2026-09-24, 00:19
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Hur korkad kan man vara? Hur kan de vara förvånade? Allt S sysslade med i valkampanjen var att försöka smutskasta SD. Någon egen politik eller hur man skulle lösa en regeringsbildning har man ju inte hört någonting om. Vad är det för idioter..

Instämmer helt i att övriga rödgröna partier har varit otroligt naiva och korkade. Samtidigt ska man inte underskatta storheten i att S plan är att inte ha någon plan alls. Efter 2010 lärde sig sossarna att man gör bäst i att hålla sig borta från resten av dårarna i vänsterblocket, särskilt under valrörelsen. Just nu är det ett waiting game, S väntar på att sitt egna regeringsunderlag ska göra upp, den metoden har nämligen fungerat förut.

Om V (eller C för den delen) är smarta nu så skickar de en tydlig signal till S och röstar för att behålla Norlen. Annars kommer valfri gråsosse som blir vald till talman låta det dra ut på tiden till att V eller C viker sig.
Citera
2026-09-24, 01:32
Medlem
knors avatar
"S bildar kartell"
https://www.dn.se/sverige/s-toppen-efter-motet-med-c-v-och-mp-trevliga-kollegor/

En kartell är ett organiserat samarbete mellan köpare eller säljare på en marknad med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel. Medlemmarna i kartellen utfäster sig att koordinera sina priser och sin produktion med varandra. De flesta konkurrenslagar förbjuder karteller.

Lite lagom unket
Citera
2026-09-24, 06:52
Medlem
Ser fram emot de nästa nyheterna om regeringsbildningen.

Ja, hur i hela friden ska Maggan få ihop det här? Hon får ju inte ens förhandla med C tills V släppt sitt krav på ministerposter och inte förhandla med V om sakpolitik tills V fått försäkran om regeringsposter. Ett V som har ett kongressbeslut bakom kravet på att ingå i regeringen.
Citera
2026-09-24, 07:37
Medlem
Redan splittring. Det ser ut som endast S och C får sitta i regering.

Citat:
Ordval i förslag till ny abortlag splittrar de rödgröna

En av de första frågor som den nyvalda riksdagen ska fatta beslut om splittrar de fyra rödgröna partierna, som ju vann valet.
Det handlar om en ny abortlag, där Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att det uttryckligen ska stå att rätten till abort inte enbart omfattar kvinnor – utan alla som är gravida, oavsett juridiskt kön, till exempel transpersoner.
Socialdemokraterna och Centerpartiet står bakom Tidöpartiernas förslag att behålla dagens formulering i abortlagen, det vill säga ”kvinna som är gravid”.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ordval-i-forslag-till-ny-abortlag-splittrar-de-rodgrona
Citera
2026-09-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är mycket tveksam till att C eller V kommer backa från sina krav. Extravalet skulle jag tro är dit vi kommer

Jag hoppas du har rätt. Det kanske även hänger på den allmänna debatten och opinionsmätningar vad centern landar i är det minst skadliga för partiet.

Jag hoppas SD kan ta ansvar och göra nått avtal separat med Kristersson som räddar centerns ansikte. Alltså att hitta någon lösning där KD, M och L kan fortsätta regera med stöd av C och SD och där SD har inflytande i praktiken men C kan säga att de minsann inte samarbetar med SD.
Citera
2026-09-24, 08:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag hoppas du har rätt. Det kanske även hänger på den allmänna debatten och opinionsmätningar vad centern landar i är det minst skadliga för partiet.

Jag hoppas SD kan ta ansvar och göra nått avtal separat med Kristersson som räddar centerns ansikte. Alltså att hitta någon lösning där KD, M och L kan fortsätta regera med stöd av C och SD och där SD har inflytande i praktiken men C kan säga att de minsann inte samarbetar med SD.
Vi får se vart det tar vägen.
Men att Centern skulle sätta sig som stödparti till en S regering med V som stöd ser jag mycket tveksamt på.
Centern behöver ta avstånd för den här soppan, annars vidimerar de att detta med skiten runt V är ok.
Citera
2026-09-24, 08:41
Medlem
Tidö regeringen förlorade pga uteblivet stopp för all asylinvandring, att inte höja barnbidraget, att sänka a kassa och aktivitetsersättning på ett otroligt inhumant sätt. Var det värt det ????
Citera
2026-09-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi får se vart det tar vägen.
Men att Centern skulle sätta sig som stödparti till en S regering med V som stöd ser jag mycket tveksamt på.
Centern behöver ta avstånd för den här soppan, annars vidimerar de att detta med skiten runt V är ok.

