2026-09-25, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kan väl vara okej att åtala honom.
Om de samtidigt åtalar alla amerikanska Guantanamo fängelsevakter och israeliska fångvakter för samma brott.
Idraek gör sin plikt mot terrorister som du o dina Hamas pedofil är. Varför flyttar du inte till Gaza
Citera
2026-09-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Han har deltagit i grova brott mot mänskligheten. Givetvis är det inte "desperat" att åtala någon för att den uppnått en anmärkningsvärt hög ålder.

De fångar han deltagit i att mörda, var inte mindre värda. Att han får tillbringa sin sista tid i livet i en cell är endast rättvist.
Han gjorde ett bra jobb.
Varför ska han straffas för det? Är du Putin bög
Citera
2026-09-25, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Bra att gubbjävel får stå tills svars för sina handlingar
Låt gubben sitta i isoleringscell tills han dör
Han dödade vara lite Ryss bögar.
Är då så kåt om Putin. Han tar nog dig invael pappa i röven m alla vet att du suger kuk om nätterna
Citera
2026-09-25, 01:18
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Det spelar knappast roll för de anhöriga och särskilt inte för anhöriga till människor som satt i läger.

Det verkar mest spela roll för långt senare anhöriga som vill profitera på sina förfäders lidanden.

Du tycker alltså att det är rimligt att en 105-åring ska sättas i fängelse? Kanske dags även för dig att börja läsa på lite om förlåtelse och barmhärtighet?
Citera
2026-09-25, 01:23
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Det verkar mest spela roll för långt senare anhöriga som vill profitera på sina förfäders lidanden.

Du tycker alltså att det är rimligt att en 105-åring ska sättas i fängelse? Kanske dags även för dig att börja läsa på lite om förlåtelse och barmhärtighet?
Nej det är det inte. Visade han sina offer barmhärtighet? Förlåtelse har dessutom inte med att göra att folk inte ska behöva stå till doms för vad de gjort.

Sluta tänk som en förövare. Det funkar inte på mig att komma med förövarretorik.

Det är inte som så att han gjorde lite dumma misstag som ung och sedan skärpte till sig och sitt liv. Han begick grövre brott inom våra absolut mest viktiga lagar som tillkommit just pga människor som honom och syftet är just att människor inte ska kunna "starta om" och "gå vidare" utan att sedan straffas efter att ha begått de brott vi anser är världens grövsta tänkbara i krigstid eller inom en nation.
Citera
2026-09-25, 01:46
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Nej det är det inte. Visade han sina offer barmhärtighet? Förlåtelse har dessutom inte med att göra att folk inte ska behöva stå till doms för vad de gjort.

Sluta tänk som en förövare. Det funkar inte på mig att komma med förövarretorik.

Det är inte som så att han gjorde lite dumma misstag som ung och sedan skärpte till sig och sitt liv. Han begick grövre brott inom våra absolut mest viktiga lagar som tillkommit just pga människor som honom och syftet är just att människor inte ska kunna "starta om" och "gå vidare" utan att sedan straffas efter att ha begått de brott vi anser är världens grövsta tänkbara i krigstid eller inom en nation.

Och exakt vilka av dessa lagar gällde där (eller här i Sverige) för 80 år sedan? Och vad menar du med "våra lagar"? Jag tror inte att 105-åringen härjade runt i Sverige.

Det jag däremot kan säga om svenska lagar är att upphävandet av den tidigare preskriptionstiden för mord (som förut var 25 år) i samband med nanomikrohoppet om att Palmes mördare ska kunna sättas fast - det är verkligen bevis på alla människors olika värde.

Alla som blev mördade före den 28 februari 1986 - de är tydligen inte värda ett piss. Inte ens den lille pojken Johan Asplund. Men alla som blivit mördade efter den 28 februari 1986 - plötsligt så extremt värdefulla att det inte längre finns någon preskriptionstid.

Och du hetsar mot en utländsk 105-åring. Det är patetiskt och sorgligt gjort av dig.

Och om det får dig att må bättre att kalla mig förövare, så gör gärna det. Kanske får det något att kännas lite lättare i din själ.
Citera
2026-09-25, 01:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1496801

Jag tycker gott han kan få livstid. Han skall ju ändå snart dö. Vad tycker ni?
Säpo bokför de som svarar i tråden på ett sätt som inte går mot PK. Tänk er för.
Citera
2026-09-25, 01:59
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Och exakt vilka av dessa lagar gällde där (eller här i Sverige) för 80 år sedan? Och vad menar du med "våra lagar"? Jag tror inte att 105-åringen härjade runt i Sverige.

Det jag däremot kan säga om svenska lagar är att upphävandet av den tidigare preskriptionstiden för mord (som förut var 25 år) i samband med nanomikrohoppet om att Palmes mördare ska kunna sättas fast - det är verkligen bevis på alla människors olika värde.

Alla som blev mördade före den 28 februari 1986 - de är tydligen inte värda ett piss. Inte ens den lille pojken Johan Asplund. Men alla som blivit mördade efter den 28 februari 1986 - plötsligt så extremt värdefulla att det inte längre finns någon preskriptionstid.

Och du hetsar mot en utländsk 105-åring. Det är patetiskt och sorgligt gjort av dig.

