2017-07-09, 02:34
Medlem
BigFatCones avatar
Talk is cheap heter det ju. Det är bättre att visa det man är bra på än att bara bräka ur sig det.
Citera
2017-07-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Nu menar jag inte överdrivet men som då och då upplyser tjejen om eventuella statusgrejer.

Jag är ganska obekväm i den rollen då jag inte vill uppfattas som någon jag inte är. Å andra sidan är det lika bra att spela ut sina kort och se vad som tycks om ens meriter?

Är man ute på hal is med statusupplysningar? Uppfattas man som osympatisk i jantesverige hos kvinnorna?

Har era skrytsamma polare, och ni skrytsamma själv, lätt för tjejer eller svårare än de mer reserverade?

Psykologin bakom "skrytande"

Det funkar bra som ett agn på betet men för att behålla fisken krävs en bra krok.
Citera
2026-09-24, 08:53
Medlem
Jag kapar den här tråden för att ställa några allmänna frågor kring män som skryter.

1) Bör män som skryter ses som en s.k. röd flagga? Eller kan det t.o.m. i vissa fall vara positivt med en viss grad av skrytande?

2) Var går gränsen mellan att vara stolt över sina framgångar och att det övergår till rent oförblommerat skrytande?

3) I vilka sammanhang och i vilka relationer är skrytande okej och när är det opassande?

4) Ska man tolka skrytande män som att de helt enkelt på ett något plumpt sätt visar intresse eller är det bara ett tecken på osäkerhet?
Citera
2026-09-24, 09:13
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Får skrytsamma killar till det med tjejerna?

Ser du bara bra ut, är generös och underhållande så kan du ljuga och skryta hur mycket du vill, du kommer alltid att få tag på en kärring.
Citera
2026-09-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
3) I vilka sammanhang och i vilka relationer är skrytande okej och när är det opassande?

När man skämtar? Relationer där man känner varandra bra.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ser du bara bra ut, är generös och underhållande så kan du ljuga och skryta hur mycket du vill, du kommer alltid att få tag på en kärring.

Det låter ju inte klokt! Så lättlurade kan kvinnor väl ändå inte vara?
Citera
2026-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
När man skämtar? Relationer där man känner varandra bra.

Ja, att skämta kan ju vara ett sätt att komma undan med det. Man skämtar men det finns en viss sanning/ett visst skrytande inbakat i skämtet.

Känner man varandra väl är det såklart en helt annan sak.

Citat:

Nej, det är vi såklart inte.
Citera
2026-09-24, 09:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Nu menar jag inte överdrivet men som då och då upplyser tjejen om eventuella statusgrejer.

Jag är ganska obekväm i den rollen då jag inte vill uppfattas som någon jag inte är. Å andra sidan är det lika bra att spela ut sina kort och se vad som tycks om ens meriter?

Är man ute på hal is med statusupplysningar? Uppfattas man som osympatisk i jantesverige hos kvinnorna?

Har era skrytsamma polare, och ni skrytsamma själv, lätt för tjejer eller svårare än de mer reserverade?

Psykologin bakom "skrytande"
De som får till det är oftast populära bland tjejerna.
Citera
2026-09-24, 09:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Jo, jag pratar av egen erfarenhet som betraktare då. Har ju jobbat som säljare under många år och i den yrkeskategorin kan du absolut hitta riktiga jävla storskrävlare och mytomaner. Men blir kvinnan bara underhållen och gärna bjuden på lite vin så spelar lögnerna och skrävlet inte så stor roll, inte för ett ons i alla fall.
Citera
2026-09-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ja, att skämta kan ju vara ett sätt att komma undan med det. Man skämtar men det finns en viss sanning/ett visst skrytande inbakat i skämtet.

Känner man varandra väl är det såklart en helt annan sak.

Då har jag nog faktiskt mer ”respekt” för en person som öppet skryter och står för det, utan att försöka skämta bort det.

Men när vet man egentligen om någon skryter, eller om personen bara konstaterar något om sig själv? Jag tycker också att man kan vända frågan mot sig själv: ”Varför irriterar det mig när någon skryter? Är det för att jag själv har svårt att ge mig själv beröm eller att faktiskt ta åt mig när jag får beröm?”

