2026-09-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
inte ett enda datacenter i rymden existerar så inte en enda kund finns. 100% måste dom tacka nej till.
Och om det fanns skulle dom inte tacka nej då?
Du är extrem när det gäller att smita undan allt som luktar relevans.

Men när du gör så kommer du fortsätta ha fel resten av livet. Det är bara dom som ändrar sig när dom har fel som kommer har mer rätt desto längre dom lever.

Citat:
Jag vet inte varför du hänger upp dig på Uganda
Inte alls. Det är du som talar om ökad elproduktion. Och det sker i Afrika. Skulle det blir bättre med Nigeria då. Eller Zimbabwe?

Citat:
Sen är datakraft ungefär som olja det är en transparent tillgång som styra av efterfrågan och tillgång och var det placeras spelar mindre roll om man nu har förmåga att sålla bort dom sämsta länderna
Hur mycket datacenter byggs det då i Afrika och mellanöstern?

En sak du inte fattar är att Trump satt exportrestriktiner på utrustning till datacenter.
Så när du byggt ditt datacenter i Uganda, där elproduktionen ökar. Så har du ingen elektronik att fylla det med.

Ser du ingen brist alls i dina fantasier.

Citat:
Nej jag avser inte att man ska bygga datacenter varken i nordkorea, kina eller Ryssland.
I NK sköter staten allt och där lär inget byggas.
I Ryssland delar staten ut tillstånd och tjänstemännen tar betalt. Så där har man dödat allt vad liberalism heter. Korruptionen är massiv. Så där byggs inget.
I Kina bygger privatkapitalistiska profitjägare stora datacenter.

Men i vilken mån man i Europa vågar och får använda kinesiska datacenter är oklart.

Citat:
Med behov är det underförstått att det finns köpare, det trodde jag du förstod. Att du kör halmgubbar med kommunistprat är lite komiskt ändå.
Åt var och en efter behov är just kommunism.
Åt var och en efter betalning är marknadsliberalism.
När du pratar om behov som du gör är det kommunism du har i tankarna. (och är det inte så för jämnan? Och det är därför du har så extrema problem med den driftige kapitalisten Musk)
Citera
2026-09-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Med tanke på att det finns överskott på el i Norrland och underskott på överföringskapacitet för att få bort det därifrån så ser jag inte varför Svenska Kraftnät skulle hindra någon från att koppla upp sig där. Datacenter är ju trots allt rätt små jämfört med stålverk och annat som har kopplats in rätt nyligen.
Jag tror inte SvK aktivt hindrar. Utan dom måste ju göra en hel del jobb med att fixa fram en stor anslutningspunkt och antagligen bygga transmission.

Det bara hamnar sist i kön. Och den är lång.

Citat:
Att göra undanmanövrer är dyrt och potentiellt farligt. Och man kan bara manövrera undan från det man ser, vilket är långt ifrån allting som snurrar runt i rymden.
Givet hur ofta starlink gör det verkar det vara en framkomlig väg.

Sedan finns det system som håller rätt på ca 30k skrotbitar i rymden. Är väl de som starlink använder för att undvika kollision.

Citat:
Potentialen finns för att göra hela omloppsbanor helt obrukbara för komplexa satelliter. Och det hade rimligtvis inte varit bra för SpaceX inkomster.
Skulle kanske kunna motivera SpaceX att städa lite. Bara att det tar lång tid. Och så vet jag inte hur det är med det rättsliga. Om dom bara kan ta bort andras obrukbara satelliter.
Citera
2026-09-23, 19:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och om det fanns skulle dom inte tacka nej då?
Du är extrem när det gäller att smita undan allt som luktar relevans.

Men när du gör så kommer du fortsätta ha fel resten av livet. Det är bara dom som ändrar sig när dom har fel som kommer har mer rätt desto längre dom lever.

Inte alls. Det är du som talar om ökad elproduktion. Och det sker i Afrika. Skulle det blir bättre med Nigeria då. Eller Zimbabwe?

Hur mycket datacenter byggs det då i Afrika och mellanöstern?

En sak du inte fattar är att Trump satt exportrestriktiner på utrustning till datacenter.
Så när du byggt ditt datacenter i Uganda, där elproduktionen ökar. Så har du ingen elektronik att fylla det med.

