Citat:
Ursprungligen postat av
aberg2026
Tack för dina inlägg som reder ut många saker, det mesta som du skriver stöds av materialet i förundersökningen och rättegångarna men det är några saker jag inte förstår.
1. Den tidiga händelsen i början på terminen - var det samma gärningspersoner? Det är bara en som har dömts. I tingsrätten är namnen blurrade men det är 2 personer som plead the fifth. Var det mer än dom 5 som åtalades som religerades? Jag har hört rykten om att en av dessa personer är son till en höjdare inom Tidö, vet du något om det?
2. Du säger att ingen visste om det som hände tidigt på terminen men i ett av förhören från förundersökningen s. 377 säger en kille att hans mamma hade sett märken på ryggen. Varför säger föräldrar ingenting? Dem som blev utsatta visste ju vad som hänt och det var minst 4 stycken, vågar de inte berätta för någon, hjälp mig förstå.
3. Jag kan inte hitta att rappen polisanmäldes av skolan, vilken sida finns den anmälan på i förundersökningen?
4. Husfadern som fick sparken, var det samma som skulle till Monaco? Han säger att han inte fick sparken. I hovrätten sägs samma sak att han sa upp sig.
Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.
1. Det är förmodligen samma gärningspersoner, ja. LvP är den enda som döms eftersom han är den enda som går att knyta till filmen.
3. Det som är så jävla dumt är att skolan anklagas för att inte ha polisanmält rap battlet men skolan har inte polisanmält misshandeln specifikt
heller.
Det som händer är att skolan kontaktar polisen och säger ungefär "det har hänt något här under helgen som både handlar om ett uppträdande och att några killar fått stryk". De har inte ringt och sagt "hej vi vill polisanmäla misshandel". Från att polisen kontaktas är det polisen som utreder och gör brottsrubriceringen.
I SVT-dokumentären gör man en stor grej av att skolan pratar om rap battlet som "ett uppträdande" och menar att man borde nämnt de rasistiska och antisemisitka kommentarerna som fällts, men att de hänt i exakt den omfattningen som påstås kommer fram först
efter att man kontaktat polisen.
Det som är mest beklämmande, i min mening, är att en kvinna i personalen hjälpte till att skriva ut lapparna (här borde man som vuxen sagt nej istället för att endast ifrågasätta) och att husfar medverkade vid rap battlet utan att ingripa.