2026-09-23, 22:03
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Kan någon ge mig en kort sammanfattning av vad som har hänt sedan Mamdani tillträdde?

Han har lagt ner hela sin vakna tid som borgmästare på att hitta ett sätt att gripa Netanyahu. Mamdani är helt besatt av Netanyahu.

Ibland står han framför TV-kamerorna och visar sitt falska, ansträngda och påklistrade "leende".

När han inte vet om att han filmas eller fotas så ser man ondskan i hans ögon.

Mamdani får det att krypa i mig. Jag är så äcklad av honom.
Citera
2026-09-24, 00:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Han har lagt ner hela sin vakna tid som borgmästare på att hitta ett sätt att gripa Netanyahu. Mamdani är helt besatt av Netanyahu.

Ibland står han framför TV-kamerorna och visar sitt falska, ansträngda och påklistrade "leende".

Vaddå? Är det något fel med en borgmästare som vill uppehålla lag och ordning? Nettanyahu är internationellt efterlys. Ska man låta någon efterlyst för folkmord vistas i sin stad? Det är vad han röstades in för. Folk var väll trötta på dessa mafia associerade våldtäcksmän de dragits med i årtionden. Zohran är än frisk fläkt minst sagt.
Citera
2026-09-24, 07:58
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vaddå? Är det något fel med en borgmästare som vill uppehålla lag och ordning? Nettanyahu är internationellt efterlys. Ska man låta någon efterlyst för folkmord vistas i sin stad? Det är vad han röstades in för. Folk var väll trötta på dessa mafia associerade våldtäcksmän de dragits med i årtionden. Zohran är än frisk fläkt minst sagt.

Om man gillar dödskultskulten så gör man. Jag kan inte rädda dig. Du är sjuk.
Citera
2026-09-24, 12:31
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster

Har han gjort någonting för New york, positivt / negativt? Har inte hört mycket alls om detta på senaste.
Citera
2026-09-24, 12:48
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Kan någon ge mig en kort sammanfattning av vad som har hänt sedan Mamdani tillträdde?

Sedan Zohran Mamdani tillträdde som New Yorks 112:e borgmästare den 1 januari 2026 har hans administration drivit igenom flera uppmärksammade reformer med fokus på levnadskostnader, infrastruktur och välfärd:

Hyresstopp för hyresreglerade lägenheter:

Ett av Mamdanis mest centrala vallöften var att stoppa hyreshöjningarna. Under sitt första halvår säkrade han ett hyresstopp (rent freeze) för ett- och tvååriga avtal gällande stadens över två miljoner invånare i hyresreglerade bostäder (rent-stabilized apartments).

Historisk satsning på barnomsorg (Universal Child Care):

Tillsammans med delstatens guvernör Kathy Hochul lanserade han en överenskommelse värd 1,7 miljarder dollar för att bygga ut allmän barnomsorg. Programmet inkluderar en stegvis utrullning av avgiftsfri barnomsorg för två- och treåringar i New York City med start hösten 2026.

Snabbare busstråk och upprustad bussinfrastruktur:

Eftersom tunnelbana och bussar styrs på delstatsnivå via MTA har löftet om helt avgiftsfria bussar stött på motstånd i delstatsparlamentet, men Mamdani har använt stadens rådighet över gatorna till att prioritera bussarna. Han återupplivade det tidigare nedlagda projektet för dedikerade bussfiler längs hårt trafikerade Fordham Road i Bronx (cirka 130 000 dagliga resenärer) samt påbörjade nya snabbusskorridorer på bland annat Madison Avenue och Sixth Avenue.

Cykelinfrastruktur och säkrare trafikmiljö:

Redan under sin första vecka i ämbetet lät han åtgärda en farlig, olycksdrabbad kurva och ramp vid Williamsburg Bridge (av cyklister snabbt döpt till ”Zohramp”). Han återupptog även flera projekt för separerade cykelbanor i Brooklyn och Queens som stoppats av företrädaren Eric Adams.

Gatuunderhåll (”Pothole Blitz”):

För att visa på snabb och fungerande kommunal service genomfördes en intensivinsats efter vintern där staden lagade över 100 000 potthål under hans första 100 dagar, med snabb åtgärd på felanmälningar från allmänheten.

Budgetansvar och återställande av City Hall:

I maj 2026 slöt han en budgetöverenskommelse som stängde stadens beräknade budgetunderskott på 5,4 miljarder dollar. Dessutom inledde han ämbetet med att upphäva de exekutiva order som Eric Adams fattat efter korruptionsåtalet hösten 2024, i syfte att återupprätta förtroendet för stadens ledning.
Citera
2026-09-24, 16:23
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Har han gjort någonting för New york, positivt / negativt? Har inte hört mycket alls om detta på senaste.

Han arbetar inte för staden New York, eller New York-borna. Han arbetar för muslimska brödraskapet och islam.
Citera
Idag, 13:27
Medlem
Ajogens avatar
DoorDash Agrees to $131.5 Million Settlement for Shortchanging Workers

“Today, after years of corporate greed and impunity, we are holding DoorDash to account,” Mayor Zohran Mamdani said at a City Hall news conference on Tuesday, announcing what he called the largest settlement food delivery workers have ever secured in American municipal history.

“City Hall will not sit idly by while a megacorporation that made nearly a billion dollars in profits last year rips off the working people who keep our city moving,” Mr. Mamdani said.

DoorDash said in a statement before the mayor’s news conference that it believed its approach to calculating the appropriate pay for its workers, whom it calls Dashers, was “fair, practical and legal,” but that “rather than spend years fighting over whose method was right, we chose to pay Dashers sooner and use the city’s method going forward.”

Mamdani stämde doordash över stulna löner.

Resultat man gärna skulle vilja se hos vår inhemska politiker tycker jag.

Det här är historiskt, han har städat upp mer korruption än Musk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in