Och om det får dig att må bättre att kalla mig förövare, så gör gärna det. Kanske får det något att kännas lite lättare i din själ.
AI gällande legalitetsprincipen och tillämpning av lagarsom kom i efterhand såsom brott mot mänskligheten etcetera

Citat:
Krigets lagar är inte undantagna från legalitetsprincipen, men tillämpningen av principen har historiskt sett varit mer flexibel inom den internationella straffrätten än inom den strikta nationella straffrätten.

Legalitetsprincipen (nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege) slår fast att ingen får straffas för en handling som inte var uttryckligen förbjuden i lag när den utfördes. Inom internationell straffrätt har detta koncept utvecklats genom ett samspel mellan skriven konventionsrätt och internationell sedvanerätt.

Historisk utveckling och NürnbergprocessenFrågan om undantag eller krockar med legalitetsprincipen lyfts oftast i samband med efterkrigsdomstolar:

Nürnbergprocessen: Efter andra världskriget invände de anklagade nazistledarna att handlingar som "brott mot mänskligheten" och "aggressionsbrott" inte fanns definierade som individuellt straffbara brott i skriven lag före kriget.

Domstolens motivering: Domstolen avvisade invändningen och menade att handlingarna stred mot redan etablerad internationell sedvanerätt och grundläggande moraliska principer. Man argumenterade för att legalitetsprincipen är en princip för rättvisa, och att det vore den yttersta orättvisan att låta dessa handlingar passera ostraffade bara för att det saknades en specifik kodifierad straffbestämmelse.Hur principen tillämpas i modern internationell rättIdag är förhållandet mellan krigets lagar och legalitetsprincipen tydligt strukturerat för att undvika retroaktiv bestraffning:

Internationell sedvanerätt som laggrund: Inom folkrätten likställs sedvanerätt (staters allmänna och långvariga praxis i kombination med en uppfattning om att praxisen är rättsligt bindande) med skriven lag. Om en handling är förbjuden enligt sedvanerätt uppfyller ett åtal legalitetsprincipens krav.

Europakonventionen (EKMR) Artikel 7: Konventionen skyddar mot retroaktiv strafflagstiftning, men innehåller ett uttryckligt tillägg (Artikel 7.2) som klargör att principen inte hindrar att någon ställs till svars för en handling som när den begicks var brottslig enligt "de allmänna rättsprinciper som erkänns av civiliserade nationer".

Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen (ICC): När Internationella brottmålsdomstolen (ICC) inrättades gjordes en strikt kodifiering av brotten. Romstadgans artiklar 22 och 23 slår uttryckligen fast legalitetsprincipen: domstolen kan endast döma för brott som faller inom dess skrivna stadga vid tidpunkten för gärningen.

Sammanfattningsvis är krigets lagar underställda legalitetsprincipen, men definitionen av vad som utgör "lag" (lex) är bredare på den internationella arenan och omfattar både internationella traktat och sedvanerätt.Undersöker du ett specifikt historiskt rättsfall (som Nürnberg- eller Tokyoprocesserna) eller vill du veta mer om hur svensk lagstiftning (t.ex. Lag om straff för vissa internationella brott) harmoniserar med denna princip?

Det stämmer bra att legalitetsprincipen är viktigt för rättssäkerhet och innebär att du inte kan dömas för något som inte var inskrivet i lag vid tillfället för brottet vilket innebär gissar jag, inkludering av preskibitionstid.

De flesta preskribitionstider är enligt mig för korta men du kan inte förlänga dem hur som helst för att kunna straffa människor du annars inte hade straffat lika lite som du kan skapa en lag och straffa någon med den för något som vid gärnigstillfället saknade brottsbeteckning eller straffpåföljder. Orättvist men det har med att vara i ett rättssäkert samhälle där staten inte får mossbruka sitt våldsmonopol.
Citera
2026-09-25, 02:04
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
AI gällande legalitetsprincipen och tillämpning av lagarsom kom i efterhand såsom brott mot mänskligheten etcetera

Det stämmer bra att legalitetsprincipen är viktigt för rättssäkerhet och innebär att du inte kan dömas för något som inte var inskrivet i lag vid tillfället för brottet vilket innebär gissar jag, inkludering av preskibitionstid.

De flesta preskribitionstider är enligt mig för korta men du kan inte förlänga dem hur som helst för att kunna straffa människor du annars inte hade straffat lika lite som du kan skapa en lag och straffa någon med den för något som vid gärnigstillfället saknade brottsbeteckning eller straffpåföljder. Orättvist men det har med att vara i ett rättssäkert samhälle där staten inte får mossbruka sitt våldsmonopol.

Oj, här kom det ordbajs.
Citera
2026-09-25, 02:56
Medlem
De som bombade Dresden är alla döda nu, eller hur?
Citera
2026-09-25, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Han har nog inte så långt kvar så han kan väl få dö i frihet.

Det håller jag med om, ge honom dödsstraff och avrätta honom, livstid blir ju för kort
Citera
2026-09-25, 03:08
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kan väl vara okej att åtala honom.
Om de samtidigt åtalar alla amerikanska Guantanamo fängelsevakter och israeliska fångvakter för samma brott.
"Palestinska" vakter utelämnar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in