Ser du ingen brist alls i dina fantasier.

I NK sköter staten allt och där lär inget byggas.
I Ryssland delar staten ut tillstånd och tjänstemännen tar betalt. Så där har man dödat allt vad liberalism heter. Korruptionen är massiv. Så där byggs inget.
I Kina bygger privatkapitalistiska profitjägare stora datacenter.

Men i vilken mån man i Europa vågar och får använda kinesiska datacenter är oklart.

Åt var och en efter behov är just kommunism.
Åt var och en efter betalning är marknadsliberalism.
När du pratar om behov som du gör är det kommunism du har i tankarna. (och är det inte så för jämnan? Och det är därför du har så extrema problem med den driftige kapitalisten Musk)

Intressant att du nämner Uganda som har ett stabilt styre och relativt bygger ut kraftproduktion. Vad är huvudproblemet att lägga datacenter där? Är du rädd att Idi Amin ska konfislera det?

Indien expanderar elutbyggnaden kraftigt så vi kommer troligen framöver se en utbyggnad där också vare sig du gillar hinduism eller ej. Nu är ju Musks senaste avelssto från Indien så då är det väl ok.

Om jag har gott om pengar och har behov av att bygga datacenter, berätta vari kommunismen ligger.

Elon musk har onekligen behov av att bygga datacenter i rymden ergo HAN ÄR KOMMUNIST!!!
Citera
2026-09-23, 20:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Huruvida det är bättre att bygga datacenter eller stålverk kan man diskutera. Sist och slutligen är det en ekonomisk fråga. Det här kommer antagligen som en överraskning för dig men världens stålindustri är fortfarande många gånger större än världens samlade AI-industri. Dra från detta de slutsatser du själv känner för.

Det grundläggande faktumet ändras dock inte. I Norrland finns stora mängder mycket stabil och mycket billig elektricitet. En smart investerare bygger sina datacenter där istället för i rymden.

Du har ingen aning om vad Kesslersyndromet är, va?
Den korta sammanfattningen är att, nej, rymden är inte stor. Den är tvärtom rätt liten. Och det finns en inte obetydlig risk att den blir helt oanvändbar inom en nära framtid. Om du träffar på Elon Musk kan du passa på och fråga honom hur SpaceX finanser kommer att se ut om det inte längre går att bedriva satellitverksamhet i jordomloppsbanor? Jag gissar att SpaceX kommer få mycket tid över för sina Mars-projekt då. Men intäktsmöjligheterna är ju lite lägre på den marknaden.

Att detta gröna stål är en dum ide tillhör egentligen inte diskussionen. Jag säger bara att det försvårar möjligheterna att bygga datacenter, och då spelar det ingen roll hur bra och jämn elförsörjning som finns där uppe.
Min slutpoäng är att efterfrågan på beräkningskraft och el kommer öka, och då måste man skala upp både på Jorden och i rymden. Men skeptikerna resonerar på ett sådant sätt som att säga att det inte behövs flygfrakt när det finns båt.

Gen 3 satelliterna är planerade att flyga på 323–327,5 km och 473–477,5 km (mest runt 330–360 km). Det är betydligt lägre än tidigare generationer (som ofta låg på 480–550 km).
På dessa höjder är atmosfären tätare. Det ger starkare luftmotstånd (drag), vilket betyder att en satellit som slutar fungera (eller skräp från en kollision) bromsas in mycket snabbare.
Den faller ner och brinner upp i atmosfären på månader till några år, istället för årtionden eller århundraden.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-09-23 kl. 20:52.
Citera
2026-09-23, 21:17
Medlem
Nya försäljningar från ledningen!
"Planerad försäljning" 😂

https://www.placera.se/telegram/avanza/13_f468fd07-83d3-48a1-ba52-ba30230af39a.html
Citera
2026-09-23, 23:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att detta gröna stål är en dum ide tillhör egentligen inte diskussionen. Jag säger bara att det försvårar möjligheterna att bygga datacenter, och då spelar det ingen roll hur bra och jämn elförsörjning som finns där uppe.
Min slutpoäng är att efterfrågan på beräkningskraft och el kommer öka, och då måste man skala upp både på Jorden och i rymden. Men skeptikerna resonerar på ett sådant sätt som att säga att det inte behövs flygfrakt när det finns båt.

