2026-09-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men vad håller Tony på med? Varför är han inte i England och tittar på alla svenskor där? Det är primärt i WSL han borde vara och titta på landslagsspelare och leta efter nya, inte i Damallsvenskan.

Är absolut inte emot att spelare som gör det bra i Damallsvenskan kan få chansen i landslaget, men Tony måste ju förstå att tonåringar först och främst ska spela i U19 och U23, och han kan inte bara ignorera att det finns massor med svenskor som spelar regelbundet och gör det bra i en liga som helt enkelt är en högre nivå än Damallsvenskan. Dessa borde vara aktuella för landslaget, annars är det tjänstefel av förbundskaptenen.

Hehe ja, han lär ju inte ha hittat någon landslagspelare på Skytteholm.
Efter sommaruppehållet har Reidy varit ojämn, men mestadels svag. Inte utan att man undrar om det finns något muskulärt problem. Stegen är lite väl sega.

Jag ångrar mig nästan i samma stund som jag skriver det... Stina Lennartsson.
Det kommer aldrig att inträffa men med en skadad Kaneryd skulle han faktiskt kunna ta ut Lennartsson. I skymundan gör hon sin bästa allsvenska säsong och vi vet hur bra hon och Smilla Holmberg samspelar. Dessa två kraftpaket på högra sidan skulle skrämma upp det allra mesta av Europeiska försvar. Kommande kvalmotstånd mosar dem förstås sönder och samman.
Överbelastar motståndaren högerkanten kommer det vara oceaner av vänsteryta för en Jusu Bah eller varför inte Kafaji.
Ja, han borde ta ut Lennartsson. Vilket kul ös det skulle bli.

Sörum ser inte riktigt hel ut för dagen men besitter förmågor som endast Anvegård är i närheten av.
Nu vill hon kanske hellre spela för Norge, men skulle kunna vara ett alternativ.
Citera
2026-09-20, 14:32
Medlem
Citat:
Sett målen nu och iaf på det första så måste man ju delvis lasta målvakten. Om man ska rusa ut sådär som målvakt så måste man vara säker på att kunna ta bollen, om hon missar så har hon lämnat ett öppet mål till motståndaren, vilket var vad som hände på första målet.

Jag har sagt det tidigare också. Häcken och Malmö med varsin landslagsmålvakt och Hammarby utan samma kvalitet på en så pass viktig position, det kan bli kostsamt för Hammarby. Samtidigt är det otroligt svårt för svenska klubbar att värva etablerade spelare så det är inte så lätt för dem att fixa. Ett nytt lån kan vara ett alternativ. Man behöver hjälp av att det finns en anknytningsfaktor, att spelaren har särskilda skäl att vilja komma till just det laget, för att kunna ha en spelare som Falk eller Musovic.

Jag tror att vi får svaret under hösten. Emma Holmgren såg stabil ut mot förvisso svagt motstånd.
Men hon tränar enligt egen utsago stenhårt för kommande VM. Av hur det ser ut vet jag förstås zip zero nada. Men hon såg fantastiskt fin ut rent fysiskt vs bara för 2-3 månader sedan.
Då trodde jag inte att hon skulle spela något alls i år. Babyn kom trots allt i mars, april..
Lite tid måste man ge tjejen, jag tror allsvenska comebacken kommer nu i höst.
Citera
2026-09-20, 14:41
Medlem
Citat:
Det där är lite tråkigt att få höra hela tiden för de som faktiskt bryr sig och som går regelbundet på damfotboll. De som går på damfotboll kan inte rå för det närmast demonstrativa ointresset från traditionella supportergrupper. Ska man lägga ner hela ligan då eller vad menar du? Eller ska man kanske sluta att ha herrallsvenskan som enda måttstock, våga tänka lite utanför boxen?

Jag förstår inte varför en kopia av herrallsvenskan är målbilden, det enda som räknas. Dessutom är det massor av matcher i herrallsvenskan som har runt 5000 i publik, det är inte heller mycket. Är det en målsättning att damallsvenskan ska bli 30:e bästa liga i Europa och få med ett lag till Europa league en gång vart tionde år? Damallsvenskan har ju fortfarande hög nivå, är inte det värt någonting?

