Citat:
Ursprungligen postat av
Baliser
Nej, det är inte hela historiken.
Så du anser att du svarat på frågan redan innan jag ställt den?

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du förstår dig inte på teologi. Det Jesus säger om hur vi ska vara mot varandra handlar egentligen om att via en spegel visa att vi inte kan. Moralen är alltså inte en trappa som vi kan bestiga, utan en illustration av att Gud behöver kliva ner till oss och erbjuda oss nåd. Agnostisk eller ateistisk humanism handlar däremot om att så långt det är möjligt ta vara på varandra.
Det fetade är det centrala underlaget för kristen soteriologi. På grund av arvsynden klarar vi inte att leva upp till det Jesus säger. Han säger med andra ord att vi ska duka ett bord med ingredienser vi förstår innebörden av men som vi inte mäktar med att tillhandahålla, eftersom vi präglas av synd. Detta är ett sätt för Jesus/Gud att illustrera att vi behöver Hans nåd. Kristen soteriologi, frälsningsläran, har olika svar på hur vi får denna nåd, men det är en annan diskussion. Jag skriver detta så att andra kanske kan förstå vad kristendom är. Själv ägnar du dig bara åt fåniga gliringar och smileys. Å andra sidan illustrerar det perfekt att vi präglas av synden och inte förmår att göra det rätta av olika orsaker; your mileage may wary.
Min fråga var varför gud bemödade sig med att ge judarna hundratals regler och moraliska påbud (runt 600 st om jag minns rätt) ca 1 000 år innan han nedsteg, om tanken bara var att visa oss att vi behöver hans nåd?
Det finns för övrigt en vidd bredd av olika kristna soteriologier. Vissa förespråkar att goda gärningar är viktigare än nåd. Nåd är för övrigt något som spretar ordentligt i förhållande till kristen frälsning. I protestantism är det vanligt att gud måste ha ett offer, dvs Jesus, för att betala för våra synder. Nåd hade ju inneburit att han bara förlåtit oss, varmed ett offer hade varit onödigt.
Så för att sammanfatta så finns det en otroligt bredd kring kristna läror, varav du tycks välja ut en enskild och låta den representera hela kristendomen. Vilket för dig att framstå som, förlåt, ganska okunnig. Men låt inte det hindra dig.