Citat:
Senaste FN-rapporten om ryssens beteende.
Ryska styrkor samt säkerhets- och fängelsepersonal har gjort sig skyldiga till omfattande sexuellt våld mot civila och krigsfångar under kriget i Ukraina, uppger FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR) i en rapport som offentliggjordes i fredags.https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012276672.html
Enligt Reuters dokumenterar rapporten totalt 1 004 bekräftade fall som inträffat mellan februari 2022 och juli 2026. Rapporten varnar också för att dess slutsatser inte är uttömmande, eftersom sexuellt våld kopplat till konflikten i hög grad är underrapporterat.
- Jag är djupt oroad över förekomsten av de fruktansvärda handlingar som dokumenterats i vår rapport, och jag fruktar att de med största sannolikhet kommer att fortsätta mitt i det skoningslösa våld vi dagligen bevittnar i Ukraina, sade FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter Volker Türk.
Enligt OHCHR vägrade Ryssland att ge tillträde till de områden landet ockuperar i Ukraina. Följaktligen är det faktiska antalet fall som rör civila och krigsfångar sannolikt högre än vad som rapporterats.
[...]
Majoriteten av de fångar som utsatts för sexuellt våld är män, även om gruppen också omfattar kvinnor och barn, särskilt i ockuperade områden. Bland de fall som tas upp i rapporten är det yngsta offret för våldtäkt utförd av ryska soldater en fyraårig flicka, och det äldsta en 82-årig kvinna.
Vidrigt att läsa och så har vi de i tråden som håller/försvarar Rysslands angrepp på Ukraina och föga överraskande tycker att Scott Ritter är någon att lyssna på.