Citat:
Ursprungligen postat av
Stantorman
Jag kan inte se en möjlig parlamentarisk lösning på regeringsbildningen just nu. Valresultatet ger inga möjligheter till en regering som tolereras av Riksdagen. Återstår då ett extraval, som riskerar att ge ett liknande resultat som det nyss avslutade eller en ny variant på Decemberöverenskommelsen, DÖ. Avsikten är att blockera både vänstern och SD från allt politiskt inflytande. Man skulle kunna tänka sig att MP också ställs utanför en sådan uppgörelse.
Som läget är idag är det tvärkört. Det finns, som du beskriver det, inga möjliga parlamentariska lösningar just nu och jag håller helt med dig i din analys. Vi kommer antingen att få se ett nytt DÖ, JÖK eller Tidö eller ett extra val. Möjligheten till både och finns också självklart.
Som jag skrev tidigare i den här tråden så kan vi se vad som troligtvis kommer att ske fram till början av november. Maggan fick första sonderingsuppdraget. Hon har haftg det i 1 vecka nu och äöven om det självklart har varit kontakter mellan partierna utan att vi vet om det så har i princip inget hänt. Jag gissar att Maggan kommer träffa talmannen som kommer ge Maggan en vecka till av (fruktlös) sondering. På måndag byts Norlén ut mot en ny talman som får ta över det hela. I början av oktober kommer Maggan kasta in handduken och då kommer Uffe att få sonderingsuppdraget av talmannen. Han kommer att vara ungefär lika (o)lyckosam som Maggan. Vi kommer få se 1+1 vecka till av att ingenting händer passera. I mitten av oktober kastar Uffe in handduken. Jag tror alltså inte att vi kommer att få se någon statsministeromröstning före mitten av oktober.
Här ka man tänka sig att antingen Maggan får ett nytt sonderingsuppdrag eller att Bettan får ett sonderingsuppdrag. Få rMaggan sitt 2:a sonderingsuppdrag kommer det troligen att bli en första omröstning som då lär ske i slutet av oktober. Hon kommer att bli nedröstad. Antingen m.hj.a. V eller av C beroende på hur Maggan tänkt sig att regeringen ska se ut. Alternativet är att Bettan får ett sonderingsuppdrag och vi kommer få se 1 eller 2 veckor av hur smärtsamt uppenbart det är att det inte finns något mittenalternativ. För den som tycker allt detta låter bekant så ja, det är 2018 all over again!
Fram tills nu har vare sig V, C eller SD haft något att förlora på att hålla fast vid sina utfästelser. Det kommer självklart ha varit en massa tjafs och skriverier om än det ena och än det andra men alla röda linjer kommer att vara kvar. Någonstans här kommer vi att börja få höra ordet "ansvar" klart oftare för nu börjar folk tröttna på regeringsbildandet som aldrig blir av och partierna kommer att fortsätta öka pressen på varandra. Om Maggan fick sonderingsuppdraget efter Uffe så kommer Bettan att få nästa sonderingsuppdrag och vice versa. Oavsett kommer inte så mycket spännande att ske. Är det Maggans tur kommer den första omröstningen (som misslyckas). Jag tror att budgeten kommer bli det första som dels kommer ge en indikation åt vilket håll vinden blåser och dels det första som skapar lite press.
Det är i mitten/slutet av november som jag tror att vi kommer få se lite rörelse. Idag tycker jag det är svårt att se vad det kommer bli för upplösning. Det är mycket mer låst idag än vad det var 2018 men en tanke är att Bettan gör en Lööf. Inte käkar upp sin högra dojja för det har, vad jag vet, Lööf inte gjort men väl att lägga fram en kravlista till Maggan för vad C kräver för att släppa fram S+V+MP och bli deras stödparti. Det finns inte så många alternativ och alla är dåliga så det handlar om att välja det minst dåliga alternativet och i C:s fall tror i alla fall jag att det blir en repris på 2019. Jag kommer inte betta vare sig min hatt eller min sko för jag tycker att det är mycket som är osäkert och vad som händer efter början av november är mycket osäkert men fram tills dess... tja... mycket snack och ingen verkstad är min ganska klara uppfattning.