2026-09-26, 16:06
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det var nån som nämnde några franska rätter med dill men det franska köket är ju så jävla brett. Är det nån ingrediens de INTE använder?

I Sverige hade vi fram till 70-talet typ fem smaksättare:

Salt
Kryddpeppar
Ättika
Socker
DILL
Förmodligen inte. Men att Dill skulle vara typiskt Franskt köper jag inte. Tror
att få Kockar världen över skulle kunna bräcka Svenska i just användningen av Dill, vad som passar ihop.
Citera
2026-09-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Mat har blivit dyrt, men har du inte råd att vaska en kryddburk så får det svida, är jag rädd.
Om det inte är dillsaffran, som är extremt vanligt i bergssluttningarna kring provinserna Bergerac och Pomerac. Men den får inte exporteras pga varumärkespatent.

Vad heter den på engelska eller latin?
Citera
2026-09-26, 16:15
Medlem
Sladdarens avatar
Dill är nog mest en svenskaktig krydda mfl länder men inte frankrike
Citera
2026-09-26, 16:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidarmypapi
Är det någon som vet om det finns dill i kryddblandningen Franska örter? Det står inte ett ord om dill i innehållsförteckningen, men mina smaklökar skriker ändå DILL?! Har jag fått någon form av kulinarisk psykos eller gömmer sig dillen där under falsk identitet?

Vilka andra kryddblandningar har dill i sig?

Franska örter brukar inehålla Rosmarin, Mejram, Oregano, Basilika, Persilja, Kyndel och Dragon så nej ingen dill så du behöver kalibrera smaklökarns
Citera
2026-09-26, 16:52
Medlem
Nej
Räkmacka utan dill kan dra åt helveta
Citera
2026-09-26, 16:58
Medlem
Det är nog fänkålen. Jag tycker både levande planta och doft från dess grönt påminner extremt om varandra.
Citera
2026-09-26, 16:58
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Exakt! Ryssarna är också tokiga i dill, färsk eller torkad på det mesta... Putin sägs klippa en låda Estrella dillchips i månaden, men det talas det jävligt tyst om.
Haha Vore schysst ny smak asså Estrella Z med smak av dill, lök och vodka. Undra vad de säger om Aalborgs dill akvavit.

Dill ingår i så jädra mycket allt från ilagd gurka, borscht, salad oliver till kycklingkrydda.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vanligast är den till fisk och vita såser. Kryddan har blivit vanligare med åren, men kan inte sägas vara någon traditionell fransk krydda.

Herman Lindqvist hade problem att hitta dill i Paris på 80-talet. Till sist hittade han det i en blomsterbutik och började köpa. Efter ett tag blev personalen nyfiken och frågade om varför han köpte så mycket dill, och blev förfärad över att höra att familjen åt den. Det gick absolut inte, för den var besprutad med gifter för att hålla längre
Ja det ska vara Lindqvist till att göra något sådant. Dillen är ett måste kring midsommar.

Annars vette skön med fransmännen och dillen. Finns säkert någon efterrätt i stil med dillpäron.
Citera
2026-09-26, 16:59
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
I Frankrike har man dill till typ allt. Frukost, lunch och middag. Iallafall när jag har varit där.
I tusen ostarnas land! Har du skådat dill på osten?!
Citera
2026-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om det finns dill i kryddblandningen Franska örter? Det står inte ett ord om dill i innehållsförteckningen, men mina smaklökar skriker ändå DILL?! Har jag fått någon form av kulinarisk psykos eller gömmer sig dillen där under falsk identitet?
Kollade med någon AI,
Dragon: Detta är en stöttepelare i det franska köket. Dragon har en sötaktig, skarp och örtig smak med tydliga inslag av anis och lakrits. Eftersom bladdill också har en lätt underton av anis, kan kombinationen av torkad dragon och andra medelhavsörter lura smaklökarna att tro att det är dill.

Fänkålsfrö: Ingår ofta i franska örtblandningar. Fänkål tillhör samma växtfamilj som dill (flockblommiga växter) och har en mycket liknande, lakritsliknande aromprofil.
Citat:
Vilka andra kryddblandningar har dill i sig?
Med tanke på svaret ovan, kryddblandningar med dragon, fänkål och anis.
Citera
2026-09-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Fransmännen verkar gilla dragon och vitlök.
När jag tänker på dill så tänker jag på Ukraina och Polen.

Det är ju konstigt att du gör det när det gäller en krydda från Asien!
Citera
2026-09-26, 17:11
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju konstigt att du gör det när det gäller en krydda från Asien!
Ah shit där kom det
Som med latinos och deras lime och chili.
Citera
2026-09-26, 17:18
Medlem
Citat:
Har jag fått någon form av kulinarisk psykos eller gömmer sig dillen där under falsk identitet?
När jag forskade i ämnet gjorde jag en häpnadsvärd upptäckt. Det finns att köpa franska kryddblandningar som inte är riktigt ärliga med sitt innehåll, så att "dill finns under falsk identitet" är inte omöjligt.

"Herbes de Provence EKO" från Rawfoodshop innehåller fem olika örter enligt innehållsförteckningen, kyndel, oregano, timjan, rosmarin och fänkål, det är fem olika örter. Men enligt beskrvningen ska blandningen innehålla nio.
Med hela nio noggrant utvalda örter och kryddor som kyndel, oregano, timjan, rosmarin och fänkål, ger denna ekologiska mix en välbalanserad och smakrik karaktär till din matlagning.
https://www.rawfoodshop.se/herbes-de-provance-eko-50g

Mycket troligt att dill är en av örterna som inte nämns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in