2026-09-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Senaste FN-rapporten om ryssens beteende.
Ryska styrkor samt säkerhets- och fängelsepersonal har gjort sig skyldiga till omfattande sexuellt våld mot civila och krigsfångar under kriget i Ukraina, uppger FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR) i en rapport som offentliggjordes i fredags.
Enligt Reuters dokumenterar rapporten totalt 1 004 bekräftade fall som inträffat mellan februari 2022 och juli 2026. Rapporten varnar också för att dess slutsatser inte är uttömmande, eftersom sexuellt våld kopplat till konflikten i hög grad är underrapporterat.
- Jag är djupt oroad över förekomsten av de fruktansvärda handlingar som dokumenterats i vår rapport, och jag fruktar att de med största sannolikhet kommer att fortsätta mitt i det skoningslösa våld vi dagligen bevittnar i Ukraina, sade FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter Volker Türk.
Enligt OHCHR vägrade Ryssland att ge tillträde till de områden landet ockuperar i Ukraina. Följaktligen är det faktiska antalet fall som rör civila och krigsfångar sannolikt högre än vad som rapporterats.
[...]
Majoriteten av de fångar som utsatts för sexuellt våld är män, även om gruppen också omfattar kvinnor och barn, särskilt i ockuperade områden. Bland de fall som tas upp i rapporten är det yngsta offret för våldtäkt utförd av ryska soldater en fyraårig flicka, och det äldsta en 82-årig kvinna.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012276672.html

Vidrigt att läsa och så har vi de i tråden som håller/försvarar Rysslands angrepp på Ukraina och föga överraskande tycker att Scott Ritter är någon att lyssna på.
Citera
2026-09-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tream
Dagens viktigaste nyheter från Rysslands försvarsministerium:

🚩 Enheter från "Sever"-gruppens trupper har tagit kontroll över byarna Polnaya och Novoaleksandrovka i Charkiv-regionen.

💥 Slag har riktats mot logistikcentra, lager och hamnar i Ukraina, samt fartyg som är involverade i Ukrainas väpnade styrkor.

https://t.me/mod_russia/67534

Ryska mibloggaren Rybar rapporterar om fler framgångar för de ukrainska styrkorna.

Rybar rapporterar att Ukraina framgångsrikt slåss igenom en rysk fäste på utkanten av Rai-Oleksandrivka.

https://x.com/FreudGreyskull/status/2101835335688982840
Citera
2026-09-21, 23:37
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Dagens viktigaste nyheter från Rysslands försvarsministerium:

🚩 Enheter från "Sever"-gruppens trupper har tagit kontroll över byarna Polnaya och Novoaleksandrovka i Charkiv-regionen.

💥 Slag har riktats mot logistikcentra, lager och hamnar i Ukraina, samt fartyg som är involverade i Ukrainas väpnade styrkor.

https://t.me/mod_russia/67534

När kriget är över, vad ska det ryska folket då leva av? Eller hur tänker du?
Citera
2026-09-21, 23:39
Medlem
Donald Trump fortsätter med sin märkliga Rysslands-politik.

Nu ska USA, enligt Trump, börja köpa pottaska (används i gödningsmedel) från Putin-lierade Belarus. Detta eftersom Trump startat handelskrig med närmaste grannen och f.d. bästa vännen Kanada som man tidigare köpte pottaskan ifrån. "Väldigt goda nyheter för våra jordbrukare och ranchägare" säger Trump. Gissningsvis är det goda nyheter även för Putin, eftersom denna affär ju ökar Belarus möjligheter att stötta Putin.

Trumps politik blir alltmer bisarr. Handelskrig med vännerna och en absurt positiv attityd till Putin & Co.

https://www.svt.se/text-tv/131
Citera
2026-09-21, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ryska mibloggaren Rybar rapporterar om fler framgångar för de ukrainska styrkorna.

Rybar rapporterar att Ukraina framgångsrikt slåss igenom en rysk fäste på utkanten av Rai-Oleksandrivka.

https://x.com/FreudGreyskull/status/2101835335688982840
Varför länkar du inte till Rybar istället för till någon annan karaktär? Jag ska hjälpa dig. Här är de senaste nyheterna från Rybar:
https://t.me/rybar/83363?single

Det finns ingenting där om Zelinskys segrar.
Citera
2026-09-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Donald Trump fortsätter med sin märkliga Rysslands-politik.

