2026-09-21, 22:12
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Magdalena Andersson ställde upp i en partiledardebatt inför valet. En annan medlem länkade till hela debatten och uppgav timestamp för när Jimmy trampade i klaveret. Se det.

Magdalena Andersson kritiserade högerns ekonomipolitik och radade upp en radda åtgärder som högern gjort som försämrat läget för svensk ekonomi och svensk konsumtion.

Varpå Jimmy Åkesson inledde sitt lilla försvar med "Varför är du så sur hela tiden?"

Kan du motivera för mig hur den frågan var relevant för det de debatterade? Förklara för mig varför den frågan var motiverad som om jag vore 5 år gammal. Förklara också gärna för mig vad den typen av frågor/uttalanden överhuvudtaget har att göra i en svensk partiledardebatt. Förklara också gärna för mig varför manliga politiker aldrig får den typen av frågor, varken historiskt eller i nutid.

Sen ska du nog inte jämföra svensk politik med politiken i det landet du kommer från. Det blir lite som att jämföra en McLaren med en trasig sparkcykel.

Ja, du har nog rätt. Politiken i Sverige kan ibland visst kännas som en gammal trasig sparkcykel men det är inte väl det vi diskuterar här.

Inte heller har jag påstått att frågan i sig var motiverad (jag vet dock att jag sa att själv inte tycker att det är en så konstig fråga).

Allt detta har dock som sagt inte med det vi pratar om att göra. Min invändning var tydlig: vad har personens (som fick frågan) kön med det hela att göra? Du undrar varför män aldrig får såna frågor.

Ja du, jag vet inte varför men kanske för att ingen kvinna (eller man) har ställt en sån fråga till dem. Jag vet inte.

Men oavsett vad så ska det inte spela roll i Sverige anno 2026 om den som ställde eller fick frågan är man eller kvinna. Jag tror tyvärr inte att jag kan göra poängen tydligare än såhär.
Citera
2026-09-21, 22:17
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Det har allt med kön att göra. Att du inte är tillräckligt påläst gällande bakgrund och historia kring detta får stå för dig.

?

Vet inte riktigt vad du menar med resten. Men hon var kanske adopterad. Och överlag tror jag de flesta svenskar har låga förväntningar på arabiska män vid detta laget. Herregud, arabiska killar och män som lyckas med nåt så basic som att skaffa sig en universitetsutbildning eller skaffa sig ett jobb istället för att bli kriminella lyfts ju fram som solskenshistorier. Det är fan beklämmande.

Ja precis jag se ju redan det att ni verkar ha en historia bakom er som jag ej kan relatera till. Detta upptäckte jag faktiskt ganska fort i Sverige; varför är personens kön så jävla viktigt tänkte jag direkt. Än idag måste man ange kön på vartenda jobb man söker. Varför det är så har jag aldrig förstått. Har inte heller brytt mig så mycket eller kollat upp det. Tycker bara att det är märkligt och sen gå vidare öppna en bok eller något.

Angående det där med arabiska män osv så kan det absolut vara. Men jag har aldrig tänkt i de banorna. Har aldrig brytt mig om det där. Även när jag skriver om såna saker så gör jag det på arabiska inte på svenska. Det har i varje fall inte på något sätt att göra med hur jag upplevde samtalet eller upplever världen.
Citera
2026-09-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Ja, du har nog rätt. Politiken i Sverige kan ibland visst kännas som en gammal trasig sparkcykel men det är inte väl det vi diskuterar här.

Inte heller har jag påstått att frågan i sig var motiverad (jag vet dock att jag sa att själv inte tycker att det är en så konstig fråga).

Allt detta har dock som sagt inte med det vi pratar om att göra. Min invändning var tydlig: vad har personens (som fick frågan) kön med det hela att göra? Du undrar varför män aldrig får såna frågor.

Ja du, jag vet inte varför men kanske för att ingen kvinna (eller man) har ställt en sån fråga till dem. Jag vet inte.

Men oavsett vad så ska det inte spela roll i Sverige anno 2026 om den som ställde eller fick frågan är man eller kvinna. Jag tror tyvärr inte att jag kan göra poängen tydligare än såhär.

