2026-09-25, 13:08
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Hur många är det idag som använder vanlig traditionell tvål att tvätta händerna med. Inte flytande tvål utan dom fasta tvålarna som är billigare och räcker längre. Tvättar alltid händerna med fast handtvål Hur gör ni och vad anser ni om fast handtvål?

Använder till rakning.
Citera
2026-09-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Enbart flytande till händerna. Känns inte så fräscht att flera personer ska dela på en handtvål och man kan ju inte ha flera ligga framme... Och sen att barn ska stå och leka och kladda med tvålen i onödan... Nope...

Den fasta Dove-tvålen har jag däremot som personlig tvål, använder den till ansiktet som daglig hudvårdsrutin. Känns otroligt rent och fräscht efteråt och upplever att ansiktet får en annan lyster. Finns många fasta tvålar som luktar gott, men som inte alls känns bra. De är väldigt sträva och det känns inte rent efter tvätt. Bäst är Dove eller möjligen Barnängen.

Är jag någonstans och det finns både fast och flytande tvål att tillgå på toaletten tvättar jag absolut med den flytande. Sällan det bara finns en fast tvål, men är så fallet använder jag den naturligtvis. Men det känns inte riktigt bra så tvättar händerna igen senare med flytande.

Det är en myt att det skulle vara mer hygieniskt med flytande tvål än fast tvål, det handlar mer om känslan, att du själv tycker att det inte är så fräscht att flera personer ska dela på en handtvål. Sköljer man bort tvållöddret ordentligt så åker ju allt ofräscht, smuts, fett, virus och bakterier av händerna.

Har faktiskt läst nyligen också att det kan vara mer ohygieniskt med exempelvis de här skumtvålalternativen som man ofta ser på offentliga toaletter då tvålkoncentrationen i det man får ut i handen är reducerad så att man kanske måste se till att få ut en ordentlig mängd skumtvål i händerna för att det ska bli en effektiv handtvätt. Men det viktigaste för att händerna ska bli så rena som möjligt och för att minska smittspridning är den mekaniska rengöringen.

Citat:
Rengöringskraft: Skummande vs. Flytande tvål
Flytande tvål tar bort bakterier från dina händer mer effektivt än skummande handtvål. Studier visade att icke-skummande tvål minskade bakterieantalet avsevärt efter tvätt, medan skumtvål visade minimal förbättring.

Skillnaden beror på hur varje tvål fungerar. När du använder flytande tvål bygger du upp lödder under själva tvättprocessen. Denna gnuggningsverkan hjälper till att ta bort bakterier. Skummande handtvål kommer ut förlöddrad från pumpen, så du missar det viktiga skrubbningssteget.

https://leelongs.com/sv/blog/is-foaming-soap-better-comparing-foaming-and-liquid-hand-soaps/
Citera
2026-09-25, 13:58
Medlem
Har bara gjort det någon enstaka gång. Aldrig köpt en. Ska göra det nu
Citera
2026-09-25, 14:00
Medlem
Citat:
Hur många är det idag som använder vanlig traditionell tvål att tvätta händerna med. Inte flytande tvål utan dom fasta tvålarna som är billigare och räcker längre. Tvättar alltid händerna med fast handtvål Hur gör ni och vad anser ni om fast handtvål?

Var det flytande eller fast tvål naziterna gjorde av judarna?
Citera
2026-09-25, 15:41
Moderator
Siegfrids avatar
Olivtvål är det enda som får komma nära min delikata hy.
Flytande tvål torkar ut och lämnar sprickiga händer efter sig.
Citera
2026-09-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hemma: aldrig. På hotell: alltid.
För på hotellet öppnar man en ny, och den används inte av någon annan än en själv.

Fast det är mer av en doftpuck än tvål, om man ska va ärlig. Som en trallsåpa från Jula. Åker den inte med sköljvattnet direkt, så kanske den klarar en halvdag som en dålig klarlack innan det det flagnar.
Luktar gubb-aftershave ofta också, vilket skär sig om man vill ha en mer sportig eller lättare doft än ett kassaskåpstungt bolster av "dölj-min-hygien"-moln om sig.
Det talar väldigt mycket om att min försäljarkavaj inte tål kemtvätt.

Jag undviker dom gärna. Både hemma och borta.
Citera
2026-09-25, 18:13
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Enda problemet är när det är kanske 1/3 kvar och den börjar hårdna. Svårt och jobbigt att få fjutt på den när man tvättar. Tips mottages tacksamt om någon vet hur man gör för att hålla tvålen vid liv.
Citera
2026-09-25, 18:15
Medlem
norther1s avatar
Själv hör jag till den kretsen som inte tvättar händerna. Tar bara tid och är aldrig sjuk. Frugan har någon flytande grapefrukttvål som luktar gott i alla fall.
Citera
2026-09-25, 18:36
Medlem
exoticspices avatar
Använder fast tvål men tycker det är svårt att hitta en som inte luktar så mycket parfym. Många har så stark doft som sitter kvar på huden, som händerna.

En butik hade tvålar som var perfekta men som nu är bortplockade ur sortimentet. En hade en svag doft av citron som jag gillade. Även en lavendeltvål som inte finns längre någonstans.
Citera
2026-09-25, 21:07
Medlem
Flytande tvål är bara en massa vatten och kemikalier. Fast tvål är mer naturligt.
Citera
2026-09-25, 21:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Enig. Jag blev upprörd när den försvann, trodde de upphört med produktionen för att jag typ var enda kunden, haha

Skönt att det var något tillfälligt problem, och att den kom tillbaks 👍
Fast blev inte Barnängens tvål mycket sämre när den kom tillbaka? Min fru säger det i alla fall och har efter mycket letande gått över till Lidls fasta tvål.
Citera
2026-09-25, 23:25
Medlem
Barnängen. Att tvätta kroppen med flytande tvål känns som att tvätta sig i slem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in