2026-09-25, 20:17
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det betyder mer sannolikt att det kan komma en ny stämning från mamman - eftersom det finns mycket han lagt ut senare som t om är värre

Det finns nog ett mycket medvetet val från juristens sida att välja just den intervjun och att inte samla allt i samma stämning -- TROR jag.
Det vore strategiskt smart att stämma för en video åt gången och samtidigt kräva rättelse på de kanaler som släppt en video.
Citera
2026-09-25, 20:56
Medlem
GreenBatterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vad är hans roll i låten?
För han kan ju inte sjunga.
Han sitter coolt med solglasögon på och röker ”luft-spliff”. Sånt som verkligen anstår en TV4-personlighet. ”Röka på” när man är barnidol är tydligen helt ok både med Centerpartisten Stefan Haschgren och TV4.

Man börjar kanske bli för gammal för allt som är ok…
Citera
2026-09-25, 21:00
Medlem
kajnuss avatar
Nu ska vi inte vara sådana. Han har ju blivit farbror på nytt.
Citera
2026-09-25, 21:19
Medlem
0.1s avatar
Citat:
Det betyder mer sannolikt att det kan komma en ny stämning från mamman - eftersom det finns mycket han lagt ut senare som t om är värre

Det finns nog ett mycket medvetet val från juristens sida att välja just den intervjun och att inte samla allt i samma stämning -- TROR jag.
Jag tror samma och efter hon vunnit första kommer hon kunna fista honom ända in i 2030....
Citera
2026-09-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinsbaronessan
Tror att skadeståndet är helt och hållet skitsamma för hennes del. Det finns ju ingen som helst anledning för käranden att vilja ha en förlikning. Här är det ju snarast en publik avbön som ska till, vilket "ex gratia"-förslaget motverkar.

Problemet med detta är att det inte kommer prövas om det var sant eller inte, men i övrigt tror jag det blir en promenadseger för kärandesidan. Och att det var skadeståndspliktigt i sig att gå ut med det får väl ses som något det med.
Citera
2026-09-25, 21:45
Medlem
Citat:

Ja, betydligt svårare att ta upp boken (det blir tryckfrihetsmål och enskilt åtal) eller någon tv4-intervju.

Fast jag tror Annika kan tänka att det får räcka med det där också.
Citera
2026-09-25, 22:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-09-19
Ja, betydligt svårare att ta upp boken (det blir tryckfrihetsmål och enskilt åtal) eller någon tv4-intervju.

Fast jag tror Annika kan tänka att det får räcka med det där också.
Det hon gör nu är ett enskilt åtal.
Pratar man om tryckfrihetsbrott så är JK som åtalar - det bli inte enskilt åtal.

Jag tror Annika vill ha ett resultat som säger att han gjort fel och har förtalat henne. Det handlar inte om pengar utan om upprättelse. Får hon upprättelse så kommer hon inte gå vidare.
Får hon inte det så har hennes advokat sett till att det är öppet för fler stämningar.
Citera
2026-09-25, 22:11
Medlem
Har Joakim Lundell ingen PR- eller kommunikationsrådgivare som arbetar långsiktigt med hans varumärke?
Ninetone är hans management, och även om jag inte vet hur deras avtal ser ut eller vilken ersättning de får känns det rimligt att fråga vad som faktiskt ingår i uppdraget. Om strategisk kommunikation och krishantering inte ingår borde det åtminstone vara något man ser till att ta in vid behov.
Utifrån sett har det senaste året snarare präglats av reaktioner på det som händer för stunden än av någon tydlig långsiktig strategi. Det är märkligt för en person vars verksamhet i så hög grad är beroende av att människor vill titta, köpa produkter, samarbeta med honom och i grunden ha en positiv bild av personen bakom varumärket.

De flesta människor följer inte varje konflikt eller sätter sig in i alla detaljer. Bilden av en offentlig person formas i stället successivt av många mindre intryck. Det är just därför professionell kommunikation spelar så stor roll: någon behöver se helheten, veta vilket långsiktigt mål man arbetar mot och kunna hantera tillfälliga kriser utan att varje ny situation blir ett improviserat projekt.
Det är framför allt den typen av professionell hantering jag saknar. För någon på Joakim Lundells nivå borde sådant redan finnas på plats. Intrycket nu blir snarare att han lämnas ensam att hantera den ena krisen efter den andra, ofta under stark känslomässig press. Det är knappast särskilt goda förutsättningar för någon att fatta genomtänkta beslut som bygger och bevarar ett långsiktigt förtroende hos publiken.

Just när känslorna är som starkast är det också då man som mest behöver någon utifrån som kan hålla huvudet kallt och tänka flera steg framåt.
Citera
2026-09-25, 22:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1
Jag tror samma och efter hon vunnit första kommer hon kunna fista honom ända in i 2030....
Det skulle hon kunna, men min uppfattning är att hon inte kommer att göra det om hon får upprättelse.
Det handlar ju inte om pengar för henne, utan att få något som säger att han förtalat henne och ett utslag som säger att det måste få ett slut nu.
Citera
2026-09-25, 22:13
Medlem
Citat:
Det hon gör nu är ett enskilt åtal.
Pratar man om tryckfrihetsbrott så är JK som åtalar - det bli inte enskilt åtal.

Jag tror Annika vill ha ett resultat som säger att han gjort fel och har förtalat henne. Det handlar inte om pengar utan om upprättelse. Får hon upprättelse så kommer hon inte gå vidare.
Får hon inte det så har hennes advokat sett till att det är öppet för fler stämningar.

Nä, det är ett tvistemål. T 2808-26. Ett enskilt åtal i brottmål hade registrerats med B i början.

Om JK inte väcker åtal, så får man driva det själv som enskilt åtal, och det är fortfarande ett tryckfrihetsmål med jury och hela baletten. Jämför med stämningarna mot Dumpen.
Citera
2026-09-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
För att slippa förvirring och samla allt rörande stämningen mellan Joakim och Anneli (Nyköpings TR, mål T 2848-26):

Stämningsansökan (Aktbilaga 1):
https://gofile.io/d/xEtWcs3F
(Cred till 2026-08-29)

Samtliga bevisbilagor (Aktbilaga 2–7):
https://pixeldrain.com/l/gCV6Qh29
(Cred till Banal)

Dagboksblad 2026-09-08
https://pixeldrain.com/u/3zcZmvyA

Stämningsansökan är borta, kan den laddas upp på catbox.moe eller delafil.se t.ex? Gofile är för snabba på att rensa
Citera
2026-09-25, 22:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-09-19
Nä, det är ett tvistemål. T 2808-26. Ett enskilt åtal i brottmål hade registrerats med B i början.

Om JK inte väcker åtal, så får man driva det själv som enskilt åtal, och det är fortfarande ett tryckfrihetsmål med jury och hela baletten. Jämför med stämningarna mot Dumpen.
Rätt av dig, fel av mig. Det är ett tvistemål och inte ett enskilt åtal.
Och igen. Ja, när det gäller ärekränkning kan man väcka enskilt åtal även i mål om tryckfrihetsbrott, men inte för några andra brott gällande tryckfrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in