2026-09-25, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Jag noterar att det är en del som lämnar betyg på ljudplattformar som enbart är menat att sänka betyget.
Finns inte ett ord som recenserar själva boken och jag kan inte låta bli att undra om några kommer härifrån?
De kanske inte tyckte boken var bra? Jag förstår att det kan vara svårt att ta in när man patologiskt idoliserar någon. Men försök tänka tanken, de kanske inte tyckte att boken var ett mästerverk, bara medioker.
Citera
2026-09-25, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Självklart vet ni hur vi män fungerar. Vi har lika mycket känslor, och vi vill ha närhet.

Vad man inte kan förstå är knasbollar som Måns. Oavsett vad man sätter för etikett på honom så är han sjuk. Det är synd om honom, men han ska absolut inte få springa runt och drabba andra.

Eftersom han ännu inte har lärt sig kommer han förmodligen att hinna skada någon mer, tyvärr.

Som simpel man skäms man för könet, men det gör säkert även kvinnor ibland för sitt.

Båda kön har också i sig en hårdhet när det blir problem, men vi lever i ett bra samhälle där man i princip aldrig behöver plocka fram det. Det är en förlorarmentalitet att inte vilja anpassa sig till samhället och andra.

Och som tips till kvinnor och män, en varningsklocka om en man träffat håller på med, jag är sådan tjafs och ändrar mig inte.

Absolut, jag menade att jag egentligen utgår från att vi är lika, det jag syftade på var bara en liten brasklapp, jag har aldrig haft en relation med en man men jag har manliga vänner som jag ofta är bättre vän med än kvinnor. Jag tänkte ändå på att det kanske är skillnad på att vara vän med någon och att vara gift med någon, jag har ju ingen direkt erfarenhet av det. Tex Måns vänner vet nog inte alls hur det känns att vara Ciara då de har en helt annan relation och om han sviker dem betyder det inte lika mycket. Vänner brukar ju inte ha bröllopsdagar eller fira varandras födelsedagar i hemmet osv. Intressant förresten att han valde att fira sin egen födelsedag framför att fira deras bröllopsdag. Han skulle åka på grabbresa i en vecka minst va, för att han vid ett annat tillfälle fyllt år, och la den resan precis över deras bröllopsdag.
Och tyckte det var självklart. Så då var hans födelsedag "Helig", men hennes såklart inte det.

Ett PS: jag tycker inte kvinnor är bättre människor än män, absolut inte, inte ens i relationer. Jag vet många fall av misshandel och narcissister i samkönade relationer som mina vänner varit med om, både bögar och flator. Känner faktiskt igen Måns i min kompis ex (som är en tjej). En riktigt elak jävel som alltid var otrogen, missbrukade droger och framförallt använde psykiskt våld men även fysiskt.

Ett andra PS: Du behöver inte skämmas för Måns som man tycker jag . Jag skäms inte för Måns mamma som kvinna, jag "claimar" inte henne ;D. Vi är individer, ser oss inte som två block av män och kvinnor.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-09-25 kl. 08:40.
Citera
2026-09-25, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De kanske inte tyckte boken var bra? Jag förstår att det kan vara svårt att ta in när man patologiskt idoliserar någon. Men försök tänka tanken, de kanske inte tyckte att boken var ett mästerverk, bara medioker.

Hade kunnat lyssna på den som ljudbok OM Liv Strömquist läste upp den för Ola Söderholm och skrattade åt varenda mening som hon gjorde i podd-avsnittet, och sen kom med reflektioner kring varje stycke, då hade det varit underhållande.
Citera
2026-09-25, 08:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel
Jag tror inte det är så mycket hatet i boken som är upprörande, utan att det blir klart och synligt att MånsPetter inte förstår hur hans uppförande uppfattas bland fd vänner, kollegor och partners. Att allt bara kretsar kring hans egen person. Det är det som blir provocerande och blir naturligtvis oförenligt med goda relationer.

