2026-09-24, 01:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är din dåliga gissning. Som du lägger fram som fakta.

Det är ingen gissning.

Det är en slutsats som stämmer med granskningskommissionens självklara slutsats att AB vände vid den norra reklampelaren. Ett tiotal meter norr om Skandias entré. 18 meter för att vara exakt.

Citat:
Det är inte i samma förhör som något om 10 meter nämns. Alltså är det inte i ”ett senare stycke”.

Vet du ens vad stycke betyder? Eller är det en medveten manipulation som vanligt?

Uppgiften om 10 meter kommer dessutom från ett tidigare förhör. Inte ett ”senare stycke”.

Uppgiften om 10 meter är dessutom ett referat, medan jag länkade till Björkmans egna ord.

Och med egna ord säger han att han inte följde efter.

Om han gjorde en liten ansats att följa efter var det en obetydlig sträcka. Max 10 meter. Inte i närheten av att kvalificera honom som Tensonman.

Björkman dementerar alltså att han är Tensonmannen.

Jag syftade på E13-C som du också citerade (det står var AB vänder i ett senare stycke än stycket som du citerade från E13-C).

E13-H är ett hypnosförhör 1987. AB säger inte att han stannade vid bankomaten.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-24 kl. 01:32.
Citera
2026-09-24, 01:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det är inte i samma förhör som något om 10 meter nämns. Alltså är det inte i ”ett senare stycke”.

Vet du ens vad stycke betyder? Eller är det en medveten manipulation som vanligt?

Uppgiften om 10 meter kommer dessutom från ett tidigare förhör. Inte ett ”senare stycke”.

Uppgiften om 10 meter är dessutom ett referat, medan jag länkade till Björkmans egna ord.

Och med egna ord säger han att han inte följde efter.

Om han gjorde en liten ansats att följa efter var det en obetydlig sträcka. Max 10 meter. Inte i närheten av att kvalificera honom som Tensonman.

Björkman dementerar alltså att han är Tensonmannen.

AB säger att han tvekar.

Om han tvekar när han står kvar eller medan han går framgår inte.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-24 kl. 01:14.
Citera
2026-09-24, 01:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
AB säger att han tvekar.

Om han tvekar när han står kvar eller medan han går framgår inte.

”Han uppehåller sig avvaktande på platsen.”

Är det ovanstående mening som du menar kan betyda att han är i rörelse?
Citera
2026-09-24, 01:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
”Han uppehåller sig avvaktande på platsen.”

Är det ovanstående mening som du menar kan betyda att han är i rörelse?

Självklart. Att följa efter kamraterna ett 50-tal meter norrut från bankomaten och sedan vända och spana efter de andra kamraterna är att uppehålla sig avvaktande på platsen. Om platsen är Skandiahusets trottoar.
Citera
2026-09-24, 04:46
Medlem
ieshos avatar
Det var inte bara AB som rörde sig kring mordplatsen denna kväll.

https://youtu.be/3pOSwRjD3ts
Citera
2026-09-24, 06:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, det ser jag inte. Det framgår i förhören att Björkmans tre kamrater fortsätter Sveavägen norrut utan att vända sig om.

De vet inte hur långt Björkman följer efter.

Vi talar om DIN slutsats "att AB följer med till norra reklampelaren"! Och inget annat..
Varför är du medvetet oärlig och skriver om det som ingen ifrågasatt?

Det är därför du anses som oseriös och lögnaktig.

Håll dig till fakta och sluta dra dina verklighetsfrånvända slutsatser så tidigt är mitt tips.
Du målar in dig i hörn varje gång och verkar ha lite för stor prestige för att pudla.

Citat:
Nej, det ser jag inte.

Jag ser en livlig fantasi hos den som hävdar motsatsen.

Det är ingen som hävdar motsatsen till ditt förvridna svar.
Citera
2026-09-24, 06:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Självklart. Att följa efter kamraterna ett 50-tal meter norrut från bankomaten och sedan vända och spana efter de andra kamraterna är att uppehålla sig avvaktande på platsen. Om platsen är Skandiahusets trottoar.
Nu tror jag att du har råkat få en annan definition av ordet avvaktande än resten av befolkningen.

"Lebel reste avvaktande till Teneriffa innan han beslöt sig om han ville ha semester eller inte"

Att "platsen" skulle vara Skandiahusets hela trottoar valde du extremt subjektivt och utan något stöd mer än att det måste vara så för att din logik ska gå ihop.
Citera
2026-09-24, 08:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu tror jag att du har råkat få en annan definition av ordet avvaktande än resten av befolkningen.

"Lebel reste avvaktande till Teneriffa innan han beslöt sig om han ville ha semester eller inte"

Att "platsen" skulle vara Skandiahusets hela trottoar valde du extremt subjektivt och utan något stöd mer än att det måste vara så för att din logik ska gå ihop.

Vi kan också kika på hur lång tid Lebel tänker sig att AB ”uppehåller sig avvaktande på platsen”:

Citat:
Han stannade upp i samband med vändningen och dröjde kanske någon sekund.

”Någon sekund”. Det blir väldigt kort för att ”uppehålla sig avvaktande på platsen”. Men det blir väl så när man måste pressa hela förloppet till bristningsgränsen för att passa en förutfattad slutsats.

Vilket också leder till att hela Boforsgänget bara går ett fåtal tiotal meter framför Fauzzi hela vägen från bankomaten. Med Björkman i släptåg. Utan att Fauzzi märker att Björkman vänder. Eller nämner Boforsarna över huvud taget. Trots att det står så här i hans förhör:

Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.

