Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Vi kan också kika på hur lång tid Lebel tänker sig att AB ”uppehåller sig avvaktande på platsen”.
Det beror på vilken plats förhörsledaren syftade på i referatet (Skandiahusets trottoar eller bankomaten), vilket skede av förloppet han syftade på och vad han menar med
"avvaktande".
Citat:
”Någon sekund”. Det blir väldigt kort för att ”uppehålla sig avvaktande på platsen”. Men det blir väl så när man måste pressa hela förloppet till bristningsgränsen för att passa en förutfattad slutsats.
Nu syftar du på vad jag skrev om AB:s vändning.
Citat:
Vilket också leder till att hela Boforsgänget bara går ett fåtal tiotal meter framför Fauzzi hela vägen från bankomaten. Med Björkman i släptåg. Utan att Fauzzi märker att Björkman vänder. Eller nämner Boforsarna över huvud taget. Trots att det står så här i hans förhör:
Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.
Han såg inga andra personer, varken gående eller stående.
Inga andra personer. Trots att han tydligen hade ett helt gäng framför sig.
Nicola Fauzzi ser inga andra gående personer som han möter och inga personer som står längs vägen. Ingen frågade Fauzzi om någon gick framför honom i samma riktning som han själv. Avståndet till AB:s kamrater kan uppskattas till 20 - 30 meter. Att Fauzzi inte ser att AB vänder är inte konstigt. Den norra reklampelaren skymmer vändningen för Fauzzi. Liksom den skymde LOP (som gick längs husväggen) och AB för varandra. Den saken har diskuterats i tidigare inlägg. Trottoaren var sju meter bred 1986.
Citat:
Om AB inte är Tensonmannen anser Lebel att han måste ha väntat 1:38 min utanför bankomaten. En helt rimlig tid om man först försöker vänta in kamraterna och sedan väljer att gå hem.
Var och en får avgöra huruvida ”uppehålla sig avvaktande på platsen” rimmar bäst med 1:38 min eller bara ”någon sekund”.
Om AB väntade i 1:38 min passar det också in perfekt med att IM missuppfattar honom som Dekorimamannen.
AB har inte uppgett att han stod kvar vid bankomaten en längre stund. Varken 1 minut och 38 sekunder eller (avrundat) två minuter.
Bankomaten var till vänster om den södra reklampelaren sett från vittnet IM:s psoition. Dekorima var till höger.
Att IM skulle ha förväxlat vittnet AB och gärningsmannen (som väntade 15 meter söder om bankomaten och på andra sidan reklampelaren sett från IM:s position) trots att GM (enligt IM) var 12 - 17 cm längre än AB och hade en annan klädsel i andra färger och trots att AB inte närmade sig Dekorima norrifrån förrän LOP hade passerat honom är en omöjlig idé som Flashbackanvändaren gida fick 2017 (31 år efter mordet).
När gida
"spånade" och
"fantiserade". Som gida själv uttryckte saken. Den omöjliga idén att den reumatiske tjänstemannen Stig Engström sköt Palme (som gida
"spånade" och
"fantiserade" om) födde andra omöjliga idéer.