Gen 3 satelliterna är planerade att flyga på 323–327,5 km och 473–477,5 km (mest runt 330–360 km). Det är betydligt lägre än tidigare generationer (som ofta låg på 480–550 km).
På dessa höjder är atmosfären tätare. Det ger starkare luftmotstånd (drag), vilket betyder att en satellit som slutar fungera (eller skräp från en kollision) bromsas in mycket snabbare.
Den faller ner och brinner upp i atmosfären på månader till några år, istället för årtionden eller århundraden.

Att du är motståndare till vätgasbaserad stålproduktion i stället för kolbaserad visar på din avsaknad av kunskap. Det hjälper nog inte att bollaa med siffror om banhöjd. Att dom väljer lägre bana är uteslutande för att högre banhöjd kräver större bränslemängder under satellitens livslängd för bankorrektion men till kostnaden av kortare livslängd flr låga banor. Dom snålar in på bränslet helt enkelt för att få plats med fler satelliter i en uppskjutning.
Senast redigerad av raskens 2026-09-24 kl. 00:03.
Citera
2026-09-24, 07:31
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Jag tror inte SvK aktivt hindrar. Utan dom måste ju göra en hel del jobb med att fixa fram en stor anslutningspunkt och antagligen bygga transmission.

Det bara hamnar sist i kön. Och den är lång.

Varför skulle det finnas en kö för att koppla in sig? Svenska Kraftnät är såvitt jag vet bara usla på att bygga kraftledningar. Jag har aldrig något om att de skulle vara usla på att fylla i papper.

Och varför blanda in Svenska Kraftnät överhuvudtaget? Stora vattenkraftverk som Harsprånget kan på egen hand försörja även de allra största datacentren. Hade datacenterbyggande främst varit en fråga om eltillgång hade de bara kunnat bygga sina datacenter i direkt anslutning till ett stort vattenkraftverk, billigare och stabilare elkraft än så kan man knappast få. Virginia kan slänga sig i väggen, förutom att Virginia tydligen inte slänger sig i väggen, kanske för att de handlar om något annat än el.

Citat:
Givet hur ofta starlink gör det verkar det vara en framkomlig väg.

Sedan finns det system som håller rätt på ca 30k skrotbitar i rymden. Är väl de som starlink använder för att undvika kollision.

Skulle kanske kunna motivera SpaceX att städa lite. Bara att det tar lång tid. Och så vet jag inte hur det är med det rättsliga. Om dom bara kan ta bort andras obrukbara satelliter.

Framkomlig väg än. Men tur håller sällan i sig för evigt. Och radarsystemen som övervakar rymden kan bara hålla koll på större skrotbitar. Mindre skrot är ett minst lika stort problem. Radarn kan inte se en liten skruv eller motsvarande som snurrar förbi. Och den lilla skruven är givetvis inte stor nog för att orsaka en riktig krash, en sådan som leder till mer skrot och i förlängningen till Kessler. Men skruven är fullt tillräcklig för att förstöra satelliten. Och en förstörd satellit är inte bara en förlorad investering, det är också en satellit som inte längre kan manövrera undan när det kommer något större skrot flygande.

Citat:

Det finns bevisligen gott om billig el i Norrland. Betydligt billigare än som finns i rymden. Vilket rimligtvis gäller även för elen i Tyskland, jag har svårt att se att någon elproduktion på jorden kan vara dyrare än i rymden, hade den varit det hade vi nog sett betydligt fler rymdbaserade solkraftverk vid det här laget, men sådana vill ju Musk av någon anledning inte bygga.

Jag vet inte så noga vad skeptikerna säger. Men jag säger i alla fall att det resonabla är att skala upp på jorden, där det är billigt, istället för i rymden, där det är dyrt. Det är liksom det ekonomiskt rimliga sättet att sköta det på. Man behöver bara en väldigt liten gnutta sunt förnuft för att inse att datacenter i rymden aldrig kan bli lika billiga som datacenter på jorden. Det är alltså inte ekonomi som driver vissa miljardärer upp i rymden.

