2026-09-24, 11:48
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Räknar med att du är nybörjare, barfota eller strumpor ger mer effekt framför allt gäller det knäböj, marklyft och andra stående övningar. Du får då en stabilare kontakt med golvet, mindre svaj från skosulan och ofta bättre kraftöverföring. Vid marklyft är det dessutom en liten fördel att komma närmare golvet.

Om det är argumenten så kan man som jag böja i tyngdlyftningsskor och köra marklyft i barfotaskor( de är ungefär som marklyftstofflor).

Så, jo det är nybörjare som kör i strumpor. Om inte så bryr de sig inte om folk då de inte visar någon hänsyn.
Citera
2026-09-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Om det är argumenten så kan man som jag böja i tyngdlyftningsskor och köra marklyft i barfotaskor( de är ungefär som marklyftstofflor).

Så, jo det är nybörjare som kör i strumpor. Om inte så bryr de sig inte om folk då de inte visar någon hänsyn.
Vad skulle vara så hemskt med strumpor menar du?
Citera
2026-09-24, 14:07
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Vad skulle vara så hemskt med strumpor menar du?

Folk svettas. Sen är barfota ohygieniskt.

På thaiboxningen så har folk folkvett nog så de inte har konstiga vårtor och fotsvamp men det kan man inte utgå ifrån på ett 24/7 fitness eller liknande.
Citera
2026-09-24, 21:07
Medlem
Citat:
Räknar med att du är nybörjare, barfota eller strumpor ger mer effekt framför allt gäller det knäböj, marklyft och andra stående övningar. Du får då en stabilare kontakt med golvet, mindre svaj från skosulan och ofta bättre kraftöverföring. Vid marklyft är det dessutom en liten fördel att komma närmare golvet.

Skitsnack. Proffsen använder lyftarskor.
Citera
2026-09-24, 22:17
Medlem
Jeffrey.Ds avatar
Citat:
Håller med fullständigt, framförallt marklyft.
Visst, är man på elitnivå så kör man med lyftarskor såklart men Svenssons som står i lyftarskor på gymmet och markar 200 ser väldigt löjligt ut.

Nu ska jag inte kasta sten i glas hus för jag är inget proffs själv men är som hobbygymmare nöjd med 270 som pers i marklyft, i strumpor såklart.
Har ställt upp i en enda tävling någonsin och då fick man inte köra i strumpor så har 260 som pers med skor.
Jag tycker absolut det känns bättre att köra i strumplästen.
Skulle dock inte gilla om nån körde barfota.
Citera
2026-09-25, 08:32
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.D
Håller med fullständigt, framförallt marklyft.
Visst, är man på elitnivå så kör man med lyftarskor såklart men Svenssons som står i lyftarskor på gymmet och markar 200 ser väldigt löjligt ut.

Nu ska jag inte kasta sten i glas hus för jag är inget proffs själv men är som hobbygymmare nöjd med 270 som pers i marklyft, i strumpor såklart.
Har ställt upp i en enda tävling någonsin och då fick man inte köra i strumpor så har 260 som pers med skor.
Jag tycker absolut det känns bättre att köra i strumplästen.
Skulle dock inte gilla om nån körde barfota.

Har du markat i lyftarskor? Det är svårare än att marka i strumpor. Lyftarskor har höjd häl, vilket kan underlätta knäböj om du böjer med upprät stil, men har ingen fördel i marklyft.
Citera
2026-09-25, 08:46
Medlem
Jeffrey.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har du markat i lyftarskor? Det är svårare än att marka i strumpor. Lyftarskor har höjd häl, vilket kan underlätta knäböj om du böjer med upprät stil, men har ingen fördel i marklyft.
Nej för fan jag hade mina vanliga gympaskor. Man fick inte marka i strumpor.
Och det var den enda gången jag provade tävla som en plojgrej, jag blev övertalad av min kompis att haka på.
Han höll däremot på och tävlade.

Edit: tack för infon om lyftarskor, nu kommer jag tycka det är ännu töntigare att marka med lyftarskor på gymmet 😅👍
Senast redigerad av Jeffrey.D 2026-09-25 kl. 08:49.
Citera
2026-09-25, 11:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Nej för fan jag hade mina vanliga gympaskor. Man fick inte marka i strumpor.
Och det var den enda gången jag provade tävla som en plojgrej, jag blev övertalad av min kompis att haka på.
Han höll däremot på och tävlade.

Edit: tack för infon om lyftarskor, nu kommer jag tycka det är ännu töntigare att marka med lyftarskor på gymmet 😅👍

Du markar 270 men har ingen koll på lyftarskor? Du gjorde 270 i strumpor men markar i gympaskor för man får inte marka i strumpor där du tränar? Om du tävlade i en styrkelyftstävling så är inte gympaskor tillåtna.
Citera
2026-09-25, 12:15
Medlem
Jeffrey.Ds avatar
QUOTE=Krappfiskarn|96035491]
Du markar 270 men har ingen koll på lyftarskor? Du gjorde 270 i strumpor men markar i gympaskor för man får inte marka i strumpor där du tränar? Om du tävlade i en styrkelyftstävling så är inte gympaskor tillåtna.
[/quote]
Har noll koll på lyftarskor.
Och ja, har markat 270kg i strumpor utan bälte eller remmar.
Och ja, har varit med i en styrkelyftstävling där man inte fick köra utan skor i marklyft, jag hade mina vanliga gympaskor jag alltid tränar i.
Hade fö 620kg i totalen, jag var 20kg ifrån mitt pb i bänk då.
Citera
2026-09-25, 12:16
Medlem
Jeffrey.Ds avatar
Citat:
Och ja, har varit med i en styrkelyftstävling där man inte fick köra utan skor i marklyft, jag hade mina vanliga gympaskor jag alltid tränar i.

Edit: Såklart man får marka i strumpor där jag tränar. Vet inte om jag har formulerat mig fel men just det verkar du ha misdförstått.
Senast redigerad av Jeffrey.D 2026-09-25 kl. 12:34.
Citera
2026-09-25, 14:31
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

620 total, med en mark på 260...360 kg kvar på två andra övningar. Såvida du inte bär på en monsterbänk á la Julius Maddox så böjer du närmare 200 kg (om inte mer). Jag har svårt att se dig ha noll koll på lyftarskor. Det låter mer som att du vill ge sken om att vara stark utan att ha koll, vilket inte är den flex du tror du är.

Citat:
Edit: Såklart man får marka i strumpor där jag tränar. Vet inte om jag har formulerat mig fel men just det verkar du ha misdförstått.

Jag missförstår inte, jag tror helt enkelt inte på dig.
Citera
2026-09-25, 15:36
Medlem
Jeffrey.Ds avatar
Citat:
620 total, med en mark på 260...360 kg kvar på två andra övningar. Såvida du inte bär på en monsterbänk á la Julius Maddox så böjer du närmare 200 kg (om inte mer). Jag har svårt att se dig ha noll koll på lyftarskor. Det låter mer som att du vill ge sken om att vara stark utan att ha koll, vilket inte är den flex du tror du är.

Jag missförstår inte, jag tror helt enkelt inte på dig.
Jag tog 155 i bänk på tävlingen men har 175 som pers.
På tävlingen fick jag 205 i böj.

620 i totalen är ju åtminstone 100kg ifrån eliten.
Kul att du tror att jag ljuger, det tar jag som en komplimang det säger ju lite om dig också 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in