Lyft blicken. Framförallt måste man sluta förbjuda externt ägande så att fristående klubbar åtminstone har den möjligheten om det skulle bli aktuellt, det är inte sjyst att kräva att de ska vara ekonomiskt bakbundna, och utifrån hur litet publikstödet ändå är så kan man inte säga att de har den skyldigheten. Och så borde ligan göra matcherna tillgängliga internationellt, det kan inte vara svårt att få till i dagens uppkopplade värld.

Sagt det förut och tåls att sägas igen. Håller helt med om detta.
Det skulle också pressa dubbelklubbar till att prioritera om i sin satsning.
För mig som Hammarbyare är det obegripligt att man redan nu anser att damklubben ska bära sig självt. Här ska man tänka mer som ett företag. Investera för att skörda framgångarna om ett par år.
Men i Bajen likt Södermalm i stort knallar det omkring en hel del naivt romantiska själar. Sköna såna men det kommer aldrig ge framgång, allra minst så som omvärlden förändras.

Ska svensk damfotboll ha en sportmössa till att hänga med och hota Portugal om den där direktplatsen till Championsleague så ska satsningen göras nu. Om ett par år så blir det sannolikt mycket svårare. Återkommande Europaspel för svenska klubbar gör förstås ligan mer attraktiv, lockar spelare och utvecklar inhemska produkter. Det ena föder det andra så att säga.
Citera
2026-09-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Hehe ja, han lär ju inte ha hittat någon landslagspelare på Skytteholm.
Efter sommaruppehållet har Reidy varit ojämn, men mestadels svag. Inte utan att man undrar om det finns något muskulärt problem. Stegen är lite väl sega.

Jag ångrar mig nästan i samma stund som jag skriver det... Stina Lennartsson.
Det kommer aldrig att inträffa men med en skadad Kaneryd skulle han faktiskt kunna ta ut Lennartsson. I skymundan gör hon sin bästa allsvenska säsong och vi vet hur bra hon och Smilla Holmberg samspelar. Dessa två kraftpaket på högra sidan skulle skrämma upp det allra mesta av Europeiska försvar. Kommande kvalmotstånd mosar dem förstås sönder och samman.
Överbelastar motståndaren högerkanten kommer det vara oceaner av vänsteryta för en Jusu Bah eller varför inte Kafaji.
Ja, han borde ta ut Lennartsson. Vilket kul ös det skulle bli.

Sörum ser inte riktigt hel ut för dagen men besitter förmågor som endast Anvegård är i närheten av.
Nu vill hon kanske hellre spela för Norge, men skulle kunna vara ett alternativ.

Alltså någon enstaka här och där kanske kan vara aktuellt. Men annars är det utomlands som gäller för seniorlandslaget skulle jag säga. Tony måste förstå att han inte är tränare för U19 landslaget. Damallsvenskan är en semiprofessionell liga. De bästa spelarna lämnar regelbundet för större ligor. Talanger utvecklas här men när de är 17-18 år borde de mestadels aktuella för ungdomslandslagen, där är inte Tony tränare.

Han kanske har personal på plats på matcherna i England t ex men jag förstår inte varför han inte visar tydligare att de spelarna är aktuella genom att gå även på de matcherna. Det sänder väldigt konstiga signaler, och dessutom vore det rakt av tjänstefel att inte se över hela den tillgängliga spelartrupp som finns och som spelar i de bästa ligorna.
Citera
2026-09-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Sagt det förut och tåls att sägas igen. Håller helt med om detta.
Det skulle också pressa dubbelklubbar till att prioritera om i sin satsning.
För mig som Hammarbyare är det obegripligt att man redan nu anser att damklubben ska bära sig självt. Här ska man tänka mer som ett företag. Investera för att skörda framgångarna om ett par år.
Men i Bajen likt Södermalm i stort knallar det omkring en hel del naivt romantiska själar. Sköna såna men det kommer aldrig ge framgång, allra minst så som omvärlden förändras.

Ska svensk damfotboll ha en sportmössa till att hänga med och hota Portugal om den där direktplatsen till Championsleague så ska satsningen göras nu. Om ett par år så blir det sannolikt mycket svårare. Återkommande Europaspel för svenska klubbar gör förstås ligan mer attraktiv, lockar spelare och utvecklar inhemska produkter. Det ena föder det andra så att säga.