Citat:

Jag vet inte vad du pratar om för satelliter nu. Men det är i alla fall inte datacenter-satelliter. I de låga omloppsbanorna du pratar om finns inte det kontinuerliga solljus som datorsatelliterna behöver för att kunna fungera.
Citera
2026-09-24, 14:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Varför skulle det finnas en kö för att koppla in sig? Svenska Kraftnät är såvitt jag vet bara usla på att bygga kraftledningar. Jag har aldrig något om att de skulle vara usla på att fylla i papper.

Och varför blanda in Svenska Kraftnät överhuvudtaget? Stora vattenkraftverk som Harsprånget kan på egen hand försörja även de allra största datacentren. Hade datacenterbyggande främst varit en fråga om eltillgång hade de bara kunnat bygga sina datacenter i direkt anslutning till ett stort vattenkraftverk, billigare och stabilare elkraft än så kan man knappast få. Virginia kan slänga sig i väggen, förutom att Virginia tydligen inte slänger sig i väggen, kanske för att de handlar om något annat än el.

Framkomlig väg än. Men tur håller sällan i sig för evigt. Och radarsystemen som övervakar rymden kan bara hålla koll på större skrotbitar. Mindre skrot är ett minst lika stort problem. Radarn kan inte se en liten skruv eller motsvarande som snurrar förbi. Och den lilla skruven är givetvis inte stor nog för att orsaka en riktig krash, en sådan som leder till mer skrot och i förlängningen till Kessler. Men skruven är fullt tillräcklig för att förstöra satelliten. Och en förstörd satellit är inte bara en förlorad investering, det är också en satellit som inte längre kan manövrera undan när det kommer något större skrot flygande.

Det finns bevisligen gott om billig el i Norrland. Betydligt billigare än som finns i rymden. Vilket rimligtvis gäller även för elen i Tyskland, jag har svårt att se att någon elproduktion på jorden kan vara dyrare än i rymden, hade den varit det hade vi nog sett betydligt fler rymdbaserade solkraftverk vid det här laget, men sådana vill ju Musk av någon anledning inte bygga.

Jag vet inte så noga vad skeptikerna säger. Men jag säger i alla fall att det resonabla är att skala upp på jorden, där det är billigt, istället för i rymden, där det är dyrt. Det är liksom det ekonomiskt rimliga sättet att sköta det på. Man behöver bara en väldigt liten gnutta sunt förnuft för att inse att datacenter i rymden aldrig kan bli lika billiga som datacenter på jorden. Det är alltså inte ekonomi som driver vissa miljardärer upp i rymden.

Jag vet inte vad du pratar om för satelliter nu. Men det är i alla fall inte datacenter-satelliter. I de låga omloppsbanorna du pratar om finns inte det kontinuerliga solljus som datorsatelliterna behöver för att kunna fungera.

När kostnaden för att skjuta upp gods faller som en sten så öppnar sig en rad nya marknader och affärsmöjligheter. Rymdfart och allt som kommer kring är endast i sin vagga. Redan nu har kostnaden för internetuppkoppling nått paritet med vanlig markbunden, och om inte SpaceX gör det så kommer någon annan aktör göra det så småningom. Att ha beräkningskraft i omloppsbana kommer bli en lönsam affär vare sig du håller med eller inte, och när det finns ekonomisk vinning så finns det lösningar. Du pratar som att SpaceX inte är medvetna om riskerna med rymdskrot, men om någon aktör förstår sig på det där så är det nog SpaceX, då deras Starlink satelliter redan gör ett tusental undvikande manövrar varje dag.

De flaggar till och med för det i sitt prospekt: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1181412/000162828026036936/spaceexplorationtechnologi.htm#id286866c4c474ba490 d6531a57db9e93_57

Det finns konkreta planer och pågående projekt för att städa upp rymdskrot, precis som vi löste sophantering i storstäder då det var där all affärsverksamhet blomstrade. Det är oundvikligt helt enkelt, men det finns alltid sura gubbar som bara ser problemen. Det var inte särskilt annorlunda tongångar när SpaceX lanserade sitt Starlink. Dessa skeptiker har nu tystnat eller gått vidare till nästa grej som inte finns ännu.
Citera
2026-09-24, 15:48
Medlem
Citat:
Intressant att du nämner Uganda som har ett stabilt styre och relativt bygger ut kraftproduktion. Vad är huvudproblemet att lägga datacenter där?
Inget annat än att du kanske inte kommer över relevant elektronik.

