2026-09-25, 18:41
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är helt enig.

Palmemordet innehåller så många särdrag att det är svårt att hitta riktigt jämförbara attentat. Det närmaste är möjligen mordet på Anna Lindh, i den meningen att även det närmast framstår som ett överfall där konsekvenserna för gärningsmannen själv inte tycks ha spelat någon större roll i själva ögonblicket.

Att gärningsmannen i Palmemordet faktiskt kom undan, och att signalementen blev så pass oanvändbara, framstår dessutom till stor del som en fråga om omständigheter och slump. Mycket talar för en impulsiv gärningsman som åtminstone i stunden inte verkade särskilt upptagen av sin egen framtid eller av risken att gripas.

Jag hävdar inte att gärningsmannen nödvändigtvis måste passa in i någon klassisk gärningsmannaprofil. Det jag vänder mig mot är påståenden om att det generellt är ”sådana som Engström” som begår den här typen av attentat. Det tycker jag helt enkelt inte stämmer, åtminstone inte om vi utgår från den information vi i dag har om Engström.

Med risk för att vara övertydlig: jag uttalar mig här inte om sannolikheten för att Engström var gärningsmannen. Min invändning gäller enbart påståendet att han skulle representera någon slags ”klassisk gärningsman” för den här typen av brott.
Ja, då förstår jag och kan instämma i att det ligger en del i vad du säger.

Om SE är GM så tror jag personligen det kan vara på grund av hans extrema personlighetsdrag (uppmärksamhetsbehovet och de märkliga lögnerna) kombinerat med alkohol och kanske ytterligare parametrar.
Citera
2026-09-25, 18:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
En av hans vänner har i SVT sagt att SE kände sig misslyckad.
Minns ej exakt tid men uppfattade det som före OP skotten.
Det blir ju väldigt vaga saker att haka upp det narrativet på då. Om grunden är ett påstående i tv som man inte ens minns helt.

Kollar man bara objektivt på SE liv under den perioden är det svårt att se några personliga misslyckanden värt namnet. De flesta skulle nog kategorisera honom som rätt lyckad till och med.
Citera
2026-09-25, 18:53
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det finns absolut logik och underlag för att personliga misslyckanden kan vara en utlösande faktor för liknande dåd.

Problemet är att det inte finns några särskilda tecken på liknande problem för SE vid tiden för mordet. Hans nedåtspiral startade senare, vad det verkar.

Vid tiden för mordet hade han hus i Täby och fritidshus, fast anställning på Skandia, fru, vänner och ordnad ekonomi.

Det blir då svårt att applicera den logiken på SE 1986.
SE:s ex-fru sa i förhör att ett arv år 1987 blev deras ekonomiska räddning så det var nog ingen bra ekonomisk situation - utan en pressad sådan.

Det behöver inte betyda att de var totalt barskrapade, men man uttrycker sig inte på det sättet om situationen är bra.

De hade kanske kunnat sälja av huset och flytta till lägenhet eller liknande, men för en person i en miljö där det yttre & status ofta är viktigt så kanske det inte alls känns som ett alternativ.

(även i Palme-rummet pratade de vid den tiden om SE:s "dåliga affärer" men jag är inte säker på om det var ekonomin de menade)

SE var ju också alkoholiserad och enligt frun jobbar han över utan att ens få ersättning för det - trots att de skulle behöva pengarna.
Citera
2026-09-25, 18:58
Medlem
Citat:
Det blir ju väldigt vaga saker att haka upp det narrativet på då. Om grunden är ett påstående i tv som man inte ens minns helt.

Kollar man bara objektivt på SE liv under den perioden är det svårt att se några personliga misslyckanden värt namnet. De flesta skulle nog kategorisera honom som rätt lyckad till och med.

Dubbelcheckade!
Vännen säger att SE var besviken på livet. Det är efter mordet i tid.

Men om en person är missnöjd så att vännen noterar det har det nog i det inre hos personen
uppstått tidigare.
Citera
2026-09-25, 19:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
SE:s ex-fru sa i förhör att ett arv år 1987 blev deras ekonomiska räddning så det var nog ingen bra ekonomisk situation - utan en pressad sådan.

Det behöver inte betyda att de var totalt barskrapade, men man uttrycker sig inte på det sättet om situationen är bra.

De hade kanske kunnat sälja av huset och flytta till lägenhet eller liknande, men för en person i en miljö där det yttre & status ofta är viktigt så kanske det inte alls känns som ett alternativ.

