2026-09-21, 11:59
Medlem
Flertalet äldre har blivit av med sina hjälpmedel för regionen anser att dom används för lite.

Jag ör multisjuk och lever med svår smärta och har äntligen fått en mobility scooter. Jag är ute många timmar varje dag i alla väder.

Ja nu kanske jag inte får tillbaka min elscooter för att den är rostig och misskött enligt hjälpmedelscentralen och dom funderar på hjälpmedelscentralen hur jag använder den och hur jag förvarar den.
Dom säger att jag har haft stora reparationer på.kort tid.
Första gången öppnade sig vägen i våras och den åkte ner i ett hål. En förbipasserande hjälpte mig dra upp den.
Andra gången så kallade dom det för att det var fabrikationsfel och det gick på garantin för motorn brann och ett styrstag gått sönder. Dom sa också att styrstaget gått sönder på flertalet och det verkar vara ett fabrikationsfel.
Nu tredje gången så dog batterierna efter en och en halv mil. Dom ska enligt utsago räcka 4 mil. Kanske dom borde bytt batterierna då motorn brann.
Men nu ska det alltså bestämmas om jag får tillbaka den eller inte för dom är inte säkra på att jag förvarar den eller använder den korrekt.
Den står i garaget som är ett varmgarage och jag använder den i alla väder.
Jag har till och med köpt en regncape som ska skydda den. Den är så stor att den täcker både mig och scootern.
Kan det vara så att denna modell inte passar mig och mitt aktiva liv?
Hur ska dom ha det?
Hur ska man använda dom?
Vad fan gör jag om jag inte får tillbaka den?
Jag är helt låst hemma plus har inte råd att köpa en egen.
Citera
2026-09-21, 12:21
Medlem
Du skall kontakta media och ordna ett snyftreportage, det är den effektivaste metoden att påverka
Citera
2026-09-21, 12:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Du skall kontakta media och ordna ett snyftreportage, det är den effektivaste metoden att påverka

Precis. Ring Aftonbladet och se ledsen ut på bilden!
Citera
2026-09-21, 12:25
Medlem
Va, varför bestämmer regionen om du får ha en CP-truck eller inte? För att de betalar för den? Köp en för din egna bidragspengar då, så kan du misshandla den så mycket du vill.
Citera
2026-09-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Gjort
Citera
2026-09-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Precis. Ring Aftonbladet och se ledsen ut på bilden!
Ringt lokaltidningen
Citera
2026-09-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Va, varför bestämmer regionen om du får ha en CP-truck eller inte? För att de betalar för den? Köp en för din egna bidragspengar då, så kan du misshandla den så mycket du vill.
Ja nu är den inte misshandlad och jag är inte cp.
Citera
2026-09-21, 12:34
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Det första du skall göra är att ta fram låneavtalet/hyresavtalet och lusläsa det.
Vad står om antal timmars bruk, förvaring osv.
Vad står om hur brukaren bevisar hur mycket man kört, hur scootern förvaras osv.

Du behöver veta exakt vad som står för att kunna plädera för din sak på ett sätt som uppfyller deras formella krav på hur man skall komma med bevis/invändningar/underlag.

Sedan föreslår jag att du tar kontakt med en lämplig patientförening, det finns garanterat människor som varit i precis samma situation och som kan hjälpa dig med råd.

Har Hjälpmedelscentralerna en central instans? Om ja, hör av dig till den och hör med dem bad som gäller när man är en brukare som är mer aktiv än deras tänkta genomsnittsscooterförare.
Citera
2026-09-21, 12:34
Medlem
Man får väl hjälpmedel efter behov att kunna leva ett så normalt liv som möjligt? Så det är ju detta som ska vara avgörande. Be din läkare att skriva att du behöver hjälp att ta dig fram för att leva ett aktivt liv. Batteri är en förbrukningsvara likt däck så det är normalt slitage. Om du förvarar den inomhus har jag svårt att förstå att den är rostig? Du verkar ju dock ha gjort vad du kan för att ta hand om den. Men ja jag håller med om att media är bra på att få fart på myndigheter, politiker osv.
Citera
2026-09-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man får väl hjälpmedel efter behov att kunna leva ett så normalt liv som möjligt? Så det är ju detta som ska vara avgörande. Be din läkare att skriva att du behöver hjälp att ta dig fram för att leva ett aktivt liv. Batteri är en förbrukningsvara likt däck så det är normalt slitage. Om du förvarar den inomhus har jag svårt att förstå att den är rostig? Du verkar ju dock ha gjort vad du kan för att ta hand om den. Men ja jag håller med om att media är bra på att få fart på myndigheter, politiker osv.
Jag får ju inte behandla den under torkat av den vid behov
Men all el sitter ju under
Så om den är rostig under är det ju inte mitt fel
För den står i mitt garage
VARMGARAGE
Citera
2026-09-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,
Det första du skall göra är att ta fram låneavtalet/hyresavtalet och lusläsa det.
Vad står om antal timmars bruk, förvaring osv.
Vad står om hur brukaren bevisar hur mycket man kört, hur scootern förvaras osv.

Du behöver veta exakt vad som står för att kunna plädera för din sak på ett sätt som uppfyller deras formella krav på hur man skall komma med bevis/invändningar/underlag.

Sedan föreslår jag att du tar kontakt med en lämplig patientförening, det finns garanterat människor som varit i precis samma situation och som kan hjälpa dig med råd.

Har Hjälpmedelscentralerna en central instans? Om ja, hör av dig till den och hör med dem bad som gäller när man är en brukare som är mer aktiv än deras tänkta genomsnittsscooterförare.
Det är hjälpmedelcentralen som läser av hur mycket den används en gång om året
Citera
2026-09-21, 12:45
Medlem
Jag har nu läst allting som jag gjorde då jag tog emot den.och jag kan inte se att jag gjort något fel förutom att inte torka av den innan dom hämtade den men då stod den i skogen på en gård där batteriet dog.
Men jag ska försäkerhetsskull alltid ha med mig städtrasor såna som liknar som man torkar sig i rumpan med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in