Jag läste hovrättsdomen imorse och såg SVT-dokumentären när den släpptes i våras. Hjälp mig fatta. Visst är årskurs 9 den första årskursen på Lundsberg?
När LvP börjar i 9:an hösten 2022 börjar hans kompisgäng kalla sig "Golden Generation" (GG). Gruppen beskrivs som en grupp med enorm hybris, som tar sig själva på väldigt stort allvar. Samtidigt blir han direkt utsatt för rasism, enligt dokumentären. Föräldrarna pratar med skolledningen och blir lovade ett stopp. I SVT-dokumentären kommer det sen fram att han blivit utsatt för rasism dagligen under resterande åk 9 och åk 1 i gymnasiet, som ett resultat av en pennalistisk kultur på Lundsberg, som LvP mår väldigt dåligt av. Hur dåligt mår man av en pennalistisk kultur om man glatt producerar filmer där man själv utsätter andra för samma pennalistiska kultur?
I slutet av augusti 2024 har de som börjat åk 9 det året inte gått på skolan mer än i någon vecka, och killarna i "GG" har precis börjat åk 2. Då sker det för första gången att "GG" med LvP är med och stormar ett rum och misshandlar någon, vilket han senare döms för. Vad kan killarna i åk 9 möjligen ha gjort för att förtjäna sådan behandling? Detta beteendet fortsätter under hösten och killarna i åk 9 verkar tycka att det hela är jävligt töntigt.
I januari hetsar "GG" fram ett rap battle som killarna i åk 9 ska ha mot varandra. "GG" tycker att rapen ska vara så grov det bara går, eftersom att det är så en roasting går till. Men killarna i åk 9 är bra vänner och vill inte roasta varandra, så de "kuppar". Rap battlet handlar istället, och är jävligt grovt, om killarna i "GG". Killarna i åk 9 förstår att de har gått för långt och försöker be om ursäkt.
Killarna i "GG" blir arga och sedan följer något dygn av tjafs innan de här killarna tar sig in i två rum som tillhör några av de rappande 9

rna och misshandlar dem. Killen som sagt de värsta rasistiska sakerna under rap battlet misshandlas inte eftersom han bor i ett tredje rum och "husfar" hinner avbryta attacken innan "GG" hinner dit.
Vad jag inte fattar är hur GvP och SVT-dokumentären kan göra kopplingen att misshandeln är ett resultat av systematisk rasism på Lundsberg och mot LvP? Den mesta rasismen som LvP utsatts för har ju hänt långt före de i åk 9 började på skolan? Och den pennalistiska kultur som rått är han ju själv drivande i? De i åk 9 har ju knappt kommit till skolan innan LvP och "GG" genomför den första misshandeln (som LvP sedan döms för). Jag tycker det ser ut som att det här gänget av åk 9-killar mest varit jävligt trötta på dessa "GG"-killar, ville sätta ner foten vid rapen och gjorde det på ett sätt många 15-åringar tyvärr inte förstår allvaret i. Men förstår "GG"-killarna att de skördade sin egen sådd?
Sorgligt att GvP fått sitta i en dokumentär för att prata om hur de andra barnens föräldrar svek henne när det är jävligt tydligt att ingen ville stötta hennes försök i att få sonen att se oskyldig ut, när allt i grund och botten handlat om sonens usla omdöme.