Men bygg och prova vet jag.

Citat:
Indien expanderar elutbyggnaden kraftigt så vi kommer troligen framöver se en utbyggnad där också .
Ja, där kommer det nog byggas. EQT investerar i det. Vilken elektronik dom kan fylla det med återstår väl att se. Kanske måste dom köpa av Kina.
Men även där ska staten fram med transmission. Och så ska elproduktion byggas.

Citat:
Är du rädd att Idi Amin ska konfislera det?
vare sig du gillar hinduism eller ej
Nu är ju Musks senaste avelssto från Indien så då är det väl ok.
raskens har lite svårt att skriva utan att langa in en massa ad hominem och allmänt irrelevanta enfaldiga kommentarer.

Citat:
Om jag har gott om pengar och har behov av att bygga datacenter, berätta vari kommunismen ligger.
Om du öppnar din plånbok och bygger åt dig själv är det ingen kommunism. Men då har du en vilja att betala. Inte behov.

Citat:
Elon musk har onekligen behov av att bygga datacenter i rymden ergo HAN ÄR KOMMUNIST!!!
Nekligen har han behov. Han ser däremot en affärsmöjlighet i att ordna fram datacenter i rymden och nasa kapacitet, där det är svårt att konkurrera på jorden. Musk agerar inte efter behov. Han agerar efter profitmöjligheter.

Ser ut som raskens bara kan tänka i sovjetiska planekonomiska termer. Därför blir entreprenören och kapitalisten Musk ett rött skynke.
Citera
2026-09-24, 16:04
Medlem
Citat:
Nja, men jesses. Det går inte koppla in en förbrukare utan en anslutningspunkt. Och så fattas det rimligen transmission för kapaciteten i fråga.
SvK lär behöva göra en massa arbete. Och köpa in utrustning.
(Och en del av den utrustningen är det kö på hos producenterna.

Citat:
Och varför blanda in Svenska Kraftnät överhuvudtaget? Stora vattenkraftverk som Harsprånget kan på egen hand försörja även de allra största datacentren. Hade datacenterbyggande främst varit en fråga om eltillgång hade de bara kunnat bygga sina datacenter i direkt anslutning till ett stort vattenkraftverk, billigare och stabilare elkraft än så kan man knappast få.
Man kan tro att du inte ens bott i Sverige någon gång i ditt liv.
Sverige är genomreglerat. Och inte minst elledningar.
Det är på den nivån att en vindkraftspark i Sverige Får INTE skaffa en elktrolysör och dra en kabel från sina vindkraftverk till den. (För att producera väte när elpriset är lågt).

Dom får alltså inte dra en kabel mellan egen utrustning, och du tänker att folk skall får dra högspänningsledningar fritt i landet.
Du är väldigt långt från verkligheten.

Citat:
Hur ofta händer det att småskrot dödar satelliter då?

Citat:
Det finns bevisligen gott om billig el i Norrland.
Ja, Lyten nasade ju en del av Northvolts mark och därmed anslutningskapacitet. Till de som bygger datacenter. Där fanns redan en beviljad anslutning. Men vill dom ha mer hamnar dom sist i kön. Mer får dom kanske om 15-20 år.

Citat:
Betydligt billigare än som finns i rymden. Vilket rimligtvis gäller även för elen i Tyskland, jag har svårt att se att någon elproduktion på jorden kan vara dyrare än i rymden, hade den varit det hade vi nog sett betydligt fler rymdbaserade solkraftverk vid det här laget, men sådana vill ju Musk av någon anledning inte bygga.
På jorden får du kanske vänta i 20 år på att få en anslutning. SpaceX kan sälja kapacitet under tiden.
Citera
2026-09-24, 19:53
Medlem
stilichos avatar
Citat:
När kostnaden för att skjuta upp gods faller som en sten så öppnar sig en rad nya marknader och affärsmöjligheter. Rymdfart och allt som kommer kring är endast i sin vagga. Redan nu har kostnaden för internetuppkoppling nått paritet med vanlig markbunden, och om inte SpaceX gör det så kommer någon annan aktör göra det så småningom. Att ha beräkningskraft i omloppsbana kommer bli en lönsam affär vare sig du håller med eller inte, och när det finns ekonomisk vinning så finns det lösningar.

