2026-09-25, 13:03
Medlem
I aftonbladet idag kan man ana att - "V - kompisen" fått sparken från Riksdagen.
Det brukar låta som om en timeout , ledighet skulle få denna V att framstå som trovärdig framöver.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zOqL4v/v-ledamoten-planerar-ansoka-om-ledighet
Utklippt ur artikeln :
Mohamed Ali kommer inte att närvara på uppropet i riksdagen på måndag.

Han planerar också att ansöka om två veckors ledighet, skriver han i ett mejl.
Citera
2026-09-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
I aftonbladet idag kan man ana att - "V - kompisen" fått sparken från Riksdagen.
Det brukar låta som om en timeout , ledighet skulle få denna V att framstå som trovärdig framöver.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zOqL4v/v-ledamoten-planerar-ansoka-om-ledighet
Utklippt ur artikeln :
Mohamed Ali kommer inte att närvara på uppropet i riksdagen på måndag.

Han planerar också att ansöka om två veckors ledighet, skriver han i ett mejl.
Hur får man sparken från riksdagen när man är folkvald, inte anställd?
Citera
2026-09-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur får man sparken från riksdagen när man är folkvald, inte anställd?

Korta svaret, det får man i regel inte.

Läser man lite snabbt kan man se att vid brott krävs det ex. två år plus på straffskalan, valfusk (vad den tekniska termen är har jag glömt) kan ge detta vid grovt men en snabb ögling verkar skynna att det är svårt att nå upp till och ex. kräva våld/hot. Detta initieras av domstol/åklagare och har hänt hela 2ggr.

Men då får man ju inte "sparken" som så men tekniskt sett så. Annars sitter man där man sitter, inte ens frånvaro över lång tid vid voteringar eller riksdagsarbetet på plats diskar dig, även om talmannen tydligen kan knleda en process kring någons längre frånvaro och via denna göra ledarmoten återbetalningsskyldig för perioden i fråga, huruvisa detta faktiskt händer/har hänt är oklart men riksdagen är duktiga på att skapa system som, ja, är förmåneliga för dem själva och jag tror närvaro etc. är löst registrerat framförallt vid voteringar i riksdagskammaren, utskotten har jag för mig är bättre hållna.

Sedan är det den enkla saken som att talmannen kanske skiter i det och tycker sig ha viktigare saker som han prioriterar.

Det är det långa svaret, där man invald är man i regel det. Sedan har somalier med medborgarskap förstås samma rösträtt och val att personrösta som alla andra medborgare även om det är ett skuldsatt lamphuvud med ett medborgarskap där bläcket inte hunnit torka. Men det är ju inte problemet i den aktuella frågan.
Citera
2026-09-25, 21:42
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Var ju iofs före valet som V gjorde bort sig, men effekterna kommer ju förstås nu efter.
Citera
2026-09-25, 22:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Det har gått litet dåligt för V, men jag är inte säker på att de gjort bort sig helt. I viss mån kanske det måste utvärderas utifrån om de blir en del av regeringen eller inte, men samtidigt som de har problem med kryssomalier så håller de samtidigt emot tämligen hårt mot S. Det kan inte uteslutas att de kan få för sig att tvinga fram ett extraval om de inte kan tvinga S att släppa in dem i regeringen.

Så, vi får se litet längre fram. Första hållpunkten lär bli talmansvalet, och därefter första statsministeromröstningen. Första gången är det tämligen ofarligt att rösta rött, eller gult, till Magdalena Andersson, så det kan inte uteslutas.
Citera
2026-09-25, 22:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3paPB0/v-politikern-varnade-daligt-skydd-mot-infiltration
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3paRW9/nooshi-dadgostar-har-varit-knapptyst-i-over-ett-dygn

V's trams kan ha gjort att Tidöpartierna sänktes pga V's "maktkamp"
Stämmer detta som pågår nu om V valfusk - då bör svenska staten avveckla partiet helt ur Sveriges politik.

Väntar på fortsatt uppdatering.
Helt omöjligt att fd narkotika dömda färgade ska sitta i Riksdagen tycker jag personligen.

Lite citat:

/ mod
Innan? Rätt väntat, efteråt= Rätt väntat...

Vänstern har aldrig styrd med Sverige, herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in