(även i Palme-rummet pratade de vid den tiden om SE:s "dåliga affärer" men jag är inte säker på om det var ekonomin de menade)

SE var ju också alkoholiserad och enligt frun jobbar han över utan att ens få ersättning för det - trots att de skulle behöva pengarna.
Det är mycket möjligt att ekonomin inte var tipptopp. Men det är ett långt hopp från att ha lite ansträngd ekonomi till att ha en så långt gången känsla av misslyckande att det kan vara en förklarande faktor till ett statsministermord.
Citera
2026-09-25, 19:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Dubbelcheckade!
Vännen säger att SE var besviken på livet. Det är efter mordet i tid.

Men om en person är missnöjd så att vännen noterar det har det nog i det inre hos personen
uppstått tidigare.
Men det blir ju fortfarande gissningar.

Man kan inte framföra det som att det nästan vore fakta, som det många gånger gjorts här i tråden.
Citera
2026-09-25, 19:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att ekonomin inte var tipptopp. Men det är ett långt hopp från att ha lite ansträngd ekonomi till att ha en så långt gången känsla av misslyckande att det kan vara en förklarande faktor till ett statsministermord.
Nej, om SE är GM tror jag inte det är enda förklaringen - men det kan absolut vara en bidragande orsak till att känslorna går över styr.
Citera
2026-09-25, 19:13
Medlem
Citat:
Men det blir ju fortfarande gissningar.

Man kan inte framföra det som att det nästan vore fakta, som det många gånger gjorts här i tråden.

Visst, ingen hård data!
Citera
2026-09-25, 19:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej, om SE är GM tror jag inte det är enda förklaringen - men det kan absolut vara en bidragande orsak till att känslorna går över styr.
Jo, om det nu är så. Vilket vi inte vet.
Citera
2026-09-25, 19:17
Medlem
Jag kan ju säga det här hundra gånger det kommer endå aldrig tränga in hos vissa.

Man kan kan inte bara se på en sak, en människas psyke. Man måste ha ett JÄÄVLIGT dåligt psyke om man bara går och mördar nån sådär.

Man måste se på psyke OCH motiv, båda två. Och som sagt, ju starkare motiv ju mindre skadat/stört behöver psyket vara.

ALLA kan döda en människa om bara motivet är starkt nog.

Det är två saker altså. Två saker är mer än en sak, och där försvinner altså möjligheten för pappsłöjd att hänga med. Redan där.

1+1=2, pappslöjden tappar greppet. 🤷🏿‍♂️

Inget nytt iofs.
Citera
2026-09-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ja, då förstår jag och kan instämma i att det ligger en del i vad du säger.

Om SE är GM så tror jag personligen det kan vara på grund av hans extrema personlighetsdrag (uppmärksamhetsbehovet och de märkliga lögnerna) kombinerat med alkohol och kanske ytterligare parametrar.

Han var också en rättshaverist. ”Jag ger mig aldrig”, som han sa i intervjun med Svenska Dagbladet. Kombinera det sinnelaget med alkohol, Palmeförakt, förtvivlan, en revolver och en mörk gata, och du har ett statsministermord.
Citera
2026-09-25, 19:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Han var också en rättshaverist. ”Jag ger mig aldrig”, som han sa i intervjun med Svenska Dagbladet. Kombinera det sinnelaget med alkohol, Palmeförakt, förtvivlan, en revolver och en mörk gata, och du har ett statsministermord.
Ja, för mig finns det ganska många saker som kan samverka för att SE skulle kunna ha gjort detta.

Han arbetar alldeles intill där Palme ofta rör sig, någon gång när han satt och spelade bridge med WG & Co (och med alla vapnen på väggarna hos denne) fick han kanske en galen tanke

Tänk om jag haft det där vapnet på mig den där gången när jag bara ville prata lite med OP - det var då han snäste av mig som jag vore ingenting, den jäveln.

Så han leker med den tanken under lång tid, påminns varje gång han ser OP eller se vapnen på väggen hos WG, så han skaffar ett vapen och tar med sig till sitt låsta arbetsrum och förvarar det i ett skrin i ett låst arkiv-skåp. (inte ens vakterna hade ju nyckel till låset på hans tjänsterum)

Så en dag när han arbetar över får han nys om att Palme stegat in på Grand, är lite småfull , har tur och griper tillfället i flykten.

---

"... paret kanske tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion.
Många har hälsat på Palme - han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsminister snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt.
Avvisade och vända ryggen blir några av OSS förbannade. Om då någon av OSS också går omkring med ett vapen - så kanske VI tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till - VI tar några steg efter mannen , lägger handen på hans axel för att stoppa honom - Din Djävel ! - pang Det är tyvärr mänskligt eller omänskligt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in