Det är viss skillnad på att leverera internetöverföring från rymden, något många företag hade gjort före SpaceX och vilket det fanns en väl inarbetad marknad för och en tydlig och lättbegriplig nisch. SpaceX gjorde det bara bättre och billigare än föregångarna. Jämfört med att lägga datacenter i rymden, något som aldrig tidigare gjorts, vilket ingen bett om och ingen kan förklara riktigt vad fördelen skulle vara. Men framtiden får utvisa om det var en bra idé eller inte. Det är spännande tider vi lever i.

Citat:
Du pratar som att SpaceX inte är medvetna om riskerna med rymdskrot, men om någon aktör förstår sig på det där så är det nog SpaceX, då deras Starlink satelliter redan gör ett tusental undvikande manövrar varje dag.

Klart det är medvetna om problemen. Det måste de så att säga vara. Men det betyder ju inte att de säger allt de vet om det. För du och alla andra i den här tråden måste ju vara medvetna om att SpaceX främsta marknad är dess investerare. SpaceX bränner pengar som en vänsterpartiledare i Visby och de är helt beroende av att godtrogna investerare fortsätter att ösa in pengar i mängd och kvantitet. Om du visste detta, skulle du då berätta för dessa investerare om att det finns en betydande risk för att hela den tänkta verksamheten kan gå åt skogen på ett ögonblick? Jag tror faktiskt inte det.

Citat:
Nja, men jesses. Det går inte koppla in en förbrukare utan en anslutningspunkt. Och så fattas det rimligen transmission för kapaciteten i fråga.
SvK lär behöva göra en massa arbete. Och köpa in utrustning.
(Och en del av den utrustningen är det kö på hos producenterna.

Jag har mycket svårt att tro att detta kan ta mer än högst några år. Det vill säga ungefär lika lång tid som det tar att bygga ett datacenter. Vi pratar ju inte om att dra några nya ledningar här utan pratade om att bygga datacenter vid existerade infrastruktur, det logiska valet om elförsörjning är den kritiska punkten.

Citat:
Man kan tro att du inte ens bott i Sverige någon gång i ditt liv.
Sverige är genomreglerat. Och inte minst elledningar.
Det är på den nivån att en vindkraftspark i Sverige Får INTE skaffa en elktrolysör och dra en kabel från sina vindkraftverk till den. (För att producera väte när elpriset är lågt).

Dom får alltså inte dra en kabel mellan egen utrustning, och du tänker att folk skall får dra högspänningsledningar fritt i landet.
Du är väldigt långt från verkligheten.

Det där får du nog ge en källa på om någon ska tro på det. Givetvis får man dra en egen kraftledning på egen mark mellan egen produktion och egen konsumtion. Men du pratar ju om delvis andra saker. Att producera vätgas hursomhelst är rimligtvis inte tillåtet, det är ju extremt brandfarligt. Och ett vindkraftverk har rimligtvis ett nätavtal som kräver vissa saker av det, saker som det kanske inte kan leverera om det börjar producera vätgas istället.

Citat:
Hur ofta händer det att småskrot dödar satelliter då?

Det vet man av naturliga skäl inte eftersom småskrotet inte syns. Men det är några tiotal satelliter varje år som oförklarligt slutar fungera. En del av dem beror säkert på ålder och andra naturliga orsaker men några av dem är säkert på grund av kollisioner med mikroskrot.

Citat:
På jorden får du kanske vänta i 20 år på att få en anslutning. SpaceX kan sälja kapacitet under tiden.

