Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är väl ingen som vill att barn ska placeras fel? Men jag kan lova dig att ingen 9-åring kommer på tanken om att försvara andra ”Elsor”. Mamman brukar prata om ”andra Elsor”. Gissa var barnets tankar om ”andra Elsor” kommer ifrån. Jag lider med det här barnet – hoppas pappan kan ge balans till detta.
Och speciellt traumatiserad låter hon ju inte. Synd att Maria Ridderstedt inte frågade hur det känns att slippa dropp och personliga assistenter.
Ja, det är helt klart mammans ord i Elsas mun. Men samtidigt är hennes ord viktiga, eftersom det inte är första gången det går snett i LVU-ärenden. Det får inte gå fel, och det är vidrigt när politisk prestige väger tyngre än att lagar och regler följs, och än att ett barn som placerats felaktigt direkt får komma hem när externa granskningar visat att placeringen var felaktig.
Jag förstår att mamman är fly förbannad på socialtjänsten och vården efter detta och har pratat med Elsa om det, så det är naturligt att hon använder mammans vokabulär. Det måste vara fruktansvärt att gå igenom, och att förklara något sådant för ett barn är inte lätt.
Det går liksom inte att förklara, eftersom det är så surrealistiskt att vuxna människor i grupp kan vara så elaka och psykopatiska. Det för tankarna till Stanfordexperimentet, som finns på SVT Play nu. Mycket intressant, den visar hur gruppsykologi kan göra vem som helst till en totalpsykopat.
j