Nej, svensk politik är en McLaren jämfört med politiken i vilket givet arabland som helst som i jämförelse är som en trasig sparkcykel.

Håller med, anno 2026 ska kvinnliga politiker inte behöva få den typen av frågor längre.

I övrigt varken orkar eller vill jag fylla i luckorna åt dig. Du verkar bekväm i rollen som ovetande och oförstående invandrare, så fortsätt du med det.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-21 kl. 22:25.
Citera
2026-09-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ja precis jag se ju redan det att ni verkar ha en historia bakom er som jag ej kan relatera till. Detta upptäckte jag faktiskt ganska fort i Sverige; varför är personens kön så jävla viktigt tänkte jag direkt. Än idag måste man ange kön på vartenda jobb man söker. Varför det är så har jag aldrig förstått. Har inte heller brytt mig så mycket eller kollat upp det. Tycker bara att det är märkligt och sen gå vidare öppna en bok eller något.

Angående det där med arabiska män osv så kan det absolut vara. Men jag har aldrig tänkt i de banorna. Har aldrig brytt mig om det där. Även när jag skriver om såna saker så gör jag det på arabiska inte på svenska. Det har i varje fall inte på något sätt att göra med hur jag upplevde samtalet eller upplever världen.

Ok, men om du inte bryr dig om nånting av det du skriver om..... egentligen...... Varför bryr du dig då?

Varför spelar du så svår och undflyende? Antingen bryr du dig eller inte väl?
Citera
2026-09-21, 22:46
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ok, men om du inte bryr dig om nånting av det du skriver om..... egentligen...... Varför bryr du dig då?

Varför spelar du så svår och undflyende? Antingen bryr du dig eller inte väl?

Det är inte jag som leker svår. Jag är svår, åtminstone för vissa idéer. Det är en ganska viktig skillnad.

Problemet uppstår när tankar och föreställningar som kanske fungerat alldeles utmärkt så länge de fått existera ostörda plötsligt stöter på någon som ifrågasätter deras premisser.

När dina idéer stötte på mig blev de helt enkelt utsatta för ett stresstest, och det är kanske därför du upplevde mig som svår, när det egentligen var prövningen av dina egna föreställningar som var obekväm.

John Dewey uttryckte det ganska träffande: “The test of ideas, of thinking generally, is found in the consequences of the acts to which the ideas lead.”

En idé visar alltså inte sitt verkliga värde genom att bara låta övertygande i våra egna huvuden. Den måste möta världen, andra människor och motstånd.

Så kanske är frågan inte varför jag är så svår. Kanske är den mer intressanta frågan varför just dina idéer fick det så svårt när de träffade mig.
Citera
2026-09-21, 23:05
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det redan finns en tråd om detta. Mod får gärna sammanfoga i så fall.

Ända sedan Jimmie sa till Magda att hon ”alltid är sur” har jag inte kunnat släppa hur det här med feminism ibland verkar användas som ett kort så fort en kvinna får en kommentar man ogillar. Att Ebba Busch dessutom stöttade henne gjorde inte saken bättre.

Jag minns när Annie Lööf fick läsa upp kommentarer från nätet där folk bland annat diskuterade hennes trosor, och hon svarade något i stil med: varför pratar vi inte om Kristerssons och Åkessons kallingar? Då tänkte jag faktiskt att hon hade en poäng ur ett feministiskt perspektiv. Varför ska kvinnliga politikers underkläder överhuvudtaget diskuteras på ett sätt som männens inte gör? Fair enough. Det är en fullt rimlig invändning.

Men att direkt avfärda en enkel kommentar om att någon är ”sur” som en attack mot kvinnor har jag betydligt svårare att begripa. Å ena sidan vill man, helt rimligt, bli sedd och behandlad som en likvärdig människa. Å andra sidan riskerar hela idén att urholkas om varje negativ kommentar mot en kvinna ska tolkas genom hennes kön, även när samma typ av kommentar lika gärna hade kunnat riktas mot en man.

