Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
En skillnad var att Löfven och S redan hade regeringsmakten och satt kvar i en övergångsregering 2018. Alla fick sina löner och arvoden, tiden spelade mindre roll. Nu är det Kristersson och hans gäng som sitter vid köttgrytorna som S vill åt. S vill bara ha makt pengar och status; de behöver få till en regering. Regeringskris efter att Maggan blivit framröstad som statsminister är bättre för S för då har redan jobben och pengarna som är det enda de bryr sig om.
Ja, S är måna om att få till en regering snabbt. Det håller jag med om. Men är det verkligen S som gör att regeringsbildningen går långsamt? Det som gör att det dröjer är ju att V och C inte kan komma överens. C har inte ens krävt ministerposter. Jag bedömer det som osannolikt att C kommer få det ifall Magdalena lyckas bli nästa statsminister. V har visserligen krävt ministerposter, men det kravet tror jag kan sluta på ett par olika sätt. Dels kan V stå på sig tills det antingen blir extra val eller C överger Magda till förmån för Uffe. I endera av de två fallen får V inga ministrar. Eller så kan de överge sina krav på ministerposter (hur nu det skulle gå till att trotsa sitt kongressbeslut), och i så fall får de heller inga ministrar.
Så kort sagt tror jag inte det är särskilt sannolikt att antingen C eller V får några ministrar i slutändan. Och jag tror de egentligen vet om det. Så därför så tror jag inte att de känner någon brådska efter ”köttgrytorna” du pratar om.