2026-09-23, 10:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är inte spekulativt.

Om Gud är skaparen av djävulen, är Gud också skaparen av de djävulska influenser som finns inom människan.

Och säg för "Guds" skull inte att Gud gav djävulen fri vilja...
Vi vet inte ens vad medvetande är, vi vet inte helt vad syftet med vår värld är, vi förstår inte godhet och moral riktigt till 100%, vi bör nog inte dra för starka slutsatser om dessa saker.
Citera
2026-09-23, 10:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vi vet inte ens vad medvetande är, vi vet inte helt vad syftet med vår värld är, vi förstår inte godhet och moral riktigt till 100%, vi bör nog inte dra för starka slutsatser om dessa saker.
Det är just därför vi utför en ifrågasättande och analytisk diskussion.
Citera
2026-09-23, 10:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns inget logiskt problem med det.

Bör vi då inte hålla Gud ansvarig för sina handlingar?

Med tanke på att Gud skapade djävulen, och djävulen, som är Guds skapelse, "infekterade" människan?
Gud tar förstås ansvar för sina livsbringande handlingar. "Vi" kan möjligtvis klaga men kan inte ens hålla världsliga makthavare "ansvariga".
Citera
2026-09-23, 11:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är just därför vi utför en ifrågasättande och analytisk diskussion.
Ja men det blir konstigt när folk dömer gud. För att döma någon måste man vara bättre än den tror jag, vem är bättre än gud? Galenskap.
Citera
2026-09-23, 11:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kanske är det bra att det lär folk varför det är dåligt med sådana saker.

Inte "kanske". Enligt dig så MÅSTE det vara bra. Allting som sker MÅSTE vara gott, för annars är gud inte allgod.

Citat:
Att bara säga att någonting är dåligt är inte samma sak som att uppleva varför det är dåligt. Vissa saker kan man bara lära sig genom egen erfarenhet.

Nyfiken, tror du att det existerar hemska händelser i världshistorien som ingen vet om och därmed inte har kunnat ge någon lärdom? Om ja, varför är dessa händelser goda?
Citera
2026-09-23, 11:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud tar förstås ansvar för sina livsbringande handlingar. "Vi" kan möjligtvis klaga men kan inte ens hålla världsliga makthavare "ansvariga".

Gör Gud dock det? "Jag klantade mig, så jag skickar en profet för att rätta till mina misstag'"?

Ergo, Jesus?
Citera
2026-09-23, 11:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja men det blir konstigt när folk dömer gud. För att döma någon måste man vara bättre än den tror jag, vem är bättre än gud? Galenskap.

Du tycker inte det är liiite mer galenskap att anse att det är gott att våldta spädbarn till döds, eftersom det är guds vilja?
Citera
2026-09-23, 11:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Inte "kanske". Enligt dig så MÅSTE det vara bra. Allting som sker MÅSTE vara gott, för annars är gud inte allgod.

Nyfiken, tror du att det existerar hemska händelser i världshistorien som ingen vet om och därmed inte har kunnat ge någon lärdom? Om ja, varför är dessa händelser goda?
Inte historisk lärdom utan personlig lärdom menar jag. Ja ok.
Citera
2026-09-23, 11:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du tycker inte det är liiite mer galenskap att anse att det är gott att våldta spädbarn till döds, eftersom det är guds vilja?
Vad snackar du ens om. Det är ju vad som händer om man inte följer guds vilja, det är lärdomen.
Citera
2026-09-23, 11:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Gör Gud dock det? "Jag klantade mig, så jag skickar en profet för att rätta till mina misstag'"?

Ergo, Jesus?
Allt kanske var planerat.
Citera
2026-09-23, 11:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Allt kanske var planerat.

"Kanske"?...

Nu är du ute på icke-troende vatten.
Citera
2026-09-23, 11:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte historisk lärdom utan personlig lärdom menar jag. Ja ok.

Om t ex en psykopat våldtäktsmördade någon för typ 300 år sedan och ingen annan känner till det (vilket med all rimlighet har skett i verkligheten) och mördaren själv tyckte det var fantastiskt, vilken personlig lärdom har gjorts av denna hemska händelse som gör händelsen god?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in