Tack. Menar inte att svenska klubbar ska lägga oproportionerligt stora resurser på damlaget på bekostnad av herrlaget sett till deras intäkter osv, det skulle bli ohållbart, men man måste ju konstatera att ekonomin i svenska klubbar är ganska begränsad överlag, även för herrlagen. Det blir ju ett facit på vad som är möjligt på damsidan också, dubbelklubb eller ej, med nuvarande modell inom svensk fotboll.

Som du skriver så blir nivån på damsidan i internationell jämförelse väldigt beroende av vad som händer i andra länder, och det kan man inte påverka. Tycker Hammarby, Häcken och Malmö gör bra satsningar och samtidigt hållbara. Säkert flera på väg åt rätt håll. Men vore det så farligt om något fristående lag vill ta in utomstående ägare likt Köge i Danmark t ex? Alternativet är ju att lagen inte kan bedriva professionell verksamhet. Ser inte riktigt vad man är så rädd att förlora.
Citera
2026-09-20, 16:06
Medlem
Citat:
Alltså någon enstaka här och där kanske kan vara aktuellt. Men annars är det utomlands som gäller för seniorlandslaget skulle jag säga. Tony måste förstå att han inte är tränare för U19 landslaget. Damallsvenskan är en semiprofessionell liga. De bästa spelarna lämnar regelbundet för större ligor. Talanger utvecklas här men när de är 17-18 år borde de mestadels aktuella för ungdomslandslagen, där är inte Tony tränare.

Han kanske har personal på plats på matcherna i England t ex men jag förstår inte varför han inte visar tydligare att de spelarna är aktuella genom att gå även på de matcherna. Det sänder väldigt konstiga signaler, och dessutom vore det rakt av tjänstefel att inte se över hela den tillgängliga spelartrupp som finns och som spelar i de bästa ligorna.

Ang Portugal så skulle Sverige kanske kunna gå om på kort sikt, men på längre sikt tror jag det blir svårt att ligga före dem.

Europa cup ändrar verkligen spelplanen. Det gör att det är de tre bästa lagen som jämförs, istället för att som förut bara ett, eller att t ex Portugal fick med ett lag till CL och Sverige inget. Nu blir det de gemensamma ansträngningarna från Benfica + Sporting + Torreense mot Häcken + Hammarby + Malmö som avgör vilket land som kommer gå bäst i Europa. Portugal ligger ca 5 p före just nu.

Om Sverige kan matcha Portugal i år eller helst få lite mer poäng så kan vi ligga före dem i rankingen vid starten av 27/28. Portugal tappar drygt 5 p mer än vad Sverige gör inför nästa år, när poängen från 22/23 faller bort. Kan man hålla undan och sluta över Portugal 27/28 så har Sverige i så fall en direktplats till 29/30. Det är så långt bort att de kanske hinner ändra formaten…

Att sluta före redan i år 26/27 tror jag blir svårt. Kanske om Häcken gör det bra i CL, Hammarby och Malmö båda går långt i EC, samt att både Sporting och Torreense måste åka ut tidigt, helst redan nu i kvalomgången. Men 5 poäng är mycket när det är som genomsnitt för alla tre lag.

En direktplats skulle förvisso garantera svenskt CL-deltagande vilket är bra, men så länge det lag som vinner damallsvenskan har en stabil nivå och inte växlar mellan att vara överlägsna i ligan och bottenstrid från år till år, så är det inte så stor risk att den svenska mästaren ska missa CL-avancemang från Champions path kvalet. Inte nu i alla fall. En direktplats gör det ju tyvärr inte lättare för lagen som kommit tvåa och trea att nå CL, de måste fortfarande kvala i League path. Just nu båda i första (som heter andra) omgången. Om man ligger 5a i rankingen får laget som kommit tvåa gå in direkt i playoffomgång, men där väntar ändå sannolikt motstånd från England, Spanien, Frankrike, Tyskland eller Italien.
Citera
2026-09-20, 17:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bottenstriden tättnar och det rimliga är väl att Växjö åker ut när man ser till trupperna. Samtidigt så har de alla de fyra bottenlagen kvar att möta och avslutar serien mot Uppsala. I omgång 24 och 25 ställs de mot Norrköping och Rosengård

Rosengård har att möta MFF och Bajen.
Djurgårdens har Bajen och Häcken
Norrköping har Häcken och MFF
Växjö har Häcken
Citera
2026-09-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Bottenstriden tättnar och det rimliga är väl att Växjö åker ut när man ser till trupperna. Samtidigt så har de alla de fyra bottenlagen kvar att möta och avslutar serien mot Uppsala. I omgång 24 och 25 ställs de mot Norrköping och Rosengård

Rosengård har att möta MFF och Bajen.
Djurgårdens har Bajen och Häcken
Norrköping har Häcken och MFF
Växjö har Häcken

Tänker som så att man mer ska räkna poängen från matcherna där man verkligen har vinstchans.

