Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Jag tror inte SvK aktivt hindrar. Utan dom måste ju göra en hel del jobb med att fixa fram en stor anslutningspunkt och antagligen bygga transmission.
Det bara hamnar sist i kön. Och den är lång.
Varför skulle det finnas en kö för att koppla in sig? Svenska Kraftnät är såvitt jag vet bara usla på att bygga kraftledningar. Jag har aldrig något om att de skulle vara usla på att fylla i papper.
Och varför blanda in Svenska Kraftnät överhuvudtaget? Stora vattenkraftverk som Harsprånget kan på egen hand försörja även de allra största datacentren. Hade datacenterbyggande främst varit en fråga om eltillgång hade de bara kunnat bygga sina datacenter i direkt anslutning till ett stort vattenkraftverk, billigare och stabilare elkraft än så kan man knappast få. Virginia kan slänga sig i väggen, förutom att Virginia tydligen inte slänger sig i väggen, kanske för att de handlar om något annat än el.
Citat:
Givet hur ofta starlink gör det verkar det vara en framkomlig väg.
Sedan finns det system som håller rätt på ca 30k skrotbitar i rymden. Är väl de som starlink använder för att undvika kollision.
Skulle kanske kunna motivera SpaceX att städa lite. Bara att det tar lång tid. Och så vet jag inte hur det är med det rättsliga. Om dom bara kan ta bort andras obrukbara satelliter.
Framkomlig väg
än. Men tur håller sällan i sig för evigt. Och radarsystemen som övervakar rymden kan bara hålla koll på större skrotbitar. Mindre skrot är ett minst lika stort problem. Radarn kan inte se en liten skruv eller motsvarande som snurrar förbi. Och den lilla skruven är givetvis inte stor nog för att orsaka en riktig krash, en sådan som leder till mer skrot och i förlängningen till Kessler. Men skruven är fullt tillräcklig för att förstöra satelliten. Och en förstörd satellit är inte bara en förlorad investering, det är också en satellit som inte längre kan manövrera undan när det kommer något större skrot flygande.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Att detta gröna stål är en dum ide tillhör egentligen inte diskussionen. Jag säger bara att det försvårar möjligheterna att bygga datacenter, och då spelar det ingen roll hur bra och jämn elförsörjning som finns där uppe.
Min slutpoäng är att efterfrågan på beräkningskraft och el kommer öka, och då måste man skala upp både på Jorden och i rymden. Men skeptikerna resonerar på ett sådant sätt som att säga att det inte behövs flygfrakt när det finns båt.
Det finns bevisligen gott om billig el i Norrland. Betydligt billigare än som finns i rymden. Vilket rimligtvis gäller även för elen i Tyskland, jag har svårt att se att någon elproduktion på jorden kan vara dyrare än i rymden, hade den varit det hade vi nog sett betydligt fler rymdbaserade solkraftverk vid det här laget, men sådana vill ju Musk av någon anledning inte bygga.
Jag vet inte så noga vad skeptikerna säger. Men jag säger i alla fall att det resonabla är att skala upp på jorden, där det är billigt, istället för i rymden, där det är dyrt. Det är liksom det ekonomiskt rimliga sättet att sköta det på. Man behöver bara en väldigt liten gnutta sunt förnuft för att inse att datacenter i rymden aldrig kan bli lika billiga som datacenter på jorden. Det är alltså inte ekonomi som driver vissa miljardärer upp i rymden.
Citat:
Gen 3 satelliterna är planerade att flyga på 323–327,5 km och 473–477,5 km (mest runt 330–360 km). Det är betydligt lägre än tidigare generationer (som ofta låg på 480–550 km).
På dessa höjder är atmosfären tätare. Det ger starkare luftmotstånd (drag), vilket betyder att en satellit som slutar fungera (eller skräp från en kollision) bromsas in mycket snabbare.
Den faller ner och brinner upp i atmosfären på månader till några år, istället för årtionden eller århundraden.
Jag vet inte vad du pratar om för satelliter nu. Men det är i alla fall inte datacenter-satelliter. I de låga omloppsbanorna du pratar om finns inte det kontinuerliga solljus som datorsatelliterna behöver för att kunna fungera.