2026-09-22, 08:48
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgran2000
Det lades ner.

Kan tilläggas att de påstådda fraserna som ska ha sagts i rap-battlet, som vevades i SVT, kommer från von Platens. Men ändå presenterades det i dokumentären som om det var klarlagt att dessa fraser hade sagts.

Ja, det förstod jag när jag läste tilläggsprotokollet. Men samtidigt erkänner de rappande killarna att de rappat på tema judar och flyktingar samtidigt som de raderat sina anteckningar så att det hänt får väl anses vara styrkt. Självklart har familjen vP kryddat både omfattning och formuleringar. Skrivelsen från LvP:s advokat om vad som ska ha sagts vid rap battlet kom inte till utredningen förrän i april och det är väl antagligen för att han behöver något att slingra sig med.

Du har säkert koll men i tilläggsprotokollet nedan (sida 100 och framåt) finns förhören från ärendet där rap battlet utreds som hets mot folkgrupp. Det första förhöret är med LvP där de frågar honom hur han vet vem som sade vad, då berättar han att informationen främst kommer från AH, MM och MM:s pappa C-JM (framgår på sidan 102 och 103).

Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Förundersökningsprotokoll
Fup
Värmlands tingsrätt
B 458-25
Aktbil 52 & 53 (171MB Tar tid att ladda!)
https://files.catbox.moe/b43ej0.pdf
https://files.catbox.moe/9mn9n5.pdf
Stämningsansökan
Värmlands tingsrätt
B 458-25
https://files.catbox.moe/shb1wt.pdf
Senast redigerad av slemhinder 2026-09-22 kl. 09:27.
Citera
2026-09-22, 09:08
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aberg2026
Tack för dina inlägg som reder ut många saker, det mesta som du skriver stöds av materialet i förundersökningen och rättegångarna men det är några saker jag inte förstår.
1. Den tidiga händelsen i början på terminen - var det samma gärningspersoner? Det är bara en som har dömts. I tingsrätten är namnen blurrade men det är 2 personer som plead the fifth. Var det mer än dom 5 som åtalades som religerades? Jag har hört rykten om att en av dessa personer är son till en höjdare inom Tidö, vet du något om det?
2. Du säger att ingen visste om det som hände tidigt på terminen men i ett av förhören från förundersökningen s. 377 säger en kille att hans mamma hade sett märken på ryggen. Varför säger föräldrar ingenting? Dem som blev utsatta visste ju vad som hänt och det var minst 4 stycken, vågar de inte berätta för någon, hjälp mig förstå.
3. Jag kan inte hitta att rappen polisanmäldes av skolan, vilken sida finns den anmälan på i förundersökningen?
4. Husfadern som fick sparken, var det samma som skulle till Monaco? Han säger att han inte fick sparken. I hovrätten sägs samma sak att han sa upp sig.

Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.

1. Det är förmodligen samma gärningspersoner, ja. LvP är den enda som döms eftersom han är den enda som går att knyta till filmen.

3. Det som är så jävla dumt är att skolan anklagas för att inte ha polisanmält rap battlet men skolan har inte polisanmält misshandeln specifikt heller.

Det som händer är att skolan kontaktar polisen och säger ungefär "det har hänt något här under helgen som både handlar om ett uppträdande och att några killar fått stryk". De har inte ringt och sagt "hej vi vill polisanmäla misshandel". Från att polisen kontaktas är det polisen som utreder och gör brottsrubriceringen.

I SVT-dokumentären gör man en stor grej av att skolan pratar om rap battlet som "ett uppträdande" och menar att man borde nämnt de rasistiska och antisemisitka kommentarerna som fällts, men att de hänt i exakt den omfattningen som påstås kommer fram först efter att man kontaktat polisen.

Det som är mest beklämmande, i min mening, är att en kvinna i personalen hjälpte till att skriva ut lapparna (här borde man som vuxen sagt nej istället för att endast ifrågasätta) och att husfar medverkade vid rap battlet utan att ingripa.
Citera
2026-09-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.

1. Det är förmodligen samma gärningspersoner, ja. LvP är den enda som döms eftersom han är den enda som går att knyta till filmen.

3. Det som är så jävla dumt är att skolan anklagas för att inte ha polisanmält rap battlet men skolan har inte polisanmält misshandeln specifikt heller.

