelvis Tyskland eller Kanada så kommer många odla själva på sina balkonger eller inomhus med hjälp av moderna led-lampor. Majaplantor växer så det knakar och är lätta att odla.
Finns alltså för lite skattepengar för staten att tjäna, samt dessutom en sjunkande alkoholförsäljning som lök på laxen.

I efterblivna Sverige får cannabisbruk inte ens utredas. Alla kan se vad som händer runt om oss men ingen politiker har mod nog att ta till sig fakta. Det är samma som när Sverige mitt bland alla länder med högertrafik hade vänstertrafik och 85% röstade nej till en omläggning. Tio år efter det så tvingades Sverige till att ge efter då länderna runt om började överväga sanktioner mot svenska bilister som orsakade olyckor utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in