Fast centern har gått till val på att inte samarbeta med SD och att inte släppa fram en regering där V ingår. Det finns en gradskillnad där. De har inte satt upp en röd linje kring att sitta i en regering med stöd av V eller släppa fram en regering med stöd av V.

Men det kan ju hända att de senaste turerna kring vänsterns valfusk får dem att tänka om. Dessutom lär ju inte V backa från sin röda linje och det blir det extraval som du förutser.
Citera
2026-09-24, 08:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fast centern har gått till val på att inte samarbeta med SD och att inte släppa fram en regering där V ingår. Det finns en gradskillnad där. De har inte satt upp en röd linje kring att sitta i en regering med stöd av V eller släppa fram en regering med stöd av V.

Men det kan ju hända att de senaste turerna kring vänsterns valfusk får dem att tänka om. Dessutom lär ju inte V backa från sin röda linje och det blir det extraval som du förutser.
Det som är aktuellt nu kan påverka hur C ställer sig till att medverka i en regering. Troligen kommer högerblocket vara aktiva för att säkra upp vårt valsystem. Att vänstra sidan skulle göra något sådant ser jag som omöjligt med ett V som troligen kommer rösta nej till sådant.

Hur i hela friden ska Magdalena kunna få till en regering med den här soppan?
Är det sådant här svensk folket vill ha?
Citera
2026-09-24, 09:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En skillnad var att Löfven och S redan hade regeringsmakten och satt kvar i en övergångsregering 2018. Alla fick sina löner och arvoden, tiden spelade mindre roll. Nu är det Kristersson och hans gäng som sitter vid köttgrytorna som S vill åt. S vill bara ha makt pengar och status; de behöver få till en regering. Regeringskris efter att Maggan blivit framröstad som statsminister är bättre för S för då har redan jobben och pengarna som är det enda de bryr sig om.
Ja, S är måna om att få till en regering snabbt. Det håller jag med om. Men är det verkligen S som gör att regeringsbildningen går långsamt? Det som gör att det dröjer är ju att V och C inte kan komma överens. C har inte ens krävt ministerposter. Jag bedömer det som osannolikt att C kommer få det ifall Magdalena lyckas bli nästa statsminister. V har visserligen krävt ministerposter, men det kravet tror jag kan sluta på ett par olika sätt. Dels kan V stå på sig tills det antingen blir extra val eller C överger Magda till förmån för Uffe. I endera av de två fallen får V inga ministrar. Eller så kan de överge sina krav på ministerposter (hur nu det skulle gå till att trotsa sitt kongressbeslut), och i så fall får de heller inga ministrar.

Så kort sagt tror jag inte det är särskilt sannolikt att antingen C eller V får några ministrar i slutändan. Och jag tror de egentligen vet om det. Så därför så tror jag inte att de känner någon brådska efter ”köttgrytorna” du pratar om.
Citera
2026-09-24, 12:57
Medlem
Citat:

Detta var Centerns linje innan Vs valfusk i Dalarna. Nu kan Centern skärpt linjen mot V och sätta de i samma hink med SD: att inte släpa fram en regering som V är stödparti.

Centern kommer kräva att V ska vara tyst dörrmatta. Det smutsiga V har inget annat val än att aceptera vara tyst dörrmatta de fyra kommande år.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-24 kl. 13:05.
Citera
2026-09-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Detta var Centerns linje innan Vs valfusk i Dalarna. Nu kan Centern skärpt linjen mot V och sätta de i samma hink med SD: att inte släpa fram en regering som V är stödparti.

Centern kommer kräva att V ska vara tyst dörrmatta. Det smutsiga V har inget annat val än att aceptera vara tyst dörrmatta de fyra kommande år.

Har de sagt att de flyttat sin röda linje gentemot V och likställer dem med SD nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in