2026-09-24, 21:58
Medlem
Gogglarna ligger före SpaceX.
https://www.di.se/live/google-skickar-upp-ai-satellit/
Google skjuter upp en satellit utrustad med AI-chip på torsdag, rapporterar The New York Times.

Den kylskåpsstora experimentsatelliten drivs av solenergi och är utrustad med fyra AI-chip, vars kapacitet motsvarar en enskild server i ett datacenter. Syftet är att testa hårdvaran i rymden och de särskilda förhållanden som råder där. Satelliten ska utföra enklare AI-beräkningar och väntas vara i drift i ett år.

Exprimentet utgör ett första steg i en satsning för att i framtiden kunna placera större solcellsdrivna datacenter i rymden.
Citera
2026-09-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför det? SpaceX skickar hela tiden upp elektronik i rymden som drivs av solpaneler. Dvs starlinksatelliter.

AI1 kommer vara enklare pga mindre bökiga antenner. Ha mer elektronik, och större solpaneler.
Vad är probelmet?

Varför skulle det gå så fort? I Östtyskland fick folk stå i kö 10+ år på en Trabant. Varför skulle saker gå fortare för det offentliga i Sverige?

Och nog går det väl att begripa att det måste till nätförstärkning. Ett datacenter drar en hel del effekt. Tänker du att det bara är att koppla in i gatan?

Vidare så är detta inget unikt för Sverige. Näten hanteras typiska av det offentliga i många länder. Och det är motsvarande långsamhet och köer.

Vaddå givetvis??? Det är helt fel. Det får man inte alls.

https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-i-vindpark-stoppas-av-myndighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196
I somras fick Rabbalshede Kraft besked från Energimarknadsinspektionen att företaget inte beviljas undantag från kravet om nätkoncession för den 30 meter långa ledning som ska förbinda elektrolysören med de tre vindkraftverken.

Samma besked fick Svef i slutet av februari i år. I deras fall är ledningen som planeras mellan elektrolysören och tre vindkraftverk 1,9 kilometer lång.

Varför tror folk att man får dra en elkabel i Sverige???

Då har man inte förstått mycket om hur genomreglerat Sverige är.

Visst måste det märkas om satelliterna går sönder plötsligt?

Och någon uppskattning lär finnas. Bör gå att beräkna baserat på data som finns. Dvs man kan sätta det i relation till hur många satelliter som snurrar omkring.

??
Jag talade om att SpaceX kan sälja kapacitet. Dvs datacenterkapacitet. Genom att skicka upp ett rack h100 kort i en satellit. Priset att lyfta upp satelliten är inte så stort. Racket med h100-kort lär vara det dyra. Som det nu är.

Att skick ned el är gammal känd teknik. Men satelliterna åker omkring när de skall se solen hela tiden och då får man ha många mottagare av elen runt om på jorden. Och det löser inte problemet. Enklare då att bara skicka med ett rack gpuer.

Nog för att man kan vara liberal men du måste väl ändå förstå äganderätten som kommer med en fastighet. Jag vill inte ha några luftledningar på min fastighet utan bra pynt.
Citera
2026-09-24, 22:59
Medlem
Citat:
Gogglarna ligger före SpaceX.
https://www.di.se/live/google-skickar-upp-ai-satellit/
Google skjuter upp en satellit utrustad med AI-chip på torsdag, rapporterar The New York Times.

Den kylskåpsstora experimentsatelliten drivs av solenergi och är utrustad med fyra AI-chip, vars kapacitet motsvarar en enskild server i ett datacenter. Syftet är att testa hårdvaran i rymden och de särskilda förhållanden som råder där. Satelliten ska utföra enklare AI-beräkningar och väntas vara i drift i ett år.

Exprimentet utgör ett första steg i en satsning för att i framtiden kunna placera större solcellsdrivna datacenter i rymden.

Folk hoppas att det blir SpaceX som säljer spadarna. Jag är mer osäker på den saken. Det kommer nog bli Kinas nästa grej.
Citera
2026-09-24, 23:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Varför det? SpaceX skickar hela tiden upp elektronik i rymden som drivs av solpaneler. Dvs starlinksatelliter.

AI1 kommer vara enklare pga mindre bökiga antenner. Ha mer elektronik, och större solpaneler.
Vad är probelmet?

Det är ingen som har ifrågasatt att det går. Frågan är om det går att få någon lönsamhet i det.

Citat:
Vaddå givetvis??? Det är helt fel. Det får man inte alls.

https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-i-vindpark-stoppas-av-myndighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196

Varför tror folk att man får dra en elkabel i Sverige???

Då har man inte förstått mycket om hur genomreglerat Sverige är.

Jag får tacka för att jag fick möjlighet att lära mig många nya saker om nätkoncessioner. Och visst har du rätt i att Sverige är överreglerat (liksom de flesta länder). Men du missade att nämna att reglerna ändrades i januari 2025 och exemplet från din länkade artikel hade med dagens regler inte behövt några tillstånd. Precis som att kablar inom samma inhägnade område inte heller behöver någon nätkoncession. Alltså ungefär vad jag gissade på när vi började den här diskussionen. Det är alltså game on för den som vill bygga ett datacenter vid Harsprånget (nåja).

Jag är för övrigt fortfarande förvånad över att ingen nämnde några tillstånd för att producera inte obetydliga mängder vätgas. Men de kanske bara valde att tala tyst om den saken i Ny Teknik-artikeln.

Citat:
Visst måste det märkas om satelliterna går sönder plötsligt?

Och någon uppskattning lär finnas. Bör gå att beräkna baserat på data som finns. Dvs man kan sätta det i relation till hur många satelliter som snurrar omkring.