För mig är det faktiskt ganska lätt att skilja en skrytmåns från någon som är högmodig – eller tvärtom ödmjuk – och som helt enkelt konstaterar resultatet av sitt eget hårda arbete. Det handlar mycket om helheten och om hur personen beter sig i övrigt. Det är den helheten som avgör om det uppfattas som skryt eller bara som ett konstaterande av något man faktiskt har åstadkommit.
Citera
2026-09-24, 11:31
Medlem
Citat:
Då har jag nog faktiskt mer ”respekt” för en person som öppet skryter och står för det, utan att försöka skämta bort det.

Men när vet man egentligen om någon skryter, eller om personen bara konstaterar något om sig själv? Jag tycker också att man kan vända frågan mot sig själv: ”Varför irriterar det mig när någon skryter? Är det för att jag själv har svårt att ge mig själv beröm eller att faktiskt ta åt mig när jag får beröm?”

För mig är det faktiskt ganska lätt att skilja en skrytmåns från någon som är högmodig – eller tvärtom ödmjuk – och som helt enkelt konstaterar resultatet av sitt eget hårda arbete. Det handlar mycket om helheten och om hur personen beter sig i övrigt. Det är den helheten som avgör om det uppfattas som skryt eller bara som ett konstaterande av något man faktiskt har åstadkommit.

Jag håller i grunden med dig. Men frågan kom upp för mig eftersom jag stötte på en gammal bekant för ett par veckor sedan och vi har sedan dess haft lite sms-kontakt. Såklart omöjligt för någon utomstående att veta, men i detta fallet har jag faktiskt väldigt svårt att avgöra om det handlar om skryt eller att bara vara stolt över sina framgångar. Det var därför jag ville ha lite allmän input kring frågan

I övrigt håller jag dock med dig om att det för det mesta är tydligt vad det handlar om. Men ibland kan det ju vara svårt.
Citera
2026-09-24, 12:54
Medlem
dirtysouths avatar
1. Oavsett kön så tycker jag det är obildat att försöka skryta, inget positivt öht med det, det är som om de försöker kompensera för något och det känns inte sexigt

2. Stolt över sina framgångar bör alla vara och öppnar du upp ämnet så borde du få höra om framgångarna medans om det är den andra personen som drar upp det så är det för att försöka hävda sig och skryta

3. Skrytande är aldrig attraktivt, att berätta om något en gång för att ämnet tagits upp är normalt medans att skryta om det är två helt skilda saker.

4. Visar intresse ja, de hade ju inte pratat med dig om det inte funnits intresse eller hur? Skryt kan vara ett (i min mening lamt) försök att försöka se bättre ut än andra potentiella partners och precis som du sa så bottnar det i osäkerhet, men har de då "lyckats" med åtminstone en grej i livet så är det ju alltid något enligt dem

Citat:
Jag kapar den här tråden för att ställa några allmänna frågor kring män som skryter.

1) Bör män som skryter ses som en s.k. röd flagga? Eller kan det t.o.m. i vissa fall vara positivt med en viss grad av skrytande?

2) Var går gränsen mellan att vara stolt över sina framgångar och att det övergår till rent oförblommerat skrytande?

4) Ska man tolka skrytande män som att de helt enkelt på ett något plumpt sätt visar intresse eller är det bara ett tecken på osäkerhet?
Citera
2026-09-24, 13:15
Medlem
CC75s avatar
Citat:

1) Röd flagga, utan tvekan. Positivt - absolut. Kvinnor, generellt, gillar framgångsrika män och kvinnor dras i högre grad till män som syns (gäller i djurriket i stort). Som man kan du dessutom initialt vinna stort på att fejka framgång då kvinnor tenderar att gå mer på känslan som mannen ger dem än vad som är fakta.

2) Gränsen går när man helt utan anledning öppet berättar om sina framgångar samt gör det på ett vidlyftigt sätt som gör det tydligt att man vill att det man säger uppmärksammas (och beundras).

3) Kan inte komma på något sammanhang eller i någon relation.

4) Det ska i första hand tolkas som om att dessa män söker uppmärksamhet och bekräftelse. Det kan finnas en grund av osäkerhet också samt att plumpt visa intresse som du skriver ThaliaElise men jag tror det är sekundärt till de två saker jag nämnde ovan.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in