Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nej, det där är kommunistprat. Elproduktion byggs där folk betalar.
Visst. Du kan öppna din plånbok och bygga ett i Irak eller Uganda. Men hur många kunder får du?
AI1 kommer kunna konkurrera framgångsrikt med datacenter på jorden som inte finns.
Hyperscalars måste idag tacka nej till kunder. Är det inte lite naivt att tro att dom tackar nej till att köra på AI1?
inte ett enda datacenter i rymden existerar så inte en enda kund finns. 100% måste dom tacka nej till.
Jag vet inte varför du hänger upp dig på Uganda, varför skulle just Uganda ha potentialen att kunna bygga ut datacenter? Det du gör kallas för nitpicking, sålla ut dom sämsta exemplen för att visa hur nödvändigt datacenter i rymden är trots att det inte existerar några och det kommer det inte göra de närmaste åren heller.
Sen är datakraft ungefär som olja det är en transparent tillgång som styra av efterfrågan och tillgång och var det placeras spelar mindre roll om man nu har förmåga att sålla bort dom sämsta länderna man envist försöker smutskasta men det finns ca 150 länder i världen med politisk stabilitet och infrasturuktur där datacenter kan placeras. Ja tom i Afrika finns stabila länder där man kan placera datacenter. Trot om du vill.
Nej jag avser inte att man ska bygga datacenter varken i nordkorea, kina eller Ryssland.
Med behov är det underförstått att det finns köpare, det trodde jag du förstod. Att du kör halmgubbar med kommunistprat är lite komiskt ändå.