2026-09-24, 16:39
Medlem
chesterflashs avatar
Såg just debatten mellan Bodström och Wallin i SVT angående hennes sajt HON och uthängning i allmänhet. Argumentet för att rättfärdiga uthängning är ofta att "det är sanningen" och att man ska stå för det man gjort. Hade verkligen uppskattat om någon någon gång kunde förklara hur urbota dumt det förhållningsättet är. Tex så öppnar man alltså dörren för att:

- Vem som helst kan trycka upp affisher och flygblad av Marie, 35 som dömdes för narkotikabrott när hon var 19, och utmåla henne som narkoman med namn och bild.

- Incels ska kunna kartlägga kvinnor som har varit otrogna genom info från vårdnadstvistdokument (eller genom anklagelser så som Wallin också jobbar). Incels kan således sålla bland kvinnor som är otrogna och "knullar runt", komplett med namn och bild och kanske deras sociala medier och arbetsplats hämtad från Linkedin. Låt hatkampanjerna börja!

Målar man upp dessa skräckscenarion för svenska folket så kanske folket förstår att sådana publika register och kartor in the name of "sanningens" kanske inte är så smart.
Citera
2026-09-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabrushh
Kan inte se att detta har diskuterats tidigare och tänker att det möjligtvis är relevant.

Det jag funderar på är varifrån de nya aktörerna egentligen får sin rättsdata ifrån? Har de byggt upp egna databaser genom att själva begära ut domar från landets tingsrätter, eller köper de data från de etablerade kommersiella aktörerna? Jag tvivlar nämligen på att de byggt egna databaser men rätta mig om jag har fel

Frågan blir därför om man kan hålla de aktörer som redan står under IMY:s tillsyn ansvariga även för dataflöden till nya aktörer, och om IMY i sin tillsyn behöver ta hänsyn till vilka mottagare deras rättsdata lämnas ut till?

Men först måste man förstås reda ut den grundläggande frågan: hur och var får de nya aktörerna sin data ifrån?

Automatiserad hämtning från samtliga domstolar?
Citera
2026-09-24, 17:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Såg just debatten mellan Bodström och Wallin i SVT angående hennes sajt HON och uthängning i allmänhet. Argumentet för att rättfärdiga uthängning är ofta att "det är sanningen" och att man ska stå för det man gjort. Hade verkligen uppskattat om någon någon gång kunde förklara hur urbota dumt det förhållningsättet är. Tex så öppnar man alltså dörren för att:

- Vem som helst kan trycka upp affisher och flygblad av Marie, 35 som dömdes för narkotikabrott när hon var 19, och utmåla henne som narkoman med namn och bild.

- Incels ska kunna kartlägga kvinnor som har varit otrogna genom info från vårdnadstvistdokument (eller genom anklagelser så som Wallin också jobbar). Incels kan således sålla bland kvinnor som är otrogna och "knullar runt", komplett med namn och bild och kanske deras sociala medier och arbetsplats hämtad från Linkedin. Låt hatkampanjerna börja!

Målar man upp dessa skräckscenarion för svenska folket så kanske folket förstår att sådana publika register och kartor in the name of "sanningens" kanske inte är så smart.
En ganska intressant fråga är med, hur avgör man vad som är sant och osanning? Räcker det med en påstår något? räcker det med två påstår något eller hur många måste det vara som hävdar något för det ska klassas som sanning tex.

Räcker en bild på en kille och en tjej för det ska vara sant han är eller hon är otrogen?
Citera
2026-09-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jo men om vi säger GDPR warrior vinner i sin stämning nu emot lexbase, varför skulle inte någon annan som de vägrar radera inte vinna en stämning emot dem då.

Det är ganska solklart enligt mig, att dumpen sara förlorade sitt mål med sänder en tydlig signal, du vet man man inte döma hur som helst när det finns vägledning.

Är det några här som har stämt något bolag? Jag har stämt två av de som publicerar uppgifter
Citera
2026-09-24, 19:31
Medlem
Citat:
Man lägger alltid fram domar i en förhandling som exempel på hur det dömts innan, det gör både åklagaren och advokaten, har du inte varit på en förhandling och sett det? Varför gör man det tror du?

Nej jag vet prejudikat inte behöver följas, Men det görs väldigt ofta skulle nästan säga alltid, eller har du exempel du pratar om du kan visa när det inte gjorts?

Undantagen bekräftar inte normen ändå, och ska inte en domstol följa prejudikat och tidigare domar så måste de i princip idiotförklara de domarna och prejudikatet då, och det vill jag gärna se exempel på som du pratar om.

jag är övertygad om stämma dumpen troligtvis är framgångsrikt med tanke på tidigare utfall, jag är helt övertygad om stämma lexbase eller krimfup för brott emot GDPR är lika framgångsrikt.

Om du tror det med, så förstår jag int evarför vi diskuterar ens.