Ja och det är det de skrattar åt i podden. Det blir så absurt när han pratar eller skriver så man får se in i en narcissists hjärna. Det är så främmande för de som har normal empati och samvete och är vana att bry sig om andra, inte minst sin partner och familj.
Citera
2026-09-25, 09:46
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Tack för recensionen! Du bekräftar det alla andra skriver om boken.

Tack själv. Jag tror att det var för tidigt för honom att både skriva och släppa boken. Jag tvivlar inte en sekund på att deras relation varit så stormig som han beskriver och bara det att hon publicerade sitt inlägg på Instagram i början av skilsmässan säger allt vi behöver veta om hennes känslomässiga stabilitet.

Om man går in på innehållet finns det ett tankemönster och en händelse i boken jag tycker är värda att prata om:

Tankemönster
Tankemönstret jag ser är att han förutsätter att alla hans relationer är äkta, medan alla Ciaras är falska. Alla som vänder sig emot honom är antingen felinformerade, har manipulerats av Ciara, "väljer den enkla vägen" eller så har ett missförstånd uppstått. Han insinuerar att både Ciaras mamma och Ciaras pappa egentligen vill stå på hans sida. Ingenstans ger han andra människor förtroendet att ha bildat sig en egen uppfattning om honom, samtidigt som "alla" har bildat samma åsikt om Ciara och är överens om hur hon "är".

Händelse
Händelsen jag reagerar på är att han mot slutet av boken berättar att barnflickan fick lämna Sverige för att "någon med hade detaljer om hur mycket barnflickan vistats och arbetat i Sverige och vem som avlönat henne" hade "tipsat" Migrationsverket anonymt. Det insinueras att det är någon väldigt insatt som har lämnat uppgifterna och man kan tänka sig att han menar Ciara.

Jag som tidigare lyssnat på rättegångsinspelningarna mindes dock att dessa uppgifter var en central del av den bevisföring som Ciara med advokat lyfte fram i frågan om flytten till Sverige hade varit permanent eller inte. Alltså är dessa uppgifter offentlig handling sedan målet i domstolen. Det betyder att precis vem som helst i Sverige kan ha skickat in tipset till Migrationsverket. Den nyansen saknas helt i boken.

En sökning på Migrationsverket bara i den här tråden och jag hittar följande inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hon har varit i Sverige olagligt och jobbat här olagligt. Det var väl egentligen helt orelevant för målet, rätten struntade ändå i hennes koppling till barnen, hon är inte deras förälder. Men det kunde förstås inte Ciara och hennes advokat veta innan, vad rätten skulle gå efter exakt. Det enda som var intressant var att hon väntat så länge med att söka arbetstillstånd, det talar emot att flytten var permanent.

Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Jag har frågat öppet innan men ingen verkar veta, vad är rättsväsendets skyldigheter om denna sorts uppgifter kommer fram under en rättsprocess? Måste de anmäla detta till berörda myndigheter?

(Antar att berörda myndigheter är polisen, Migrationsverket och Skatteverket. Kanske Storbritanniens ambassad)

Citat:
MånsPetter målade in sig lite i ett hörn inför rättegången.

Ett utdrag ur nannyns vittnesmål:

På fråga om hon vistas olagligt i Sverige har hon svarat att hon har gjort allt hon kan för att kunna finnas kvar hos barnen. Hon har varit här mer än 90 dagar under en 180-dagarsperiod och är medveten om att hon överskridit den s.k. 90-dagarsregeln. Som arbetsgivare är noterat Måns bolag vilket beror på att det fanns en möjlighet för henne att ta på sig andra arbetsuppgifter. Hon fick kännedom om tjänsten på Måns bolag och det framstod som ett naturligt steg. Hon hade talat om det med Måns och Ciara tidigare. På fråga varför hon noterat att hon fick kännedom om tjänsten genom Arbetsförmedlingen har hon svarat att hon uppfattade att det var ett krav. Hon är medveten om att det är straffbart att lämna felaktiga uppgifter.

