2026-09-24, 16:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vart står de att de påvisade några missförhållanden? Kanske ta och anstränga dig själv din lata jävel.
Hur ska de kunna skriva det när de undersöker handläggningen av ärendet hos socialtjänsten? De granskar inte vården. Du fattar inte själv hur otroligt okunnig du är.
Citera
2026-09-24, 16:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hur ska de kunna skriva det när de undersöker handläggningen av ärendet hos socialtjänsten? De granskar inte vården. Du fattar inte själv hur otroligt okunnig du är.
Det är socs uppdrag att utreda ifall misshandeln som vården anklagade victoria över är riktig.

Det är det LVUet handlar om lol!
Citera
2026-09-24, 16:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är socs uppdrag att utreda ifall misshandeln som vården anklagade victoria över är riktig.

Det är det LVUet handlar om lol!
Det var inte misshandel utan bristande omsorg. Inte ens det förstår du.
Citera
2026-09-24, 16:47
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad snackar du om? Det är väl du som ska svara på den frågan. Missförhållanden finns så det räcker och blir över i detta fall.

Eller menar du att allt gått rätt till när polisen dundrade in hos familjen när de hade familjemys i träddgården en sommardag och förde bort stackars Elsa på obestämd tid till främlingar och fick bara kommunicera via handskrivna brev? Berätta rimligheten in detta och hur det kunde varit motiverat.

Visa med fakta hur detta var rimligt och lagligt utifrån all dokumentation som fanns tillgänglig för socialtjänsten vid tillfället!

Nej just det... det kan du inte

Nej nej. JAG har inte bevisbördan när du definitivt påstår att något är på ett visst vis.

Jag kan resonera kring det och se saker som talar emot och saker som talar för. Däremot så har jag inte hela den underliggande dokumentationen så jag måste uttala mig med ett stort mått av osäkerhet.

Något vilket du kritiserar mig för.

Men när du uttrycker att något är på ett visst sätt och krävs på bevis, ja, då ligger bevisbördan på mig?

Hur fan får du ihop detta?
Citera
2026-09-24, 16:49
Medlem
Citat:
Kan du visa oss någonstans i rapporten som stödjer att soc har gjort rätt?

Jag har pekat på många oklarheter som förklarar varför vården uttryckte en oro samt hur socialen sannolikt har resonerat kring detta.
Citera
2026-09-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ensolutionsrapporten fastslår att även om anklagelserna var uppriktiga så var omhändertagandet grovt felaktigt utfört.

Ensolution är tydlig på två punkter samtidigt: det fanns skäl att inleda en utredning utifrån de allvarliga orosanmälningarna, men socialtjänstens fortsatta handläggning hade stora brister.

Samtidigt är Ensolutionrapporten avgränsad till det material som fanns tillgängligt inom uppdraget. Det är alltså inte en fullständig genomgång av all vård, alla journaler och allt annat material runt Elsa.

Därför tycker jag att rapporten ska tas på stort allvar för den kritik den faktiskt framför, men inte användas som ett slutgiltigt facit för hela frågan om vilken risk som fanns eller inte fanns
Citera
2026-09-24, 16:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
I den andra tråden resonerar du utförligt om att ett barn kan fara illa av en förälders påverkan även om den inte är medveten, att lojalitetskonflikter måste tas på allvar och att barnet ibland behöver få utrymme att bygga en egen relation till den andra föräldern. Där tycker du dessutom att myndigheterna gjort helt rätt och avfärdar Lex Sarah som något som sannolikt bara uppkommit på grund av medial uppmärksamhet.
Men vad har den tråden med Elsa-fallet att göra? Den andra tråden handlar om en vårdnadstvist där mamman förlorat varenda gång i domstol. Hon får lägga fram precis vilken bevisning hon vill precis som pappan och ändå har hon förlorat.

Professionella har bedömt att pappan inte alls är farlig för barnet som mamman påstår och mamman saboterar umgängen och mobiliserar en pöbel på facebook.

Det är något helt annat än detta fall när det handlar om ett svårt sjukt barn och fullt fungerande föräldrar som förvisso är separerade, men det hör inte hit eftersom både ser till Elsas bästa.

