2026-09-22, 10:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
I politik är allt möjligt. Finns ingen lögnaktigare och svekfullare verksamhet. Men sätt du din tro till beslutet.

Jag sätter inte min tilltro till beslutet. Jag säger bara att det kommer krävas en omröstning för att ändra på det.
Om Nooshi ändrar det självmant i förhandlingssyfte har vi snart en ny partiledare i V... Den partiledaren kommer inte kunna behålla ändringen och jobbet samtidigt.
Citera
2026-09-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag sätter inte min tilltro till beslutet. Jag säger bara att det kommer krävas en omröstning för att ändra på det.
Om Nooshi ändrar det självmant i förhandlingssyfte har vi snart en ny partiledare i V... Den partiledaren kommer inte kunna behålla ändringen och jobbet samtidigt.
Partiledarbytet kan komma snabbare än så. Du kanske har rätt i sak men märkligare saker har skett. Kongresser kan säkert godkänna saker i efterhand. Likt en bolagsstämma för att göra en lite långsökt jämförelse.
Citera
2026-09-22, 10:18
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Partiledarbytet kan komma snabbare än så. Du kanske har rätt i sak men märkligare saker har skett. Kongresser kan säkert godkänna saker i efterhand. Likt en bolagsstämma för att göra en lite långsökt jämförelse.

Och vad tror du utfallet blir om kongressen inte godkänner det i efterhand?

Min magkänsla är att väljarna i V anser att beslutet ska väga väldigt tungt.
Citera
2026-09-22, 10:20
Medlem
Citat:
Och vad tror du utfallet blir om kongressen inte godkänner det i efterhand?

Min magkänsla är att väljarna i V anser att beslutet ska väga väldigt tungt.
Lite samma sak som om en bolagsstämma inte godkänner ett styrelsebeslut i efterhand. Kaos.
Citera
2026-09-22, 10:25
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Lite samma sak som om en bolagsstämma inte godkänner ett styrelsebeslut i efterhand. Kaos.

Så hela den här diskussionen bygger på att den "försämrade förhandlings positionen" i V innebär att de antingen står fast vid sitt kongressbeslut eller skapar inbördeskrig och kaos i partiet?

Då kvarstår faktiskt min fråga... Hur har deras förhandlingsposition försämrats?
Citera
2026-09-22, 10:28
Medlem
Citat:
Så hela den här diskussionen bygger på att den "försämrade förhandlings positionen" i V innebär att de antingen står fast vid sitt kongressbeslut eller skapar inbördeskrig och kaos i partiet?

Då kvarstår faktiskt min fråga... Hur har deras förhandlingsposition försämrats?
En ny eller sittande partiledare känner sig i nuläget tvungen att i strid med kongressbeslutet släppa ministerkravet. P.g.a. det eventuella röstfusket. Du kanske inte kan se det hända men det kan jag.
Citera
2026-09-22, 10:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
En ny eller sittande partiledare känner sig i nuläget tvungen att i strid med kongressbeslutet släppa ministerkravet. P.g.a. det eventuella röstfusket. Du kanske inte kan se det hända men det kan jag.

Då kommer vare sig den nya eller den sittande bli kvar på sin position, och om kongressen inte godkänner i efterhand så är vi tillbaka på ruta 1.

Jag kan se det hända, jag kan inte se det leda till något positivt för V
Citera
2026-09-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Alla fem behöver granskas ingående.

Leila Ali Elmi, Miljöpartiet, Göteborgs kommun
Mursal Isam Miljöpartietm Dalarnas län
Mohamed Mohamed, Miljöpartiet, Södermanlands län
Ilyas Hassan, Vänsterpartiet, Stockholms kommun
Mohamed Abdukardir Ali, Vänsterpartiet, Dalarnas län
Det säger sig självt att de som bestämde sig för att granska honom förmodligen gjorde det med tidigare somaliska riksdagsledamöter som grund. Detta har ju hänt förr och när de nu vet om det, så har de förmodligen beslutat att granska det hela. Samtidigt försökte ju någon läcka locket på och stänga ned förundersökningen varvid den nu helt plötsligt har öppnats igen. Det känns som att det går politiska turer i åklagarämbetet!
Citera
2026-09-22, 10:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det säger sig självt att de som bestämde sig för att granska honom förmodligen gjorde det med tidigare somaliska riksdagsledamöter som grund. Detta har ju hänt förr och när de nu vet om det, så har de förmodligen beslutat att granska det hela. Samtidigt försökte ju någon läcka locket på och stänga ned förundersökningen varvid den nu helt plötsligt har öppnats igen. Det känns som att det går politiska turer i åklagarämbetet!

Mer granskning finns hör:

https://uvell.se/2026/09/21/har-somaliska-staten-infiltrerat-riksdagen/
Citera
2026-09-22, 11:09
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Så väljarna kryssar den kandidat de vill ha, helt i demokratisk anda, men det klarar inte kommunisterna av? Jag är inte förvånad, MP och V har 0 respekt för demokratin.

Inte bara kommunisterna verkar ha problem med detta förfarande, även "Sverigevännerna", att döma av FB-reaktionerna. Knepigt det här med demokrati...
Citera
2026-09-22, 11:35
Medlem
Citat:
Det är inte en förhandling. Vänsterpartiet har ett kongressbeslut på att rösta ner regeringar de inte är en del av.
Vill man förhandla bort den delen behöver man rösta fram ett nytt kongressbeslut först
Flera än jag som diskuterar förhandlingspositionen för V.
https://www.di.se/mobil/ditv/borsmorgon/efter-di-s-avslojande-om-valfusk-sa-kan-regeringsbildningen-paverkas/
Citera
2026-09-22, 12:45
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Flera än jag som diskuterar förhandlingspositionen för V.
https://www.di.se/mobil/ditv/borsmorgon/efter-di-s-avslojande-om-valfusk-sa-kan-regeringsbildningen-paverkas/

100.000 flugor o.s.v.

Att fler diskuterar en sak är inte synonymt med att de som diskuterar "har rätt" automatiskt.
Jag ser fortfarande inte hur förhandlingarna ska påverkas av något som bara leder till en ännu sämre position
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in