"Mamdani's magic" det är inte jag som säger det, det är CNN:
jag gillar Enten på CNN.
han går igenom statistik han älskar procent, som amerikanarna kallar "points" (från percentage points)
genomgångar av relativt välunderbyggda opinionsundersökningar (filtrerat bort de mest uppenbara biased och alltså dåliga undersökningarna tror jag)
i det här klippet går han igenom
1) Att Trumps endorsements är överväldigande viktiga för amerikanska (R)väljare.
syntes i valet där Massie försvann, och Enten tar upp Lindsay Grahams syster som Trump lyfte från 14 % till 53 % och vinst som (R) representant för South Carolina
redan innan (2022) var det 95 % av de som vann som hade Trumps endorsement. nu är det 100 %
(står i videon)
2) Mamdanis popularitet, det som videon handlar om: (3 min 11 sekunder in och framåt nån minut i en 8 min video)
september 2025: 44 %
januari 2026: 68 %
augusti 2026: 69 %
nu kommer jag att säga något ironiskt: "tänk vad populärt det är med islamism i USA nu för tiden"
denna ironi är riktad mot hamstrar och andra oh jag tänker att de som läser det och är kloka nog att förstå kanske skrockar gott åt denna ironiska mening.
3) nu råkar AI:s dalande popularitet vara en del av samma videoklipp, har inget med saken att göra
https://www.youtube.com/watch?v=_ZRaPrLi0dE
Trump's endorse force, Mamdani's magic & US AI outcry | Enten roundup CNN 8 min 4 sek