2026-09-23, 18:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Framförallt borde medierna gräva i detta. LSS-insatser ska vara av god kvalitet enlig lag. Tycker du att Elsa fått omvårdnad av god kvalitet med mamman och styvpappan som LSS-utförare? Uppenbarligen tyckte inte vården det eftersom de orosanmälde mamman.
Det är inte medias roll att granska familjer på det sättet Totius. Du blandar ihop uppdragen här. Du har snurrat för länge i ditt cirkeltivoli och har helt tappat kontakt med jorden.
Citera
2026-09-23, 18:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte medias roll att granska familjer på det sättet Totius. Du blandar ihop uppdragen här. Du har snurrat för länge i ditt cirkeltivoli och har helt tappat kontakt med jorden.
Kan fortfarande inte svara på huruvida kommunen upphällt sitt löfte mot allmänheten och Elsa. Jag tror de vet svaret men kan inte erkänna att de haft fel.
Citera
2026-09-23, 18:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att rapporterna skulle lämnas ut så fort de fick tag på dem. Nu gömdes Ensolution undan.

https://www.orebro.se/nyheter/nyheter/2026-03-02-beslut-om-extern-granskning-av-socialtjansten.html

Genom oberoende aktörer vill Örebro kommun ge en transparent och objektiv bild av verksamheten. Återrapporteringen av uppdragen kommer att ske skyndsamt.

Öppnar för extern granskning av socialtjänsten i Örebro

– Vi är beredda att göra i stort sätt vad som helst för att upprätta förtroendet, säger John Johansson (S).

Märkligt sätt att upprätta förtroende på. Att inte lämna ut rapporter man lovat bara för att man inte gillar vad den förtäljer.

Köper de ut chefer för storleksordningen miljoner kronor av skattebetalarnas pengar som gör rätt och som går emot ledande politiker som CTH så är det ju ytterligare en megaskandal.

Det var intressant att se debatten mellan Markus Allard och Sossen Jan Johansson.... Han var helt tyst när Allard pressade honom om alla misslyckade LVU. Helt tyst var det. inte ett svar.

Han vet att han inte har något att komma med och att de tabbat sig rejält i denna fråga.
Citera
2026-09-23, 18:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
LSS-insatser är en professionell uppgift som betalas med våra skattepengar. Det finns ett allmänintresse i hur det sköts. Speciellt i detta fall.
Citera
2026-09-23, 18:39
Medlem
Citat:
Trist. Ta och böla till någon annan om det. Från mig får du inget gehör.

Du har redan demonstrerat vad du är och vad ditt uppsåt är.

Ett barn har kidnappats från sin familj, tråden är inte till för något sjukt nöje.

"Det blir lite svårt att bemöta anklagelser som bara består av din egen beskrivning av vad jag påstås ha skrivit." Tydligt hyckleri, du hittar på dessa saker som att Victoria skulle cuckat Joakims relation med Elsa med hennes nya make. Där tar du frikostigt för dig.

Det där är fortfarande din tolkning av vad jag har sagt.

Min fråga är mycket enklare: var det verkligen ett bra upplägg att assistansen i praktiken låg så starkt knuten till mammans hem? Hade det inte varit bättre för Elsa om stödet följde henne, så att hon kunde ha en naturlig vardag hos båda sina föräldrar?

Jag reagerar också på att styvpappan kallats pappa medan den biologiska pappan blivit ”Jocke”. Det behöver inte i sig betyda något avgörande, men det är relevant när man diskuterar vilken plats båda föräldrarna faktiskt haft.

Nu bor Elsa lika mycket hos båda sina föräldrar och Jocke är lika delaktig i vården igen. Det visar åtminstone att en mer jämn föräldraroll går att få till. Det är den utvecklingen jag tycker är viktig för Elsa.
Citera
2026-09-23, 18:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
LSS-insatser är en professionell uppgift som betalas med våra skattepengar. Det finns ett allmänintresse i hur det sköts. Speciellt i detta fall.
Så är LVU, vård etc med. Det är väldigt viktigt att du uppehåller sitt ansvar. Så då kommer vi tillbaka till att de inte lämna ut ensolutinsrapporten när de fick den. Det är ett allmänintresse i att de gör rätt när de granskar sig själva.
Citera
2026-09-23, 18:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så är LVU, vård etc med. Det är väldigt viktigt att du uppehåller sitt ansvar. Så då kommer vi tillbaka till att de inte lämna ut ensolutinsrapporten när de fick den. Det är ett allmänintresse i att de gör rätt när de granskar sig själva.
Citat:
Att rapporterna skulle lämnas ut så fort de fick tag på dem. Nu gömdes Ensolution undan.

https://www.orebro.se/nyheter/nyheter/2026-03-02-beslut-om-extern-granskning-av-socialtjansten.html

Genom oberoende aktörer vill Örebro kommun ge en transparent och objektiv bild av verksamheten. Återrapporteringen av uppdragen kommer att ske skyndsamt.

