Citat:
Ursprungligen postat av
cyberhawk
Tack för recensionen! Du bekräftar det alla andra skriver om boken.
Tack själv. Jag tror att det var för tidigt för honom att både skriva och släppa boken. Jag tvivlar inte en sekund på att deras relation varit så stormig som han beskriver och bara det att hon publicerade sitt inlägg på Instagram i början av skilsmässan säger allt vi behöver veta om hennes känslomässiga stabilitet.
Om man går in på innehållet finns det ett tankemönster och en händelse i boken jag tycker är värda att prata om:
Tankemönster
Tankemönstret jag ser är att han förutsätter att alla hans relationer är äkta, medan alla Ciaras är falska. Alla som vänder sig emot honom är antingen felinformerade, har manipulerats av Ciara, "väljer den enkla vägen" eller så har ett missförstånd uppstått. Han insinuerar att både Ciaras mamma och Ciaras pappa
egentligen vill stå på hans sida. Ingenstans ger han andra människor förtroendet att ha bildat sig en egen uppfattning om honom, samtidigt som "alla" har bildat samma åsikt om Ciara och är överens om hur hon "är".
Händelse
Händelsen jag reagerar på är att han mot slutet av boken berättar att barnflickan fick lämna Sverige för att "någon med hade detaljer om hur mycket barnflickan vistats och arbetat i Sverige och vem som avlönat henne" hade "tipsat" Migrationsverket anonymt. Det insinueras att det är någon väldigt insatt som har lämnat uppgifterna och man kan tänka sig att han menar Ciara.
Jag som tidigare lyssnat på rättegångsinspelningarna mindes dock att dessa uppgifter var en central del av den bevisföring som Ciara med advokat lyfte fram i frågan om flytten till Sverige hade varit permanent eller inte.
Alltså är dessa uppgifter offentlig handling sedan målet i domstolen. Det betyder att precis vem som helst i Sverige kan ha skickat in tipset till Migrationsverket. Den nyansen saknas helt i boken.
En sökning på
Migrationsverket bara i den här tråden och jag hittar följande inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Hon har varit i Sverige olagligt och jobbat här olagligt. Det var väl egentligen helt orelevant för målet, rätten struntade ändå i hennes koppling till barnen, hon är inte deras förälder. Men det kunde förstås inte Ciara och hennes advokat veta innan, vad rätten skulle gå efter exakt. Det enda som var intressant var att hon väntat så länge med att söka arbetstillstånd, det talar emot att flytten var permanent.
Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Jag har frågat öppet innan men ingen verkar veta, vad är rättsväsendets skyldigheter om denna sorts uppgifter kommer fram under en rättsprocess? Måste de anmäla detta till berörda myndigheter?
(Antar att berörda myndigheter är polisen, Migrationsverket och Skatteverket. Kanske Storbritanniens ambassad)
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
MånsPetter målade in sig lite i ett hörn inför rättegången.
Ett utdrag ur nannyns vittnesmål:
På fråga om hon vistas olagligt i Sverige har hon svarat att hon har gjort allt hon kan för att kunna finnas kvar hos barnen. Hon har varit här mer än 90 dagar under en 180-dagarsperiod och är medveten om att hon överskridit den s.k. 90-dagarsregeln. Som arbetsgivare är noterat Måns bolag vilket beror på att det fanns en möjlighet för henne att ta på sig andra arbetsuppgifter. Hon fick kännedom om tjänsten på Måns bolag och det framstod som ett naturligt steg. Hon hade talat om det med Måns och Ciara tidigare. På fråga varför hon noterat att hon fick kännedom om tjänsten genom Arbetsförmedlingen har hon svarat att hon uppfattade att det var ett krav. Hon är medveten om att det är straffbart att lämna felaktiga uppgifter.
När han insåg att nannyn jobbade illegalt i Sverige med turistvisum så försökte han rätta till det genom att anställa henne i sitt företag och ansöka i efterhand om arbetstillstånd. Att hon ljög i ansökan om att hon hittade jobbet genom Arbetsförmedlingen är komik fullt i klass med Dag-Otto.
Men nu kan han så klart inte sparka henne, hur skulle det se ut när Migrationsverket börjar granska hennes ansökan? MånsPetter är en arbetsgivare som först har anställt en illegal invandrare, som i efterhand har sökt arbetstillstånd med falska uppgifter.
Migrationspolisen borde kolla upp hur det egentligen står till med den här nannyns anställning och om hon uppfyller kravet på minimilön för att få uppehållstillstånd.