Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Fem somalier är inröstade i riksdagen.
Leila Ali Elmi, Miljöpartiet, Göteborgs kommun
Mursal Isam Miljöpartietm Dalarnas län
Mohamed Mohamed, Miljöpartiet, Södermanlands län
Ilyas Hassan, Vänsterpartiet, Stockholms kommun
Mohamed Abdukardir Ali, Vänsterpartiet, Dalarnas län
Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Fantastisk vad miljömedvetna och solidariska alla Somalier är!
[- - -]
Ha, ha, ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skewie
Lustigt hur Agneta Nyvall är "all over the place" i svensk politik.
2024 kandiderarade hon till EU-valet för Jan Emanuel:s och Sara Skyttedal:s kortlivade parti Folklistan.
https://data.val.se/euval2024/partier/valsedlar
https://dalabygden.se/2024/06/03/eu-valet-vilken-eller-vilka-landsbygdsfragor-tanker-du-driva-om-du-blir-invald-i-eu-parlamentet-och- varfor-fragade-vi-den-kandidat-fran-dalarna-som-kom-tidigast-pa-respektive-partis-lista/
Agneta Nyvall kandiderade även för Borgerlig Kristen Samverkan, (sammanslagning av Borgerligt Alternativ och Kristdemokraterna)
i kyrkovalet 2025, men fick inget mandat.
https://borgerligkristensamverkan.se/vasteras-stift/
Hon har alltså kandiderat i olika sammanhang för partierna
- Moderaterna
- Ny Framtid
- Folklistan
- Borgerlig Kristen Samverkan
och har dessutom en hel del kontakt med somalier som kandiderar för V och MP.
En röst på Agneta Nyvall är en röst på allt och inget.
Tror dock inte att det är hon som eventuellt betalat folk för att rösta på Mohamed Abdukardir Ali. Förstår inte vad hon skulle tjäna på detta. Jag tvivlar för övrigt på att det överhuvudtaget förekommit några betalningar. I alla fall inte några större summor. Mohamed själv har inga pengar och är nu underkastad skuldsanering. Somaliska källarmoskéer och somaliska etno-föreningar har väl heller inga större pengar att röra sig med. Enligt Mohamed Omar (författaren + skribenten på Det Goda Samhället) så brukar källarmoskéernas imamer leva på socialbidrag. Det är nog ingen skillnad på detta fall av klanröstning jämfört med andra fall. Ingen större skillnad i alla fall.
Om det blir fråga om att köpa folk så gissar jag Mohamed Abdukardir Ali blir utköpt av antingen (v) för ett par millar efter skatt eller så att Liberalernas kompisar i näringslivet (någon typ Robert Weil eller Gabriel Urwitz) köper ut honom. Eller så får någon somalier betalt för att säga att vederbörande fick typ en hundring för att kryssrösta på Mohamed Abdukardir Ali. För övrigt tvivlar jag på att det är olagligt att lämna över en manuellt kryssad valsedel till en analfabet. Det som är uppenbart olagligt är väl att göra det i valbåset. Så jag tror inte att det är där skon klämmer. Jag tror att Liberalerna, TV och radio är mer bekymrade över att Mohamed eventuellt skall rösta "fel" i riksdagen nu när vi står inför en del rätt betydande grundlagsändringar (som väl är en byggsten i det långsiktiga arbetet med att ömsa skinn på kristendomen och dess sekulära derivat och ersätta Jesus med Förintelsen, typ). Röstar bara en enda person mot detta kan legitimiteten i detta ifrågasättas. Speciellt om vederbörande är färgad.
Men det är ju klart, Mohamed hade ju kunnat bli en "god" invandrare som Simona Mohamsson som sade något typ "skiter väl jag i" när far- eller morföräldrarna fick sitt hus sprängt i södra Libanon av Israel och blev ivägschasade därifrån. Eller som Ardalan Shekarabi som ville stänga muslimska friskolor men inte den judiska friskolan i Stockholm (eftersom denna var baserad etnicitet i stället för religion).
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Citat:
Ursprungligen postat av
Donaldstrumpet
Citat:
Ursprungligen postat av
knullklasson
Vår nästa finansminister månne?
Jag hoppas på justitieminister men finansminister funkar också.
Personligen så tror jag han skulle göra underverk som jämställdhetsminister.
Ha, ha, ha.
Antar också att detta var Vänsterpartiets tanke, hö, hö, hö. Tanken var inte alls att ha honom som valsedelsdekoration för att visa på sin antirasism och för att få röster i utanförskapsområden, nej, nej, nej. Och Kajsa Fredholm är säkert jätteglad över antirasismen i att förlora sin riksdagsplats till Mohamed, ha, ha, ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=ccd7d3b80f877ab3c8088a220d4047eb
"Den 30-årige vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali från Borlänge fick så många personkryss att han kommer in i riksdagen i stället för partiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm."
Kajsa Fredholm blev nog glad. Precis som hennes kompisar i (v):s riksdagsgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Är det bara jag som tycker killen verkar lite driftig?
[- - -]
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Han verkar inte vara helt jävla korkad, smart av han att få en riksdagsplats. Sjukt enkla pengar, efter skatt så blir det iaf en 52-54000 kr/månad.
Sen ang bank-id affären så är det väl svenskt bistånd som betalar skiten i slutändan. Så det är såklart någon form av scam, betvivlar starkt att bankväsendet är starkt i Somali. Är nog mer cash is king mentalitet där.
Ha, ha, ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
L-profilen Gulan Avci tycker att Vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali borde avgå efter att riksenheten mot korruption utreder otillbörligt verkande vid röstning – alltså valfusk – i Borlänge. Avci lyfter flera omständigheter som hon tycker är tillräckliga för att han ska lämna.
”Vänsterpartiet kan förbereda hur många uttalanden de vill. Men uppgifterna kring den här Mohamed Abdukadir Ali är nu så pass allvarliga att det enda rimliga är att han lämnar sin riksdagsplats. Han måste avgå omedelbart”, skriver hon på X.
Avci får uppbackning av den liberala riksdagsledamoten Joar Forsell.
”I alla andra lägen och i alla andra partier hade han avgått. Gör det bara", skriver han på X.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=3e6074cd-7780-40e6-a737-29bb86cd2b04
Han kommer såklart inte att avgå. Han har säkert järnkoll på vad han kan håva in på det här, miljoner blir det under fyra år+omställningsbidrag i två år.
Sen alla förmåner, lägenhet i Sthlm, fria taxiresor m.m, kanske kan fixa fria studieresor till Somalia.
Han kommer inte sätta sin fot i riksdagen. Utan kan sitta hemma och tugga kat, smart kille.
VPK kommer få dras med han hela mandatperioden.
Hoppas bara att han inte blir dömd.
Samtidigt som man nu sätter press på att få Mohamed Abdukardir Ali att "frivilligt" skulle jag inte bli förvånad över om han också erbjuds ekonomiska incitament för att avgå. Frågan är om de pengarna kommer att komma från personer Liberalernas kompisar i finansvärlden typ Robert Weil och Gabriel Urwitz eller från Vänsterpartiet. Tror också det blir svårt att dölja om sådana pengar kommer att slussas via Vänsterpartiet. Även sådana pengar måste nog redovisas öppet som bidrag till ett parti. Frågan är också om (v) vill ta smällen att köpa ut Mohamed för något typ 2 millar efter skatt, typ.