Djurgården - Uppsala, AIK, Piteå, Vittsjö och Eskilstuna.
Inte sällan Djurgården slår AIK i damfotboll och de övriga möter man i gynnsamt läge. Dvs dem har inte annat än äran att spela för.

Rosengård - Piteå, Vittsjö, Växjö och BP.
Inte omöjligt att sista matchen för året blir jäkligt avgörande.

Norrköping - Piteå, Uppsala, Växjö och AIK.
Likt som för Rosengård så kan sista matchen bli jäkligt avgörande. Ett oinspirerat AIK kan mycket väl besegras.

Växjö - AIK, Kristianstad, BP, Rosengård, Norrköping och Uppsala.
Förstås inte alls sannolikt att Växjö vinner alla dessa matcher man kommer nog åka på storsäng i ett par. Samtidigt har man verkligen chansen. Växjö slår ur underläge men det kan mycket väl bli Rosengård eller Norrköping som drar kortaste strået.
Citera
2026-09-23, 16:58
Medlem
https://www.svenskalag.se/vittsjogik/nyheter/2569084/vittsjo-gik-publicerar-oppet-brev-om-svensk-elitdamfotboll

Väljer att inte citera något utdrag. Handlar alltså om en slags uppmaning/diskussion runt hur viktiga de fristående damföreningarna är.
Citera
2026-09-23, 19:55
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
https://www.svenskalag.se/vittsjogik/nyheter/2569084/vittsjo-gik-publicerar-oppet-brev-om-svensk-elitdamfotboll

Väljer att inte citera något utdrag. Handlar alltså om en slags uppmaning/diskussion runt hur viktiga de fristående damföreningarna är.
Brevet i sin korthet som jag tolkar det:

Dubbelklubbarna har skaffat sig bättre förutsättningar, därför måste företag, lokalsamhällen och supportrar stötta fristående klubbar mer.

Vet inte varför dom vänder sig till damfotbollen med detta brev? Borde det inte vara riktat till företag och lokalsamhällen där de fristående klubbarna finns? För inte menar dom att fristående klubbar skall subventioneras på något vis, bara för att dom är fristående?
Citera
2026-09-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Brevet i sin korthet som jag tolkar det:

Dubbelklubbarna har skaffat sig bättre förutsättningar, därför måste företag, lokalsamhällen och supportrar stötta fristående klubbar mer.

Vet inte varför dom vänder sig till damfotbollen med detta brev? Borde det inte vara riktat till företag och lokalsamhällen där de fristående klubbarna finns? För inte menar dom att fristående klubbar skall subventioneras på något vis, bara för att dom är fristående?

Tolkar det väl mer som att de vänder sig till alla, för diskussion och för att få upp ögonen på vissa. Samt till just lokalsamhällen. Går väl fultolka som ”fler borde lära av oss” men tror absolut inte det är så de har tänkt.

Är väl mer att alla varianter behövs och att allt inte enbart handlar om fotboll. Gäller att få med sig det lokala. Och de har ju faktiskt nyss fått 3 miljoner för just sådana här projekt så ingen slump att de tar upp det nu.

Men det skiljer ju stort mellan olika lokalsamhällens tänk. Lättare för bonnalag som Vittsjö, Mjällby, Degerfors osv än lag från städer med konkurrens som t ex handbollstokiga Kristianstad och Alingsås eller ställen utan stark egen identitet (Bromma?).
Citera
2026-09-24, 09:31
Medlem
Alla stora poddar verkar kräva att Junetoft ska tas ut i landslaget men uppenbarligen tyckte inte ens förbundet hon var tillräckligt bra för F19 tidigare i somras. Ser man på datan i serien är hon inte speciellt stark där heller.

Hon är såklart bara 17 och kommer förmodligen bli jättebra men känns det inte som att hon är galet överskattad?

Kolla exempelvis på Twelves spider mot Curmark. Är klasskillnad https://imgur.com/a/3HEsmXl
Senast redigerad av Ahmed945 2026-09-24 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in