När han insåg att nannyn jobbade illegalt i Sverige med turistvisum så försökte han rätta till det genom att anställa henne i sitt företag och ansöka i efterhand om arbetstillstånd. Att hon ljög i ansökan om att hon hittade jobbet genom Arbetsförmedlingen är komik fullt i klass med Dag-Otto.

Men nu kan han så klart inte sparka henne, hur skulle det se ut när Migrationsverket börjar granska hennes ansökan? MånsPetter är en arbetsgivare som först har anställt en illegal invandrare, som i efterhand har sökt arbetstillstånd med falska uppgifter.

Migrationspolisen borde kolla upp hur det egentligen står till med den här nannyns anställning och om hon uppfyller kravet på minimilön för att få uppehållstillstånd.
Citera
2026-09-25, 12:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Absolut, jag menade att jag egentligen utgår från att vi är lika, det jag syftade på var bara en liten brasklapp, jag har aldrig haft en relation med en man men jag har manliga vänner som jag ofta är bättre vän med än kvinnor. Jag tänkte ändå på att det kanske är skillnad på att vara vän med någon och att vara gift med någon, jag har ju ingen direkt erfarenhet av det. Tex Måns vänner vet nog inte alls hur det känns att vara Ciara då de har en helt annan relation och om han sviker dem betyder det inte lika mycket. Vänner brukar ju inte ha bröllopsdagar eller fira varandras födelsedagar i hemmet osv. Intressant förresten att han valde att fira sin egen födelsedag framför att fira deras bröllopsdag. Han skulle åka på grabbresa i en vecka minst va, för att han vid ett annat tillfälle fyllt år, och la den resan precis över deras bröllopsdag.
Och tyckte det var självklart. Så då var hans födelsedag "Helig", men hennes såklart inte det.

Ett PS: jag tycker inte kvinnor är bättre människor än män, absolut inte, inte ens i relationer. Jag vet många fall av misshandel och narcissister i samkönade relationer som mina vänner varit med om, både bögar och flator. Känner faktiskt igen Måns i min kompis ex (som är en tjej). En riktigt elak jävel som alltid var otrogen, missbrukade droger och framförallt använde psykiskt våld men även fysiskt.

Ett andra PS: Du behöver inte skämmas för Måns som man tycker jag . Jag skäms inte för Måns mamma som kvinna, jag "claimar" inte henne ;D. Vi är individer, ser oss inte som två block av män och kvinnor.

Det var mest retoriskt - ett sätt att uttrycka att han är ett kräk.

Båda könen har sina idioter, dock är det förmodligen så att det beroende på normalfördelningen finns färre kvinnliga riktiga dumbommar. Helt säkra är väl inte forskarna, och förklaringarna varierar. Men vad som föreslås är att kurvan är plattare för män, med något färre i mitten och något mer i ytterkanterna.

Jag har förresten själv råkat ut för våld av en kvinna. En dåre som kastade ett litermått av metall i huvudet på mig. Människan är som ett stort barn och manipulativ. Jag är själv inte perfekt. En gång var jag sur och lite svartsjuk, och flyttade på en flickvän vid ett skåp för att jag ville komma åt något själv. Jag lyfte henne åt sidan. Det var dåligt gjort.

Om någon gör något dumt någon gång, tycker jag att man kan förlåta, och om man själv inte kan besinna sig en gång, så kan man jobba med det och förändra sig. Ett förhållande kan inte alltid vara på topp heller. Men om det alltså händer något en gång på många år, då tycker jag inte det är ett problem och oftast kan man tala om det. Sedan är det skillnad också på vad som händer.

Den här tjommen verkar dock vara som ett barn med outvecklat känsloliv. Vill han inte vara med sin fru? Varför då skaffa barn och gifta sig?

Har inga problem med folk som tycker om samma kön. De har aldrig gjort mig något. Det enda är väl att man kan bli överraskad av kulturen på en del bögbarer, fast de gör ju som de är vana vid, och kan inte veta att jag bara är där för en drink med kompisar och inte homo Lite får man tåla.
Citera
2026-09-25, 12:51
Avstängd
Citat:
Det var mest retoriskt - ett sätt att uttrycka att han är ett kräk.

