2026-08-25, 08:23
Medlem
Gentss avatar
Kan någon ge mig en kort sammanfattning av vad som har hänt sedan Mamdani tillträdde?
Citera
2026-08-25, 08:25
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Kan någon ge mig en kort sammanfattning av vad som har hänt sedan Mamdani tillträdde?

Ingenting vettigt. Han har ju lagt ner all sin tid på att jaga Netanyahu 24/7 med uttalad vilja om att arrestera honom.

Mamdani är totalt besatt av Netanyahu och judar generellt.
Citera
2026-08-26, 01:35
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Du ljuger. Vet du hur jag vet det?

...

Även om det finns uppskattningsvis 700 000-750 000 judiska invånare i New York med rösträtt, var stödet för Zohran Mamdani i denna grupp sannolikt mycket begränsat.

...
ja valhemligheten finns ju förstås. men opinionsundersökningar, en del hyfsat tillförlitliga finns också.
undersökningar har gjorts.
Zohran Mamdani fick den största andelen röster från judiska väljare av alla borgmästarkandidater.

det här är ju ingen stor bedrift, då de andra kandidaterna var:

"the tuttgrabber": Andrew Cuomo — former New York governor, ran as an Independent after losing the Democratic primary to Mamdani.
"the barret-guy": Curtis Sliwa — Republican candidate, founder of the Guardian Angels.
(förlåt men var inte guardian angels 90 % bluff? och USA tillåter inte organiserade vigilantes med envarsingripande som systematisk metod, inte privata miliser heller)
Eric Adams — incumbent mayor (google själv, killen är "ingen stark kandidat" , SNL skämtade om att etablissemanget ville skadskjuta Mamdanis kampanj genom att låte Eric Adams Stödja Mamdani )

vem hade du helst sett vunnit istället för Mamdani?
Citera
2026-08-26, 06:11
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Det har varit helt förfärligt! Den misogyne och antisemitiske terroristsympatisören och såsseislamisten, har hittills främst uttalat stöd till terrorister i Mellanöstern och hetsa mot judar och kvinnor.. Hen förbereder förmodligen sharialagar och progromer i NYC. Många judar börjar lämna New York om jag förstått rätt.

Hens framfart är en varning för vad som skulle hända i Sverige om såssarna skulle få makten (vilket ju tack och lov inte kommer att ske). Mamdani har ju också uttalat beundran för svensk socialdemokrati, så det är ett tydligt mönster.

Tycker det borde skickas militär till New York, och gripa galningen. NYC är närmast en krigszon idag.
Senast redigerad av genushexan 2026-08-26 kl. 07:00.
Citera
2026-08-26, 16:51
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
ja valhemligheten finns ju förstås. men opinionsundersökningar, en del hyfsat tillförlitliga finns också.
undersökningar har gjorts.
Zohran Mamdani fick den största andelen röster från judiska väljare av alla borgmästarkandidater.

det här är ju ingen stor bedrift, då de andra kandidaterna var:

"the tuttgrabber": Andrew Cuomo — former New York governor, ran as an Independent after losing the Democratic primary to Mamdani.
"the barret-guy": Curtis Sliwa — Republican candidate, founder of the Guardian Angels.
(förlåt men var inte guardian angels 90 % bluff? och USA tillåter inte organiserade vigilantes med envarsingripande som systematisk metod, inte privata miliser heller)
Eric Adams — incumbent mayor (google själv, killen är "ingen stark kandidat" , SNL skämtade om att etablissemanget ville skadskjuta Mamdanis kampanj genom att låte Eric Adams Stödja Mamdani )

vem hade du helst sett vunnit istället för Mamdani?

Någon som inte är en islamist som Mamdani faktiskt är. Vi vet vad han och hans fru tycker om judar och kristna. Hans fru råkade göra bort sig där.
Citera
2026-08-26, 17:04
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Någon som inte är en islamist som Mamdani faktiskt är. Vi vet vad han och hans fru tycker om judar och kristna. Hans fru råkade göra bort sig där.
ja, men Mamdani har ju inte politiskt påtvingat islam på newyorkborna?

om han är "islamist" (du verkar vara identity politics all the way?) så märks det inte i borgmästarpolitiken.

men du vill kunna se in i hans hjärta och se nåt fint som du tycker om innerst inne oavsett vad politiken ytterst ute (de flesta newyorkbor umgås ju inte med Zohran privat) gör?
Citera
2026-08-27, 03:23
Medlem
KaptenDilberts avatar
"Mamdani's magic" det är inte jag som säger det, det är CNN:

jag gillar Enten på CNN.
han går igenom statistik han älskar procent, som amerikanarna kallar "points" (från percentage points)
genomgångar av relativt välunderbyggda opinionsundersökningar (filtrerat bort de mest uppenbara biased och alltså dåliga undersökningarna tror jag)
i det här klippet går han igenom