En dom i en TR har inget prejudikatvärde och nej man lägger absolut inte alltid fram vad tidigare domstolar har dömt om det inte är fråga om EXAKT och då menar jag exakt.
Att presentera vad praxis/prejudikat görs när det är en fråga om en lagtolkning, inte när det handlar om bevisvärdering.

Vi diskuterar eftersom du påstod att man kunde stämma för förtal, det kan man inte om det finns utgivningsbevis.
Förtal är ett tryckfrihetsbrott om det finns utgivningsbevis och då kan förtalsfråga enbart drivas som åtal antingen enskilt eller av JK.

När det gäller brott mot GDPR så kan skadeståndsanspråk drivas genom tvistemål.
Där är vi överens.
Att Sara(Dumpen) blivit dömt för förtal är dock inte liktydigt med brott mot GDPR.
Det skiljer också på så sätt att för förtal är det alltså ansvarig utgivare som är personligt ansvarig. Alltså Sara i Dumpens fall.
När det gäller brott mot GDPR är det företaget som är ansvarigt inte en enskild person.
Citera
2026-09-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
Är det några här som har stämt något bolag? Jag har stämt två av de som publicerar uppgifter

Hur går det för dig? Är du i pågående process? Är i steget att göra detsamma. Orkar inte vänta längre.
Citera
2026-09-24, 20:06
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
ok vilka? och hur ser statusen ut där om man får fråga.

Verkar inte som många stämt dem, några har gjort och dragit tillbaka dem efter överenskommelse med dem dock,
Citera
2026-09-24, 20:14
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En dom i en TR har inget prejudikatvärde och nej man lägger absolut inte alltid fram vad tidigare domstolar har dömt om
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
det inte är fråga om EXAKT och då menar jag exakt.
Att presentera vad praxis/prejudikat görs när det är en fråga om en lagtolkning, inte när det handlar om bevisvärdering.

Vi diskuterar eftersom du påstod att man kunde stämma för förtal, det kan man inte om det finns utgivningsbevis.
Förtal är ett tryckfrihetsbrott om det finns utgivningsbevis och då kan förtalsfråga enbart drivas som åtal antingen enskilt eller av JK.

När det gäller brott mot GDPR så kan skadeståndsanspråk drivas genom tvistemål.
Där är vi överens.
Att Sara(Dumpen) blivit dömt för förtal är dock inte liktydigt med brott mot GDPR.
Det skiljer också på så sätt att för förtal är det alltså ansvarig utgivare som är personligt ansvarig. Alltså Sara i Dumpens fall.
När det gäller brott mot GDPR är det företaget som är ansvarigt inte en enskild person.
Har aldrig sagt TR dom är prejudikat du lägger ord i munnen på mig nu, jag har varit på väldigt många förhandlingar, och både åklagare och advokater brukar lägga fram tidigare domar som dömt för det de yrkar på i liknande fall som sedan juryn noterar och läser, vet du inte det kan du inte varit på många förhandlingar det är en sak som är säker.

Har fö aldrig påstått det går stämma för förtal, om det nu är det du snöat in på vi diskuterade utgivningsbevis om jag får be.

Sedan kan du stämma folk för vad du vill, men det går nog inte så bra när det kommer till en domstol
Citera
2026-09-24, 20:17
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
[b]
Har aldrig sagt TR dom är prejudikat du lägger ord i munnen på mig nu, jag har varit på väldigt många förhandlingar, och både åklagare och advokater brukar lägga fram tidigare domar som dömt för det de yrkar på i liknande fall som sedan juryn noterar och läser, vet du inte det kan du inte varit på många förhandlingar det är en sak som är säker.

Har fö aldrig påstått det går stämma för förtal, om det nu är det du snöat in på vi diskuterade utgivningsbevis om jag får be.

Sedan kan du stämma folk för vad du vill, men det går nog inte så bra när det kommer till en domstol
Handlar väl om det är frågan om dömd för liknande brottslighet? Det är relevant för påföljden.
Citera
2026-09-24, 20:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Handlar väl om det är frågan om dömd för liknande brottslighet? Det är relevant för påföljden.
Hur menar du? För en gångs skull förstår jag faktiskt inte hur du menar här.
Citera
2026-09-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash

Jag hade gärna sett en sajt för gängkriminella och folk som åker dit för rattfylla. Dessa utgör den största fysiska livsfaran för ett samhälle..

För övrigt, HON bryter väl mot GDPR..?
Senast redigerad av Kvargman 2026-09-24 kl. 22:10.
Citera
2026-09-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Jag hade gärna sett en sajt för gängkriminella och folk som åker dit för rattfylla. Dessa utgör den största fysiska livsfaran för ett samhälle..

För övrigt, HON bryter väl mot GDPR..?

Beror på om sajten drivs personligen eller om det är fråga om ett företag eller förening.
Är det personligen så är det hon som bryter mot GDPR, är det ett företag eller en föreningen så är det istället bolaget/föreningen som bryter mot GDPR.

Förtal är det oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in