Båda könen har sina idioter, dock är det förmodligen så att det beroende på normalfördelningen finns färre kvinnliga riktiga dumbommar. Helt säkra är väl inte forskarna, och förklaringarna varierar. Men vad som föreslås är att kurvan är plattare för män, med något färre i mitten och något mer i ytterkanterna.

Jag har förresten själv råkat ut för våld av en kvinna. En dåre som kastade ett litermått av metall i huvudet på mig. Människan är som ett stort barn och manipulativ. Jag är själv inte perfekt. En gång var jag sur och lite svartsjuk, och flyttade på en flickvän vid ett skåp för att jag ville komma åt något själv. Jag lyfte henne åt sidan. Det var dåligt gjort.

Om någon gör något dumt någon gång, tycker jag att man kan förlåta, och om man själv inte kan besinna sig en gång, så kan man jobba med det och förändra sig. Ett förhållande kan inte alltid vara på topp heller. Men om det alltså händer något en gång på många år, då tycker jag inte det är ett problem och oftast kan man tala om det. Sedan är det skillnad också på vad som händer.

Den här tjommen verkar dock vara som ett barn med outvecklat känsloliv. Vill han inte vara med sin fru? Varför då skaffa barn och gifta sig?

Har inga problem med folk som tycker om samma kön. De har aldrig gjort mig något. Det enda är väl att man kan bli överraskad av kulturen på en del bögbarer, fast de gör ju som de är vana vid, och kan inte veta att jag bara är där för en drink med kompisar och inte homo Lite får man tåla.

Nej fast jag skulle säga att det inte finns gråzoner, i ett förhållande med våld och en förövare följer det alltid samma mönster, men våldet kan vara olika grovt. Förövaren är konstant inriktad på att såra sin partner oavsett, det handlar inte bara om fysiskt våld utan det är små saker i vardagen, många incidenter hela tiden och de har genomgående en brist på empati, ett jättestort ego och de är elaka och extremt manipulativa. Med ett STORT gäng Flying Monkeys/möjliggörare/medberoende som gör allt jobb åt dem.
Vilket vi ser i denna tråd.
Citera
2026-09-25, 13:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej fast jag skulle säga att det inte finns gråzoner, i ett förhållande med våld och en förövare följer det alltid samma mönster, men våldet kan vara olika grovt. Förövaren är konstant inriktad på att såra sin partner oavsett, det handlar inte bara om fysiskt våld utan det är små saker i vardagen, många incidenter hela tiden och de har genomgående en brist på empati, ett jättestort ego och de är elaka och extremt manipulativa. Med ett STORT gäng Flying Monkeys/möjliggörare/medberoende som gör allt jobb åt dem.
Vilket vi ser i denna tråd.

Ja - min förhoppning är att folk märker det, förstår, och kan ta sig ur förhållandet. Den jag nämnde går inte att prata med. Och saker man skulle ha gjort kunde vara fel någon timme senare. Det fanns liksom ingen metod ens en gång, utan gick bara ut på att trycka ned andra, som jag skulle gissa förmodligen på att sådana är djupt skadade sedan barnsben.

Sådant där kan en vanlig individ inte bota. Istället blir man medberoende om man stannar kvar, och accepterar att den andra inte kan uppföra sig: kanske för att man tycker synd om hen.

Själv förstår jag dock inte hur någon kan vara i ett förhållande med någon som är verbalt elak. Vad har man då gemensamt?

Men vi kommer en bit bort från Måns. Vad är det för intervju folk talar om. Jag har sett något klipp där han pratar om att han måste få försvara sig, bara det säger en del om hur han tänker. Men jag vet inte från vilket program det är.
Citera
2026-09-25, 13:47
Avstängd
Citat:
Ja - min förhoppning är att folk märker det, förstår, och kan ta sig ur förhållandet. Den jag nämnde går inte att prata med. Och saker man skulle ha gjort kunde vara fel någon timme senare. Det fanns liksom ingen metod ens en gång, utan gick bara ut på att trycka ned andra, som jag skulle gissa förmodligen på att sådana är djupt skadade sedan barnsben.