Han såg inga andra personer, varken gående eller stående.

Inga andra personer. Trots att han tydligen hade ett helt gäng framför sig.

Om AB inte är Tensonmannen anser Lebel att han måste ha väntat 1:38 min utanför bankomaten. En helt rimlig tid om man först försöker vänta in kamraterna och sedan väljer att gå hem.

Var och en får avgöra huruvida ”uppehålla sig avvaktande på platsen” rimmar bäst med 1:38 min eller bara ”någon sekund”.

Om AB väntade i 1:38 min passar det också in perfekt med att IM missuppfattar honom som Dekorimamannen.
Citera
2026-09-24, 09:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi talar om DIN slutsats "att AB följer med till norra reklampelaren"! Och inget annat..
Varför är du medvetet oärlig och skriver om det som ingen ifrågasatt?

Det är därför du anses som oseriös och lögnaktig.

Håll dig till fakta och sluta dra dina verklighetsfrånvända slutsatser så tidigt är mitt tips.
Du målar in dig i hörn varje gång och verkar ha lite för stor prestige för att pudla.

Det är inte min slutsats. Det är även granskningskommissionens slutsats. Den slutsatsen ska inte jag få äran för. Du kan inte föra en saklig diskussion. När argumenten är slut använder du personangrepp. Jag har ingen förutfattad mening om var Björkman vände. Du har en förutfattad mening. Jag bedömer vilka uppgifter som finns och drar en välgrundad och välmotiverad slutsats. Det är seriöst. Du är inte seriös.

Citat:
Det är ingen som hävdar motsatsen till ditt förvridna svar.

Du hävdade motsatsen i ditt föregående inlägg.
Citera
2026-09-24, 09:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Du tycker att den är "extremt subjektiv" för att den inte går ihop med din förutfattade mening.

Teneriffa ligger inte vid Skandiahusets trottoar.
Citera
2026-09-24, 09:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du tycker att den är "extremt subjektiv" för att den inte går ihop med din förutfattade mening.

Teneriffa ligger inte vid Skandiahusets trottoar.
Nej, den är extremt subjektiv för att det inte finns någon grund för det antagandet förutom dina egna antaganden
Citera
2026-09-24, 09:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vi kan också kika på hur lång tid Lebel tänker sig att AB ”uppehåller sig avvaktande på platsen”.

Det beror på vilken plats förhörsledaren syftade på i referatet (Skandiahusets trottoar eller bankomaten), vilket skede av förloppet han syftade på och vad han menar med "avvaktande".

Citat:
”Någon sekund”. Det blir väldigt kort för att ”uppehålla sig avvaktande på platsen”. Men det blir väl så när man måste pressa hela förloppet till bristningsgränsen för att passa en förutfattad slutsats.

Nu syftar du på vad jag skrev om AB:s vändning.

Citat:
Vilket också leder till att hela Boforsgänget bara går ett fåtal tiotal meter framför Fauzzi hela vägen från bankomaten. Med Björkman i släptåg. Utan att Fauzzi märker att Björkman vänder. Eller nämner Boforsarna över huvud taget. Trots att det står så här i hans förhör:
Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.

Han såg inga andra personer, varken gående eller stående.
Inga andra personer. Trots att han tydligen hade ett helt gäng framför sig.

Nicola Fauzzi ser inga andra gående personer som han möter och inga personer som står längs vägen. Ingen frågade Fauzzi om någon gick framför honom i samma riktning som han själv. Avståndet till AB:s kamrater kan uppskattas till 20 - 30 meter. Att Fauzzi inte ser att AB vänder är inte konstigt. Den norra reklampelaren skymmer vändningen för Fauzzi. Liksom den skymde LOP (som gick längs husväggen) och AB för varandra. Den saken har diskuterats i tidigare inlägg. Trottoaren var sju meter bred 1986.

Citat:
Om AB inte är Tensonmannen anser Lebel att han måste ha väntat 1:38 min utanför bankomaten. En helt rimlig tid om man först försöker vänta in kamraterna och sedan väljer att gå hem.

Var och en får avgöra huruvida ”uppehålla sig avvaktande på platsen” rimmar bäst med 1:38 min eller bara ”någon sekund”.

Om AB väntade i 1:38 min passar det också in perfekt med att IM missuppfattar honom som Dekorimamannen.

AB har inte uppgett att han stod kvar vid bankomaten en längre stund. Varken 1 minut och 38 sekunder eller (avrundat) två minuter.

Bankomaten var till vänster om den södra reklampelaren sett från vittnet IM:s psoition. Dekorima var till höger.

Att IM skulle ha förväxlat vittnet AB och gärningsmannen (som väntade 15 meter söder om bankomaten och på andra sidan reklampelaren sett från IM:s position) trots att GM (enligt IM) var 12 - 17 cm längre än AB och hade en annan klädsel i andra färger och trots att AB inte närmade sig Dekorima norrifrån förrän LOP hade passerat honom är en omöjlig idé som Flashbackanvändaren gida fick 2017 (31 år efter mordet).

När gida "spånade" och "fantiserade". Som gida själv uttryckte saken. Den omöjliga idén att den reumatiske tjänstemannen Stig Engström sköt Palme (som gida "spånade" och "fantiserade" om) födde andra omöjliga idéer.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-24 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in