För mig blir det nästan motsägelsefullt. Om kvinnor och män ska behandlas som jämlikar måste det också finnas utrymme för att kritisera, reta och till och med vara osaklig mot en kvinnlig politiker utan att kvinnans kön automatiskt blir förklaringen. Annars riskerar feminismen att gå från ett argument för likabehandling till en sköld mot vanlig politisk pajkastning.

Jag har länge tyckt att väst ibland har en märkligt motsägelsefull syn på kön: vi ska helst låtsas som att kön inte spelar någon roll, samtidigt som kön plockas fram som den första förklaringen när någon behandlas på ett sätt man ogillar. Den här diskussionen gjorde knappast den motsägelsen mindre tydlig för mig.

Att under en seriös debat fråga sin motpart varför denna alltid är "så sur", är en härskarteknik. Man angriper personen istället för sakfrågan. Han använde en härskarteknik mot henne. Medvetet eller omedvetet. Och det är ju inte bra. Men rör detta verkligen feminism?

I övrigt har du misstolkat feminismen. Feminism går inte ut på att "könen ska vara lika", det är rentav en omöjlighet. Feminism går ut på att könen ska ha samma rättigheter och möjligheter: socialt, politiskt och ekonomiskt. Inte diskrimineras utifrån könstillhörighet.
Citera
2026-09-21, 23:27
Medlem
Citat:
Men visst: eftersom du ändå verkar ha läst mina inlägg får du gärna plocka fram ett enda inlägg där du tycker att det framgår att jag har problem med kvinnor eller feminister. Jag säger redan nu att även om du hittar något så har du förstås läst det genom DINA glasögon precis som jag läser saker (t.ex Jimmies uttalande) genom mina. Men jag ger dig en chans ändå.

Du bad om bevis, så här är några konkreta exempel från ditt eget konto.

Ett tydligt exempel är tråden ”På vilket sätt berikar islam det svenska samhället?” från 2020. Där skriver du själv att ”kvinnorättigheter”, ”feminism” och ”jämställdhet” är ”såna skitord” och att de för dig är totalt meningslösa. I samma inlägg beskriver du kvinnor som värdesätter familjen och älskar sina män som starka, medan du beskriver kvinnor som ”flyr vid första bråket” som motsatsen.

Ett annat exempel är din tråd från 2025,
”Stänger Life-butikerna för att feminismen är i fritt fall?”. Där skriver du att Life främst riktar sig till kvinnor som påverkats av ett samhällsklimat där feminism gjorts till norm. Du beskriver sedan modern feminism som ett projekt för staten och näringslivet och skriver att kvinnor har fått uppfattningen att de blivit fria.

Det finns också din nya tråd, ”När blev ’är du sur’ en attack mot kvinnor?”, där du argumenterar för att feminism används som ett kort när en kvinna får en kommentar hon ogillar.

Om frågan alltså är att hitta inlägg där du uttrycker en tydligt negativ syn på feminism, finns det flera konkreta exempel.

Om påståendet däremot är att bevisa att du har problem med kvinnor som grupp, är det en starkare formulering som kräver mer än dessa exempel. Det vore inte korrekt att hävda att citaten ensamma bevisar det.

Däremot är det svårt att säga att det saknas belägg för att du själv har uttryckt starkt negativa uppfattningar om feminism och vissa former av kvinnligt beteende och könsroller. Det framgår tydligt av dina egna inlägg.
Citera
2026-09-21, 23:40
Medlem
Citat:
Det är inte jag som leker svår. Jag är svår, åtminstone för vissa idéer. Det är en ganska viktig skillnad.

Problemet uppstår när tankar och föreställningar som kanske fungerat alldeles utmärkt så länge de fått existera ostörda plötsligt stöter på någon som ifrågasätter deras premisser.

När dina idéer stötte på mig blev de helt enkelt utsatta för ett stresstest, och det är kanske därför du upplevde mig som svår, när det egentligen var prövningen av dina egna föreställningar som var obekväm.

John Dewey uttryckte det ganska träffande: “The test of ideas, of thinking generally, is found in the consequences of the acts to which the ideas lead.”

En idé visar alltså inte sitt verkliga värde genom att bara låta övertygande i våra egna huvuden. Den måste möta världen, andra människor och motstånd.

