2026-09-21, 19:43
Medlem
Har tänkt låta kissen följa med i husvagnen och söker tips hur ni som campar och har katt i husvagn löst det. Hemma i kåken följer kattsanden med ut på golvet i badrummet.., trots matta. Har googlat men tänkte att fråga är nog bäst. Tänkte ställa lådan i badrummet i husvagnen och lägga matta på hela golvytan. Förstått att pellets är bäst, men döljer inte bajs-lukten öht. Och är jag borta från vagnen 2-3h är det ju inte gött att komma till en bajsluktande vagn. Några tips på kattsand som LIGGER kvar i lådan? Har en xxl låda med lock osv. Prövat spån hemma men det var inte så ösigt att rengöra. Och vill inte ha kattsand i soffan/sängen osv
Citera
2026-09-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Har tänkt låta kissen följa med i husvagnen och söker tips hur ni som campar och har katt i husvagn löst det. Hemma i kåken följer kattsanden med ut på golvet i badrummet.., trots matta. Har googlat men tänkte att fråga är nog bäst. Tänkte ställa lådan i badrummet i husvagnen och lägga matta på hela golvytan. Förstått att pellets är bäst, men döljer inte bajs-lukten öht. Och är jag borta från vagnen 2-3h är det ju inte gött att komma till en bajsluktande vagn. Några tips på kattsand som LIGGER kvar i lådan? Har en xxl låda med lock osv. Prövat spån hemma men det var inte så ösigt att rengöra. Och vill inte ha kattsand i soffan/sängen osv

Är det inne eller utekatt?
Citera
2026-09-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Är det inne eller utekatt?

Inne, gammal kisse, fd utekatt men vill max gå typ 2m frän altan när kisse väl går ut

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Enkelt. Katten får utföra sina behov utomhus.
Ej tillåtet på campingen.
Citera
2026-09-21, 20:59
Medlem
Citat:
Vi hade en riktig liten grävskoppa här hemma så det fasta i tassarna o så släpa han ut det i lägenheten. Började köra med kristaller, har för mig den hette crystal clean eller liknande, efter det hade vi aldrig problem med sand utanför lådan.
Citera
2026-09-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TystLogik
Vi hade en riktig liten grävskoppa här hemma så det fasta i tassarna o så släpa han ut det i lägenheten. Började köra med kristaller, har för mig den hette crystal clean eller liknande, efter det hade vi aldrig problem med sand utanför lådan.

Ska kolla upp det.
Citera
2026-09-21, 22:49
Medlem
Det är ju inte sanden som är problemet utan att katten öser ut det. Kanske en dålig låda med för låg kant och/eller för liten. Du måste även städa den ofta, rensa bort klumpar och bajs. Tycker klumpbildande sand är bäst. Att katten öser mycket kan ju vara så enkelt som att den inte blir nöjd med att gömma vad den gjort.
Citera
2026-09-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju inte sanden som är problemet utan att katten öser ut det. Kanske en dålig låda med för låg kant och/eller för liten. Du måste även städa den ofta, rensa bort klumpar och bajs. Tycker klumpbildande sand är bäst. Att katten öser mycket kan ju vara så enkelt som att den inte blir nöjd med att gömma vad den gjort.

Ferplast Bella Maxi. Låg kant, knappast. Har inte bara en låda i huset. Men tack för ingenting.
Citera
2026-09-22, 00:30
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TystLogik
Har sett det men har inte vågat handlat för jag tycker kristallerna ser stora och vassa ut. Kisset klumpar sig?

TS, vi skaffade en sån där låda där ingången är på på taket. Blir väldigt lite sand runtomkring. Sandén vi har är en grön påse (finns i svart oxå), det börjar på C. Den klumpar bra och jag tycker att det knappt luktar nåt, inte ens när det stora behovet görs.
Citera
2026-09-22, 00:36
Medlem
zombie-nations avatar
Är han tillräckligt vig (eftersom han är gammal) att använda en hoppilåda? De drar ut minimalt sand med den. Och kör du dessutom kristaller så följer de sällan med katten.
Citera
2026-09-22, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du vet inte hur du länkar till en studie från mobilen?

1. Gå till studien
  2. Kopiera url:en
  3. Klistra in den i ett inlägg i den här tråden
  4. Klicka på "Skicka svar".

Stort tack!

Men verifieringen skulle gå snabbare om du sökte på “forskningsresultat, innekatt,husvagnssemester, problem med kattlåda-strö, krafsbeteende, odör, öppen dörr”.

Testa detta och vips har du en lång lista på vetenskapliga undersökningar som gjorts med utgångspunkt från TS specifika problematik.

Självklart kommer hela vagnen lukta katt om den inte får lov att skita utomhus.

Såvida inte

TS och katten skiter, vädrar och tvättar händerna samtidigt.
Citera
2026-09-22, 06:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ferplast Bella Maxi. Låg kant, knappast. Har inte bara en låda i huset. Men tack för ingenting.

Ferplast Bella Maxi har ju låg kant, så vadå "tack för ingenting"? Otacksamma skitstövel.

Har man en Ferplast Bella Maxi kan man lika gärna ha en diskbalja.

Självklart är det inte sanden som är problemet, utan lådan. Ett exempel på en bra låda är Moderna Top Cat.
Citera
2026-09-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Har sett det men har inte vågat handlat för jag tycker kristallerna ser stora och vassa ut. Kisset klumpar sig?

Håller med dig om att dom ser vassa ut men är faktiskt rätt så sköra när man tar i dom. Blir inga klumpar utan kristallerna suger åt sig kisset och smulas sönder i botten därför vi bytte all sand varannan vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in