Öppnar för extern granskning av socialtjänsten i Örebro

– Vi är beredda att göra i stort sätt vad som helst för att upprätta förtroendet, säger John Johansson (S).

Märkligt sätt att upprätta förtroende på. Att inte lämna ut rapporter man lovat bara för att man inte gillar vad den förtäljer.
Du menar att någon på kommunen skulle serva mamman med att leverera rapporter när de kommer in? Specialbehandling för mamman? Hon får väl kolla med registrator om något kommit in som alla andra. Jag förstår faktiskt inte vad du frågar efter.
Citera
2026-09-23, 18:43
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Objektivitet är rätt grundläggande för bra journalistik...
Citera
2026-09-23, 18:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Men lägg av Totius, föräldrarna har ju inte misskött någonting överhuvudtaget! De har skött sitt uppdrag helt galant, och det framgår med all önskvärd tydlighet i alla handlingar!

Det är vården som gjort fel och inte föräldrarna, varken som vårdnadshavare eller i LSS!

Jag vet ju precis varifrån du fått dina fria fantasier. Men om det är sjukvården som ger fel instruktioner och felaktig medicinering, så är det väl för helvete inte föräldrarnas fel när situationen blir ohållbar?! Det är återigen VÅRDENS FEL!

Att beskylla föräldrarna för att de följt vårdens egna felaktiga direktiv är ju helt vanvettigt. När i helvete ska du släppa det här desperata spåret, sluta skylla ifrån dig på familjen och erkänna att hela myndighetskedjan havererade?
Citera
2026-09-23, 18:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Det där är fortfarande din tolkning av vad jag har sagt.

Min fråga är mycket enklare: var det verkligen ett bra upplägg att assistansen i praktiken låg så starkt knuten till mammans hem? Hade det inte varit bättre för Elsa om stödet följde henne, så att hon kunde ha en naturlig vardag hos båda sina föräldrar?

Jag reagerar också på att styvpappan kallats pappa medan den biologiska pappan blivit ”Jocke”. Det behöver inte i sig betyda något avgörande, men det är relevant när man diskuterar vilken plats båda föräldrarna faktiskt haft.

Nu bor Elsa lika mycket hos båda sina föräldrar och Jocke är lika delaktig i vården igen. Det visar åtminstone att en mer jämn föräldraroll går att få till. Det är den utvecklingen jag tycker är viktig för Elsa.
Nej det är inte särskilt relevant eftersom det inte finns något tecken på allvarlig osämja mellan dem. Det är du som försöker skapa ett vidrigt skvaller om att Victoria här. Du är uppenbar.

Jocke har stått bakom victoria hela vägen. Om du faktiskt hade varit orolig för vad som är bäst för Elsa hade du haft ens det minsta uns av engagemang över att de misskött LVU-utredningarna så här grovt. Ditt engagemang är enkommet att sprida dynga om victoria.
Citera
2026-09-23, 18:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Objektivitet är rätt grundläggande för bra journalistik...

Du verkar inte heller förstå medias uppdrag. Det är inte som i Nordkorea som du tror där staten aldrig kan ha fel.

Jag vet att du vill ha det så, men medias roll är inte att granska föräldrarna i detta fall. Det är att granska makten.
Citera
2026-09-23, 18:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du menar att någon på kommunen skulle serva mamman med att leverera rapporter när de kommer in? Specialbehandling för mamman? Hon får väl kolla med registrator om något kommit in som alla andra. Jag förstår faktiskt inte vad du frågar efter.
Lol vilket jäääävla larv!

De had öppet gått ut i media och sagt att detta ska utredas och delas ut till allmänheten. Istället begravdes den.

Shit vilken patetisk usel nivå du för dig med nu. Hahahahahahaha! "Du menar att någon på kommunen skulle serva mamman med att leverera rapporter när de kommer in?" Alltså du på fullaste allvar läste det innan du tryckte på skicka och tänkte 'detta är en god retort.'

Bara gräva sig djupare och djupare ned va. Aldrig föra diskussionen framåt. Alltid beskylla alla andra för det haveriet man själv åstadkommer. Ljug efter ljug bara för att 'få rätt'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in