Citat:
Ursprungligen postat av
Rullator-Ronny
Aa ungefär som att jag skulle bli brutalt misshandlad, och sen börjar gå till MMA-klubbar och ber dem slå sönder mig för att "döva smärtan". Idiot, sluta omyndigförklara folk som betraktades som fullvuxna fram tills 100 år sedan, hon var fullt medveten om vad hon gjorde och levde förmodligen betydligt bättre än sina klasskompisar på pengarna.
Jo, denna 13-åring gjorde det. En tjejkompis förlorade oskulden till en 20-åring när hon var 13, fullt frivilligt.
Jag säger inte att det ska vara lagligt, men man kan inte behandla alla som CP-skadade spädbarn.
Där har du helt fel. 1926 ansågs verkligen inte 13-åringar som fullvuxna. Vet inte om du menade 1826 men de betraktades inte som fullvuxna i Sverige då heller.
Ogifta kvinnor blev myndiga vid 25 års ålder på 1800-talet (gifta blev aldrig myndiga).
Barnarbete fanns men de sågs absolut som barn även fast de arbetade (bara fattiga gjorde detta).
På 1800-talet fick kvinnor sin första mens mellan 15-17 års ålder så 13åriga flickor sågs ännu mer som barn på den tiden.
https://www.svd.se/a/d934494e-cc12-3a84-8c6b-c1e2fb681e1b/vastvarldens-flickor-allt-tidigare-i-puberteten
Kvinnor gifte sig som tidigast vid 26-28 års ålder på 1800-talet i Sverige.
Så män som "hade sex" med 13-åringar på 1800-talet hade ansetts vara pedofiler då också. 13-åriga flickor var 2 år från att
få gifta sig, 15 år från att verkligen gifta sig och 4 år från att ens få sin första mens. 10 år från att bli myndiga.
*Tillägger att det 1864 var kriminellt för en man att "ha sex" med en flicka under 15 år.