Klart man märker att satelliterna går sönder. Men hur vet man varför de gick sönder? Det är inte som att man kan plocka in dem på service och se vad som har fallerat. Om du har något sätt att räkna ut detta så lyssnar jag gärna. Jag kan bara konstatera att jag inte kan finna någon data alls på detta.

Citat:
Jag talade om att SpaceX kan sälja kapacitet. Dvs datacenterkapacitet. Genom att skicka upp ett rack h100 kort i en satellit. Priset att lyfta upp satelliten är inte så stort. Racket med h100-kort lär vara det dyra. Som det nu är.

Att skick ned el är gammal känd teknik. Men satelliterna åker omkring när de skall se solen hela tiden och då får man ha många mottagare av elen runt om på jorden. Och det löser inte problemet. Enklare då att bara skicka med ett rack gpuer.

Frågan gällde varför man ska placera datacenter i rymden. Den där rymden som är dyr att komma till, svår att kommunicera med och omöjlig att serva. Och svaret man får är att det finns billig energi där.

Varpå jag svarade att om energin var billig i rymden så vore en rimligare affärsidé att bara exportera el till jorden. Tekniken finns redan. Ändå är det ingen som pratar om att göra det, än mindre som faktiskt gör det. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att elen faktiskt inte är särskilt billig i rymden. Vilket är fullt rimligt med tanke på att allt som börjar på rymd- är äckligt snordyrt.
Citera
2026-09-25, 00:30
Medlem
raskenss avatar
För att förstå hur obetydlig Spacex kluster av datacenter är i jämförelse med utbyggnaden av datacenter på jorden.

Mellan tummen och pekfingret uppfördes från 2025 till i dag ca 23GW datacenter på jorden.

Men det finns ju ingen elektricitet på jorden! skriker Musks fanboys..

Det motsvarar ca 200000 data centersatelliter
.

Ändå skriker sig Spacexfantasterna hesa att det inte finns utrymme för datacenter på jorden.

Datacenter i rymden är snake oil.
Citera
2026-09-25, 09:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
.

Jag är för övrigt fortfarande förvånad över att ingen nämnde några tillstånd för att producera inte obetydliga mängder vätgas. Men de kanske bara valde att tala tyst om den saken i Ny Teknik-artikeln.

Gjorde ingen det?
Projektet att producera grönt stål är väl synonymt med att framställa stora mängder vätgas?
Citera
2026-09-25, 13:08
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
För att förstå hur obetydlig Spacex kluster av datacenter är i jämförelse med utbyggnaden av datacenter på jorden.

Mellan tummen och pekfingret uppfördes från 2025 till i dag ca 23GW datacenter på jorden.

Men det finns ju ingen elektricitet på jorden! skriker Musks fanboys..

Det motsvarar ca 200000 data centersatelliter
.

Ändå skriker sig Spacexfantasterna hesa att det inte finns utrymme för datacenter på jorden.

Datacenter i rymden är snake oil.

Hästar var både snabbare och uthålligare än de första bilarna. Vilka jävla jubelidioter som investerade i sådan usel teknik. Som vi vet kan ny teknik inte utvecklas med tiden och bli bättre för att sedan eventuellt ta över en marknad.
Citera
2026-09-25, 13:29
Medlem
QuantumQuills avatar
Är det samma folk som påtalade hur mycket bandbredd det finns i form av fiber när dom snackade ner behovet av Starlink som nu påtalar att datacenter i rymden är onödigt pga datacenters på jorden?

Citera
2026-09-25, 14:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Hästar var både snabbare och uthålligare än de första bilarna. Vilka jävla jubelidioter som investerade i sådan usel teknik. Som vi vet kan ny teknik inte utvecklas med tiden och bli bättre för att sedan eventuellt ta över en marknad.

Ah du menar att teknikutvecklingem står still på jorden men utveckling sker bara i rymden?

Så om man utvecklar snabbare chip så får dom bara användas i rymden och förbjuds på jordytan och utbyggnad och effektivisering av elproduktion är också förbjudet att ske på jorden.
Citera
2026-09-25, 14:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Är det samma folk som påtalade hur mycket bandbredd det finns i form av fiber när dom snackade ner behovet av Starlink som nu påtalar att datacenter i rymden är onödigt pga datacenters på jorden?

Det är imte fråga om det är onödigt eller ej. Det är fråga om det kommer bli konkurrenkraftigt eller ej. Där är vi 20 år bort minst.
Citera
2026-09-25, 15:39
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är imte fråga om det är onödigt eller ej. Det är fråga om det kommer bli konkurrenkraftigt eller ej. Där är vi 20 år bort minst.
Eller om det är 5 eller 10 år bort. Marknaden är alltid först ut, om man väntar så är det för sent senare. Vi kan referera till tex 2008 eller corona dippen när alla plebs sålde och smart money köpte.
Citera
2026-09-25, 20:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Eller om det är 5 eller 10 år bort. Marknaden är alltid först ut, om man väntar så är det för sent senare. Vi kan referera till tex 2008 eller corona dippen när alla plebs sålde och smart money köpte.

Lycka till att få reguljärtrafik med återstart på några dygn för starship inom 5-10 år. Det är vad som ska till. Dom kan alltå inte reparera skadade tiles innan återstsrart. Det måste fungera klockrent utan service.

Det kommer inte att ske.

Spacex misslyckades att placera en landare på månen som dom lovade I ÅR
. För att lyckas med det så krävs i runda slängar 20 starter i snabb följd.

Samtidigt byggs datacenter ut på jorden i en enorm takt, ja framtill kollapsen då en ny arkitektur kommer göra nvidia lika spännande som Nokia blev 2012.
Senast redigerad av raskens 2026-09-25 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in