Sådant där kan en vanlig individ inte bota. Istället blir man medberoende om man stannar kvar, och accepterar att den andra inte kan uppföra sig: kanske för att man tycker synd om hen.

Själv förstår jag dock inte hur någon kan vara i ett förhållande med någon som är verbalt elak. Vad har man då gemensamt?

Men vi kommer en bit bort från Måns. Vad är det för intervju folk talar om. Jag har sett något klipp där han pratar om att han måste få försvara sig, bara det säger en del om hur han tänker. Men jag vet inte från vilket program det är.

Skavlan och Sverige: https://www.svtplay.se/video/jE4RxnD/skavlan-och-sverige-1/folkdomstolen-hur-lange-varar-cancellering

Rättegången: https://www.youtube.com/watch?v=A5rMOwe2x60

Otroligt rolig och intressant analys av Måns bok, av Liv Strömqvist och Ola Söderholm: https://poddtoppen.se/podcast/1453101115/stormens-utveckling-gratisfeeden/384-simma-med-franciskusbonen-gratisfeeden
Citera
2026-09-25, 15:41
Avstängd
Citat:
Varför skulle just det inte vara de skälen? Du kan väl ha det argumentet om vilket skäl som helst. Varför skilde ni er inte första året?
Det är ju för fan STANDARD i äktenskap att man drar ut på det så länge det går, får upp hoppet, ger chanser osv.
Är du överhuvudtaget medveten om vad makar lovar varandra på vigseln och hur högtidligt och heligt ett äktenskap är jämfört med att dejta någon på Tinder i en vecka?
Är du medveten om att offer för relationsvåld brukar ta minst 7 år på sig tills de till slut lämnar, om de gör det?
Du har inte märkt att folk som är gifta med en narkoman/alkoholist tar väldigt lång tid på sig att lämna?
Många gör aldrig det.
*Edit, kom på att Måns inte förstår ovanstående, och du verkar ju vara något av en tvillingsjäl med en insyn i hans liv utomstående inte kan ha.

Måns skriver själv i boken att han åkte på grabbresa på deras bröllopsdag och inte ens tröstade Ciara eller skämdes för det, utan tvärtom lastade henne för att hon blev arg och ledsen.
Han skriver hånande om att hon tycker julen är helig för familjetid, att hon förväntar sig att han firar hennes födelsedag (!) osv. och hånar det sarkastiskt.
Han har varit konstant otrogen, valt sitt kändisskap och att knulla fans i Sverige framför sin fru och barn.
Sen när han orsakat skilsmässa lägger han all energi på att för all framtid sabotera allt samarbete kring barnen med en förtalande hatbok om henne.
Efteråt väljer han att bygga pool på sitt hus i Sverige över att flytta till England och vara pappa till sina barn (men det är tur för barnen...).

Du skriver att MZ skriver allt detta?
Antingen läser du boken eller så lyssnar du på ljudboken först innan du sprider lögner.
Inte något du skriver är sant.

Min eventuella insyn i Måns liv kommer ju från biografin. Läs den själv!
Citera
2026-09-25, 17:22
Medlem
Hur är man funtad när man tar med sina barn på nattklubb och lär dom att cykla utan att hålla i styret. Han verkar tro att "världens bästa pappa" ska vara som en äldre kompis.
Citera
2026-09-25, 18:03
Avstängd
Citat:
Hur är man funtad när man tar med sina barn på nattklubb och lär dom att cykla utan att hålla i styret. Han verkar tro att "världens bästa pappa" ska vara som en äldre kompis.
Du har alltså läst/lyssnat på boken nu och är fortfarande helt övertygad om Ciaras oskuld och hur djävulsk Måns är?

Du ser inte att det förmodligen inte alls är särskilt självklart att en person ensam bär skulden?

Och du ser inte vilka enorma konsekvenser det får när man förtalar någon (sina egna barns far!) på sociala medier?
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in