1) Att Trumps endorsements är överväldigande viktiga för amerikanska (R)väljare.
syntes i valet där Massie försvann, och Enten tar upp Lindsay Grahams syster som Trump lyfte från 14 % till 53 % och vinst som (R) representant för South Carolina
redan innan (2022) var det 95 % av de som vann som hade Trumps endorsement. nu är det 100 %
(står i videon)

2) Mamdanis popularitet, det som videon handlar om: (3 min 11 sekunder in och framåt nån minut i en 8 min video)
september 2025: 44 %
januari 2026: 68 %
augusti 2026: 69 %

nu kommer jag att säga något ironiskt: "tänk vad populärt det är med islamism i USA nu för tiden"
denna ironi är riktad mot hamstrar och andra oh jag tänker att de som läser det och är kloka nog att förstå kanske skrockar gott åt denna ironiska mening.

3) nu råkar AI:s dalande popularitet vara en del av samma videoklipp, har inget med saken att göra

https://www.youtube.com/watch?v=_ZRaPrLi0dE
Trump's endorse force, Mamdani's magic & US AI outcry | Enten roundup CNN 8 min 4 sek
Citera
2026-08-29, 23:32
Medlem
KaptenDilberts avatar
Mamdani har tydligen 36 % chans att bli den anrika tidskriften Times "person of the year".
den högsta ratingen av alla kandidater
Citera
2026-09-06, 15:43
Medlem
KaptenDilberts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=l0sb5HkEmG4
MAGA Rages After Zohran Mamdani Steps Up For 9/11!

Zohran Mamdani ordnar hälso-sjukvårds-tjänster för "first responders" till 9/11 - över 10000 berörda, till exempel brandsoldater på FDNY (Fire Department of New York) och hedrar dessa i ditt tal.

MAGA - som tror att muslimer inte kan ta ansvar för eftermälena av denna terroristattack 9/11, får hjärn-kortslutning.
Citera
2026-09-16, 12:09
Medlem
Mamdani släpper 170000 sidor hemlighetsstämplad information om konsekvenserna av 9/11.

"Today, ahead of the 25th anniversary of the horrific September 11th terrorist attacks, Mayor Zohran Kwame Mamdani announced the release of more than 170,000 pages of City records documenting the government’s response to the attacks and their aftermath, as well as the settlement of two lawsuits brought by 9/11 Health Watch, ending a multi-year legal battle over records concerning air quality and health concerns following September 11th.

Across several mayoral administrations, first responders, elected officials and families of victims of 9/11-related illnesses have demanded the release of these records. Mayor Mamdani’s FY27 budget includes $34 million to create and maintain the public records portal. "

https://www.nyc.gov/mayors-office/news/2026/09/25-years-later--mamdani-administration-opens-city-s-9-11-records
Citera
2026-09-22, 08:23
Medlem
Ördögs avatar
I helgen stod Mamdani och NYC värd för ett möte med borgmästar- och guvernörskolleger från 35 storstäder, både från USA och andra länder. Vid detta 2026 Urban 20 Mayors Summit diskuterades olika utmaningar som dessa metropoler ska tackla, från boendekostnader till klimatförändringar. Storstäderna vill öka sitt inbördes samarbete, då de nationella regeringarna ofta har annat att syssla med.

Från Norden tycks bara Helsingfors borgmästare Daniel Sazonov ha deltagit i mötet.

https://www.nyc.gov/mayors-office/news/2026/09/mayor-mamdani-welcomes-mayors-from-around-the-world-to-new-york-
https://www.c40.org/news/global-decision-making-is-more-effective-when-cities-have-a-seat-at-the-table/
https://thedesibuzz.com/mayor-mamdani-welcomes-global-mayors-to-new-york-city-for-2026-urban-20-summit/

Finska Yles reporter lyckades få en pratstund med Mamdani, som besjöng det nordiska välfärdssamhället och menade att New York har mycket att lära av Helsingfors ... Jag orkar inte göra nåt längre referat av artikeln, men automatöversättningen borde inte vara alltför missvisande.

https://yle.fi/a/74-20247463

Amerikanska politikers viktigaste egenskap är konsten att smickra, och man ska förstås ta Mamdanis lovprisanden med en grabbnäve cynism. Och i kommentarsfältet har surmulna läsare framhållit att Helsingfors och Finland sannerligen inte är något rosenskimrande paradis.

Ändå kan det alltid vara värt att höra utomstående synpunkter på det samhälle man själv lever i.
Senast redigerad av Ördög 2026-09-22 kl. 08:31.
Citera
2026-09-22, 10:53
Medlem
KaptenDilberts avatar
https://www.dn.se/varlden/en-osannolik-bromance-mellan-trump-och-mamdani/

ett möte till (!) 😁

kärleken är kanske inte helt ömsesidig (Mamdani får stå ut med Trump för han e ju ändå president) men inte ens Trumps fanatiska sionistkompisar kan få Trumpen att motstå en vinnare

dock råkade paret olyckligtvis trampa ihjäl en rosa hamster 🐹 då de skulle lämna presskonferensen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in