2026-09-21, 10:58
Medlem
Jag har också funderat på att börja med detta, så här tyvärr inga direkta tips, men kul tråd!

Det jag kan säga som inte nämnts är att du bör plantera en dragonplanta, det är jävligt värt.
Citera
2026-09-21, 15:55
Medlem
Förhoppningsvis relaterat: Någon som har tips på smarrigt kryddsalt som man gör själv? Vill kunna använda det till typ allt jag steker istället för rent salt.

Har inget emot MSG, men skulle vilja ha något utan sånt, som ändå ger en push av umami.

Alltså örtsalt eller allkrydda men av högre kvalitet än det som finns i köpeburkarna.
Citera
2026-09-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förhoppningsvis relaterat: Någon som har tips på smarrigt kryddsalt som man gör själv? Vill kunna använda det till typ allt jag steker istället för rent salt.

Har inget emot MSG, men skulle vilja ha något utan sånt, som ändå ger en push av umami.

Alltså örtsalt eller allkrydda men av högre kvalitet än det som finns i köpeburkarna.

Ramslöksalt, plocka ramslök, torka, mixa med salt. (Om du nu har det i dina trakter, kostar ju apa att köpa via "lokala" producenter...)
Citera
2026-09-21, 19:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Köp en liter Kikkoman soy sauce, det är det som jag kan komma på just nu.
Det är det du behöver, skippa salt-blandningen.
Citera
2026-09-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Ramslöksalt, plocka ramslök, torka, mixa med salt. (Om du nu har det i dina trakter, kostar ju apa att köpa via "lokala" producenter...)
Har ett ställe en halvmil härifrån, får se om jag tar en cykeltur i veckan. Blir säkert riktigt smarrigt.

I värsta fall kanske gräslök kan vara ett substitut.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jättegott, och jag har det i mycket, men vill ha något ströbart som salt på exempelvis stekt ägg, stekt potatis, biff och liknande.
Citera
2026-09-21, 21:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jättegott, och jag har det i mycket, men vill ha något ströbart som salt på exempelvis stekt ägg, stekt potatis, biff och liknande.

Titos kroatiska blandning Podravka Vegeta är fenomenalt, tyvärr blev Podravka mycket dyrare efter Kroatien blev med i EU:
https://vegeta.com/se/produktkategorier/vegeta-original/

Kostar typ 30 kronor på Willys/Mathem. Innan Jugoslavien föll samman 1992-3, kostade det typ 3 kr på LL, Hisingen. (Numera wiLLys, det är där LL kommer från)
Citera
2026-09-21, 21:35
Medlem
Citat:
Titos kroatiska blandning Podravka Vegeta är fenomenalt, tyvärr blev Podravka mycket dyrare efter Kroatien blev med i EU:
https://vegeta.com/se/produktkategorier/vegeta-original/

Kostar typ 30 kronor på Willys/Mathem. Innan Jugoslavien föll samman 1992-3, kostade det typ 3 kr på LL, Hisingen. (Numera wiLLys, det är där LL kommer från)
Också smarrigt, även om det var ett tag sedan jag köpte det. Blev dock lite taggad av tråden och ville göra någon hemgjord variant, och en av utmaningarna är att få till något riktigt bra utan MSG.

En tanke är att finmala torkad svamp. Och lök naturligtvis. Och ett gäng kryddörter.

Men visst, klart enklare att köpa Vegeta (stapelvara hos mina invandrande kollegor).
Citera
2026-09-21, 22:14
Medlem
[quote=Stiffinger|96008342]
Har ett ställe en halvmil härifrån, får se om jag tar en cykeltur i veckan. Blir säkert riktigt smarrigt.

Tror nog det är försent för Ramslök, de blommar på våren bland de första växterna. Apr-maj
Citera
2026-09-21, 22:18
Medlem
Citat:
Tror nog det är försent för Ramslök, de blommar på våren bland de första växterna. Apr-maj
Ah, då får jag väl vänta ett drygt halvår.
Citera
2026-09-21, 22:33
Medlem
Citat:

Ja gräslök är också gott, men vettefan om de fortfarande växer? Kanske i södra Sverige?. Om man nu inte köper i butik... Men testa Ramslök om du gillar vitlökssmaken.
Citera
2026-09-21, 22:38
Medlem
Vad tror ni om torkade småräkor som man kan hitta i asiatiska butiker? Tänkte man mortlar dem ordentligt och blandar i salt.

Citat:
Ja gräslök är också gott, men vettefan om de fortfarande växer? Kanske i södra Sverige?. Om man nu inte köper i butik... Men testa Ramslök om du gillar vitlökssmaken.
Har fortfarande gräslök på balkongen. Nackdelen är att det mesta nu är ganska grovt, men smaken är det inget fel på.
Citera
2026-09-22, 06:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag köper 18L, fast då Yamasa istället.
Dock räcker inte den ända fram i salt på många rätter, då man får en smak som börjar dominera istället.
Men såklart älskar man den så går det väl om man vill.

Men använder Yamasa ofta i mat, det är därför jag köper en så stor.
Citat:

Torkad mald svamp funkar för ändamålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in