Det som händer är att skolan kontaktar polisen och säger ungefär "det har hänt något här under helgen som både handlar om ett uppträdande och att några killar fått stryk". De har inte ringt och sagt "hej vi vill polisanmäla misshandel". Från att polisen kontaktas är det polisen som utreder och gör brottsrubriceringen.

I SVT-dokumentären gör man en stor grej av att skolan pratar om rap battlet som "ett uppträdande" och menar att man borde nämnt de rasistiska och antisemisitka kommentarerna som fällts, men att de hänt i exakt den omfattningen som påstås kommer fram först efter att man kontaktat polisen.

Det som är mest beklämmande, i min mening, är att en kvinna i personalen hjälpte till att skriva ut lapparna (här borde man som vuxen sagt nej istället för att endast ifrågasätta) och att husfar medverkade vid rap battlet utan att ingripa.

Tack. Är det misstänkta som vägrar svara på frågor i tingsrätten? Jag fattar att det är vittnen?
Jobbar kvinnan som skrev ut lapparna kvar på skolan? De har skrivit på sin hemsida att det är några som inte betedde sig bra i samband med händelsen och att dessa inte jobbar kvar på skolan.
Citera
2026-09-22, 09:46
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Tack. Är det misstänkta som vägrar svara på frågor i tingsrätten? Jag fattar att det är vittnen?
Jobbar kvinnan som skrev ut lapparna kvar på skolan? De har skrivit på sin hemsida att det är några som inte betedde sig bra i samband med händelsen och att dessa inte jobbar kvar på skolan.

Jag vet inte vem som sade vad i tingsrätten, men det är tydligt att de flesta av dessa killar egentligen är vänner med varandra och de verkar tycka att det är skitjobbigt att detta utretts under allmänt åtal.

Husfar KN som medverkade vid rap battlet jobbar inte längre kvar. KT som var internatschef har slutat. ME (kvinna) som skrev ut lapparna arbetar kvar på Lundsberg enligt deras hemsida.
Citera
2026-09-22, 10:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte vem som sade vad i tingsrätten, men det är tydligt att de flesta av dessa killar egentligen är vänner med varandra och de verkar tycka att det är skitjobbigt att detta utretts under allmänt åtal.

Husfar KN som medverkade vid rap battlet jobbar inte längre kvar. KT som var internatschef har slutat. ME (kvinna) som skrev ut lapparna arbetar kvar på Lundsberg enligt deras hemsida.

Jag har bara lyssnat på rättegången i tingsrätten på youtube men jag tycker inte alls att det låter som att det flesta av målsäganden tycker att det är jobbigt och att de är kompisar. Det märks att de är kompisar med en (förmodligen den som friades) men inte de andra. Ibland är det svårt att förstå eftersom alla namn är borta. Några, inte alla har också stämt dom på ganska höga belopp, dessa sänktes nu men det tyder inte på att de tycker att det är jobbigt.
De som vittnar och inte vill svara verkar ha varit med också men inte åtalats. Vittneslistan från den sista dagen är KN, F*l*p L*dv*gss*n, **n G*st*fss*n, C*rl V*n Kn*rr*ng.
Jag tycker att domen är bra, helt klart att man inte kan använda social sedvana bara för att det är ett internat. Ni som går där, hur tänker ni om hemfridsbrotten, är rummen som en bostad?
Citera
2026-09-22, 10:24
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Jag har bara lyssnat på rättegången i tingsrätten på youtube men jag tycker inte alls att det låter som att det flesta av målsäganden tycker att det är jobbigt och att de är kompisar. Det märks att de är kompisar med en (förmodligen den som friades) men inte de andra. Ibland är det svårt att förstå eftersom alla namn är borta. Några, inte alla har också stämt dom på ganska höga belopp, dessa sänktes nu men det tyder inte på att de tycker att det är jobbigt.
De som vittnar och inte vill svara verkar ha varit med också men inte åtalats. Vittneslistan från den sista dagen är KN, F*l*p L*dv*gss*n, **n G*st*fss*n, C*rl V*n Kn*rr*ng.
Jag tycker att domen är bra, helt klart att man inte kan använda social sedvana bara för att det är ett internat. Ni som går där, hur tänker ni om hemfridsbrotten, är rummen som en bostad?

Jag förstår. Jag tycker det framkommer i dokumenten att de inte riktigt vill sätta dit varandra men det kan ju vara annorlunda i rättssalen. TvE som blivit hårdast anklagad för att ha sagt saker vid rap battlet och FA som döms beskriver varandra som goda vänner. Han säger också att han inte vill polisanmäla MM för misshandel efter slaget han fick.

