2026-09-21, 11:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"de få"

Förhållandevis få, fattar du väl att jag menar.

Jag åkte ofta med Roslagsbanan när jag bodde i Stockholmsområdet. Nästan alla som går av tågen går till tunnelbanan.
Citera
2026-09-21, 13:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Fråga studenter på KTH och SU Campus Albano.

Helt galet att behöva gå av vid Universitetet och ta t-bana till KTH eller Stadion
Klart Östra skall vara kvar som station, vi skall inte försämra tillgängligheten.

Exakt, relativt nya SU Albano hade jag glömt bort.

Just nu pågår namninsamlingar för att bevara Östra stn, men jag tror det är för sent.
Citera
2026-09-21, 13:23
Medlem
pn222jws avatar
Moderaterna måste kunna markera emot förstörelsen av villaområdena. Vilka blir dom nästa nådegåvorna från nomenklaturan i riksdagen till Norrort? Bygg om Skavlöten/Rönninge By till en trafikrondell... bygg om halva Djursholms golfbana till ett gigantiskt asylcenter... pendeltåg till Vallentuna... absolut ingen av dom boende vill det. När man kör över Stocksundsbron så ska det äkta Sverige börja.
Citera
2026-09-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Blir fortfarande en station vid Universitetet. Och en på Odenplan. De få som ska till Östermalm klarar sig.

Hade dom redan på -80 talet slagit till på planerna att dra Roslagsbanan till Mörbycentrum
och sluta vid Danderyds sjukhus så hade vi sluppit denna debatt.

och sparat miljarder på denna onödiga tunnel.

Bättre att dra nytt spår från Rydbo till Vaxholm
samt Arninge station till Häggvik
+ Häggvik till Jakobsberg
Citera
2026-09-21, 18:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Avståndet mellan Östra och T-centralen är nog inte mer än 1 500 - 2 000 m men fy satan vilken dyr tunnel det kommer bli. Hela Norrmalm är som en schweizerost redan så tunneln måste dras djupt. Sedan ska alla gamla k-märkta hus som inte tål vibrationerna från sprängningarna förstärkas. Säkert problem med grundvattenläckage och annat också. De borde bygga riktig tunnelbana istället.
Stockholmare är ett knasigt folk, men det rimliga vore väl att en framtida förlängning utformas så att den lätt kan konverteras till tunnelbana?
Citera
2026-09-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Stockholmare är ett knasigt folk, men det rimliga vore väl att en framtida förlängning utformas så att den lätt kan konverteras till tunnelbana?

Jag tror inte det är möjligt. Plattformarna är för korta, spårbredden för smal och kurvorna för krokiga. Hade varit smartare att införa 90-sekunderstrafik på röda linjen och förlänga banan upp till Täby.
Citera
2026-09-21, 19:36
Medlem
PerOFs avatar
Hej alla ! Miljörsamrådet hålls på Gustav Vasa skolan (bakom Odenplan) imorgon tisdag 22 sep. kl 16-19.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kan man propagera för att Östra station blir kvar eller är det redan kört? Liksom ALLA jag känner som bor i nordost-kommuner vill ha kvar Östra. De menar att de inte fått tycka till om saken och känner sig överkörda.

Det finns långt gångna kartor på "nya Östra". Men ännu inga arkitektritade gestaltningar, där man kan se människor eller anläggningar.

Citat:
Säkert problem med grundvattenläckage och annat också. De borde bygga riktig tunnelbana istället.

Det är just grundvattnet som ska att prövas. Så det klarar de nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Det går buss, duger gott.

Behövs inga jävla snobbiga tunnlar.

Det kommer att välla upp 50.000 st, resenärer på Stockholm C, som letar efter sina anslutningsbussar. Men bussarna står ju kvar på Östra Station och väntar på sina passagerare.
Senast redigerad av PerOF 2026-09-21 kl. 19:41.
Citera
2026-09-21, 19:46
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Förhållandevis få, fattar du väl att jag menar.

Jag åkte ofta med Roslagsbanan när jag bodde i Stockholmsområdet. Nästan alla som går av tågen går till tunnelbanan.

Det här är en myt som man kör med att "Alla byter". Ja, det kan man ju säga om Stockholm C också, i så fall.

Vitsen med en station är att det finns möjligheter att byta. Men det finns få möjligheter att byta till anslutande buss på Stockholm C. Ledbussarna kommer helt enkelt inte fram. Och inte högbussarna heller.
Citera
2026-09-21, 21:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag tror inte det är möjligt. Plattformarna är för korta, spårbredden för smal och kurvorna för krokiga. Hade varit smartare att införa 90-sekunderstrafik på röda linjen och förlänga banan upp till Täby.
Skrivet helt utan koll på detaljerna...

Plattformar kan förlängas, spårvidden är förvisso fel men det intressanta är hur svårt det är att ändra den (jämför med https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_the_United_States#Unification_to_st andard_gauge_on_May_31–June_1,_1886) och en framtida tunnelbanetunnel mellan T-Centralen och Östra station måste inte användas av en framtida Roslagstunnelbana.
Vad kostar en Roslagsbaneanpassad tunnel och vad kostar en tunnel som klarar tunnelbanetrafik?
Citera
2026-09-22, 06:12
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Roslagsbanan har ju gått ända in till city en gång i tiden. Mellan 1895 och 1960 så kunde man ta tåget ända in till Engelbrektsplan.
Skulle inte detta kunna vara en idé att ta upp igen: att förlänga ovanjordsspåren in mot centrum, ja kanske ända in till Centralen. Borde bli billigare än att göra en underjordslösning på Östermalm.

Tyvärr så la dom ner massa jobb att höja upp dom 2 spåren för några år sen. Men det går ju såklart att återställa, växelpengar jämfört med tunneln
Citera
2026-09-22, 11:25
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Hade dom redan på -80 talet slagit till på planerna att dra Roslagsbanan till Mörbycentrum

Intressanta tankar.
Menar du ända fram till Vaxholms hotell, med Rydbo - Vaxholm?
Arninge - Häggvik - Jakobsberg. Ja det behövs en bättre förbindelse än bussar i öst-västlig riktning norr om Stockholm C.

När vi ändå är på G, varför inte återuppliva Kårsta - Norrtälje och en förbindelse Norrtälje - Arlanda - Uppsala?
Citera
2026-09-22, 11:33
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Det är väl inte för sent att knyta ihop Roslagsbanan med stationen Danderyds sjukhus och bussterminalen?
Bör väl vara en enkel åtgärd i sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in