2026-09-26, 08:44
Medlem
Portugal har en bra lösning, de lägger all fokus på rehabilitering snarare än straff, samtidigt som knark inte längre är olagligt. Amerikanska städer på västkusten försökte kopiera iden men gjorde enbart legaliseringen, nu har de knarkare och tältläger överallt och ingen som helst rehabilitering, bara straff när knarkarna begår brott.
Citera
2026-09-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nämn en bransch som är lika lukrativ och enkel som att sälja gräs eller kokain.
Utpressning.

Citat:
Sanningen är som den att förbudet skapar mer problem än substanserna i sig. Dessvärre är alldeles för många hjärntvättade utav propaganda ifrån människor som inte vill oss väl, ifrån människor som vill ha kontroll över vårt medvetna, för att kunna släppa på sin egen känslomässiga skit. Istället vill man tydligen ha alla de problem som organiserad brottslighet ger än att folk ska kunna röka lagligt gräs utanför folks åsyn
Om du läser vad jag skrivit, så kanske det ljusnar lite för dig.
Citera
2026-09-26, 08:51
Medlem
Citat:
Om cannabis görs lagligt så kan ju de som odlar och säljer gräs göra detta fast lagligt.
Är det de som gör miljonvinster på knark?
Citera
2026-09-26, 08:56
Avstängd
EgoistNs avatar
Har ju blivit avstängd från filosofi-forum på oklara grunder.
Relevant fråga är varför vissa väljer att knarka?

Kan det vara känslan av hopplöshet?
Citera
2026-09-26, 08:57
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Portugal har en bra lösning, de lägger all fokus på rehabilitering snarare än straff, samtidigt som knark inte längre är olagligt. Amerikanska städer på västkusten försökte kopiera iden men gjorde enbart legaliseringen, nu har de knarkare och tältläger överallt och ingen som helst rehabilitering, bara straff när knarkarna begår brott.

Håller med.
Jag tänker också på Portugals narkotikapolitik och tror mer på den än vår, men helvetet kommer att frysa till is innan ens tanken på något liknande dyker upp här.

Frågan är så tabu så att debatter i abortfrågan hade stått på dagordningen innan den.
Sverige är fantastiskt!
Citera
2026-09-26, 09:04
Avstängd
EgoistNs avatar
Skulle vilja påstå att ni skjuter över mål allesammans.

Fråga nr 1 är som följer;
Varför väljer vissa att knarka ned sig?

För att de vill det?
-Kom igen..
Citera
2026-09-26, 09:13
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Skulle vilja påstå att ni skjuter över mål allesammans.

Fråga nr 1 är som följer;
Varför väljer vissa att knarka ned sig?

För att de vill det?
-Kom igen..

Samsjuklighet mellan psykisk ohälsa och substansbrukssyndrom är väldigt vanligt. Psykisk ohälsa leder i regel till det andra. Klarade jag testet?
Citera
2026-09-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nej vi behöver snarare göra det obekvämare att knarka genom mer kontroller och spärrar om man inte sköter sig. Jag vill inte ha en massa "lagliga" knarkare ute på vägarna och på arbetsplatser. Det skadar tilliten i samhället och leder till en massa elände.

Ja precis.
Finns bara problem med att legalisera knark. Kommer bara bli fler som knarkar och begår brott för att få pengar till knark.
Sen med att legalisera kommer kontroller. Tänk hur jävla dyr en Alvedon är. Samtidigt kan du köpa en identisk tablett som inte har genomgått samma kontroller i Asien för några kronor.
Problemet kommer kvarstå med att kriminella som säljer billigare knark än det lagliga.
Citera
2026-09-26, 09:23
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Samsjuklighet mellan psykisk ohälsa och substansbrukssyndrom är väldigt vanligt. Psykisk ohälsa leder i regel till det andra. Klarade jag testet?

Hopplöshet som gör sig påmind.
In i ekorrhjulet eller parta loss?
Nu är jag gammal, men förstår de som inte pallar ett arbetsliv, med allt vad det innebär.
Citera
2026-09-26, 09:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Lite som MP:s Riksdagsledamot Anders Schröder vill. Kopplingen mellan grov, organiserad brottslighet och de skjutningar som sker i våra förorter i dag, och narkotikahandeln, är ju solklar, och det säger också polisen, säger han till Ekot.

(FB) - Legalisera, Cannabis: MP-Riksdagsledamot "det är dags"

När är det Sveriges tur?

(FB) Kommer Sverige legalisera cannabis snart?
Citera
2026-09-26, 09:50
Medlem
-Nigger-s avatar
Instämmer.
Man borde kunna köpa benzo, röka och ladd i fysisk butik som ägs av staten.
Likt Systembolaget
Citera
2026-09-26, 09:54
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det är alkohol också. Men det säljs av staten i mängder trots att det är den absolut farligaste/dödligaste drogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in