2026-09-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Eller Centern sväger högerut för att "ta andvar, undvika nyval och rädda sverige"

Det är C och V som bråkar med varamdra och leder till nyval, inte Tidö. Tidö kommer gynnas vid nyval eftersom väljarna kommer straffa rödgröna som kan inte bila regering.

Tidö lyckades bilda stabil regering som fick igenom fyra statsbudget i endast tre veckor efter valet 2022. Nu måste rödgröna sörjan visa till folk att de kan göra osckå. De har majoritet.

C kommer aldrig svänga högerut så länge som extremisterna i SD samarbetar med Tidö. Och nej, det är inte enbart C som bråkar med V. S vill inte heller bilda regering med V och kan troligtvis tänka sig att ge både KD och L stora eftergifter i ett eventuellt regeringssamarbete. Som bonus slipper vi äntligen blockpolitiken om en mittenregering bildas.
Citera
2026-09-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Verkligen.

T.ex. Täbyalliansen kastade ur landsförrädarna centerpartisterna direkt efter valet:

https://www.mitti.se/nyheter/tabyalliansen-spricker--c-lamnas-utanfor-styret-6.3.387317.2e48eb19dc
Citera
2026-09-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och nej, det är inte enbart C som bråkar med V.

Hårda ord från Ida Gabrielsson idag mot Centern:

Citat:
C verkar inte behöva styra sitt parti, eftersom få pressar dom att välja. Hela gänget kan bete sig lite som riksdagens sk ”vildar”. Dom kan orsaka två regeringskriser under samma mandatperiod pga dom inte förstår att man måste ge och ta om man inte har egna mandat. Två budgetar har C fällt för ”sin” egen regering eftersom riksdagsgruppen beslutade så. Nu måste dom inse att väljer man en statsminister ingår dennes underlag och då kan man inte flippa sina 25 mandat hit och dit beroende på humör.

Aftonbladet skriver ”snälla V sluta klanta er så att C inte byter sida”, är det ett sk Stockholms-syndrom eller vad är det som gör att den som är vänster försöker möjliggöra en gisslansituation undrar jag?

Att vi som vann valet ska låta ett parti ensamt få diktera villkoren är orimligt, byter dom sida är dom utraderade ur svensk politik, det finns inte tillräckligt med moderata stödröster för att ta in två ”liberala” partier på den högernationalistiska sidan.

Skulle C utsätta sig för detta självmordsuppdrag ändå, så ligger det på dom, vi kan inte släpa runt på ett parti som inte kan bestämma sig för vilket ben dom ska stå på i val efter val. Låta dom stoppa det vi andra lovat våra väljare. Vad är värst höjda barnbidrag eller högernationalism? V eller SD? Bara att välja. V är tydliga, behövs våra röster ska vi ingå i regeringen. Det centerpartistiska känslolivet kommer inte härbärgeras av V.

https://x.com/idagabrielsson/status/2103184213344133555

Hur kan de två partierna samarbetar med varandra?
Citera
2026-09-25, 08:55
Medlem
Stantormans avatar
Jag kan inte se en möjlig parlamentarisk lösning på regeringsbildningen just nu. Valresultatet ger inga möjligheter till en regering som tolereras av Riksdagen. Återstår då ett extraval, som riskerar att ge ett liknande resultat som det nyss avslutade eller en ny variant på Decemberöverenskommelsen, DÖ. Avsikten är att blockera både vänstern och SD från allt politiskt inflytande. Man skulle kunna tänka sig att MP också ställs utanför en sådan uppgörelse.
Citera
2026-09-25, 08:57
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Din kvinnosyn hör hemma i ett arabland. Flytta dit, vännen.

Behövs inte.
De är redan här.

Hitröstade av, majoriteten, kvinnor.
Citera
2026-09-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Hårda ord från Ida Gabrielsson idag mot Centern:

https://x.com/idagabrielsson/status/2103184213344133555

Hur kan de två partierna samarbetar med varandra?

Det kan de förmodligen inte. Och Sossarna vill inte det heller. Lösningen är istället att bilda en mittenregering.
Citera
2026-09-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Behövs inte.
De är redan här.