Jag har sagt vad jag tror kommer att hända. Lex Sarah kommer att konstatera att socialtjänsten och polisen inte gjort något fel. Det är vad jag sagt, varken mer eller mindre.

Och det baserat på alla domar som finns som ligger öppna för vem som helst att läsa i samma tråd.

Citat:
Men i Elsa-tråden är plötsligt varje tanke på påverkan, familjedynamik eller behov av en mer självständig relation till pappan ”fabricerad”, och Lex Sarah blir i stället ett närmast slutgiltigt bevis för att allt var fel från början.
Men snälla nån? Det här är helt olika fall. De är inte ens lika varandra. Inte alls faktiskt. I fallet Elsa finns två fungerande föräldrar utan sociala problem. I det andra fallet är det en vårdnadstvist med en mamma som gör sig totalt omöjlig och ägnar sig åt umgängessabotage, samt drevar på facebook och slutar inte med det. Det är en helt annan historia.

Citat:
Jag säger inte att fallen är identiska. Men principerna kan knappast bytas ut beroende på vilken mamma du sympatiserar med. Antingen kan föräldrapåverkan, lojalitetskonflikter och barnets relation till den andra föräldern vara relevanta faktorer att utreda, eller så kan de inte det.
Nej jag förstår inte alls vart du vill komma. Det som borde diskuteras nu är snarare vad för slags roll CTH haft i detta fall och inflytande över handläggningen genom hela fallet, när hon var så säker på att mamman var "psykiskt sjuk", och fortsatte driva linjen om MbP. Det är betydligt vettigare diskussion an att i ur och skur försvara ett oförsvarbart rättsövergrepp mot ett oskyldigt och skört barn.

Citat:
Och framför allt: i den ena tråden accepterar du utan större problem att myndigheter måste agera utifrån risk innan skadan är fullt bevisad. I Elsa-fallet kräver du däremot i efterhand närmast absolut bevisning och använder senare utveckling som bevis för att någon risk aldrig kan ha funnits. Det är två helt olika måttstockar.

Men för femtielfte gången. Det är helt olika fall. Det är en vårdnadstvist. Båda föräldrarna får lägga fram precis vad de vill i domstol och mamman har fått fel varje gång. Vid LVU är det soc som bestämmer vad som ligger på bordet och vad som INTE ska lligga på bordet. Det är där det blir skevt och så även i detta fall.
Citera
2026-09-24, 16:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det var inte misshandel utan bristande omsorg. Inte ens det förstår du.

Citat:
4.5 Objektivitet – allvarligt problemAtt utredningen vid tre tillfällen formulerar att mamman utsatt barnet för ”barnmisshandel genom sjukvårdande insatser”, trots att:

- polisutredning pågick (dvs mamman var inte dömd för barnmisshandel) Man borde uttryckt sig mer precist så som att är misstänkt för, en polisutredning pågår avseende misstankar om.

-vården uttryckte osäkerhet,

-det innebär ett tydligt avsteg från objektivitetsprincipen. När sedan förvaltningsrätten ändrade just den formuleringen görs ingen bedömning av vad det får för konsekvenser i ärendet.

Att ta ställning till att ett brott har skett innan polisen/åklagaren fastställt brott är inte socialtjänstens uppdrag och här behöver försiktighetsprincipen beaktas. Sådana påstående riskerar skada relationen till de man utreder och socialtjänsten uppdrag är att trots myndighetsutövande insatser kunna ge stöd. Uttalanden enligt ovan riskerar att socialtjänsten inte kan lyckas med hela sitt uppdrag då människor tappar förtroendet.

https://www.instagram.com/elsas_ratt/p/Dbfd0nfjR03?img_index=8

Jasså? Så vad är det ovanstående då igen.

Nej förresten, varför frågar jag dig. Du kommer ju ändå bara ljuga och förneka det ändå.

SoC gjorde en fruktansvärt dålig utredning över misshandelsanklagelserna och fick svår kritik över det.
Citera
2026-09-24, 17:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ensolution är tydlig på två punkter samtidigt: det fanns skäl att inleda en utredning utifrån de allvarliga orosanmälningarna, men socialtjänstens fortsatta handläggning hade stora brister.

Samtidigt är Ensolutionrapporten avgränsad till det material som fanns tillgängligt inom uppdraget. Det är alltså inte en fullständig genomgång av all vård, alla journaler och allt annat material runt Elsa.

