Igår, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
ska du på riktigt låtsas som att detta är normala svensson beteenden?

Det har jag inte sagt de kommer från en annan kultur.

Men vårat valsystem är uppbyggt på detta sätt. Är du kandidat på ett partis lista och kan uppbåda väljare så kan man hamna högst upp.

Men vad som är ironisk med detta är att V är nog det parti son är mest emot personval systemet.
Citera
Igår, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det har jag inte sagt de kommer från en annan kultur.

Men vårat valsystem är uppbyggt på detta sätt. Är du kandidat på ett partis lista och kan uppbåda väljare så kan man hamna högst upp.

Men vad som är ironisk med detta är att V är nog det parti son är mest emot personval systemet.
hmm visst, men vi borde inte ha sådant här. vi behöver verkligen ta bort medborgarskap, deportera folk, och stoppa all utom västlig invandring
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så SD-hatet kommer inte från övertygelse, utan från "allmänt oförstånd" till största del? De verkar inte vara särskilt klipska i Centern i så fall...
Vad jag menar att det inte längre existerar någon "bred mitt" i svensk politik. De måste välja antingen vänster eller höger.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Så är det, absolut. Men när man läser om etablerade svenska politiker som får sin plats genom 28 kryss, då inser man att något inte lirar som det ska när klanerna dyker upp. De förändrar spelreglerna. Vill vi det?
Men många politiker ville verkligen ha den stora massinvandringen till Sverige så jag tror att de känner acceptans och god vilja att lämna ifrån sig sin plats. Kanske uppstod till och med en lyckokänsla?
En del ville nog att spelreglerna skulle förändras och andra inte.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Vad jag menar att det inte längre existerar någon "bred mitt" i svensk politik. De måste välja antingen vänster eller höger.
Ja, och Centern valde ju vänstersidan innan valet. Så tror jag i alla fall att de flesta väljarna tolkade deras kommunikation, även om de svamlade om mitten.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
hmm visst, men vi borde inte ha sådant här. vi behöver verkligen ta bort medborgarskap, deportera folk, och stoppa all utom västlig invandring

Att begränsa invandringen är nog de flesta för och även att skärpa kraven på att få medborgarskap. Men de flesta väljare har även andra frågor som är viktiga. Personligen så kan jag välja en fråga från varje parti utan problem och säga att den är viktig.

Den svenska väljarkåren är rätt så rörlig. Man brukar säga att en tredjedel är trogen och alltid röstar på ett parti och resten är rörliga. Av de rörliga väljarna har ytterliga en tredje del bestämt sig tidigt kanske ett år eller så innan valet och sista tredje delen bestämmer sig de två sista veckorna.

Att skriva om grundlagen så att medborgarskap går att ta bort kommer inte att hända med en sådan rörlig väljarkår. Speciellt inte med den nya förändringen av grundlagen som är på gång.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, att klanrösta eller att ett helt bostadsområde röstar på samma parti betyder inte att det är fusk.
Det är helt annorlunda mot oss svenskar hur det går till. I klaner bestämmer någon ledar vad samtliga ska rösta på för parti. Det betyder inte att det är fusk. Vi svenskar gör inte så.

Det som inte rent fusk strider ändå mot våra grundläggande demokratiska principer där rösten är hemlig och individuell.

Valet behöver tas om med ett annat system där valsedlar enbart finns bakom stängda skärmar där en person åt gången är tillåten. Där man kryssar i ett parti.
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det som inte rent fusk strider ändå mot våra grundläggande demokratiska principer där rösten är hemlig och individuell.

Valet behöver tas om med ett annat system där valsedlar enbart finns bakom stängda skärmar där en person åt gången är tillåten. Där man kryssar i ett parti.
Det är annorlunda, men räknas inte som fusk.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, och Centern valde ju vänstersidan innan valet. Så tror jag i alla fall att de flesta väljarna tolkade deras kommunikation, även om de svamlade om mitten.
De har inte valt vänstersidan då vänstersidan är beroende av V. De förstår inte att de måste välja antingen vänster med V, eller höger med SD.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Så är det, absolut. Men när man läser om etablerade svenska politiker som får sin plats genom 28 kryss, då inser man att något inte lirar som det ska när klanerna dyker upp. De förändrar spelreglerna. Vill vi det?

Spelreglerna har varit samma sedan 1998. Men vi svenskar har inte spelat efter den. Av någon anledning så använder vi personkrysset som en popularitetstävling.

Personvalet kom till för att politikerna skulle komma närmare väljarna och vara ut och kampanja mer. Men hur många är det som överhuvudtaget har pratat eller träffat en kandidat till riksdagen? Det kanske är dags att politikerna börjar behandla personvalssystemet som det är tänkt och även att vi väljare börjar göra ett aktivt val enligt det.

Jag skulle inte bli förvånad om SD är nästa parti som kan råka ut för detta. Dels så drar ju Jimmie till sig många personkryss men har de chans för två riksdagsplatser så kan ju någon kliva upp på listan. Speciellt med tanke på hur många namn de har på sin lista. SD är det parti som har flest namn på den och vill de att personen på plats 55 ska få ihop nog många personröster för att bli nummer 2 i valet.
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Sqrbankens avatar
Kan inte S bara uppfinna några jävla ministerposter, rent hittepå, för att göra vänsterdamerna nöjda? Får intrycket av att detta är det fröknarna främst tycks vara sugna på, exakt vilka poster mindre relevant.

Nooshi kan exempelvis bli karaoke-minister och Ida fittfrisyr-minister. Går säkert att uppfinna nått åt Klan-Ali också när de ändå är i farten. Detta tilltag skulle förvisso inte lösa låsningen mot centern, men ändå.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Kan inte S bara uppfinna några jävla ministerposter, rent hittepå, för att göra vänsterdamerna nöjda? Får intrycket av att detta är det fröknarna främst tycks vara sugna på, exakt vilka poster mindre relevant.

Nooshi kan exempelvis bli karaoke-minister och Ida fittfrisyr-minister. Går säkert att uppfinna nått åt Klan-Ali också när de ändå är i farten. Detta tilltag skulle förvisso inte lösa låsningen mot centern, men ändå.

Jag tror exakt detta är det troligaste scenariet. V får ett par Hitte på meningslösa ministerposter mot att man ger upp i princip alla egna förslag och accepterar en politik som ”lutar åt mitten”.

Kanske mångfaldsminister?
Fritidsminister? Ja möjligheterna är oändliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in