Hitröstade av, majoriteten, kvinnor.

Jaha har kvinnor röstat fram er extremistjävlar? Där ser man
Citera
2026-09-25, 09:04
Medlem
Citat:
Lösningen är istället att bilda en mittenregering.

Menar du S,M,C=194 mandat majoritetsregering?
Citera
2026-09-25, 09:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Det kan de förmodligen inte. Och Sossarna vill inte det heller. Lösningen är istället att bilda en mittenregering.

Mittenregering blir långbänk. Alla beslut kommer ta enormt lång tid. Så, dåligt förslag.

Bäst C blir stödparti till Tidö.
Citera
2026-09-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Jag kan inte se en möjlig parlamentarisk lösning på regeringsbildningen just nu. Valresultatet ger inga möjligheter till en regering som tolereras av Riksdagen. Återstår då ett extraval, som riskerar att ge ett liknande resultat som det nyss avslutade eller en ny variant på Decemberöverenskommelsen, DÖ. Avsikten är att blockera både vänstern och SD från allt politiskt inflytande. Man skulle kunna tänka sig att MP också ställs utanför en sådan uppgörelse.

Kan S+M+C med 194 mandat vara en lösning?
Citera
2026-09-25, 09:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Dessutom finns det även rejäla problem med att få KD och MP att sitta i samma båt. Spana in de här två klippen:

https://tv.aftonbladet.se/video/404168/mp-haart-nej-till-regering-med-kd

https://www.svt.se/nyheter/video/e78d07cd43c8a6cd-mp-kd-i-samma-regering-svart-att-se/p3pgbp
Eftersom jag vägrar att befatta mig med Aftonblaskan tittade jag bara på SVT-klippet och... började Daniel Helldén med att idiotförklara alla människor i Sverige?! Bara för att Daniel själv inte verkar ha förstått att vindkraft inte producerar el när det inte blåser och att solkraft inte producerar el när det är märkt så betyder inte det att alla andra i Sverige inte fattat detta. Vilket monumentalt självmål! Jag förstår att MP hellre försöker fronta Lind istället för Helldén. Att släppa upp Helldén mot, enligt mig, Sveriges skarpaste politiska retoriker, Ebba, visar att MP i största allmänhet och Helldén i synnerhet saknar självinsikt.

Bortsett från detta och för att återgå till topic...
KD och MP kommer aldrig att sitta i samma regering! De tycker så genuint illa om varandra att sätta dem i samma rum skulle riskera att utlösa WWIII. Det är mer rimligt att Netanyahu blir president i Iran än att MP och KD sätter sig i samma regering.
Citera
2026-09-25, 09:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Eftersom jag vägrar att befatta mig med Aftonblaskan tittade jag bara på SVT-klippet och... började Daniel Helldén med att idiotförklara alla människor i Sverige?! Bara för att Daniel själv inte verkar ha förstått att vindkraft inte producerar el när det inte blåser och att solkraft inte producerar el när det är märkt så betyder inte det att alla andra i Sverige inte fattat detta. Vilket monumentalt självmål! Jag förstår att MP hellre försöker fronta Lind istället för Helldén. Att släppa upp Helldén mot, enligt mig, Sveriges skarpaste politiska retoriker, Ebba, visar att MP i största allmänhet och Helldén i synnerhet saknar självinsikt.

Bortsett från detta och för att återgå till topic...
KD och MP kommer aldrig att sitta i samma regering! De tycker så genuint illa om varandra att sätta dem i samma rum skulle riskera att utlösa WWIII. Det är mer rimligt att Netanyahu blir president i Iran än att MP och KD sätter sig i samma regering.
Helldén förstår det. Däremot struntar han i konsekvenserna. MP är en sekt, en religiös övertygelse där klimatet är den sanna guden.

I bästa fall, och då menar jag verkligen i bästa fall, är han ignorant.

I praktiken är de dock dumbockar och utnyttjas av kapitalister som skrattar hela vägen till banken när de förespråkar statlig finansiering av ”alternativ” energi. Och gissa vem som betalar i slutändan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in