Därför tycker jag att rapporten ska tas på stort allvar för den kritik den faktiskt framför, men inte användas som ett slutgiltigt facit för hela frågan om vilken risk som fanns eller inte fanns

Citat:
8. Samlad bedömningHelhetsbedömningen är att socialtjänsten inte har upprätthållit en rättssäker, objektiv och proportionerlig handläggning. De mest framträdande bristerna är:
-bristande analys av orosanmälningar,
-brådska och ingripande åtgärder utan proportionalitet,
-otillräcklig föräldraförmågebedömning,
-otillräcklig inhämtande av kunskap om barnet och dess behov samt analys av det samt av barnets reaktioneravsaknad av nätverksstänkavsaknad av anknytningsanalys,
-brist på löpande analys och bedömningar av ny information och prövande av vården i relation till det
-ingen återföreningsplan.
-Inget stöd till föräldrarna i vilka förändringar de behöver åstadkomma

Sammanfattningsvis:Barnets bästa har inte analyserats bredare än den medicinska oron och viktiga skyddsaspekter har förbisetts.

Lol alltså de ger kategorisk kritik till socialtjänsten. Snälla det är så lätt att kontrollera. Du har ingen kommentar om varför kommunen inte gick ut med den utan behövdes läckas? Hmm?

Är det för att de ville sitt bästa med att rädda Jockes och Elsas relation kanske?
Citera
2026-09-24, 17:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej nej. JAG har inte bevisbördan när du definitivt påstår att något är på ett visst vis.

Jag kan resonera kring det och se saker som talar emot och saker som talar för. Däremot så har jag inte hela den underliggande dokumentationen så jag måste uttala mig med ett stort mått av osäkerhet.

Något vilket du kritiserar mig för.

Men när du uttrycker att något är på ett visst sätt och krävs på bevis, ja, då ligger bevisbördan på mig?

Hur fan får du ihop detta?

Nej men vad oväntat, Doktorn: där drog du upp ditt vanliga osäkerhetskort igen!

Det är ju ett fantastiskt smidigt grepp: så fort kritiken bränner till låtsas du att "vi kan inte veta säkert", och vips så ska inga myndighetsfel få diskuteras. Eftersom ingen utomstående har alla sekretessbelagda journaler menar du alltså att soc och vården frias per automatik. Vilken dröm för maktmissbruk!

Men nu är det ju så fiffigt att oberoende granskare och myndighetspersoner redan har läst primärkällorna åt oss!

Och det de hittade i primärkällorna var så pass illa att chef efter chef har köpts ut, fallet utreds både internt och externt, fyra handläggare slog larm under Lex Sarah och LVU:et hävdes permanent i maj 2026 så att Elsa fick komma hem!

Ska du inte tagga ner lite med ditt osäkerhetskort? Det har förlorat allt sitt värde efter allt som kommit fram i det här haveriet.
Citera
2026-09-24, 17:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Jag har pekat på många oklarheter som förklarar varför vården uttryckte en oro samt hur socialen sannolikt har resonerat kring detta.
Ja och vad påpekar du om att man gömde undan ensolutionsrapporten och har spridit rykten om Victoria då?
Citera
2026-09-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men vad oväntat, Doktorn: där drog du upp ditt vanliga osäkerhetskort igen!

Det är ju ett fantastiskt smidigt grepp: så fort kritiken bränner till låtsas du att "vi kan inte veta säkert", och vips så ska inga myndighetsfel få diskuteras. Eftersom ingen utomstående har alla sekretessbelagda journaler menar du alltså att soc och vården frias per automatik. Vilken dröm för maktmissbruk!

Men nu är det ju så fiffigt att oberoende granskare och myndighetspersoner redan har läst primärkällorna åt oss!

Och det de hittade i primärkällorna var så pass illa att chef efter chef har köpts ut, fallet utreds både internt och externt, fyra handläggare slog larm under Lex Sarah och LVU:et hävdes permanent i maj 2026 så att Elsa fick komma hem!

Ska du inte tagga ner lite med ditt osäkerhetskort? Det har förlorat allt sitt värde efter allt som kommit fram i det här haveriet.

Du är på riktigt helt jävla omöjlig att ha en seriös diskussion med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in