Så kanske är frågan inte varför jag är så svår. Kanske är den mer intressanta frågan varför just dina idéer fick det så svårt när de träffade mig.

Oj vad du skönmålar din insats i den här diskussionen.

Mina idéer blev varken utmanande eller ledde till minsta eftertanke eller reflekterande.

Däremot allt ditt "men jag bryr mig egentligen inte" var en aning irriterande och i mitt tycke ett undflyende och märkligt beteende.
Citera
2026-09-21, 23:52
Medlem
Citat:

Det är ändå fascinerande hur en vanlig meningsskiljaktighet kan förvandlas till en berättelse där du själv får rollen som både domare, stresstest och intellektuell slutboss.

Att du ifrågasätter någons idéer är förstås helt legitimt. Men det är ett ganska stort steg från ”jag hade invändningar” till ”dina föreställningar fick det svårt när de träffade mig”.

Det senare säger faktiskt mer om din egen tolkning av situationen än om kvaliteten på den andres idéer.

Och Deweys poäng om att idéer ska prövas är rimlig. Men då borde väl även idén att du själv är den som prövar alla andra få genomgå samma behandling?

Det är trots allt lite märkligt att skriva ett helt manifest om vikten av att utsätta idéer för motstånd och samtidigt behandla sin egen självbild som om den vore undantagen från samma princip.

Kanske är den mest intressanta frågan därför inte varför andras idéer hade svårt att klara ditt stresstest, utan hur väl din egen berättelse om dig själv klarar ett.
Citera
2026-09-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att under en seriös debat fråga sin motpart varför denna alltid är "så sur", är en härskarteknik. Man angriper personen istället för sakfrågan. Han använde en härskarteknik mot henne. Medvetet eller omedvetet. Och det är ju inte bra. Men rör detta verkligen feminism?

I övrigt har du misstolkat feminismen. Feminism går inte ut på att "könen ska vara lika", det är rentav en omöjlighet. Feminism går ut på att könen ska ha samma rättigheter och möjligheter: socialt, politiskt och ekonomiskt. Inte diskrimineras utifrån könstillhörighet.

Fast hon är ju en osympatisk surkärring så hon får allt skylla sig själv, och med tanke på hur hon beter sig ska hon vara glad att hon inte kallas värre saker än "sur". Sen att hon drar kvinnokortet som svar är ju bara patetiskt. Och det är snarare sånt beteende som är feminism idag. Offerkoftande. Din ordboksdefinition av feminism som du ständigt hänvisar till har inte varit relevant sen 70-talet.
Citera
2026-09-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Fast hon är ju en osympatisk surkärring så hon får allt skylla sig själv, och med tanke på hur hon beter sig ska hon vara glad att hon inte kallas värre saker än "sur". Sen att hon drar kvinnokortet som svar är ju bara patetiskt. Och det är snarare sånt beteende som är feminism idag. Offerkoftande. Din ordboksdefinition av feminism som du ständigt hänvisar till har inte varit relevant sen 70-talet.

Som om någon bryr sig om din definition av feminismen.

Fast Jimmy Åkesson är en korkad surgubbe så vill jag inte ha samma debattklimat mellan ledande politiker här i Sverige som de har i USA. Det här med personangrepp och sexistiska kommentarer i en valkampanj hoppas jag innerligt aldrig sprider sig hit.
Citera
2026-09-22, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88

Jag vill höra partiernas politik vid debatter. Inte personangrepp/härskartekniker eller pajkastning. Men du kanske hellre ser en slask-realityshow vid debatter, än sofistikerad politisk debatt? Får stå för dig i så fall.

Sedan behöver du ha koll på historik också. Traditionellt har kvinnor blivit kallade för "hysteriska" när de blir arga och sätter ner foten och visar pondus. Eller för "sura"/"har du mens" när de är allvarsamma och framför någon form av legitim kritik. Detta är härskartekniker som historiskt har använts mot just kvinnor. Så. Det är kanske inte så konstigt att "kvinnokortet dras", när Jimmie använde en härskarteknik som historiskt har använts mot just kvinnor.

Definitionen av vad feminism är har inte ändrats. Kolla upp det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in