2026-09-24, 20:34
Medlem
PKSubbans avatar
Haha det hade varit nåt med en sån svampgryta. Skulle säga att det är nog rätt riskfritt, jag lagar maten i mitt hus och svärmor i sitt. Om hon nu skulle få feeling och vilja laga mat så tar hon med sig alla ingredienser för hon lagar endast mat efter recept. Vilket ju inte är så dumt när man har magiska svampar i skafferiet 😁
Citera
2026-09-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jodå, det finns ställen som är välkända där folk är pigga på att ringa farbror blå, och det händer visst att dom kan åka ut och jaga toppisplockare. Beror helt på hur mycket annat dom har att stå i för tillfället.
Det helt sjuk!! Som dom inte har något bättre för sig!
Citera
2026-09-25, 10:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsizzle
Det helt sjuk!! Som dom inte har något bättre för sig!

Men det är flera som har svarat på min kommentar, som har sagt att jag har fel och att jag är sjuk i huvudet. Så jag kanske har fel trots allt
Citera
2026-09-25, 19:04
Medlem
Grisgeten8s avatar
Tjena!

Någon som har lust att lägga upp en bild på hur ett bra habitat ser ut?

Har letat flera timmar idag i olika hagar i mellanskåne som borde vara rätt men har inte hittat en enda.
Citera
2026-09-25, 21:08
Medlem
Citat:
Men det är flera som har svarat på min kommentar, som har sagt att jag har fel och att jag är sjuk i huvudet. Så jag kanske har fel trots allt
För att man diskuterar och har olika åsikter så gör inte det nån till "sjuk i huvudet", vilket jag inte har sagt att du är men de va mig du skrev om det med och det har jag aldrig skrivit att du är..
Citera
2026-09-26, 05:57
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balmondexe
För att man diskuterar och har olika åsikter så gör inte det nån till "sjuk i huvudet", vilket jag inte har sagt att du är men de va mig du skrev om det med och det har jag aldrig skrivit att du är..

Nejdå, jag syftade inte på dig

Och för att förtydliga mig, så menar jag såklart inte att dom gör några "särskilda insatser" eller sånt.

Men om nån ringer in, och det råkar vara en bil som har tråkigt i närheten, eller kanske till och med inom synhåll. Så vet jag inte hur du, med flera, kan vara så himla säkra på att konstapeln "aldrig" skulle åka dit och ta en titt?

Du medger ju själv att det skulle kunna finnas en risk om en snut är i närheten och råkar se nåt suspekt.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-26 kl. 06:08.
Citera
2026-09-26, 09:16
Medlem
Har det någonsin hänt att polisen faktiskt har tagit en svampplockare ute på toppisjakt? Det är många saker som gör det otroligt i mina ögon: toppisar plockas ofta långt ifrån områden där polisen vanligen håller till, en hage saknar tydliga landmärken/adress så det kan vara svårt att köra rätt, det är svårt att korrekt identifiera svampen (både för polisen och den potentiella brottslingen) och så är det såklart svårt att se skillnad på toppisplockare och andra skummisar som rör sig i terrängen, typ fågelskådare.

Så länge det inte finns några exempel på att polisen har varit ute och haffat svampplockare finner jag det ytterst osannolikt att det skulle ske.
Citera
2026-09-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golarnas666
Snälla säg att det är i Sundsvalls området 🙏 jag har ju turen med mig att jag brukar få låna en vovve så att det inte ska se misstänkt ut 🙂 men jag har fan inte hittat något ställe där det finns mer än 1 ☹️ tror ni att det är försent för Sundsvalls området??

Även jag håller till i sundsvall, men har aldrig lyckats hitta en svamp, ska ut idag i regnet och kika lite. Någon som har en rapport från Västernorrland?
Citera
2026-09-26, 09:38
Medlem
Citat:
Nejdå, jag syftade inte på dig

Och för att förtydliga mig, så menar jag såklart inte att dom gör några "särskilda insatser" eller sånt.

Men om nån ringer in, och det råkar vara en bil som har tråkigt i närheten, eller kanske till och med inom synhåll. Så vet jag inte hur du, med flera, kan vara så himla säkra på att konstapeln "aldrig" skulle åka dit och ta en titt?

Du medger ju själv att det skulle kunna finnas en risk om en snut är i närheten och råkar se nåt suspekt.
Risken att en polis får syn på en toppisplockare när dem är ute och kör är minimal, MEN risken finns alltid men ska man tänka så och noja över snuten när man är ute och letar så bör man inte leta efter toppisar enligt min mening, man ser ju mer suspekt ut när man går runt och nojar oavsett vart man är
Och angående att polisen kör ut om nån ringer in så tycker jag du kan läsa på om hur allemansrätten fungerar i Sverige, det är ytterst osannolikt att dem kör ut på ärenden som just rör allemansrätten om inte personen som ringt in faktiskt sett dig göra nåt brott.
Citera
2026-09-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Har det någonsin hänt att polisen faktiskt har tagit en svampplockare ute på toppisjakt? Det är många saker som gör det otroligt i mina ögon: toppisar plockas ofta långt ifrån områden där polisen vanligen håller till, en hage saknar tydliga landmärken/adress så det kan vara svårt att köra rätt, det är svårt att korrekt identifiera svampen (både för polisen och den potentiella brottslingen) och så är det såklart svårt att se skillnad på toppisplockare och andra skummisar som rör sig i terrängen, typ fågelskådare.

Så länge det inte finns några exempel på att polisen har varit ute och haffat svampplockare finner jag det ytterst osannolikt att det skulle ske.
Håller med dig 100%!
Citera
2026-09-26, 13:11
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balmondexe
Risken att en polis får syn på en toppisplockare när dem är ute och kör är minimal, MEN risken finns alltid men ska man tänka så och noja över snuten när man är ute och letar så bör man inte leta efter toppisar enligt min mening, man ser ju mer suspekt ut när man går runt och nojar oavsett vart man är
Och angående att polisen kör ut om nån ringer in så tycker jag du kan läsa på om hur allemansrätten fungerar i Sverige, det är ytterst osannolikt att dem kör ut på ärenden som just rör allemansrätten om inte personen som ringt in faktiskt sett dig göra nåt brott.

Ok polisexperten, då säger vi så. Hejdå med dig
Citera
2026-09-26, 14:18
Medlem
Några erfarna samlare som skulle vilja vara med på en utmaning, vem kan hitta största mängden på en dag? Jag känner mig oslagbar i år då detta verkar vara ett riktigt bra år för de små liven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in