Nu ska USA, enligt Trump, börja köpa pottaska (används i gödningsmedel) från Putin-lierade Belarus. Detta eftersom Trump startat handelskrig med närmaste grannen och f.d. bästa vännen Kanada som man tidigare köpte pottaskan ifrån. "Väldigt goda nyheter för våra jordbrukare och ranchägare" säger Trump. Gissningsvis är det goda nyheter även för Putin, eftersom denna affär ju ökar Belarus möjligheter att stötta Putin.

Trumps politik blir alltmer bisarr. Handelskrig med vännerna och en absurt positiv attityd till Putin & Co.

https://www.svt.se/text-tv/131

Ja vad ska man säga... Trump har helt tappat det... 🤣, eller det har han redan gjort 100 ggr. Lär bli bra med EU/Canada utan den oranga möken.
Citera
2026-09-22, 00:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Varför länkar du inte till Rybar istället för till någon annan karaktär? Jag ska hjälpa dig. Här är de senaste nyheterna från Rybar:

Vad finns det för ”segrar” i sikte för Ryssland? Vad är det för fanatiska saker som du tänker dig inträffa om Ukraina skulle kapitulera?
Citera
2026-09-22, 00:17
Medlem
Citat:

Vatnik det är Rybars kartor eller är du helt blind, vodkan som dimmar? Ryssbögarna förlorar då flera ryska mibloggare rapporterar om fler och fler framgångar för Ukraina måste svida för en Vatnik som dig, hur känns det att ligga minus netto i erövrat område 2026 jämfört med Ukraina vad de har återerövrat?
Citera
2026-09-22, 07:30
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Du är uppenbarligen helt oförmögen att läsa länkar. Eftersom du antagligen är ryss kan väl förklaringen också vara att du gör exotiska och alternativa tolkningar av den information du får till dig.

Det är nu ganska upoenbart att ryssen retirerar runt Lyman. Att kalla det för Zelensky seger vet jag inte om jag vill sträcka mig till, men netto har inte Ryssland tagit någon mark alls i år. De går bakåt. Men skall man tro på er ryssar röner ni fantastiska framgångar.
Ryssar, som de primitiva släkte de är, mäter framgång i dödade civila och våldtagna barn. Det lustiga är att ryssar tror att den extra kromosom som Putin påstår att ni har gör er till uthålliga och starka individer.
Verkligheten är en medellivslängd motsvarande ett u-land, missbruk, aids, hepatiter, diktatur och en vekhet som gör er till fullständigt usla soldater.

Man ser samma på arbetsmarknaden. Dyker ni upp på jobbet är ni om möjligen nyktra ibland totalt omotiverade och tillverkar bara skit. Utvecklingsmässigt är ni på samma nivå som Centralafrikanska republiken.
En fullständigt misslyckad nation där misär, missbruk och elände är den dominerande livsstilen.
Ändå inbillar ni er att er extra kromosom gör er överlägsna alla andra. Ni ljuger för er själva precis som ni ljuger för varandra. Men någonstans innerst inne inser ni väl hur lågt begåvade och outvecklade ni är, därav eran lust att förstöra andra länder. Andra länder blir ju på något sätt ett bevis på er dekadens, förfall och inkompetens.

Den länk du kommenterar visar Rybars karta. Jag är inte förvånad över att du inte förstår det. Du förstår ju inte ens vad du själv länkar till. Men det går inte bra för er på slagfältet. Jag förstår att det känns jobbigt för en ryss att 4 1/2 år efter SMO inleddes harva runt på samma potatisåkrar.
Att invadera Europas näst fattigaste land var något ni i er inbilskhet trodde er kunna fixa på en kafferast. Verkligheten är att er inkompetens, dekadenta livsstil, soldater som mest gjort sig kända för att våldta civila och varandra gjort att ni framstår som outvecklade primater, ungefär i klass med babianer.

Om du nu har uppgifter som är aktuella för fronten, och som motsäger Rybars kartor så får du gärna presentera dem. Men ett tips, läs dem gärna innan
Citera
2026-09-22, 07:50
Medlem
Den nödvändiga avmilitäriseringen av Ryssland pågår:
Generalstaben: Under de senaste 24 timmarna förlorade Ryssland ytterligare 1 230 soldater i kriget mot Ukraina.
Ivan Dyakonov — 22 september, 07:00
"Under det senaste dygnet dödade och sårade de ukrainska försvarsmakterna 1 230 ryska ockupanter, och fiendens totala förluster i kriget uppgick till 1 520 880 människor."

Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : De totala förlusterna i strid för de ryska inkräktarna från 24/2/22 till 22/9/26 var ungefär:

personal – cirka 1 520 880 (+1 230) personer;
stridsvagnar – 12 364 (+3) enheter;
bepansrade stridsfordon – 25 374 (+9) enheter;
artillerisystem – 50 184 (+42) enheter;
MLRS – 2 151 (+2) enheter;
luftförsvarssystem – 1 663 (+1) enheter;
markbaserade robotkomplex – 2 720 (+8) enheter;
Operativ-taktisk drönare – 529 134 (+1 441) enheter;
fordonsutrustning och tankbilar – 152 173 (+312) enheter;
specialutrustning – 4 733 (+4) enheter.
Uppgifterna förfinas."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/09/22/8054534/
Den ryska militära katastrofen fortskrider.
Citera
2026-09-22, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du är uppenbarligen helt oförmögen att läsa länkar. Eftersom du antagligen är ryss kan väl förklaringen också vara att du gör exotiska och alternativa tolkningar av den information du får till dig.

Det är nu ganska upoenbart att ryssen retirerar runt Lyman. Att kalla det för Zelensky seger vet jag inte om jag vill sträcka mig till, men netto har inte Ryssland tagit någon mark alls i år. De går bakåt. Men skall man tro på er ryssar röner ni fantastiska framgångar.
Ryssar, som de primitiva släkte de är, mäter framgång i dödade civila och våldtagna barn. Det lustiga är att ryssar tror att den extra kromosom som Putin påstår att ni har gör er till uthålliga och starka individer.
Verkligheten är en medellivslängd motsvarande ett u-land, missbruk, aids, hepatiter, diktatur och en vekhet som gör er till fullständigt usla soldater.

Man ser samma på arbetsmarknaden. Dyker ni upp på jobbet är ni om möjligen nyktra ibland totalt omotiverade och tillverkar bara skit. Utvecklingsmässigt är ni på samma nivå som Centralafrikanska republiken.
En fullständigt misslyckad nation där misär, missbruk och elände är den dominerande livsstilen.
Ändå inbillar ni er att er extra kromosom gör er överlägsna alla andra. Ni ljuger för er själva precis som ni ljuger för varandra. Men någonstans innerst inne inser ni väl hur lågt begåvade och outvecklade ni är, därav eran lust att förstöra andra länder. Andra länder blir ju på något sätt ett bevis på er dekadens, förfall och inkompetens.

Den länk du kommenterar visar Rybars karta. Jag är inte förvånad över att du inte förstår det. Du förstår ju inte ens vad du själv länkar till. Men det går inte bra för er på slagfältet. Jag förstår att det känns jobbigt för en ryss att 4 1/2 år efter SMO inleddes harva runt på samma potatisåkrar.
Att invadera Europas näst fattigaste land var något ni i er inbilskhet trodde er kunna fixa på en kafferast. Verkligheten är att er inkompetens, dekadenta livsstil, soldater som mest gjort sig kända för att våldta civila och varandra gjort att ni framstår som outvecklade primater, ungefär i klass med babianer.

Om du nu har uppgifter som är aktuella för fronten, och som motsäger Rybars kartor så får du gärna presentera dem. Men ett tips, läs dem gärna innan
Jag läser inte era länkar. Ni påstår något om Rybar, men länkarna handlar inte om Rybar. Det liknar mer en lögn. Jag skulle bli glad när ni lär er att bevisa era påståenden med hänvisningar till primärkällor istället för att återberätta genom en opålitlig mellanhand.
Citera
2026-09-22, 07:56
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Tyvärr är det sant. Rybar rapporterar om Ukrainska framgångar. Förstår att det är jobbigt för dig där i ditt hemland. Märkligt att du länkade till den ryska versionen och inte den översatta

Citat:
Jag läser inte era länkar. Ni påstår något om Rybar, men länkarna handlar inte om Rybar. Det liknar mer en lögn. Jag skulle bli glad när ni lär er att bevisa era påståenden med hänvisningar till primärkällor istället för att återberätta genom en opålitlig mellanhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in