Jag går inte på Lundsberg och har ingen koppling dit.
Citera
2026-09-22, 10:46
Medlem
slemhinders avatar
Märkligt tyst i media efter hovrättsdomen tycker jag. Endast kortare notiser. Har GvP sagt något offentligt än? Och vad hände med Lundsbergs anmälan till granskningsnämnden om dokumentären?
Citera
2026-09-22, 11:21
Medlem
Det verkar som de har lång handläggningstid men det borde komma under hösten.

Citat:
Märkligt tyst i media efter hovrättsdomen tycker jag. Endast kortare notiser. Har GvP sagt något offentligt än? Och vad hände med Lundsbergs anmälan till granskningsnämnden om dokumentären?
Citera
2026-09-22, 11:32
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgran2000
Det verkar som de har lång handläggningstid men det borde komma under hösten.

När jag googlar hittar jag bara en anmälan om avsnitt 1, publicerad på Lundsbergs egen hemsida, där man skriver att man också har för avsikt att anmäla avsnitt 2. Vet du om man anmälde hela serien till slut eller om anmälan endast rör avsnitt 1?

https://www.lundsbergsskola.se/pressmeddelande-lundsberg-anmaler-svt-till-granskningsnamnden
Citera
2026-09-22, 11:44
Medlem
1. Ja, det var ungefär samma personer inblandade i händelsen tidigare på terminen. Men LvP drivande. Ingen har relegerats (går typ inte att göra enligt svensk lag). De 4 dömda stängdes av från internatet under lång tid. Även den 5:e som frikändes stängdes av under en tid. Ingen annan har stängts av. Nej, inget barn till någon Tidö-höjdare har varit inblandad, så det är felaktigt rykte.

2.hittar inte det du säger finns på sidan 377.

3. Skolan anmälde alltihop som hände den helgen till Polisen, inkl rap battle och misshandel för att de skulle utreda det. Finns i polisens tjänsteanteckning när de tog upp anmälan.

4. Rent tekniskt sett sa han upp sig efter att ha varit avstängd från arbetet direkt efter händelsen. Sen vad man kallar det, det kanske är en annan sak. Ja, det var han som skulle till Monaco.

Citat:
Tack för dina inlägg som reder ut många saker, det mesta som du skriver stöds av materialet i förundersökningen och rättegångarna men det är några saker jag inte förstår.
1. Den tidiga händelsen i början på terminen - var det samma gärningspersoner? Det är bara en som har dömts. I tingsrätten är namnen blurrade men det är 2 personer som plead the fifth. Var det mer än dom 5 som åtalades som religerades? Jag har hört rykten om att en av dessa personer är son till en höjdare inom Tidö, vet du något om det?
2. Du säger att ingen visste om det som hände tidigt på terminen men i ett av förhören från förundersökningen s. 377 säger en kille att hans mamma hade sett märken på ryggen. Varför säger föräldrar ingenting? Dem som blev utsatta visste ju vad som hänt och det var minst 4 stycken, vågar de inte berätta för någon, hjälp mig förstå.
3. Jag kan inte hitta att rappen polisanmäldes av skolan, vilken sida finns den anmälan på i förundersökningen?
4. Husfadern som fick sparken, var det samma som skulle till Monaco? Han säger att han inte fick sparken. I hovrätten sägs samma sak att han sa upp sig.
Citera
2026-09-22, 11:46
Medlem
Det var några hundratal anmälningar, inkl skolans egen. Vet ej exakt vad man anmälde från skolans sida.

Citat:
När jag googlar hittar jag bara en anmälan om avsnitt 1, publicerad på Lundsbergs egen hemsida, där man skriver att man också har för avsikt att anmäla avsnitt 2. Vet du om man anmälde hela serien till slut eller om anmälan endast rör avsnitt 1?

https://www.lundsbergsskola.se/pressmeddelande-lundsberg-anmaler-svt-till-granskningsnamnden
Citera
2026-09-22, 11:52
Medlem
Angående din sista fråga. Principen är precis som hemma hos vilken familj som helst. Hela hemmet är ens bostad. Men ibland vill man vara ifred på sitt rum. Sen hur det hanteras rent juridiskt vet jag inte. Men det är rimligt att man inte går in i någons rum om personen inte är där eller inte vill att någon ska komma in. Det står också i skolans regler.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in