Det hindrar knappast SpaceX från att bara producera elen i rymden och skicka ned den till datacenter på jorden som därmed inte behöver vänta 20 år på någon anslutning (vem som nu gör det). Men den affärsmodellen har jag inte hört något om. Kanske för att det är någon eller några magnituder dyrare att producera el i rymden än på jorden.
Citera
2026-09-24, 21:52
Medlem
Citat:
Det är viss skillnad på att leverera internetöverföring från rymden, något många företag hade gjort före SpaceX och vilket det fanns en väl inarbetad marknad för och en tydlig och lättbegriplig nisch. SpaceX gjorde det bara bättre och billigare än föregångarna. Jämfört med att lägga datacenter i rymden, något som aldrig tidigare gjorts, vilket ingen bett om och ingen kan förklara riktigt vad fördelen skulle vara. Men framtiden får utvisa om det var en bra idé eller inte. Det är spännande tider vi lever i.
Varför det? SpaceX skickar hela tiden upp elektronik i rymden som drivs av solpaneler. Dvs starlinksatelliter.

AI1 kommer vara enklare pga mindre bökiga antenner. Ha mer elektronik, och större solpaneler.
Vad är probelmet?

Citat:
Jag har mycket svårt att tro att detta kan ta mer än högst några år. Det vill säga ungefär lika lång tid som det tar att bygga ett datacenter. Vi pratar ju inte om att dra några nya ledningar här utan pratade om att bygga datacenter vid existerade infrastruktur, det logiska valet om elförsörjning är den kritiska punkten.
Varför skulle det gå så fort? I Östtyskland fick folk stå i kö 10+ år på en Trabant. Varför skulle saker gå fortare för det offentliga i Sverige?

Och nog går det väl att begripa att det måste till nätförstärkning. Ett datacenter drar en hel del effekt. Tänker du att det bara är att koppla in i gatan?

Vidare så är detta inget unikt för Sverige. Näten hanteras typiska av det offentliga i många länder. Och det är motsvarande långsamhet och köer.

Citat:
Det där får du nog ge en källa på om någon ska tro på det. Givetvis får man dra en egen kraftledning på egen mark mellan egen produktion och egen konsumtion.
Vaddå givetvis??? Det är helt fel. Det får man inte alls.

https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-i-vindpark-stoppas-av-myndighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196
I somras fick Rabbalshede Kraft besked från Energimarknadsinspektionen att företaget inte beviljas undantag från kravet om nätkoncession för den 30 meter långa ledning som ska förbinda elektrolysören med de tre vindkraftverken.

Samma besked fick Svef i slutet av februari i år. I deras fall är ledningen som planeras mellan elektrolysören och tre vindkraftverk 1,9 kilometer lång.

Varför tror folk att man får dra en elkabel i Sverige???

Då har man inte förstått mycket om hur genomreglerat Sverige är.

Citat:
Det vet man av naturliga skäl inte eftersom småskrotet inte syns. Men det är några tiotal satelliter varje år som oförklarligt slutar fungera. En del av dem beror säkert på ålder och andra naturliga orsaker men några av dem är säkert på grund av kollisioner med mikroskrot.
Visst måste det märkas om satelliterna går sönder plötsligt?

Och någon uppskattning lär finnas. Bör gå att beräkna baserat på data som finns. Dvs man kan sätta det i relation till hur många satelliter som snurrar omkring.

Citat:
Det hindrar knappast SpaceX från att bara producera elen i rymden och skicka ned den till datacenter på jorden som därmed inte behöver vänta 20 år på någon anslutning (vem som nu gör det). Men den affärsmodellen har jag inte hört något om. Kanske för att det är någon eller några magnituder dyrare att producera el i rymden än på jorden.
??
Jag talade om att SpaceX kan sälja kapacitet. Dvs datacenterkapacitet. Genom att skicka upp ett rack h100 kort i en satellit. Priset att lyfta upp satelliten är inte så stort. Racket med h100-kort lär vara det dyra. Som det nu är.

Att skick ned el är gammal känd teknik. Men satelliterna åker omkring när de skall se solen hela tiden och då får man ha många mottagare av elen runt om på jorden. Och det löser inte problemet. Enklare då att bara skicka med ett rack gpuer.
Senast redigerad av ekbo251 2026-09-24 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in