Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Varför det? SpaceX skickar hela tiden upp elektronik i rymden som drivs av solpaneler. Dvs starlinksatelliter.
AI1 kommer vara enklare pga mindre bökiga antenner. Ha mer elektronik, och större solpaneler.
Vad är probelmet?
Det är ingen som har ifrågasatt att det går. Frågan är om det går att få någon lönsamhet i det.
Citat:
Vaddå givetvis??? Det är helt fel. Det får man inte alls.
https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-i-vindpark-stoppas-av-myndighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196
Varför tror folk att man får dra en elkabel i Sverige???
Då har man inte förstått mycket om hur genomreglerat Sverige är.
Jag får tacka för att jag fick möjlighet att lära mig många nya saker om nätkoncessioner. Och visst har du rätt i att Sverige är överreglerat (liksom de flesta länder). Men du missade att nämna att reglerna ändrades i januari 2025 och exemplet från din länkade artikel hade med dagens regler inte behövt några tillstånd. Precis som att kablar inom samma inhägnade område inte heller behöver någon nätkoncession. Alltså ungefär vad jag gissade på när vi började den här diskussionen. Det är alltså game on för den som vill bygga ett datacenter vid Harsprånget (nåja).
Jag är för övrigt fortfarande förvånad över att ingen nämnde några tillstånd för att producera inte obetydliga mängder vätgas. Men de kanske bara valde att tala tyst om den saken i Ny Teknik-artikeln.
Citat:
Visst måste det märkas om satelliterna går sönder plötsligt?
Och någon uppskattning lär finnas. Bör gå att beräkna baserat på data som finns. Dvs man kan sätta det i relation till hur många satelliter som snurrar omkring.
Klart man märker att satelliterna går sönder. Men hur vet man varför de gick sönder? Det är inte som att man kan plocka in dem på service och se vad som har fallerat. Om du har något sätt att räkna ut detta så lyssnar jag gärna. Jag kan bara konstatera att jag inte kan finna någon data alls på detta.
Citat:
Jag talade om att SpaceX kan sälja kapacitet. Dvs datacenterkapacitet. Genom att skicka upp ett rack h100 kort i en satellit. Priset att lyfta upp satelliten är inte så stort. Racket med h100-kort lär vara det dyra. Som det nu är.
Att skick ned el är gammal känd teknik. Men satelliterna åker omkring när de skall se solen hela tiden och då får man ha många mottagare av elen runt om på jorden. Och det löser inte problemet. Enklare då att bara skicka med ett rack gpuer.
Frågan gällde varför man ska placera datacenter i rymden. Den där rymden som är dyr att komma till, svår att kommunicera med och omöjlig att serva. Och svaret man får är att det finns billig energi där.
Varpå jag svarade att om energin var billig i rymden så vore en rimligare affärsidé att bara exportera el till jorden. Tekniken finns redan. Ändå är det ingen som pratar om att göra det, än mindre som faktiskt gör det. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att elen faktiskt inte är särskilt billig i rymden. Vilket är fullt rimligt med tanke på att allt som börjar på rymd- är äckligt snordyrt.