2026-09-25, 17:48
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Borde l finnas någon chef som hon kan råka skicka in i rummet där hon sover.

På natten? Chefer jobbar inte då.
Citera
2026-09-25, 17:55
Medlem
proconsuls avatar
Om man inte sköter sina ålagda arbetsuppgifter är det grund för avskedande, ja.
Citera
2026-09-25, 18:18
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Sova är helt naturligt. Är man trött på jobbet så vad ska man göra? Det är helt ok.
Det är ju inte helt okej om man har betalt för att vara vaken och har massa jobb att göra som man inte kan göra sovandes.
Citera
2026-09-25, 18:28
Medlem
norther1s avatar
Tycker omständigheterna spelar roll här. Finns många skiftarbetare som rent krasst har bedrövliga scheman och ofta behöver jobba riktigt långa skift, ofta utan adekvat dygnsvila. Finns det då en lucka där det inte är speciellt mycket rörelse tycker jag inte det är fel att man tar en powernap förmodat att ens kollegor kan täcka för en under denna period. Givetvis bör detta enbart vara ett undantag. Fixar man inte arbetsvillkoren bör man annars starkt överväga att byta arbetsplats. Ska också tillägga att det är onödigt att göra en höna av en fjäder som chef. Har allt gått bra och personen ändå varit beredd att kavla upp ärmarna på begäran så borde chefen förstås bortse från detta.
Citera
2026-09-25, 19:05
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Så klart borde man kunna bli uppsagd pga det. Man borde få en varning först och chans att skärpa sig, sen borde det vara tack och hejdå.
Citera
2026-09-25, 19:09
Medlem
groovesnuss avatar
På flera kontor jag jobbat har det funnits ”vilrum”. Ett rum med en säng och ett lås på dörren alternativt en röd lampa man kunde tända. Dom är ofta upptagna. Men jag brukar till slut hitta ett ledigt. Då lägge jag mig, sätter mobilen i flight mode och sätter timern på 40 minuter.

Sova middag är en mänsklig rättighet
Citera
2026-09-25, 19:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja vi hade en vaktmästare för några år sen som hade alko problem. Han var dock alltid på jobbet och alltid vänlig och trevlig. Men han smög undan på olika ställen för en tupplur. El om han drack, jag vet inte, man hans 2 kollegor täckte alltid för honom så han kom undan

Jo, kanske behövde de inte jobba ihjäl sig fast han var borta. Har nog aldrig sett vaktmästare jobba ihjäl sig.
Citera
2026-09-25, 20:34
Avslutad
Har själv jobbat nattpass under en period i livet.

Beroende på vilken kollega man jobbade med så gick det bra att sova. Vi gjorde alla uppgifter direkt när vi började 22.00. Var klara vid 00.00. Sen kollade vi antingen serier i soffan eller gick och la oss. Satte alltid larmet en timme innan personalen kom på morgonen som skulle byta av oss. Gjorde i ordning kaffe så chefen var nöjd. Var bara att gå hem och börja dagen utvilad. Inge tjafs och inga problem!
Citera
2026-09-25, 21:19
Medlem
HBTKuks avatar
Din fru kan ju säga till latmasken också. Inte ska hon behöva jobba för två.
Citera
2026-09-25, 21:20
Medlem
Jah sover nästan alltid middag på min arbetsplats. Tog mig en liten tupplur förut faktiskt och det gjorde verkligen susen!
Jobbar dygnspass och ska egentligen endast sova på natten men det är ingen som klagar på mig om.jah tupplurar mig.
Citera
2026-09-25, 22:31
Moderator
Tystnads avatar
Självklart är detta inte ett accepterat beteende , så ja visst.

Är väl bara vissa yrkesgrupper som har detta inskrivet att dom får ta en lur vid lämpligt tillfälle tex jourläkare vid stilje nattetid, avlösare piloter på Atlant-Asien flygen, avlösare chaffisar på långfärdsbussar

Sedan händer det ju att personer som jobbar somnar av misstag , hade tex två kollegor som ute på ett jobb för många år sedan somnade i en rastvagn efter intagit lunch och vaknade inte förrän på kvällen..
Citera
2026-09-25, 23:05
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Beror på jobb. Inom IT på kontor är det inga problem att sova några timmar om dagen. Därför man jobbar hemifrån. Värre för er fattiga hjon som jobbar på industri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in